Golfmessut 2015 -tapahtuma on tulossa pian. Golffin pelaaminen on kehittynyt viime aikoina ja yhä useammin kentän laidalla näkyy golffareita kirjaamassa lyöntimäärää älypuhelinsovelluksella.
Golfmessuilla näkyy varmasti uusia sovelluksia. Golfmainonta on myös muuttunut. Cityn kanssa samaan konserniin kuuluva Improve Media on perustanut Golf mainonta -paketin, jonka kautta saa tavoittaa 90% suomalaisista golffareista. Jos näet minut messuilla, tule nykäisemään hihasta ja kysy miten Golfpaketilla voisi toimia sinun asiakkaillesi tai brändille.
Golfmessut 2015 aikataulu
perjantai 6.3.2015 klo 12–19
lauantai 7.3.2015 klo 10–18
sunnuntai 8.3.2015 klo 10–17
Paikka:
Helsingin Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki
Luuserointi on mikä-mikä-maassa helppoa. Huge L:n uudella Aurora Borealis levyllä oleva Peter Pan -biisi ottaa kantaa luuserointiin ja siihen kun ei saa mitään aikaiseksi.
Luuserointi on sitä, että tekee duunii sen edest ettei tarttis tehdä duunii.
Luuserointi on sitä, että on yhteiskunnan vika kun uus stendari ei toimi tuulessa.
Luuserointi on sitä, että ettei saa mitään aikaiseksi. Sitä, että vituttaa kun ei saa mitään aikaiseksi ja koska vituttaa, niin on pakko nappaa jointtii tai pöllii pari bissee jotta vitutus edes vähäks aikaa loppuis.
Luuserointi on sitä, että on niin **tun syrjäytyny, ettei saa mitään duunii.
Luuserointi on sitä, että warettaa sossun läppärillä biisejä netistä eikä osta levyä.
Luuserointi on todellisuutta monelle. Luuseroitujat ovat niitä, jotka ovat toisten mielestä niitä syrjäytyneitä.
Luuserointiin ei auta raha. Eikä tuet. Tuet vaan mahdollistaa lisäluuseroinnin.
Luuserointi loppuu vasta kun luuseroijalle luuserointi riittää ja tulee stoppi. Lopullinen stoppi ja luuseroinnin loppu. Saman harmaan paskan loppuminen tai kuolema.
Älä auta luuseroijaa jatkamaan luuserointia. Anna luuseroijan löytää se oma pohja. Vasta pohjalta voi ponnistaa ylöspäin.
Sitä etsiessä, osta levy jos diggaat vähän synkästä mutta kantaaottavasta suomiräpäytyksestä,
Huge L : Aurora Borealis - Monsps record 2014.
Välillä niinkin päin, että Suomi on Euroopassa pisimmällä ohjelmallisen ostamisen kehittämisessä. Emme ole vielä täydellisiä, mutta olemme pitemmällä kuin monessa markkinassa ollaan. Vielä on pitkä matka kuljettavana. Mitä olemme jo saaneet aikaan ja mitä on vielä tehtävänä, jotta olemme markkinoinnin automaatiossa ykkösiä. Miten voimme pysyä johtavana markkinana ohjelmallisessa ostamisessa?
1. Ohjelmallista ostamista kannattaa tehdä entistä enemmän
Olemme kotona tottuneet jo ostamaan verkosta vaatteita, tietokoneita, kännykkäliittymät, lehtiä, lomamatkoja, lentoja ja hotelleja. Markkinoijat tekevät jo digimarkkinointia, mutta silti markkinoinnin ostaminen on edelleen puheluita, sähköposteja, varausten tarkistamisia ja mediatilan varausvahvistuksia.
Miksei digimainontaa sitten osteta sähköisesti?
Digitaalisessa kaikki myytävissä oleva inventaari on jo sähköisenä, miksei tilaaminenkin ole sähköistä?
Vaikka olemme teknologisia edelläkävijöitä, meillä ei ole vielä yhtenäistä järjestelmää, jonka kautta kaikkia mainospaikkoja voisi ostaa. Järjestelmät kehittyvät onneksi vauhdilla. Uskon, että vuoden loppuun mennessä Suomessakin yleistyy entistä voimakkaammin markkinoinnin sähköinen ostaminen eli ohjelmallinen ostaminen.
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostamista verkkokaupasta
Ohjelmallinen ostaminen voidaan jakaa neljään kategoriaan:
- taatun mainostilan ostaminen (Automated Guaranteed tai Programmatic Direct), esim 10 miljoonaa mainosnäyttöä hiihtolomaviikolle mobiiliikohdennuksella tiettyyn yleisösegmenttiin tai tiettyyn mediaan (vaatii sen, että tilaa on ja että mainostila myös varataan)
- kelluvan mainostilan ostaminen reaaliaikaisesti huutokaupalla (RTB), esim 10 miljoonaa mainosnäyttöä missä tahansa suomalaisessa mediassa missä tilaa sattuu olemaan vapaana RON (ei vaadi tilan varaamista, ostetaan jos tilaa sattuu olemaan), hinnoittelu dynaamista kuten lentolippujen hinnoittelussa
- kelluvan mainostilan ostaminen ennalta sovitulla hinnalla (DealID, Diili, sopimushinta), ei vaadi tailan varaamista, ostetaan sovittuun hintaan jos sattuu olemaan tilaa vapaana.
