City-lehti perustettiin 31 vuotta sitten kertomaan ihmisille kaupungin upeista paikoista, kaupunkikulttuurista, ilmiöistä ja ravintoloista. Rakastamme edelleen sitä, että löydämme uutta ja voimme kertoa siitä lukijoille.
City-lehden rooli mediana
Median rooli on olla viestin välittäjä, kertoja. Lehden aikakautena se tarkoitti deitti-ilmoitusta ihmiseltä ihmiselle, tietoa tapahtumista lukijoille, tietoa uudesta ravintolasta, brändien viestien eli mainosten välityksestä paperilla artikkelien vieressä. Rooli saattoi olla myös puhelinnumeron välittäminen esimerkiksi pöytävarauksia varten. Digiaikana tämä rooli ei ole muuttunut, mutta tapa toteuttaa on muuttunut. Mahtavinta on, että toteutustapa monessa roolissa on valtavan paljon helppokäyttöisempi lukijalle. Esimerkiksi ravintolapöydän voit varata suoraan artikkelista eikä tarvitse edes soittaa ja jonottaa ravintolaan.
Digimenestys edellyttää rohkeaa kokeilukulttuuria
Vuonna 2012, eli 4,5 vuotta sitten City-lehti ryhtyi keskittymään digitaaliseen bisnekseen ja vaihdoimme konsernin nimeksi City Digital. Rakensimme kaiken uusiksi: City Digitalin kansainvälistä kasvua edistävän kokeilukulttuurin, uudet myynnin digitaaliset ohjelmallisen ostamisen kanavat, videosisällöt, videomainonnan, verkkopalvelut, tapahtumakalenterit, kuluttajapalvelut sekä huikeita ravintola-alan tapahtumakonsepteja kuten SYÖ -viikot ja Lux Helsinki -viikot. Kehitimme toimintaa osin ostamalla, osin uudistamalla ja osin etsimällä City-lehden historiasta asioita, joita voisi digiaikana toteuttaa aivan uudella tavalla. Yksi iso innovaatioiden lähde ovat olleet born global startupit, jossa olemme mukana. Näissä tähtäin on korkealla maailmalla sadoissa miljoonissa ja kasvuhalu valtava. Jokin tai ehkäpä useampikin niistä voi pian kasvaa koko kansan tuntemaksi kasvuraketiksi. Ainakin EatAndTheCityä kannattaa seurailla.
Onnistunut muutos on vaatinut rohkeita kokeiluja
Rakensimme Cityn ympärille Suomen johtavat ravintola-alan digipalvelut osin ostamalla, osin kehittämällä. Olemme sijoittaneet seitsemännumeroisen summan tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Meidät tunnetaan nyt City-lehden lisäksi Improve Media data- ja mainosverkostosta, SYÖ-viikoilta, Lux Helsinki Eat -viikoilta, Deitti.netistä, uudistuneesta Eat.fi:stä, pöytävarauksia tehdään sekä TableOnline.fi, että TableOnline.ee ja Eat palveluiden kautta.
Kaikessa tekemisessä noudatamme Lean Startup menetelmästä tuttua kehitä - mittaa - opi -rakennetta. Päätämme ensin mitä haluamme tietää, sitten kehitämme jotain millä voimme mahdollisimman nopeasti testata hypoteesimme ja pian opimme tuloksista jotta voimme kehittää lisää.
Digimaailma on kansainvälinen
Globaalissa kilpailussa voit voittaa vain olemalla maailman paras. Se tarkoittaa sitä, että City-lehden digirooli täytyy suunnitella aina niin, että olemme valitsemissa teknologioissa ja konsepteissa maailman parhaita. Se asettaa tuotekehitykselle, tekemiselle ja palveluille oikean vaatimustason.
Tämä kova vaatimustaso on mahdollistanut sen, että meillä on nyt globaalia bisnestä kehitteillä. Toimimme Suomen lisäksi Virossa, Saksassa ja pian myös muualla Euroopassa. Olemme sopineet merkittäviä sopimuksia muiden globaalien toimijoiden kanssa ja City-lehden digi-inkarnaatio voi visioidemme toteutuessa ilmestyä muutamien vuosien päästä 500:ssa kaupungissa ympäri maailmaa meidän uusien teknologioiden ja tuotteiden avulla. Yksi näistä on muille mediataloille ravintolamedian työkaluja ja konseptia lisensoiva EatAndTheCity.com.
Tässä videossa vähän fiiliksiä nykyisestä City Digitalista:
Digitalisaatio on globaalia verkostoitumista
Digitalisoituminen uudessa maailmassa tarkoittaa myös verkostojen hyödyntämistä. Jotta voimme olla maailman paras, meidän täytyy liittoutua muiden maailman parhaiden kanssa. Meillä on nyt maailman paras teknologia, jota olemme jo lisensoineet mediataloille Suomessa ja maailmalla. Digitalisoituminen tarkoittaa uusia arvoketjuja ja verkostoja globaalisti.
Miten tämä näkyy esim ravintoloiden löytämisen palvelu Eat.fi:ssä?
Saimme Eat.fi:n meille 1.1.2016. Eat.fi oli jäänyt kehityksestä jälkeen, joten meidän piti kuroa umpeen kehitysvelka. Eat.fi uudistuksessa siitä tulee vihdoin mobiili-yhteensopiva. Digimedian rooli on kohtauttaa, ja digiaikana se mahdollistaa myös kaksisuuntaisen viestinnän. Eat.fi:n kautta voi pian tehdä myös pöytävarauksia, ostaa ravintoloihin lahjakortteja, maksaa lounaita etukäteen ja tilata sen kautta vaikka pizzaa tai sushia. Median rooli on muuttunut yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi ja median rooli on palvella kuluttajaa niin hyvin, että palvelukokemus esimerkiksi pöytävarauksessa on suoraviivaisempi ja nopeampi kuin koskaan.
Menestystä elämääsi! Nauti kokeiluista ja uusien mahtavien ravintoloiden löytämisestä uudistuneessa maailman parhaassa ravintoloiden arvosteluyhteisö eat.fi:ssä ja muissa City-lehden digitaalisissa palveluissa.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka digitalisoi mediaa, koska kaupunkilaisille pitää antaa mahdollisuus löytää paras palvelu helpommin
Kirjoittaja on City Digitalin toimitusjohtaja ja osakas. City Digital on yksi Euroopan nopeiten kasvavista yrityksistä, joka kehittää digitaalisia palveluita kaupunkilaisille. City Digital kehittää urbaania elämää rakentamalla kaupungeista älykkäämpiä.