3 salaliittoteoriaa siitä mitä se Verkkokauppa.com ja muut oikein aikovat lanseerata
Toukokuussa Suomen verkkokaupassa tapahtuu jokin "suuri lanseeraus".
Suomalaisen verkkokaupan ympärille kyhätään suurta salaperäista julkistusta ensi kuussa.
Muun muassa Suomen Lähikauppa, Verkkokauppa.com ja joukko suomalaisia pienyrittäjiä on lähettänyt perjantaina lehdistökutsun "suuresta suomalaisesta lanseerauksesta" 6. toukokuuta.
"Mitä yhteistä on Siwalla ja Verkkokauppa.comilla? Mikä yhdistää kansainvälisiä verkkokauppoja ja suomalaisia pienyrittäjiä?" kutsu kiusoittelee.
Hommassa ovat mukana: Siwat, Valintatalot, Verkkokauppa.com, Zalando, Boozt, Hotels.com, CDON.com, AirBaltic, Matkahuolto, Synsam, Timanttiset, RTV, Restel, Cumulus, AD-varaosaliikkeet ja AD-autokorjaamot.
Teoria 1: Logistiikka paranee
Tiedotteessa vihjataan että kyseessä olisi miljoonaa suomalaista koskettava. Pääkaupunkiseudulla asuu miljoona suomalaista.
Teoria 1 arvioi, että kyseessä olisi joku logistiikkaan liittyvä uudistus. Tätä teoriaa tukee mm. Matkahuollon mukanaolo.
Teoria 2: Verkkokaupasta saa pian ostohyvitystä
Ostohyvitys.fi on todella suosittu, ja sen kautta saa nettiostoksista ostohyvitystä. Vähän niinkuin plussakortti tai bonuskortti netissä. Siinä on jo mukana Zalando, Boozt, Hotels.com, CDON.com ja montasataa muuta verkkokauppaa. Ehkäpä Verkkokauppa.com menee mukaan Ostohyvitykseen ja sieltä ostavat voivat saada ostohyvitystä ostoksista.
Teoria 3: Toimijat lanseeraavat oman ostohyvityksen
Verkkokauppa.com on 2013 vuoden lokakuun lopussa varannut verkkotunnukset pinspistekauppa.fi sekä pinskauppa.fi. Marraskuussa yhtiö varasi vielä osoitteen pistekauppa.fi. Verkkokauppa.com ei kuitenkaan ole vielä käyttänyt osoitteita mihinkään.
Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä ei halunnut kommentoida Digitoday:n kyselyihin verkko-osoitteiden merkityksestä.
PINS on ostohyvitysjärjestelmä ja pisteidenkeruujärjestelmä. PINS -järjestelmää käyttää myös AirBaltic.
Mitä mieltä itse olet? Käytätkö itse ostohyvitystä? Olisiko syytä kehittää logistiikkaa paremmaksi vai kaipaatko lisää bonuskortteja käyttöösi?
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja http://ostohyvitys.fi enkelisijoittaja jolla ei ole sisäpiirin tietoa tapahtumasta
Postista tipahti Tuloksentuplauskirja, jonka ovat kirjoittaneet Jukka Lahti ja Pasi Rautio.
Kirja on erinomainen kaikille yrittäjille, jotka haluavat ideoita markkinointiin.
Tässä kolahduksia ja muistiinpanoja:
- Kaikki tekevät virheitä elämässä ja niin myös markkinoinnissa, kukaan ei voi tehdä aina vain pelkkiä onnistuneita kampanjoita
- Markkinoinnissa voi oppia toisilta
- Plagiointi on ihailun korkein muoto. Varasta toisilta ideoita ja hyödynnä niitä omassa jutussasi hieman parammin. Parastaminen on sallittua.
- Verkottuminen ja liittolaisten etsiminen markkinointisi avuksi voi olla hyödyllistä
- Lisämyynti vanhoille asiakkaalle on usein halvempaa kuin uusien etsiminen
- Asiakkaat puhuvat keskenään, hyvä maine syntyy pitkällä oikein tekemisellä ja positiivisen WOM:n lisäämisellä. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja asioiden tekemistä oikein sekä jatkuvaa parantamista asiakaspalvelussa yms tekemisessä
- Asiantuntijatiedon jakaminen auttaa sinua profiloitumaan asiakkaittesi joukossa
- Kilpailujen järjestäminen kannattaa, jos sinulla ei ole mitään parempia ideoita. Palkintojen kannattaa olla relevantti tuotteeseesi tai palveluusi liittyen. Huonoilla palkinnoilla ryyditetty "tavallinen" arvonta on itse asiassa omiaan töhrimään yrityksen mainetta. Voita New Yorkin matka sopii matkatoimistolle, muttei autokauppiaalle. Palkinnon pitää olla jotain, joka liittyy brändiin, jotta asia herättää ostohalua.
- Eksklusiivisuus, VIP yms kannattaa hyödyntää
- Kampanjoissa hyödyllistä on rajoitus vain tietylle ryhmälle tai tiettyyn aikaan.
- Julkisuutta kannattaa käyttää hyväksi, mutta kannattaa muistaa, että siinä on myös varjopuolensa
- Aihepiirimarkkinointi kannattaa. Jos sinulla on yritys, kannattaa puhutella potentiaalisia asiakkaita vaikka ilmaisilla vinkeillä. Ilmaisia vinkkejä kannattaa mainostaa ja markkinoida ja ilmaisten vinkkien yhteydessä firmasi näkyy. Näin mainostat aidosti jotain, joka kiinnostaa kohderyhmääsi ja sinun yrityksesi ja brändisi yhdistyy hyvään mielleyhteyteen.
- Asiakas on ykkönen
- Kannattaa miettiä miten voisi verkostua muiden yrittäjien kanssa ja ristiinmarkkinoida, jotta saisitte molemmat tyytyäisempiä asiakkaita
- Alennuskupongit ovat aliarvostettuja
- kohderyhmälle tarkemmin markkinointia saadaan tehostettua ja tuloksia parannettua
- tuotteista!