Isoilla mediataloilla asiaan liittyy myös pelkoja
Jos mainonta ostetaan sähköisesti, niin mihin myyjiä tarvitaan? Myyjien tulee kehittyä ammatissaan ja tulevaisuudessa myyjien tehtävä on olla ratkaisemassa syvällisempää bränditekemistä: sisältömarkkinointia, natiivia mainontaa yms. Myyjien tehtävä on edelleenkin perustella, miksi juuri tietty media kannattaa ostaa sähköisen kanavan kautta.
Mediamyyjien tehtävä muuttuu luukuttajamyyjästä konsultoivaksi myyjäksi.
Tapaamiskäyntitavoitteet muuttuvat historiaan. Median ostajat eivät halua ottaa vastaan myyjiä, joilla ei ole muuta osaamista kuin esitellä mediakortteja. Mediakortit siirtyvät verkkoon.
Ennen (ja osin vielä nyt) myyjän rooli: Tätä mediatilaa kannattaa ostaa, sovitaan alennuksista, laittaisitko määräimen minulle ja luovat aineistot mainonnan optimointin. (aikaa myyjältä kuluu ehkä 1-8h per kauppa. Ostajalta sama.)
Tulevaisuudessa (ja osin nykyisyydessä) myyjän rooli: Tätä mediatilaa kannattaa ostaa. Voit ostaa sen suoraan tästä. Näillä sovituilla aleilla voit ostaa, tallensin ne asiakkuustietoihin valmiiksi. Kun toimitat luovat aineistot tuosta, niin ne menevät suoraan kaikkiin mainoskampanjoihin. (aikaa myyjältä menee ensimmäisiin kauppoihin 1-8h, sen jälkeen ostaja voi tehdä perusostamisen mainonnan verkkokaupan kautta.)
Tulevaisuudessa ostaja ja myyjä sopivat hinnat kerran ja sen jälkeen ostaja voi helposti ostaa sovituilla hinnoilla.). Jatkossa myyjä ja ostaja voivat käyttää säästyneen ajan siihen, että miettivät miten osan kampanjabudjetista voisi käyttää syvällisempään bränditekemiseen esim sisältöjen markkinointiin samoissa medioissa.
Markkinoinnin ostaminen sähköisesti on vasta aluillaan
Jenkeissä esim Procter & Gamble ostaa 70-75% digimainonnastaan sähköisen ostamisen kautta. Loppu 25-30% ostetaan perinteisillä f2f tapaamisilla, mutta silloin tehdään jotain räätälöityä tekemistä.
Jenkeissä mainonnan ostaminen sähköisesti vastaa 62% display markkinasta. Globaalisti arvioiden mukaan display-mainonnasta ostetaan 42%. Vaikka me suomalaiset olemme edellä teknisesti euroopassa, niin olemme ostamisen volyymeissä jäljessä. City Digital:lla ja Improve Medialla ohjelmallisesti arvioidaan ostettavan vasta 31% mainostilasta vuonna 2015. Muilla mediataloilla sähköisesti ostetun mainostilan euromäärän prosentti on huhupuheiden mukaan paljon pienempi, osalla vasta 0-10% myynnistä.
Miksi ohjelmallisesta puhutaan?
Kuvitele minkälaista oli osakkeiden pörssikauppa ennenvanhaan. Tai miten vaikeaa oli lentolippujen ostaminen ennen vanhaan. Piti olla fyysisesti paikassa, jossa voit ostaa lentolipun. Nykyään kaikki on netissä, helposti ostettavissa, hinnat selkeästi esillä ja vertailtavissa.
Ohjelmallinen ostaminen säästää rahaa
Ohjelmallinen ostaminen säästää myyjän ja ostajan aikaa alennuskädenväännöstä fiksumpaan tekemiseen. Samaan aikaan teknologiatoimittajat lisäävät väliin teknologiaveroja. Ostajien järjestelmät kehittyvät ja ostajat osaavat ostaa samoja silmäpareja eri kanavia pitkin etsien aina halvimman mainosnäytön.
Samaan aikaan myyjien järjestelmät ja data kehittyy paremmaksi ja kohdennuksessa päästään siihen, että mediaympäristönä kiinnostavampaa onkin yksittäiset artikkelit, joita ihmiset lukevat, esimerkiksi sinä saatat olla Improve Median datan mielestä markkinoinnista kiinnostunut businesspäättäjä. City mediana on luotettava ympäristö ja kohderyhmänä saatat olla kiinnostava koska luet tätä artikkelia. Valitettavasti kuten tuossa ympärillä olevista mainoksista huomaat, ostajat eivät vielä osta näin kohdennetusti yleisöä. Ehkä kävit surffaamassa golf- ja autosivuja tätä ennen ja sen perusteella perusteella voisit olla kiinnostava asiakas esim Bemarille, Mersulle tai Audille. Behavioristinen, eli käyttäytymiseen perustuva kohdentaminen yleistyy, mutta on vielä lapsenkengissä. Onneksi tämäkin lisääntyy, esimerkiksi Aller aloitti (Leiki pohjaisen) datan myymisen, jolloin datan perusteella voi ostaa mainosnäyttöjä mistä vaan. Enreach on myös hyvä yleisöjen mallintaja ja enreachin kautta voi myös myydä ja ostaa yleisödataa.
Siirtyykö kaikki mainonta ohjelmalliseen?
Todennäköisesti ei. Ohjelmallinen mainonta vaatii standardeja mainosmuotoja jotta verkkopalvelussa mainos näkyy sujuvasti. Mainosmuotoja tulee varmasti lisää ja ohjelmallinen ostaminen leviää myös:
- ohjelmallisesti ostettuihin videomainoksiin
- ohjelmallisesti ostettuihin TV-mainoksiin (esim katsomo, youtube, ruutu, IltalehtiTV, mainosverkosto Improve Median videomainonta jne)
- ohjelmallisesti ostettuun radiomainontaan
- jne kaikkeen, mikä voidaan standardoida.
