Slush 2019 on jälleen Helsingissä. Slush on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi ja tänä vuonna on myös täysin loppuunmyyty.
Saatat pohtia miten isoksi Slush on kasvanut. Tässä muutamia numeroita
Jani Penttinen koodaili ja pelaili 80- ja 90-luvulla pelejä. Sattuman kautta hän päätyi käännösalalle, kasvatti Transfluentista vientituotteen ja on nyt palannut juurilleen pelialalle. Jani on perustanut pelistudio Utopoksen ja sai Suomen mittakaavassa suhteellisen suuren siemenrahoituksen (seed round). Aion selvittää mistä pelistä on kyse, mitä peliä Jani rakentaa ja miten on mahdollista saada noin suuri siemenrahoitus.
Suuntaan Utopos Game Studiosin Helsingin popup -konttorille. Jani ja hänen tiiminsä asustelee Las Vegasissa ja on nyt Slush viikoksi vuokrannut kampista hulppean kokoiset yli 400 neliön tilat. Tässä kysymyksiä ja Janin vastauksia.
Mitä peliä rakennat ja millainen peli on kyseessä?
Jani: Utopos on oppivaan tekoälyyn perustuva peli, jossa pelaajalla on lemmikkirobotti josta hän kouluttaa taistelijaa, joka sitten taistelee muiden pelaajien kouluttamia robotteja vastaan online-areenalla.
Miten on mahdollista nostaa miljoona euroa siemenrahaa? Yleensä Suomessa nähdään miljoonaluokan rahoituksia vasta pre-A kierroksella.
Jani: Seed-kierros nostettiin ennen kuin töitä varsinaisesti aloitettiin. Minulla oli valmiina kokenut tiimi Las Vegasissa, joiden kanssa olin tehnyt yhdessä pelejä jo melkein 20 vuotta aikaisemmin. Tämä oli varmaankin tärkein mittari - kovatasoinen tiimi valmiina tekemään jotain uutta yhdessä. Pelistä oli idea, mutta ei mitään konseptia tai edes grafiikkanäytteitä.
Olet keräämässä toista kierrosta. Tällä kertaa 5 miljoonaa! Mitä mittareita nyt mitataan? Ovatko ne samat kuin ensimmäisellä?
Toisella kierroksella mittarit on sitten todella tärkeässä roolissa. Ensimmäinen kierros nostettiin lupauksella, että sillä rahalla saadaan tehtyä peli lähes valmiiksi, mutta toisen kierroksen nostamiseen tarvitaan jo metriikkaa siitä, että peli toimii. Käytännössä tämä ei vielä tarkoita, että pelin täytyisi olla myynnissä, vaan sitä että peli on rajoitetun testiyleisön käytössä ja sen käytöstä kerätään tarkkaa dataa, josta voidaan päätellä sen menestymisen mahdollisuuksia.
Mitä muuta haluaisit sanoa?
Nyt olen tavallaan palannut juurilleni, sillä aloitin pelintekijänä jo teini-ikäisenä ja tein pelejä työkseni pitkään, ennen kuin siirryin tekemään ihan muita juttuja (mm. Transfluentin perustaminen). Olen todella onnellinen nykyään, ja huomaan kuinka tärkeää on tehdä sitä mistä nauttii ja missä on itse hyvä.
Upea kuulla että Jani on palannut juurilleen. Olipa muuten erittäin hyvin sanottu: tehdä sitä mistä nauttii ja missä on itse hyvä. Sanoisin jopa että siinä on menestyksen salaisuus. Menestystä elämääsi!
Saksalainen Lilium aikoo julkaista 2025 lentävän sähköauton. Lentävä sähköauto on hiljaisempi kuin perinteinen lentokone, se ei tarvitse pitkiä kiitoteitä ja Liliumin väitteiden mukaan on edullisempi lentää lyhyitä matkoja kuin helikopteri tai lentokone.
Monta mutkaa on kuitenkin matkassa kuten kaikissa uusissa liiketoiminnoissa, mutta jos unelma toteutuu, lentäviä sähköautoja voidaan nähdä kaupunkien taivailla.
Katso tästä video lentävästä autosta.