- ole innovatiivinen
- keksi omaperäisiä juttuja ja tuo persoonaasi kehiin yritystoimintaasi
- kokeile soittaa vaikka 1000 puhelua vuodessa
Kun luet Tuloksen Tuplaus Kirja, mieti myös miten jakelet kampanjaasi
Tuloksen tuplaus kirja on erinomainen kirja, josta saat hyviä konkreettisia kampanjaideoita. Jälleen kerran tullaan markkinointikirjan kuolemansyntiin. Ideoita kampanjoihin löytyy mutta jälleen sivuseikaksi jää jakelu. Hyvästäkään kampanjasta ei ole hyötyä, jos siitä tietää vain oma äitisi. Mieti mitä kautta saat jaeltua loistavan kampanjasi potentiaalisille asiakkaillesi. Muutamia ideoita kirjasta löytyi:
- suhteet
- kumppanit
- suoramyynti
- suoramarkkinointi
- sähköpostisuora
- ostettu facebook näkyvyys (ilmainen näkyvyys kun ei riitä mihinkään)
- oman nettisivun markkinointi eri keinoin
- foorumit
- hakusanamainonta
- orgaaniset hakutulokset
- mainos paikallislehdessä
- pr viestit medioille
- kanta-asiakasmarkkinointi
- blogimarkkinointi
- kuponkien jakelu suorana
- cross promotion tuotteet kumppaniyrityksissä
- suosittelujen kautta jakelu
Erinomaisia ideoita.
Muutamia asioita lisäisin kampanjoiden jakelukanaviin:
- geokohdennettu mobiili, hakutermi, aihepiiri ja display-mainonta
- digitaalinen suora
- digitaalinen mainonta
- display mainonta
- sisältömarkkinointi
- automatisoitu mainonta
- markkinoinnin automaatio
- jälkimarkkinointi ja remarkkinointi
- aihepiirimarkkinointi (jos haluat saada itseäsi jossain kohderyhmässä paremmin tunnetuksi ja suosituksi)
- tunnettuuden lisääminen brändikampanjalla (jos kohderyhmäsi on iso)
Lisää jakelukanavavinkkejä saa varmasti asian osaavalta mediatoimistolta.
Hyvä kirja jota voin suositella kaikille yrittäjille ja markkinoijille.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kirjan voi tilata ainakin tuplaamosta: www.tuplaamo.fi/tuote/tuloksentuplauskirja/
Jarkko Kurvisen ja Lauri Sipilän Mielipidejohtaja -kirja on oiva teos asiantuntijabisneksen markkinointiin tai brändin jonkun tietyn kulman hiomiseen. Mihinkään kokonaisvaltaiseen markkinointiin tai myyntiin kirjasta ei ole, eli on turha kuvitella, että yritys voisi pelkästään tämän kirjan lukemalla hoitaa koko markkinoinnin ja myynnin.
Sorry Jarkko. Mun on pakko sanoa mitä mieltä oikeasti olen. Tuotan myös pettymyksen monelle, jotka ajattelevat, että asiantuntija-PR ja mielipidejohtajuus olisi helppo tie markkinajohtajuuteen. Ei ole. Asiantuntijaksi tuleminen ei ole pikajuoksu vaan se on maratoni.
Asiantuntijuuden jälkien jättäminen eri kanavien kautta on hyvä juttu, mutta ei ratkaise kaikkien yritysten markkinointia. Asiantuntijamarkkinointi tai aihepiirimarkkinointi on toki hyvä olla osana markkinointimixiä.
Asiantuntijoiden nostaminen rokkitähdiksi ja yrityksen sanansaattajiksi on hyvä juttu ja kirjassa annetaan siihen hyviä vinkkejä. Kannattaa miettiä, miten asiantuntijoiden profilointi ja sisäisen viestinnän avulla brändin läpinäkyvyyden lisääminen auttaa muussa markkinoinnissa.
Kirjan Snoobi-case on hyvä esimerkki siitä, miten asiantuntijan-rokkistaran vaihtuminen romahduttaa koko viestinnän kulmakiven. Kun hyvä asiantuntija lähtee pois yrityksestä, viestinnän taso romahtaa ja koko strategia kaatuu. Kirjassa kerrotaan Snoobi-case vain mielipidejohtajuuden nousun verran. Sen jälkeen homma romahti ja uutiskirjeen tilaajista moni pettyi viestinnän tason laskemiseen. Mielipidejohtajuus on myös iso riski, eikä kannata yhden kortin varaan laskea koko markkinointia.
Sisältömarkkinoinnista unohdetaan helposti, että sisältöjä pitää MARKKINOIDA
Konsultointi ja asiantuntijabisnes on siitä erikoista, että niitä voi hyvin markkinoida tekemällä itsestään rokkitähden. Rokkitähdillä on fanijoukkonsa ja niitten musaa kuulee radiosta. Rokkitähdellä on asiaa ja sanottavaa tärkeistä asioista. Rokkitähti työllistää itsensä ja voi omalla brändillään myydä vähän levyjä, mutta siihen se sitten jää.
Rokkitähden keikoille ei löydä kukaan jollei niitä MARKKINOIDA. Keikkajulisteet pitää naulata kylän joka kulmalle ja medioita tarvitaan PR-viestien ja mainosviestien jakamisessa.
Yhdenmiehen konsulttifirmalle asiantuntijaviestintä sopii. Jos Mikko Hyppönen vaihtaisi Norton Antivirukselle, niin F-Securelle jäisi iso kolo markkinointiin. Jos haluaa tehdä asioita isommin, on katsottava markkinointia laajempialaisesti. On oltava top-of-mindissa myös muilla keinoin kuin pelkkien harvojen asiantuntijoiden avulla.
Sisältömarkkinointia vai asiantuntijasisältöjen MARKKINOINTIA
Kirjassa käsitellään sisältömarkkinointia, joka on todella monella tavalla ymmärretty termi. Kirjassa myös ajatellaan sisältömarkkinoinnin olevan, jotain mitä ei voisi perinteisissä medioissa toteuttaa muutoin kuin PR:n keinoin. Asiantuntija toki pääsee medioiden palstoille helpommin, mutta valitettavasti minun on tuotettava tässäkin pettymys:
Jos kategoria on jo varattu, niin sinulla tulee olemaan kova monen vuoden työ että pääset antamaan lausuntoja. Jos kategoriaan on tunkua, niin työ tulee olemaan vieläkin vaikeampaa. Kilpailussa joudut todennäköisimmin käyttämään paljon rahaa markkinointiin ja kannattaa miettiä onko asiantuntijaviesti sinun tärkein markkinoitava asia vai olisiko muita tarinoita joilla brändiä voi vahvistaa. Advertoriaalien, mainonnan ja PR-viestinnän lisäksi on syntynyt ihan uusi natiivin mainonnan kein ja aihepiirimarkkinointi, joita ei kirjassa käsitellä ollenkaan. Nykyaikaiseen markkinointiin kuuluu moderni natiivi mainonta joka on yllättävän tehokasta.