Todennäköisesti esim tuotesijoittelu, ohjelmayhteistyö, sponsoroidut artikkelit yms sisältömarkkinointi tulevat jatkossakin olemaan ohjelmallisen ostamisen ulkopuolella. Siinä tarvitaan edelleen myyjiä, jotka osaava näitä erikoisratkaisuita konsultoida. Vaikka esimerkiksi American Express sanoo tavoitteekseen 100% ohjelmallista ostamista, on se oikeasti ennemminkin strateginen tavoite kuin realistinen.
Osaamista saadaan vain kokeilemalla ja tekemällä
Vaikka puhuisit ohjelmallisesta ostamisesta ja kävisit sadassa seminaarissa, niin oikea osaaminen löytyy vasta kun käsket mediatoimiston ostaa entistä enemmän (esim 30% enemmän tai 50% enemmän 60%) mediabudjetista ohjelmallisen ostamisen kautta. Pyydä myös vertailut brändin tunnettuuden yms mainonnan näkyvyyden suhteen ohjelmallinen vs muu. Ala mittaamaan ohjelmallista tekemistä vaikka euromääräisen volyymin ja näyttömääräisen / uniikkien kohtaamismääräisen ja toistojen kautta. Pian huomaat miten paljon tehokkaampaa ohjelmallinen voi olla.
Osaamista puuttuu
Jenkeissä Association of National Advertisers teki kyselytutkimuksen 153 markkinoijalle ja huomasi, että vain 26% vastaajista tiesi oikeasti mitä ohjelmallinen ostaminen on tai että oli käyttänyt ohjelmallista. Loput 74% kaipasivat koulutusta, seminaareja, artikkeleita ja olivat vielä epävarmoja mistä oikein on kyse. Maailma ei ole vielä valmis. Nekin jotka käyttävät ohjelmallista ostamista, voivat kehittyä siinä paremmiksi.
Ohjelmallinen ostaminen pähkinänkuoressa:
"Ohjelmallinen" tarkoittaa jonkin yksinkertaisen tehtävän automatisoimista.
"Ohjelmallinen ostaminen" on siis yksinkertaisesti ostamisen automatisoimista.
Automatisointi vaatii kuitenkin määrätietoisen strategian ja suunnitelman.
Lähestymistavan, jolla aiot jatkuvaa bränditekemistä toteuttaa.
Ohjelmallinen ostaminen vaatii paljon suunnittelua ja seurantaa sekä jatkuvaa parantamista.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
kirjoittaja on ohjelmallista mainontaa ja markkinointia myyvän riippumattoman Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja ja City.fi :n kustantaja.
Vaalikampanjan suunnittelu on helppoa kun sen osaa. Vaalikampanja on hyvä suunnitella hyvissä ajoin. On mietittävä strategia ja viestinnän kärjet. En ole itse ehdokkaana eduskuntavaalit 2015 vaaleissa, mutta tässä on yksi toimiva malli, miten kannattaa tehdä toimiva digikampanja.
Viestisi kärjet
Viestinnän kärkiä ovat ne 1-3 tärkeää asiaa tai teemaa, joita haluat nostaa esiin. Niitä sinun tulee toistaa prospekteillesi, eli potentiaalisille äänestäjillesi loputtomasti.
Jotta potentiaalinen yleisösi tietää sinusta, on sinun markkinoitava, sinun on kerrottava sinulle tärkeistä asioista markkinoinnilla.
Prospektointi digissä on edullista ja tehokasta.
Prospektointia voi tehdä digissä todella hyvin kohdennetusti. Esimerkiksi itse hyödyntäisin aluekohdennuksia Improve Median mainosverkossa, esim aluekohdennuksella:
01 Helsingin vaalipiiri
02 Uudenmaan vaalipiiri
03 Varsinais-Suomen vaalipiiri
04 Satakunnan vaalipiiri
05 Ahvenanmaan maakunnan vaalipiiri
06 Hämeen vaalipiiri
07 Pirkanmaan vaalipiiri
08 Kymen vaalipiiri
09 Etelä-Savon vaalipiiri
10 Pohjois-Savon vaalipiiri
11 Pohjois-Karjalan vaalipiiri
12 Vaasan vaalipiiri
13 Keski-Suomen vaalipiiri
14 Oulun vaalipiiri
15 Lapin vaalipiiri
Saattaisin tehdä myös kohdennettua mainontaa kotikuntaani ja sen ympäristöön. Liian pieniin yleisömääriin kohdennus on kuitenkin työlästä ja vaalipiirin kautta saisin kiinni myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät minua tunne, mutta jotka saattavat äänestää minua.
Saattaisin myös käyttää Improve Median perhevertikaalia ja tekniikkavertikaalia, koska omaan kampanjaani varmaan liittyisi arvolupaukset lapsiperheiden arvostaminen sekä digitaalisten palveluiden ja hyötyjen lisääminen Suomessa.
Vaalikoneet
Kaikkiin vaalikoneisiin kannaa laittaa presenssi. Vähintään omat vastaukset mitä ilmaiseksi saa. Niissä voi usein myös mainostaa.
Case kunnallisvaalit
Istuin Lehtiyhtymän hallituksen kokoushuoneessa ja keskustelin kauppaneuvos Eero Lehden kanssa kunnallisvaalikampanjoinnista. Eero on pärjännyt hyvin kunnallisvaaleissa ja saanut suosiota eduskunnassa, joten nuorena ja innokkaana kuuntelin vinkkejä kampanjoinnista.