Lentävät autot tarvitsevat myös parkkipaikkoja. Tässä esimerkki missä parkkipaikkaesimerkki näkyy:
Slush 2019 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 25,000 attendees and this year Slush 2019 is sold out.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Kun teknologiajulkaisu TechCrunch tiedusteli vastikään maailman johtavilta sijoittajilta seuraavia trendejä, moni mainitsi ilmastoteot, ravintolamaailman digitalisoitumisen sekä älykkäiden kaupunkien liikkumisen esimerkiksi sähköpotkulaudat. Moni trendikäs startuppi pyrkii tekemään jotain merkityksellistä: vähentämään ruokahävikkiä, tarpeettomia cd-levyhyllyjä tai torjumaan ilmastonmuutosta. Startuppeja yhdistää myös eräs toinen menestymisen mittaamiseen liittyvä asia, mutta kurkistetaan sitä ennen startup -määritelmään.
Innovaatioita rakennellaan, mitataan ja kokeillaan startuppien lisäksi myös korporaatioiden sisäisissä startupeissa
Startupit on perinteisesti mielletty pieniksi yrityksiksi ja vastaavasti korporaatioiden kehitystoimintaa on kutsuttu t&k-toiminnaksi. Uusin trendi on, että t&k toiminnasta osa toteutetaan sisäisinä startuppeina moderneilla lean startup -kokeilukulttuurin menetelmillä.
Maailmalla esimerkiksi moni sähköpotkulautafirma on taksivälitysyhtiöiden kuten Über, Bolt ja FreeNow uusia sisäisiä startuppeja, joilla nämä pyrkivät laajentamaan liikkumisen palveluaan perinteisistä takseista myös muuhun kaupungissa liikkumiseen.
Startup elää äärimmäisessä epävarmuudessa
Startupin määritelmä on: mikä tahansa inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa. Liiketoimintasuunnitelma on täynnä hypoteeseja, rahoituksen riittäminen on täysi arvoitus, eikä kukaan tiedä miten kuluttajat lopulta ottavat vastaan.
Näitä hypoteeseja startup mittaa. Moderni lean startup -kokeilukulttuuri lähtee siitä, ettei voida tietää ennen kuin kokeillaan. Esimerkiksi vuokrattavien sähköpotkulautojen maksimimäärää tai kysynnän määrää maailmalla ei kukaan vielä tiedä. Tähän skaalautumiseen ja kokeiluun kaupunkien sähköpotkulautoja vuokraava Voi sai juuri 85 miljoonaa dollaria (TechCrunch 10.11.2019). Voi elää myös äärimmäisessä epävarmuudessa. Kun tuo raha on käytetty, on oltava selvillä: onko kasvun varaa vai onko aika siirtyä kasvun vaiheesta vakiintuneen liiketoiminnan hallinnoinnin vaiheeseen.
Vastaavasti Suomen ja Viron johtava ravintoloiden pöytävarauspalvelu TableOnline.fi pyrkii vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi sillä, että ihmiset varaisivat pöytiä ja maksaisivat etukäteen TableOnlinessa. Vastikään lanseerattu uutuusravintola Skøgul esimerkiksi kertoo, että näin he voivat olla varmoja, että hankittu ruoka menee, eikä hävikkiä synny. Kukaan ei vielä tiedä miten kuluttajat ottavat tämän vastaan, joten on kokeiltava ja mitattava tuloksia.
Näitä uusia liiketoimintoja kaikki etsivät ja kokeilevat. Korporaatiot ja startupit testaavat liikeideoitaan, lanseeraavat uusia palveluitaan, hakevat rahoitusta skaalautumisen testaamiseksi. Enkelisijoittajat etsivät varhaisen vaiheen ideoita, pääomarahastot etsivät kasvuvaiheessa olevia bisneksiä joita voi skaalata. Korporaatioiden kiihdyttämöt etsivät uusia ideoita, joita voisivat liittää osaksi toimintaansa. Siksi taksivälitysyhtiö välittää sähköpotkulautoja. Isoin kysymys kaikilla on: mistä tiedän, että juuri tämä toimii? Mitä meidän pitää kokeilla oikeiden asiakkaiden kanssa, jotta voimme todistaa hypoteesimme oikeaksi tai vääräksi?
Ennakoivat mittarit kertovat tien kannattavuuteen.
Kun Woltin Miki Kuuselta kysyttiin, miten Wolt voi toimia, kun se tekee vieläkin tappiota, vastaus oli yksinkertainen: ”Polku kannattavuuteen on nähtävissä” (KL 20.6.2019). Woltilla mitataan monia lukuja: asiakasmääriä, tilausmääriä, applikaation käyttöä, lähettien tyytyväisyyttä, lähettien kustannusta, ravintoloilta perittävien tilausmaksujen kehitystä ja montaa muuta mittaria, joiden kehittymisestä voi laskea polun kannattavuuteen. Lean startup -kokeilukulttuurin johtamisessa puhutaan niin sanotuista ennakoivista mittareista (engl. leading indicators), joita käytetään silloin, kun perinteiset mittarit kuten liikevaihto ja tulos eivät vielä kerro koko totuutta.