Mielipidejohtajaksi ei tulla sekunnissa
Asiantuntijaksi ei tulla hetkessä ja kannattaa miettiä onko se ensisijainen markkinointipanostus. Toki asiantuntija voi kehittää omaa brändiänsä ja pitää blogia, mutta moni tekee sitä silkasta intohimosta ja kannattaakin tehdä.
Oma työ työaikana ei ole ilmaista ja jos markkinointibudjetista asiantuntijoiden viestien tekemiseen menee helposti 50.000 euroa vuodessa, lisäksi asiantuntijoiden viestien markkinointiin menee saman verran, niin kannattaa myös verrata saisiko kenties mainonnalla tai aihepiirimarkkinoinnilla samoja tuloksia halvemmalla.
Summa summarum:
- Hyvä kirja kun haluat kehittää asiantuntijasta rokkistaraa.
- Hyvä kirja kun haluat luoda itsestäsi enemmän työllistetyn konsultin.
- Hyvä kirja kun haluat kasvattaa arvoasi työmarkkinoilla tai konsulttimarkkinoilla
- Kirja ei todellakaan sovellu kaikille, sillä asiantuntijana ei kehitytä 8-16 välillä vaan pitää uhrata koko elämä ja olla valmis heräämään klo 5.00 Huomenta Suomen aamulähetykseen.
- Hyviä niksejä tee-se-itse PR-viestintään, sitä varten on myös asiantuntevia viestintä ja pr-toimistoja
- Markkinointimixissä rokkitähteys voi olla yksi osa, muttei ratkaise koko markkinoinnin skaalaa.
Menestystä oman henkilökohtaisen brändisi kehittämiseen. Jos teet isompaa markkinointia, harkitse voisiko tästä kirjasta saada ideoita markkinoinnin aitouden lisäämiseen. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. jos haluat tilata kirjan, niin kirjoita alennuskoodi Talentumin kauppaan BKT1403A tai tilaa jostain vaikka Bookystä, mistä saat Ostohyvitystä.
Jarkko Kurvinen ja Lauri Sipilä julkaisivat Talentumin kanssa Mielipidejohtaja -kirjan. Sparrailin Jarkon kanssa torstaina Mainonnan liiton seminaarin jälkeen ja luin kirjan.
Jarkko Kurvisen ja Lauri Sipilän Mielipidejohtaja -kirja on hyvä opus, kun mietit miten voit kertoa brändin ympärille tarinoita ja tarinoilla luoda brändille sielua.
Ihmiset rakastavat tarinoita. Brändin sielua vahvistetaan kertomalla tarinoita. Tarinoita kerrottaessa pitää tarinankertojan olla uskottava ja kuten opettajakoulutuksessa opetetaan: pitää osata puhua oppijoiden kielellä.
Sisältömarkkinoija ja mielipidejohtaja tarvitsee ulkopuolista apua, ostettua mediaa, jakelukanavia, suosittelijoita
Harvoin liikkeenjohtaja, toimitusjohtaja tai asiantuntija on samaan aikaan myös loistava tarinankertoja. Usein yrityksen viestiksi ei edes riitä asiantuntijuus vaan tarvitaan joku laajempi aihe, joka otetaan brändille kampanjaan omaksi.
Kun haluat tehdä brändiäsi vahvistavaa viestintää, kannattaa pyytää apuun aiheviestinnän asiantuntija. Useimmiten aiheviestinnän asiantuntijat ovat tiimejä, jotka koostuvat medioiden fiksuista myyjistä, mediatoimiston plänneristä, kohdeyleisön kiinnostuksen kohteet tuntevista toimittajista, päätoimittajista, asiantuntijoista, viestinnän ammattilaisista ja yrityksen markkinoinnin ja viestinnän johdosta.
Tarvitsenko uskottavaa toimittajaa, kirjoittajaa tai asiantuntijaa avukseni?
Joskus brändi, toimitusjohtaja tai asiantuntija voi lainata uskottavuutta kutsumalla viestiään tukemaan jonkun tunnetun asiantuntijan.
Kirjoittaja voi olla hyvä kirjoittamaan omasta aiheestaan, mutta hänen pitää lainata uskottavuutta joltain. Toimittajat tyypillisesti lainaavat uskottavuutta pyytämällä lainauksia joiltain tunnetuilta asiantuntijoilta. Toimittaja lainaa kirjoitukseen myös uskottavuutta median brändiltä. Kun median brändi, asiantuntijan lausunto ja toimittajan viesti ovat lukijalle uskottavia, kaikkien brändi, luotettavuus ja uskottavuus kasvavat.
Brändin sielu tarvitsee ympärilleen ostettuja, suunniteltuja, viestittyjä ja mainostettuja tarinoita. Kun lukijan mielestä aihe on kiinnostava ja tarina on uskottava, hänen mielessään brändin luotettavuus vahvistuu.
Viestin julkaiseminen tietyssä mediassa saa siitä uskottavamman kuin omassa tuntemattomassa blogissa julkaistuna.
Kurvinen kehuu kirjassaan paljon omistetun median ylivoimaa. Omistettu media ei kuitenkaan aina riitä.