Olin ensimmäistä kertaa ehdokkaana, joten kaikki oli minulle uutta. Yhdestä asiasta olimme eri mieltä.
Sain ohjeen: ”Et pääse läpi ilman lehtimainontaa.”
Esitin eriävän mielipiteen. Sanoin, että netti on mun juttu ja uskon, että netti toimii. Netti on suomalaisten ensisijainen uutislähde (Taloustutkimus 2013).
Päätin kokeilla digitaalista mainontaa ja tietoisesti loistin lehdistä poissaolollani. Appiukkoni kysyi kerran, että yritti etsiä paikallislehdestä mainostani muttei löytänyt. Olin ylpeä. En mainostanut yhtään paperilla.
Netti ei ole vain nuorten juttu.
86 prosenttia Suomalaisista 16–89-vuotiaista suomalaisista käyttää internetiä (Tilastokeskus). Monet Ipad-eläkeläiset, nuoret ja aikuiset käyttävät nettiä päivittäin. Kohderyhmäni on netissä. Minulla on pienet pojat 7 ja 8 vuotta. Molemmat ovat koulussa ja heidän tulevaisuutensa on minulle tärkeä. Tavoitan netin kautta Cityssä erityisen hyvin nuoret aikuiset aktiiviset ihmiset ja Improve Median pakettien kautta lapsiperheet. Olen yrittäjä. Myös yrittäjyys on tärkeä voimavara paikallisessa hyvinvoinnissa.Näistä ainesosista koostin kampanjani.
Mediamixiksi valitsin mielestäni tärkeät nettimediat ja sosiaaliset mediat:
- Blogimarkkinointi: silloin pidin blogia menestyvayrittaja.yrittaja.info
- CV –sivusto www.ilkkaolavas.com
- Facebook –sivu: www.facebook.com/IlkkaLavas
- Oma profiilini Facebookissa www.facebook.com/IlkkaOLavas
- City –lehden nettisivusto
- Google mainonta
- Improve Median aluekohdennus (silloin nimellä Klikki Network)
- Improve Median vertikaalit
Blogiksi valitsin saman blogin mitä olin pitänyt muutenkin. Se on minulle luonteva tapa kommunikoida. Aihealueena menestyminen ei ihan ole peruskunnallispolitiikkaa, mutta se on juuri aitoa minua. Kirjoitin blogiin päivittäin juttuja, mitä mieltä olen asioista ja miten mielestäni tulisi asioita hoitaa.
Blogiin laitoin mielipidekirjoituksia ja parannusehdotuksia.
CV –sivusto www.ilkkaolavas.com oli aluksi aivan karmean näköinen. Päivittelin sitä pikkuhiljaa paremmaksi. En vieläkään ole tyytyväinen sivustoon, mutta faktat on ainakin oikein. Tärkeintä on, että sivustolla on oikeaa tietoa, jotta ihmiset voivat tarkistaa äänestettävän taustat.
Facebook –sivun perustin, jotta voin mainostaa Facebookissa. Keräsin tykkääjärekisteriä, joille tein jälkimarkkinointia. Tykkääjille muistutin tärkeistä asioista ja nostin blogipostauksiani.
Oma profiili Facebookissa on tärkeä kanava, koska sen kautta tavoitan tärkeimmät tuntemani ihmiset. Äänestäminen on luottamukseen ja suositteluihin perustuvaa ja ihmiset mieluusti äänestävät ihmistä, jonka tuntevat tai jonka joku kaveri tuntee.
City –lehden nettisivustolle päätin kohdentaa mainontaa sen vuoksi, että tavoitan sen kautta hyvin nuoria aikuisia. Halusin myös testata mainonnan toimivuutta, koska olin neuvottelemassa City –lehden ostamisesta. Lisäksi käytin Digiostamisen, kolmannen osapuolen datan, Googlen, Facebookin ikäprofilointia ja yrittäjyystietoa mainostaakseni.
Twitterissä en silloin vielä ollut, enkä keksinyt miten sitä hyödyntäisin, joten jätin Twitterin tietoisesti pois. Nykyään Twitterissäni on 2500 seuraajaa.
Nostin aktiivisesti Facebook sivuani sekä blogipostauksiani Facebookissa, Improve Median mainosverkossa (silloin Klikki Network nimellä) sekä hakukoneissa.
Muistutusmarkkinointia kannattaa tehdä
Muistutusmarkkinoinnin (retargetointi) paketti on hyvä työkalu, jolla saat muistutettua niitä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet vaaliviestistäsi. Muistutusmarkkinoinnissa kannattaa muistuttaa 2 kertaa päivässä joka päivä vaalipäivään asti potentiaalisia äänestäjiä. Älä muistuta enempää, muuten viestisi alkaa ärsyttämään. Jos et tiedä mistä ostaa, niin ainakin Improve Media myy tällaisia muistutusmarkkinoinnin paketteja. Muistutusmarkkinointia kannattaa tehdä myös sähköpostimarkkinoinnilla.
Lopputulos:
Sain 124 ääntä, eli yhdeksänneksi eniten ääniä Keravan Kokoomuspuolueessa. Eero Lehti sai 441 ääntä, mutta tämä kokeilu todisti minulle, että nettimainonta toimii. Puoli vuotta myöhemmin Eero Lehti myi Lehtiyhtymän. Sattumaa vai mediamurrosta? En ole kysynyt. Digitaalinen media tullut jäädäkseen. Ei enää ikinä tule aikakautta, jolloin ihmiset eivät lukisi uutisia ja artikkeleita kännyköillään tai pädeillä. Ei tule enää ikinä aikaa, jolloin emme päivittäin kommunikoisi netin kautta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
kirjoittaja on Improve Media mediamyynti -yrityksen toimitusjohtaja ja City -lehden kustantaja.