Sparrasimme aiheesta viestin uskottavuus Jarkko Kurvisen kanssa. Tulimme siihen johtopäätökseen, että viestin uskottavuuteen vaikuttaa jossain määrin seuraavat asiat:
- kirjoittajan uskottavuus (kirjoittaako toimittaja yrityksestä, toimittaja aiheesta jonka yhteydessä yritys mainoitaan, vai yritys yrityksestä)
- julkaisualustan uskottavuus
- julkaisualustan brändi
- julkaistaanko viesti yrityksen omassa mediassa vai tarvitseeko aihepiiri paremmin aihepiirin sopivan kohderyhmämedian
- viestin jakanut ihminen
- se miten viestiä kommentoidaan somessa
- viestin julkaisevan median uskottavuus
- miten viestin kirjoitusasu puhuttelee kohderyhmää
- lainatut muiden aiheen asiantuntijalausunnot
- vaikuttaako viesti yrityksen mainokselta, vai onko se aidosti objektiivinen
Mielipidejohtaja -kirjassa asia sanotaan näin: "Pysy kohderyhmäsi käyttämissä kanavissa."
Kohderyhmäsi käyttämiä kanavia ovat ostetut mediat, WOM (word of mouth), sosiaalisen median kautta jaetut mediat, omat mediat, orgaanisissa hauissa esille tuleminen, mutta myös seminaarit ja tapahtumat. Kun olet stagella, olet uskottavampi. Myös kirjojen kirjoittaminen lisää uskottavuuttasi aihepiirissä.
Usein oman median reach ei riitä
Kannatan omien medioiden rakentamista, mutta joukko-opillisesti ajatteleva markkinoija ymmärtää, ettei se aina riitä.
Jos joukon n. 1000 saa kiiinni omilla medioilla, mutta 999000 ei tiedä brändin omien medioiden olemassaolosta, tarvitaan ostettua mediaa.
Suomessa on 5 miljoonaa ihmistä ja ihmiset lukevat niitä medioita mitä haluavat. Vaikka työnnämme joka toisesta postilaatikosta puoleen kotitalouksista yhteensä 1.1 miljoonaa City-lehteä, niin ei se tavoita vieläkään koko väestöä. Vaikka meillä City-lehdessä on oma media, meidän pitää puhua seminaareissa, kirjoittaa blogia, olla mukana Digitalist Networkissä, laittaa tiedotteita MarMai -lehteen ja muihin medioihin. Mediaa pitää markkinoida ja siinä tarvitaan ostettua tai muilta lainattua mediaa.
Ostettua mainontaa tarvitaan. Interquestin mukaan 99% display mainonnan tehosta jää mittaamatta. Klikkaus eli interaktio on vain jäävuoren huippu. Mainos silti nähdään, mainoksella on reach. Mainoksen viesti huomataan. Mainoksella saadaan sisältömarkkinointiin reachia. Interquestin tutkimuksen mukaan kaikella mainonnalla on
brändivaikutuksia, myös taktisilla kampanjoilla. Pelkkä klikki ja aktivointi ei ole se juttu vaan myös bannerin viestillä on myös merkitystä. Jos teet sisältömarkkinointia ja nostat artikkeleitasi display mainonnalla mainoksen viesti on myös tärkeä. Jos 1% klikkaa, niin ne 99% jotka näkevät viestisi ovat myös altistettuja. Muista, että kaikella nähdyllä mainonnalla on vaikutusta. Pelkkä klikki ei kerro mitään. Kohderyhmämedioista ostetun mainonnan ja medioihin räätälöidyn sisältömarkkinointiviestin avulla brändin kategoriajohtajuus / aihejohtajuus / aihepiirijohtajuus vahvistuu ja ostokiinnostus lisääntyy.
Mielipidejohtaja tarvitee ostettua mainontaa, jotta:
- voi herättää käsiteltävän aiheen avulla kohderyhmän kiinnostuksen
- brändi voi lainata uskottavuutta valitulta kohderyhmämedialta
- ostettua mainontaa kohderyhmämedioilta räätälöitynä ostettuna tarvitaa, jotta mainoksen näkijä kokee kuuluvansa kohderyhmään
- brändi ja brändin mainoskampanja muistetaan paremmin, kun se koetaan relevantiksi ja kiinnostavaksi
Aihepiirijohtajuus / aihejohtajuus ja mielipidejohtajuus tarvitsevat monta viestin välityskanavaa
Pelkkä ostettu mainos ei usein riitä. Tarvitaan yrityksen viestintää ja PR-viestejä, joita toimittajat sitten nostavat joihinkin medioihin. Tarvitaan myös aihepiirijohtajuutta tukevaa sisältömarkkinointia. Aihepiirijohtajuutta voi luoda ostamalla sisältömarkkinointia aihepiiriä käsitteleviltä medioilta.
Ymmärrä kohderyhmäsi
Taitava yrityksen viestijä osaa katsoa asiaa viestinnän kannalta ja parhaimmillaan tuntee myös kohdemedian yleisön. Taitava viestijä osaa ostaa median edustajalta artikkeleita, jotka aidosti kiinnostavat ja puhuttelevat kohderyhmää.
On myös tilanteita, joissa sisältömarkkinointi kannattaa tehdä ostettuna.
Ryhtyisinkö mielipidejohtajan sijasta aihepiirijohtajaksi
Joskus yrityksen brändäyksessä kannattaa myös mielipiteiden sijasta ryhtyä aihepiirijohtajaksi ja puhutella valittuja kohderyhmiä heidän kielellään aiheesta uskottavasti kirjoittavissa medioissa. Mielipidejohtajuus voi olla joillekin brändeillä liian kapea-alaista. Paavi voi olla uskottava uskontoscenessä, mutta jos katolinen kirkko haluaisi alkaa myymään mooottoripyöriä, sen pitäisi kehittää sitä varten toinen brändi ja toinen keulakuvahahmo. Gant esimerkiksi lainaa Tuomas Vimmaa Cityssä pyörivässä sisältömarkkinointi, aihepiirijohtajuus- ja brändikampanjassaan.
PR-viestinnässä pyritään luomaan kiinnostavia uutisia, joita media kirjoittaa ilmaiseksi. Yhä useampi osa ihmisistä lukee medioita, joissa brändin PR-viesti ei kohtaa yleisöä ja silloin lisää asiakkaita saa ostamalla medialta aihekohtaista sisältömarkkinointia.
Mitä sitten on aihepiirijohtajuus? Aihepiirijohtajuus on yleisöä kiinnostavia laajempia aiheita. Aihepiirijohtajuutta brändille voidaan luoda kohteryhmämedioiden avulla aihepiiriä kiinnostavasti käsitellen. Asia avautuu ehkä parhaiten casen kautta.