Ennen vanhaan paikallislehdissä oli ostetaan / myydään palstat ja niiden kautta käytiin kauppaa.
Mediat sähköistyvät
Digitalisoituminen on tehnyt lehtien ostetaan myydään -palstoista tehottomia. Ennen vanhaan oli ihan ookoo odotella viikko tai kuukausitolkulla, että joku ostaa tavaran. Oli ihan ookoo, että ilmoitus painetaan moneen lehteen uudestaan ja uudestaan. Nykyään kierrätystavaroiden ilmoittelu on siirtynyt verkkoon.
Kilpailijoita tulee enemmän
Netissä kierrätyssivustoja on tuhansia. Suomessa käytetään paljon, esim:
- Toria
- Nettiautoa
- Nettimotoa
- Facebookin kirpputoreja
- Keskustelufoorumeiden ostetaan myydään palstoja
- Keltainen pörssikin on vielä olemassa, diginä
- huutonet
- jne
Digitaalisuus tarkoittaa nopeampaa palvelua
Laitoin toissapäivänä meidän vanhat lastensängyt netin kierrätyspalstalle. 20 minuuttia myöhemmin sängyille oli 10 ottajaa ja eilen illalla sängyt oli jo noudettu.
Digitaalisuus tekee appeista medioita
Digitaalisuus on tuonut myös uuden trendin: netin ilmoittelupalstoista ja kierrätyssivustoista on tullut medioita. Usein ihminen, joka myy jotain, on myös ostamassa jotain. Silloin on hyvä vaikuttaa ostopäätöksiin.
Digitaalisuus on mahdollisuus
- parantaa palvelun nopeutta
- tehostaa ja nopeuttaa prosesseja
- luoda uusia palveluja enstä kustannustehokkaammin
- kenelle tahansa luoda oma menestyvä media
- menestyä globaalisti
Menestystä elämääsi ja digitalisaatioon!
Ilkka Lavas
media-alan sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.improvemedia.fi
www.w3.fi
Sovittaisko niin, että kun nykyään tiedostojen nimissä ei ole rajoitusta, niin tiedostojen nimiin tallennettaviin päivämääriin kirjoitettaisiin koko vuosiluku esim 2015 sen sijaan että kirjoitetaan 150115 . Tämä vuosiluvun lyhentäminen on tosi hämäävää, varsinkin kun jotkut kirjoittaa DDMMYY ja toiset YYMMDD. Vai onko tähän joku malli, mikä toimii universaalisti? Itsellä YYYY-MM-DD on toiminut pitkään Suomen yhteyksissä ja kv-viestinnässä.
Standardi päivämäärämuoto
ISO 8601 -standardi sanoo YYYY-MM-DD, joten suosittelen sen käyttämistä.
Esim yhteisesti jaettujen tiedostojen nimiä kun jengi tallentaa eri ihmisten äidinkielellä.
"Suosittelen käyttämään kotimaisia alan akronyymejä tiedostojen nimissä, kuten leiska.psd, tiedote.doc ja raportti.pdf. Toimivat meillä ainakin globaaleissa projekteissa hyvin."
Jenkkikollegat eivät löydä kun etsivät layout.psd:tä.
"Verkkolevyjen kulmista löytyy aika paljon tiedostoja kuten esitys.pptx"
Versionumero
"avainsanojen avulla hoituu paljon jouhevammin, kuin tiedoston nimeämisen kautta. Joku tiedosto voi ensin olla "draft", sitten muuttua "final" ja lopulta "archive", mutta myös paljon muutakin.
Ketään ei oikeastaan luulisi kiinnostavan sellaiset seikat kuten, mikä tiedostopääte tiedostolla on, miten se on nimetty, millä ohjelmistolla se aukeaa tai missä se tiedosto oikein luuraa (hakemisto)."
"14JAN13 on ongelmallinen"
Ei tiedä onko 14 vuosi ja 13 päivä vai 14 päivä ja 13 vuosi.
"DDMMYYYY on ongelmallinen"
Jos nimeät tiedostot esim siten, että päiväys on aina alussa, niin saat listan, jossa on kaikki tiedostot peräkkäin jotka on samana päivänä kirjoitettu vaikka haluaisit vuosittain listata.
Esim
13012015
13012012
13022014
vs
2012-01-13
2014-02-13
2015-01-13
Virallinen totuus
RFC-3339 on virallinen suositus:
vuosi, kuukausi, päivä
2015-01-18.
Siis virallinen suositus.
Menestystä elämääsi ja tiedostojen nimeämiseen.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, seminörtti
Ps. Tämä blogi on nimetty.
2015-01-23 Totuus tiedostojen nimeämisestä: Pitääkö päiväys kirjoittaa tiedoston nimeen YYYY-MM-DD vai YYMMDD Lavas City blogi.docx
Jokaisella firmalla pitää olla selkeä arvolupaus. Selkeä yksi pointti, joka jää mieleen. Tällä videolla analysoin matkamessuilla olleita uniikkeja myyntipointteja (Unique Selling Proposition” / USP / ”ainutlaatuinen myyntitarjous”).
Kun olet messuilla tai missä tahansa, niin muista kiteyttää mikä on sun arvolupaus. Yksi selkeä pointti, joka on viestin saajalle kohdennettu.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja riippumattoman mainosverkosto Improve Median toimitusjohtaja
Kävin kädenvääntöä tänään Yle Puheen iltapäivässä Etelä-Suomen Medioiden medialiiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Pietilän kanssa siitä, onko bloggari parempi kuin toimittaja.
Väittely jäi vähän kesken. Tässä vähän alkulämpöä siitä, mitä hyviä puolia molemmilta löysimme:
Väitteet toimittajan paremmuudesta
- Osaa tutkia paremmin taustat
- Ammattilainen
- Osaa kirjoittaa
- Päätoimittaja sparraa toimittajien kirjoituksia jatkuvasti ja näin laatu kehittyy
- Nuorison kulutustottumukset muuttuvat ja nuorille on oltava entistä visuaalisempi ja videoiden merkitys kasvaa. Toimittajat kouluttautuvat jatkuvasti monikanavaisuuteen ja monikanavatuotantoon -> Sama toimittaja osaa tulevaisuudessa kirjoittaa, videoida, nauhoittaa podcastin ja kuvata.
- Päätoimittaja voi kehittyä ammatissaan ja opiskella uusia kirjoittamisen, kuvaamisen, kuvittamisen ja videotoimittamisen muotoja.
- Pitää huolta median lukijasuhteesta yhdessä muiden toimittajien kanssa
- Voi olla objektiivinen tai noudattaa median agendaa, esim viihdemedioissa lukijamäärä ja kohu myös väärinymmärryksistä on usein tärkeämpi kuin totuus, toimittaja on tarvittaessa ihan sujut median viihteellisen agendan kansssa
- Toimittaja osaa tehdä paljon juttuja nopealla aikataululla
- Toimittaja osaa tehdä juttuja aiheesta kuin aiheesta reippaasti
- Vanhat ihmiset luottavat enemmän toimittajiin kuin bloggareihin
Väitteet bloggarin paremmuudesta
- Ei ole riippuvainen mediasta, vaan palvelee omaa yleisöään.
- Tuntee yleisönsä paremmin.
- Aikaa tehdä juttuja pidempään, usein harrastus, joten ei ole pakko tehdä hommia minuuttiaikataululla
- Voi olla koulutukseltaan toimittaja ja siten yhtä pätevä kuin toimittaja
- Usein oman aihepiirinsä asiantuntija
- Intohimoinen aihepiirinsä kanssa
- Ei ole firman pakottamaa muottia klikkijournalismiin ja isojen yleisöjen tavoitteluun otsikointihuijauksilla
- Moni toimittaja haastattelee kirjoituksiinsa asiantuntijoiden lausuntoja ja usein asiantuntijalla on oma blogi. Toimittajat siis käyttävät usein lähteinään bloggareita.
- Bloggarit keskustelevat paljon keskenään ja haastavat toisiaan, näin juttuja tarkastetaan jopa kriittisemmin kuin mitä päätoimittaja ehtii tarkastamaan
- Blogiaiheista keskustelu jatkuu blogosfäärissä 24/7, jolloin yksittäin aihepiiri elää ja kehittyy
- Blogaaja voi kehittyä ammatissaan ja opiskella toimittajaksi
- Bloggaaja voi tehdä tutkivaa journalismia siinä missä toimittajakin
- Pitää huolta lukijasuhteesta
- Voi olla objektiivinen halutessaan
- Saa liikkeelle isoja yleisöjä, esim TubeCon konfferenssi ja Nordic Bloggers Experience sekä nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä Bing on toteutettu täysin bloggaajien voimin.
- Blogi on vain alusta, blogaus voi olla artikkeli siinä missä toimittajankin tekemä artikkeli.
- Moni luottaa bloggareiden teksteihin enemmän kuin lehtien toimittajien teksteihin
- Bloggaajat ovat nykyajan kirjailijoita. Ennen kirjailijoiden sanontoja siteerattiin, nykyään bloggaajien kirjoituksiin linkataan ja bloggareiden tekstejä lainataan.
- Muotiblogaaja on syrjäyttänyt muotilehdet, moni blogiyhteisö on nykyään suositumpi kuin muotilehti ennen.
- Ennen toimittajat olivat tähtiä, nykyään bloggarit, instaajat, asiantuntijat ja mallit ovat tähtiä omille yleisöilleen
- Blogaajan yksittäinen postaus voi myydä enemmän kuin Hesarin etusivu
- Median lukemiseen vaikuttaa entistä enemmän joukkovoima (power of public) ja joukkoviisaus (wisdom of crowds) ja ihmisten suosittelu, ts usein niin väärinymmärretyt sosiaalinen media eli some
- Visuaalisuus viestinnässä lisääntyy ja se on vlogareille ja bloggareille todella luonnollista
Olen sitä mieltä, että molempia tarvitaan. Valitettavasti toimittajan arki on usein niin hektistä, että oikeasti tutkiva journalismi on useimmiten vain haave ja harvinaista herkkua. Toivon, että toimittajilla olisi aikaa juttujen tekemiseen yhtä paljon kuin bloggareilla. Toivon, että tulevaisuudessa toimittajille olisi työpaikkoja ja toivon, että toimittajat pysyvät median murroksessa ja kehityksessä mukana.
Toimittajienkin tulee kehittyä
Toivon, että toimittajat kirjoittavat tulevaisuudessa myös omia blogeja oppiakseen entistä paremmiksi visualisteiksi. Toivon, että toimittajat alkavat pitää omia videoblogeja, jotta he uuden harrastuksensa kautta oppivat tuottamaan materiaalia myös kasvalle sukupolvelle. Itse koetan treenata videoblogaamista, instaamista, kuvaamista ja kirjottamista jotta kehittyisin paremmaksi kirjoittajaksi.