Aihepiirijohtajuus. Case: adidas Originals
Tavoite: Vahvistaa adidas Originals:in asema urbaanin kulttuurin parissa aidolla ja kiinnostavalla tavalla.
Ratkaisu: City, Vivas ja SpinFM suunnitteli ja tuotti adidas Originalsille kolmen kuukauden mittaisen sisältömarkkinointikampanjan
- 12 laajaa juttua urbaanin kulttuurin ikoneista City.fi:ssä
- 12 radio-ohjelmaa samoista teemoista SpinFM:llä
- 12 teemaan liittyvää viraalipostausta Vivas.fi:ssä
- Laaja näkyvyys City Digital verkostossa (Reach > 1 miljoonaa ihmistä)
- Mainonta SpinFM:llä
- Aukeaman juttu City-lehdessä (Jakelu 4x 1,1 miljoonaa kotitaloutta)
- All Originals bileet Tigerissa, jossa mukana huippuDJ:t, JVG eli JareVilleGalle, maailman luokan break dancen taitajia
Oikean kohderyhmän tavoittaminen kuuluu onnistuneen digimainonnan tunnusmerkkeihin.
Tulokset kampanjalle olivat hyviä, sillä tunnetun brändin digimainonnan
tehot kasvavat, kun mainos on…
- Oikean kohderyhmän parissa
- Erottuu edukseen muiden digimainosten rinnalla
- Irrottelee sen sijaan, että olisi tylsä
- Käsittelee aihepiiriä kiinnostavasti
- On uskottavien tyyppien kirjoittama
- On uskottavassa mediassa
- On aidosti aihepiirijohtajuutta /aihejohtajuutta tukeva
Muista, että mediat tuntevat hyvin kohderyhmänsä. Osaavilta medioilta kannattaa pyytää apua brändin rakentamisessa kun haluat, että viestisi läpäisee aihepiirin uskottavasti ja brändisi tunnettuus ja ostokiinnostus kohderyhmässä paranee. Menestystä sisältömarkkinointiin ja elämääsi!
Tässä videolla muistutusta mopoilijoille ja autoilijoille. Pidä silmäsi auki!
4+1 tyypillisintä syytä mällätä prätkällä kohtalokkaasti:
Liikenneturva on koonnut listan tyypillisimmistä mälläyssyistä. Tiedot on kerätty kuolemaan johtaneista kolareista. Lue läpi. Katso ylläoleva video ja aja tarkkaavaisena. Suosittelen myös autoilijoille, että huomioitte motoristit.
1. Suistuminen vauhdilla (25 %)
- Ajonopeus tilanteeseen tai kuljettajan taitoihin nähden liian suuri
- Pyörä ohjautui tieltä yleensä kaarteessa
- Kuljettajat sekä kokemattomia että kokeneita
- Usein ”mutkatie”
2. Suistuminen/törmääminen humalassa (24 %)
- Useimmiten suistumisia
- Ajonopeudet useimmiten kohtuullisia, mutta tilanteeseen nähden liian suuria
- Ajoon lähtö humalaisen päähänpisto
- Kokeneita tai kokemattomia motoristeja
3. Moottoripyöräilijä toimii oikein tai aito vahinko (22 %)
- Usein vastapuoli vahingon pääasiallinen aiheuttaja
- Motoristit vähän iäkkäämpiä, kokeneita tai kokemattomia
- Isoilla teillä, jolloin nopeus pahensi seurauksia
- Useimmin risteyksissä
4. Keulinta/Kaahaus/Kohellus (15 %)
- Moottoripyöräilijän toiminta ei sopinut normaaliin liikenteeseen
- Hallinnan menetys jarrutuksessa tai wobblauksen seurauksena
- Wobblaus johtui kovasta nopeudesta tai keulimisesta
- Vastapuoli yllättyi moottoripyöräilijän toiminnasta
- Tyypillisesti alle 30‑vuotiaita miehiä
- Kohtalaisen kokeneita tai kokeneita motoristeja
Bonus. Erittäin tehokas pyörä
Poikkeaminen liikenteen rytmistä (13 %)
- Usein huomattava ylinopeus
- Tilanteeseen ja liikenteeseen nähden liian suuri nopeus
- Motoristin toiminta heikensi vastapuolen ja omia mahdollisuuksia toimia
- Pääasiallinen aiheuttaja joko vastapuoli tai moottoripyöräilijä itse
- Kokeneita ja kokemattomia motoristeja
Lähde: Liikenneturva
Muista olla varovainen liikenteessä varsinkin näin kesän alussa. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
motoristi, kahden pojan isä ja sarjayrittäjä
Vappuun kuuluu äpy, kevät, aurinko ja railakas meininki. Vappuun kuuluu myös vappuvitsit. Tässäpä vitsien parhaimmistoa. Mikä näistä on paras vappuvitsi tai teekkarivitsi? Kerro omasi!
Vapputiedustelu
Mies soitti Alkon myymäläpäällikölle vappuaattona ja kysyi:
- Koska Alko on taas auki?
- Vapun jälkeen ensimmäisenä arkipäivänä, myymäläpäällikkö vastasi.
Parin tunnin päästä sama mies, tosin hieman hupppelissa, soitti ja kysyi taas saman kysymyksen ja sai myymäläpäälliköltä saman vastauksen:
- Myymälä aukeaa vapun jälkeen ensimmäisenä arkipäivänä.
Jälleen kului pari tuntia ja sama mies soitti taas jo selvästi humaltuneena.
Kun mies sitten neljännen kerran soitti ja oli jo niin kännissä, että tuskin puheesta sai selvää ja kysyi, koska Alko aukeaa, myymäläpäällikkö hermostui.
- Hyvä herra, Alko aukeaa heti ensimmäisenä arkipäivänä vapun jälkeen.
Kävi näet eräänä vappuna niin, ettei malttanut vähistä rahoistaan ostaa lisää turkinpippureita.
Tipaton vappu
1. Herää ja syö ravitseva aamiainen.
2. Suorita aamujumppa
3. Soita vapputervehdykset kaikille sukulaisillesi.
4. Nauti vappusimaa ja tippaleipää.
5. Ota lasivitriinistäsi se häikäisevän puhtaanvalkoinen ylioppilaslakkisi.
Suihkuta siihen nupukinhoitoainetta ja paina se kutreillesi.