Media pirstaloituu. Antaa sen pirstaloitua. Menestystä urallesi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
bloggaaja omana itsenään
Olin tänään lasten somekäyttö -luennolla. Tutkimuksen mukaan
7 - 9 vuotiaista 72%:lla on älypuhelin
10-13 vuotiaista 97%:lla on älypuhelin
Eipä tässä mitään uutta. Kyllähän niillä lapsilla ne kännykät on. Mutta katsoppa näitä sovelluskäyttöjä. Miten paljon sovelluksia ja jopa sellaisia, mitä minä en edes vielä käytä!
No eipä siinä vielä mitään. Softiahan voi asennella ja kavereiden kanssa chattailla, mutta entä sitten kun lapset alkavat
1) kiusaamaan toisiaan?
Suljetut viestit voi lähteä julkiseksi leviämään esim kiusaamisen seurauksena
Haukkumista
Inhottavien kuvien lähettelyä
Kiroilu ja homotteluviestejä
Uhkaamista
Huijauksia
Toisten nimissä kirjoittamista
Toisista pahaa puhumista
Kuvien muokkausta (tekee toisen kuvasta pilakuvan ja ruman)
Kuvakommenteissa haukkuminen ja dissaaminen
"Hyi vittu sä oot massa, huomiohuora, feikki, ylimielinen, läski, hikke, ruma ärsyttävä ja nolo!!!"
"sä olet huora Ym Lissu Ruma Kukaa ei haluu sua Aloner Meikkipelle Rahan tuhlaaja"
"Suosittelen että laihduttaisit!!! Oon kuullu, että painaisit jotain 65 kiloa!!! Sun kuuluis painaa 15-20 kiloa vähemmän. Kannattaisko mennä salille?!? Tai aloittaa lenkkeily ja terveellinen elämä."
"Noni se horo joka siel vittuilee nii tulee puhuu mulle kikis tai jossain ni katotaa kuka itkee se jälkee, jos XXXX kysytää mp ja se sanoo ni ei pitäis olla nii hirvee asia, jos mä vihaan jotain ihmist nii ei varmaa itekkää ois sillee joo siis se on nii ihq omg mun bff"
"eiks oo vähän noloo ku haukut muita ihmisiä askis joka on kaikkien nähtävillä ku oisit voinu laittaa et ei mp ? herää"
"No mut jos halusin ilmasta oman mielipiteen saatana :D en mä sua haukkunu täs paskaks vaan XXXX et YYYY vois ite tulla sanoo sanottavansa mulle että sillai"
Hirveä kuva kato peiliin
kuvia wilmasta
kuvia toisten lukujärjestyksistä
lasten omakuvia pitsialusasussa, joita sitten levitellään
2) katsomaan lapsien käsittelykyvylle ylivoimaista sisältöä esim väkivaltaa tai pornoa?
Näitä lapset ovat oikeasti kohdanneet netissä:
Tutkimuksen mukaan 7-9 vuotiaille
- Youtube:ssa on välillä kiroilua
- Kiroilu oli pahinta
- Kun rekka meni poliiseja karkuun ja poliisien piti ampua se tyyppi
- Olen nähnyt 3 eskarilaista poikaa jotka kiroilee ja haukkuu tummaihoisia ja puhuu pornosta
- Jammusetä video
Tutkimuksen mukaan 10-13 vuotiaille
- Pahoinpitelyvideoita
- Sexy
- Porno
- Joku murha juttu
- lapsille sopivaa pornoa child ja porn hakusanoilla (hui noilla sanoilla ei todellakaan löydy mitään lapsille sopivaa!)
- Treffiehdotuksia
- herutuspyyntöjä "ota kuva sun vatsasta"
3) käyttäytymään netissä ilman netiketin tuntemusta?
Lapsilla ei ole tiedossa netin etikettiä. On epäselvää mikä on minkäkin ryhmän säännöt? 7-9 vuotiaat eivät osaa vielä kunnolla välttämättä lukea.
Miten yksityisyydensuoja? Saanko katsoa mitä lapsen kännykässä on?
SAAT JA SINUN PITÄÄ!
Lastensuojelun ja lasten turvallisuuden verukkeella vanhemmilla on AINA oikeus katsoa mitä lapset kännykällä puuhaavat. Katso. Keskustele. Sovi säännöt. Puhukaa pyydä lasta kertomaan jos lapsesi näkee netissä jotain outoa.
Jos koit, että näistä tiedoista voisi olla hyötyä muillekin vanhemmille, jaa tietoa eteenpäin somessa. Emme voi estää etteivätkö lapset löytäisi netistä kaikkea tätä. Vain avoimesti keskustelemalla voimme opettaa lapsia kohtaamaan netin hyvine ja huonoine puolineen.
Menestystä elämääsi! Annetaan lapsille mahdollisuus kasvaa terveiksi aikuisiksi! Saa jakaa!
Kun mä olin kakskymppinen, mä elin kuin viimeistä päivää. Kaikki mikä tuli, myös meni. Vasta yrityssaneerauksen jälkeen, mä aloin elää taloudellisesti järkevästi. Sitä ennen kulutin kaiken turhuuksiin.
En ole mikään rahoituksen asiantuntija, mutta jos joku arvioisi bisneskykyjäni, pääsisin varmasti läpi testistä. Kokemuksen ja kantapään kautta on syntynyt muutamia oppeja, joista ei opetettu mulle kauppakorkeassa eikä MBA tutkinnossa.