6. Silitä haalarisi ja tärkkää sen kaulukset. Pukeudu huolellisesti.
7. Huiskuta vinhasti vappuhuiskalla.
8. Muista, että voit hymyillä muillekin kuin tutuillesi.
9. Nyt on aika irrotella. Ota kengät pois ja huljuttele varpaitasi Mantan altaassa..
10. Klara vappen, bara vatten hela natten !
... tai sitten ei
1. Herää, juokse/konttaa kotiin ja jätä varmuuden vuoksi aamupala väliin tai syö ennen vappunesteiden nauttimista kuiviltaan kauraryynejä. Oksennus on siten kiinteämpää eikä sotke uusia kenkiäsi mätkähdellessä paakkuina asfalttiin.
2. Treenaa ranteen fleksorit ja ekstensorit korkkauskuntoon avaamalla kaljapullo joka kymmenes minuutti.
3. Näppäile kännykkäsi pikavalintaan valmiiksi Myrkytyskeskuksen numero.
4. Nauti tippa simaa ja vappuheilaa.
5. Pengo kenkälaatikostasi se oksennuksen hajuinen, kurttuinen, rusinaa muistuttava, lähes kävelevä karvainen otus (erotukseksi naapurin marsusta: ylioppilaslakilla ei ole jalkoja). Kaada siihen pahimpien pieneliöiden tappamiseksi Kodin Putkimiestä ja liimaa se Erikeeperillä päähäsi.
6. Potkaise haalariasi varmistaaksesi, ettei sen sisällä ole ketään (jos on, juokse henkesi edestä; usko pois, et halua nähdä sen pärstää).
7. Vispaa vinhasti vappuheilallasi.
8. Muista, ettei jokaiselle lyhtypylväälle tarvitse toivottaa hauskaa vappua.
9. Nyt on aika irrotella, mutta ensin sinut on nostettava takaisin ylös Mantan altaasta.
10. Hela vappen spara vatten, bara snapsen!
Ei käy, apteekkari sanoi asiakkaalle. Arsenikin ostoon pitää olla lupa. Pelkkä anopin kuva ei käy!
Turistin havainto
Japanilainen turisti sattui tulemaan Suomeen juuri vappuaattona. Tohkeissaan hän soitti kotiin ja kertoi että kyllä täällä Suomessa on tehty juhliminen käteväksi; kaikki jotka ovat humalassa laittavat valkoisen lakin päähän, ja niille jotka on sammuneet lisätään siihen tupsu!
Erot
Mikä ero on opettajalla ja tietokoneella? Kukaan ei naura kun tietokone kaatuu.
Maailman lyhyin vappuvitsi:
Olipa kerran teekkari, jolla oli ...sen pituinen se.
Risteytys
Mitä tulee jos risteytät ilmapallon ja munkin?
- En tiedä, mutta en ainakaan uskalla puraista sitä!!
Voileipä
Voileipähän putoaa voipuoli alaspäin ja kissa putoaa jaloilleen, niin mitäs sit tapahtuu jos voikkoleipä sidotaan kisun selkään ?
Hehkulampun vaihto
Kuinka monta teekkaria tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Viisi - yksi seisoo jakkaralla pitäen lampusta kiinni ja loput neljä ryyppää niin kauan että huone alkaa pyöriä.
Lähihoitaja uimassa
Montako lähihoitajaopiskelijaa mahtuu Haavis Amandan altaaseen uimaan? Ei yhtään, koska se täynnä hassun hauskoja teekkareita tupsut vinossa.
Miksi kutsutaan sitä, ettei katso kaupallisia TV-kanavia? Ylen katsomiseksi.
Deittailu ja rakkaus vappuna
Miten saada helposti vappuheila
Nainen ehdottaa: "Mulla on kämpillä paljon skumppaa."
Mies ehdottaa: "Teille vai meille?"
Vaihtopäivät
Miten päästä eroon vappuheilasta
Nainen: "Mulla on hirveä vauva-kuume."
Mies: "Minun maassani on tapana, että nainen elättää perheen."
Enkun pikakurssi jos pokaat lontoota puhuvan vappudeitin
Jos heilasi puhuu vain englantia, tässä helppoa sanastoa
Tota noin = Well
Niinku = Well
Öö = Well
Katos kun = Well
Niin no = Well
Futis
Mummo ja vaari pelasivat vappuna jalkapalloa. Vaari hävisi.
- Etsinnät jatkuvat yhä.
Vantaa
Vantaan kaupungin puisto-osastolla on ollut erikoinen työtahti. Eräs
eläkkeellä oleva kaupunkilainen katseli kahta miestä, joista
ensimmäinen kaivoi pienen kuopan ja siirtyi kaivamaan seuraavaa
kuoppaa kymmenen metrin päähän. Perässä tuli mies, joka peitti
edellisen kuopan ja hetken odotettuaan hän peitti seuraavankin kuopan.
Eläkeläinen seurasi touhua kolme tuntia ja meni sitten kysymään
miehiltä:
- En oikein ymmärrä, mitä te teette. Voisitteko selvittää asian
minulle?
Ensimmäinen mies vastasi:
- Kuule, meillä on tässä normaalisti kolmen miehen tiimi. Minä kaivan
kuopan, seuraava istuttaa siihen puun, ja viimeisenä tuleva peittää
kuopan ja tasoittaa mullan puun ympärille. Tänään on istuttaja
sairaana, mutta eihän se saa sitä tarkoittaa että me kaksi seisoisimme
koko päivän tumput suorina.
Mainos
Taannoin oli Länsi-Savossa erään yrityksen mainos vapun alla:
"Viisas säästää vappunakin." Naurattaa vieläkin :D
Tyttö valokuvausliikkeessä:
- Suurennatteko kuvia luonnolliseen kokoon?
- Kyllä, se on erikoisalamme.
- Hienoa. Minä olen kuvannut maailmanpyörän.
Pikku-Kalle
Opettaja kysyi Pikku-Kallelta, että tunteeko hän numerot.
Tottakai,Pikku-Kalle sanoi.Isä opetti.