Säästetty euro on tienattu euro.
Perusta säästötili, sijoita rahat järkevästi, aloita säästäminen osakkeisiin tai omaa firmaa varten. Voit myös säästää turhakkeista. En nyt tarkoita sitä, että keittäisit kahvit kotona termospulloon sen sijaan, että ostaisit kahvilasta kahvia vaan sitä, että lopetat kalliiden turhien tavaroiden shoppailun ja sijoitat säästetyt rahat hyviin kirjoihin ja alat sijoitamaan omaan osaamiseesi. Sijoittaminen omaan osaamiseen on investointi, joka maksaa moninkertaisesti takaisin. Et tarvitse sitä uutta taulutelkkaria etkä uutta Candy Crush timua eikä sinun ole pakko tuhlata yhtään euroa enempää Clash of Clansiin.
Menestyvät ihmiset eivät osta sitä mitä haluavat, vaan he ostavat vain sitä mitä tarvitsevat.
Joka euro kate-euro.
Vaikka monet ihmiset pullistelevat isoilla palkoilla ja yrittäjät kehuskelevat isoja liikevaihtoja, loppujen lopuksi vain viivan alle jäävällä eurosummalla on merkitystä.
a) 400 000 euroa liikevaihtoa ja 40 000 euroa tulosta tekevä firma on arvokkaampi kuin
b) 4 000 000 euroa liikevaihtoa ja 1 000 000 tappiota.
Pieni tuottava bisnes on ässä hihassa, tappiollinen firma on mustapekka kortti, josta kannattaa hankkiutua eroon.
Rikastut, jos tienaat 1000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt, jos tienaat 1000, mutta kulutat 1100.
Rikastut, jos tienaat 2000, mutta kulutat vain 1900.
Köyhdyt, jos tienaat 2000, mutta kulutat 2100.
Rikastut, jos tienaat 3000, mutta kulutat vain 2900.
Köyhdyt, jos tienaat 3000, mutta kulutat 3100.
Rikastut, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 9900.
Köyhdyt, jos tienaat 10000, mutta kulutat 10100.
Rikastut nopeasti, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt nopeasti, jos tienaat 1000, mutta kulutat 10100.
Älä säästä enemmän, vaan tienaa enemmän ja lopeta tuhlaaminen.
Opiskeleminen suomessa on ilmaista. Hyödynnä se, mutta hanki vain tutkintoja, joista sinulle on hyötyä urasi kannalta. Jos opiskelet 10 vuotta tutkintoa, jota et käytä, olet heittänyt 10 vuotta hukkaan. Mene mieluummin kirjastoon, opiskele itsenäisesti ja ryhdy heti töihin tienaamaan.
Opiskele oikean elämän taitoja turhan koulutustiedon sijaan. Tarvitset seuraavia taitoja:
- Myyntitaidot (esiintymistaidot ja kirjoittamistaidot, perusta blogi, jotta opit kirjoittamaan, mene telemarkkinointifirmaan, jotta opit myymään)
- Neuvottelutaidot (tarkoittaa win-win taitoja, ei taistelutaitoja)
- Luovuus (ota näpit irti kännykästä, kirjoita lista ideoita paperille joka päivä)
- Johtajuus (jaa enemmän muille kuin mitä odotat itse saavasi takaisin)
- Verkostoituminen (liity paikalliseen Nuorkauppakamariin)
- Miten elää kurinalaisesti, tavoitteellisesti, tiettyjen elämäsin tärkeiden teemojen ja prioriteettien mukaan (Perusta menestysmuistutinhttp://www.city.fi/blogit/lavas/uudenvuodenlupaus+ja+menestysmuistutin+2015/128948)
- Pysähtyminen ja elämän uudelleen suunnittelu (tätä elämän suunnan tarkistasta kannattaa tehdä säännöllisesti)
- Ideoiden ristipölytys (kerro kaikki ideasi muille, kuuntele muiden ideoita, jostain niistä vielä syntyy innovaatio)
- 1% sääntö (joka viikko pyri olemaan 1% parempi fyysisesti, emotionaalisesti ja mentaalisesti)
- "auta muita, niin autat itseäsi" -sääntö (tee paljon hommia vastikkeetta, auta muita ilman palkkaa, auta verkostoasi menestymään, niin menestyt itsekin. Verkostosi arvo kasvaa exponentiaalisesti kun sinä ja ystäväsi autatte toisianne pyytettömästi puolin toisin)
- opi epäonnistumaan ja kun kaadut, niin kaadu eteenpäin (opi virheistäsi ja käännä epäonnistumiset voimavaraksi)
- opiskele ajanhallinnan mestariksi. Kun olet joka päivä tunnin tehokkaampi, niin kymmenen vuoden päästä olet 21 viikkoa pidemmällä kuin nyt vain hallitsemalla aikaa tehokkaammin. Väitän, että voit tehokkaasti toimialla saada aikaan jopa 5 tuntia nykyistä enemmän päivässä. Ainakin itselleni on tullut päiviin lisää aikaa aikaa hallitsemalla.
- hiljennä melu: telkkari kiinni. Luo ympärillesi omaa melua, joka edistää omaa elämääsi.
Jos teet tämän kaiken, sinusta tulee lopulta rikkaampi henkisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti.
Toivottavasti tämä nyt ei kuulosta mitenkään ylimieliseltä, mutta mulle nämä jutut on toimineet. Olen itse sählännyt liikaa kun en ole noudattanut näitä neuvoja, toivon, että sinä otat neuvoista itsellesi elämään dopingia, jolla saat itsellesi rikkaampaa elämää.