Hyvä. Mikä tulee kolmen jälkeen ?"
Neljä, Kalle vastasi.
Mikä tulee kuuden jälkeen?
Seitsemän.
Mikä tulee kympin jälkeen?
Jätkä, Pikku-Kalle vastasi.
Vappudeitti
Blondi oli löytänyt vappudeitin deitti.net:stä ja kertoi ystävättärelle hänestä; - sillä sulhasella oli valkoinen hattu...varmaan jonkin ison laivan kapteeni...
Meteli
Kulta..Niin rakas?
Toivottavasti en pitänyt liika meteliä tullessani eilen kotiin vappujuhlista??
Ei kulta sinä olit ihan hiljaa mutta kaverit jotka kantoivat sut kotiin pitivät hirveetä meteliä!!
Mustanaamio
Edes bongorumpu ei paukahda jos Mustanaamiolla on vappuaamuna darra. - Viidakon vanha sanonta -
Vappumatematiikkaa
Mitä vappuna kannattaa muistaa matematiikasta? - Kun jakaa, ei saa kertoa!
Mummo ja vaari
Mitä mummot tekevät päivätansseissa?
Ottavat tilaisuudesta vaarin.
Suomalainen, ruotsalainen ja saksalainen
Suomalainen, ruotsalainen ja saksalainen miettivät minkä asun laittavat vappuna naamiaisasuksi. Ruotsalainen ajatteli pukeutua viikinki-asuun. Saksalainen halusi tietysti pukeutua tirorilaisiin housuihin (oktoberfest-asu). Suomalainen ajatteli, että täytyyhän se pukeutua vappuna tottakai ”kansallispukuun” eli tuulipukuun.
Minkälaiset ovat vappuhousut?
- Simat edessä ja rusinat takana.
Vappukortsut
Väestöliitto testaa tänä vappuna kondoomit pistokokein.
Isommanpuoleiset bileet sanoi mato tippaleivässä.
Savolaene
Miksi savolaispoijan naama oli mustana vapun jälkeen ? - Hän erehtyi kehumaan hesalaisneidon kauneutta savolaismurteella: Onpa neeti haaskan näkönen :D
Surrealisti
Kuinka monta suurrealistia tarvitaan puhaltamaan pussillinen vappupalloja? Vastaus: Kaksi. Toinen puhaltaa kaikki vappupallot samalla kun toinen seisoo tuolilla ja pitää kädessään kalaa.
Lomamatka
Eräs suomalainen mies kävi lomamatkalla Pääsiäissaarilla. Kotiin palatessa vaimo kysyi: "No, opitkos englantia?" "Tottahan toki," mies vastasi jatkaen, "Opin että pupumme on in cool!" Vaimo katsoi kummastuneena miestään kysyen: " Niin mitä?" "Sitä vaan että kanimme on sisäsiisti!" mies tarkensi.
Blondi ja bändi
Miksi blondi on korva maassa kiinni pellonlaidalla? Hän kuuntelee Apulantaa.
Vappuviuhka
Laihialainen vappuviuhka? Viuhka käy kun vierestä viedään.. hehhh :D
Johtopäätös
Mistä voit olla varma että vappua on tullut juhlittua kunnolla? Herääkö City-lehden alta vai päältä.
Ylioppilaslakki
Minulla oli nuorempana niin terävä pää että vappuna ylioppilaslakkikin kului puhki jo ennen ensimmäisen vappushamppanja pullon loppumista!
Miten kävi kun kokilla meni Tippaleipä- ja Linssikettoreseptit sekaisin?
Tuli tippa linssiiin. ;)
Vappumenu
Millainen on laihialaisten vappu-meny?
- Tippa leipää ja kaksi tippaa simaa!
Savolaiset torilla
Savolaiset kävelivät torilla. Yksi heistä sanoi:Kahtokee, muna koesoo! Toinen siihen: Elkee vuan herättäkö sitä!
Blondi puhelimessa
Miksi blondi huutaa puhelimeen "en tuu, en tuu"? Koska puhelimesta kuuluu "tuut tuut...".
Nuori mies kysyi opettajaltaan:
– Kuinka pitkä tämän tutkielman pitäisi olla?
Opettaja vastasi:
– Haluaisin sinun ajattelevan tätä paperia naisen hameena - tarpeeksi pitkä peittääkseen aiheen, mutta tarpeeksi lyhyen pitääkseen sen mielenkiintoisena.
Optimisti
Optimistisen naisen vappu: Usko on mennyt. Toivo on sammunut, mutta Yrjö on tulossa!
Ryhmäseksi
Mato kaverille "hei tsiigaa noi harrastaa ryhmäseksiä"!! "Haloo hanki silmälasit, se on tippaleipä" vastasi toinen mato.
Hauskinta
Mikä on vapussa hauskinta?
Ööö... en muista!
Kohtalokas lahja
Seuraavana aamuna oven edessä oli pieni rusetilla varustettu lahjalaatikko. Vaimo avasi sen ja sisältä löytyi uusi punainen henkilövaaka...Mies on edelleen sairaalassa...kriittisessä tilassa...
Blondi
Mitä blondista tulee kun hän haluaa tulla vielä tyhmemmäksi? – Mies.
Stepaamisen historia
Steppaaminen keksittiin Laihialla: 11 lasta ja vain yksi potta.
Blondi Havis Amandan patsaalla
Blondi oli hukkua Havis Amandan altaaseen vappuna. Miksi? No ei ainakaan siksi, että olisi nauttinut liikaa simaa, vaan siksi, että altaalle oli vapun juhlijoita muistuttamaan asetettu kyltti: "Uiminen kielletty".
Sanonta
Vanhan kansan sääennuste sananlasku sanoo: "Jos vappuna on lunta katolla...niin sitä on sitten maassakin...".
Vappu savossa
Vappu savossa on sitä, kun hauskan näköset naiset ovat muuttuneet haaskan näkösiksi.
Toivotus
- Hyvää vaappua! sanoi hauki.
Pöksyjuttu
Minkälaiset ovat vappuhousut?
Simat edessä ja rusinat takana.
Resepti
Tosi miehen sima: Koskenkorvapulloon upotetaan yksi rusina. Jos sima maistuu liian hedelmäiseltä voi rusinan ottaa pois
Pikakelaus
Teekkari sammui kivan vappuillan päätteeksi keskelle kaupungin istuttamaa kukkaistutusta eikä tullut havaituksi sieltä sitten yön päälle.
Oli sellainen astetta viileämpi vappu, ja yöllä satoi lunta.
Kun teekkari aamulla heräsi ja katsoi ympärilleen sitä hentoista lumivaippaa, hän ei hätääntynyt, totesi vain: ”Jaahas, taas meni koko kesä niin etten muista mitään.”
Rusinan mietelause
Mitä rusina ajattelee pullonpohjalla? Onneksi vapuksi pääsee hengittämään.
Ruåttinreissulta
Mitä vampyyri sanoi kun tuli Ruotsista?
- Johan tuli syötyä!
Varattu
- Yritin soitella sinulle eilen, mutta tuuttasit koko illan varattua...
- Niin... Hän taisi tosiaan olla naimisissa.
Eksyneet
Siittiösolut olivat eksyksissä ja kyselivät vastaantulijoilta, että tiedättekö missä munasolu on?
- Ei myö vaan tiietä, myö ollaan hammaspeikkoja!
Baarireissu
Ravintolassa käynti on kuin suklaarasia. Parhaat on viety keskeltä ja nurkissa on vain viinalla täytetyt!
Reipasta wappua! Mikä ylläolevista oli mielestäsi paras? Laita kommentteihin alas omasi tai nosta mielestäsi paras kommentteihin.
Lueskelin aamupalaksi tietoa digimainonnasta ja bränditutkimuksesta. Tässä muistiinpanoja ja yhteenvetoa digimainonnan trendeistä. Miten brändiä kannattaa mitata verkossa ja mitä tekemistä kohdennetulla sisältömarkkinoinnilla on brändimielikuvan kehittymisen kanssa. Jokainen mainoskampanja on myös brändikampanja ja siksi mainontaan kannattaa satsata.
Brändin mittaamisen merkitys kasvaa
Pelkät klikit eivät merkitse, sillä brändin näkyminen silmiemme näkökentässä vaikuttaa myös brändin tunnettuuteen. Kiinnostava kampanja vaikuttaa siihen miten suhtaudumme brändiin. Mittaamisessa tärkeätä alkaa olla myös kampanjan vaikutus brändin faktoreihin:
- tunnettuuden lisääntyminen
- brändin kanssa vietetyn ajan lisääntyminen
- brändistä pitämisen lisääntyminen
- brändiuskollisuuden lisääntyminen
- ostamisesta kiinnostumisen ja ostoaikeen lisääntyminen
Sisältömarkkinointi lisääntyy
Digimainonta mukautuu entistä enemmän sisältöön sopivaksi.
Klikkaus ei ole ainoa mittari
Kerran optimoimme yhtä kampanjaa siten, että saamme mahdollisimman korkean klikkiprosentiin. Samaan aikaan bounce rate kasvoi. Ihmiset siis kiinnostuivat mainoksesta, mutteivat oikeasti tuotteesta tai brändistä. Tämän jälkeen optimoimme kampanjan puhuttelemaan mahdollisimman tarkasti tavoittelemaamme kohdeyleisöä. Klikkiprosentti oli huonompi kuin ensimmäisessä kampanjassa, mutta saimme aidosti kiinnostuneet ihmiset brändin pariin ja tilausmäärä kasvoi.
Klikkiprosentin ulkopuolelle jääviä kampanjavaikutuksia mittaamalla pääset tekemään tehokasta kampanjointia.
Klikkaus on vain 1% mainonnan tehosta. Bränditutkimuksella saat selville loput 99% kampanjan onnistuneisuudesta. Mittaa myös:
- herättikö mainos kiinnostusta
- oliko kampanjalla positiivinen vaikutus brändiin
- osuiko kampanja kohderyhmään, kuuluuko vastaaja mielestään tuotteen kohderyhmään
- muistaako ihminen mainoksen
Muista, että kaikella mainonnalla on vaikutuksia brändiin, myös taktisilla kampanjoilla. Onko kampanjasi onnistunut jos teet todella ärsyttävän kampanjan ja saat korkean klikkiprosentin (esim. 3%) ja samalla (97%), jotka eivät klikkaa, vaikutus mielikuviin ja ostokiinnostukseen painuukin negatiiviseksi? Any publicity is good publicity, mutta muista että brändivihaajille on vaikea myyjä.
Interquestin Digimainonnan selvitys 2014 mukaan:
- positiivisimmin klikkiprosentin kanssa korreloi mainonnan huomioarvo, kiinnostavuus ja selkeys.
- Negatiivinen vaikutus klikkiprosenttiin on mainoksen tylsyydellä ja ärsyttävyydellä sekä mainonnan huonolla sopivuudella mainostajalle.
Mainosten kohdentaminen on parantunut
Ennenvanhaan digimainonnassa mainostettiin kaikkea kaikille. Ammuttiin haulikolla metsään ja toivottiin että osuu. Nykyään mainonta on kohdennetumpaa. Retargetoinnin avulla kohdennetaan sivustolla käyneille ja sisältömarkkinoinnilla voidaan puhutella yleisöä. Vuonna 2011 mainoksista kohdentui vain 40% oikeaan kohderyhmään, nyt luku on lähes 50%. Uskon, että hyvällä sisältömarkkinoinnilla voidaan mainonnan kohdentamista parantaa entisestään.
Mainonnan huomioarvolla on merkitystä
2000 -luvun alussa oli trendinä, että bannereita ostetaan halvalla espanjasta. Bannereihin ei kiinnitetty huomiota. Nykyään kampanjat suunnitellaan mediaa sopivaksi ja useat mediat tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja. Mainos puhuttelee paremmin, on natiivimpi ja ympäristöön soveltuvampi. Parhaita sisältömainoksia jaetaan Cityssäkin tuhansia kertoja. Ihmiset suosittelevat hyvää aihetta toisilleen ja brändi saa samalla suosituksia. Kampanjoihin kannattaa satsata.
Loppujen lopuksihan sillä on merkitystä, että ovipumppu laulaa ja myyntiä tulee. Mitä enemmän pidät jostain, sitä todennäköisemmin ostat sen jossain vaiheessa.