Miten tie kannattavuuteen sitten löytyy?
Spotify esimerkiksi tietää, että heillä on kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä 248 miljoonaa (MAUs grew 30% Y/Y to 248 million) sekä premium-käyttäjiä 113 miljoonaa (113 million Premium Subscribers globally, up 31% Y/Y). Spotify tekee edelleen kokeiluja ja mittaa näiden vaikutuksia. Spotify elää kuitenkin epävarmuuden markkinassa. Heillä operaatio teki alkuvuodesta tappiota, mutta pitkän aikavälin tavoite on tehdä voittoa.
Viime aikojen hinnankorotukset ovat purreet, Spotify tekikin voittoa Q3 2019 54 miljoonaa dollaria kun alkuvuoden tappio oli 3-6 miljoonaa per kvartaali. Spotify mittaa asiakkuuksien kestoaikaa sekä asiakkaan elinkaaren arvoa. Näistä ennakoivista mittareista Spotify on ennustanut tien kannattavuuteen ja nyt ryhtyy keräämään hedelmia. On aika kasvaa ja on aika olla kannattava.
Usein kasvuun investoidaan ja kun kasvu alkaa hiipua, karsitaan kuluja ja siirrytään hallinnoinnin aikakauteen, jossa kasvu on hidasta, mutta yritys tekee hyvää tulosta. Tästä siirtymästä kertoo ehkä myös se, että Spotify päivittää johtoryhmäänsä. Uusi talousjohtaja ottaa varmasti leikkurin käteen ja siivoaa päällekkäisiä kuluja. Näin Spotifystä on tullut pikkuhiljaa startupeille tyypillisillä ennakoivilla mittareilla mittaavasta firmasta tuloksella ja liikevaihdolla mittaava “perinteinen” firma.
On aika tutkia ja aika tehdä johtopäätökset
Kaikkien yritysten tuotteilla on aina elinkaarensa ja siksi tarvitaan uusien tuotteiden innovointia. Ilman innovointia myytävä loppuu tai myytävän kate vähintäänkin häipyy olemattomiin ja toimialat konsolidoituvat. Modernit yritykset sijoittavat jatkuvasti innovointiin ja näitä innovaatioita mitataan ennakoivilla mittareilla ja testataan oikeiden asiakkaiden kanssa ensin pienemmällä otoksella ja skaalautumisvaiheessa isommalla otoksella.
Kun ennakoivat mittarit näyttävät siltä, että yrityksen räjähdysmäiseen kasvuun ei kannata valtavasti enää investoida, kannattaa tehdä johtopäätös ja siirtyä hallinnoimaan markkinaosuutta. Spotifyn viimeaikainen hinnankorotus ja talousjohtajan vaihdos saattavat ennakoida sitä, että Spotifyn räjähdysmäinen kasvu alkaa hiipua on aika siirtyä hallinnoimaan. Startupista tuli kasvuyhtiö ja kasvuyhtiöstä vakiintunutta liiketoimintaa.
Näin jokaisen tuotteen elinkaari etenee: startup liiketoiminnasta tulee vakiintunutta liiketoimintaa. Menestyäkseen pitkällä aikavälillä jokaisen vakiintuneen yrityksen kannattaa sijoittaa osa voitoista uusiin kokeiluihin, innovaatiotoimintaan ja sisäisiin startuppeihin.
Menestystä uuden luontiin ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Kirjoittaja on kääntänyt ja kustantanut Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirjan sekä Startup Way kokeilukulttuurin johtamisen kirjan. Kirjoittaja on Suomen johtavan pyötävarausjärjestelmän TableOnline.fi:n sekä City-lehden pääomistaja ja mukana lähes 30:ssä startupissa ja vakiintuneessa korporaatiossa.
Yli 500 tapaamiskutsua. Salaisia tapaamispaikkoja. Oma sviitti, jossa otetaan startuppeja vastaan. Popup toimistoja. Startupilta lainattuja badgeja. Näin sijoittaja selviää Slushista hengissä.
Slush ei ole edes alkanut, kun sijoittajat ja startupit jo sopivat tapaamisia. Monet tapaamiseet kuitenkin nykyään sovitaan jo jonnekin aivan muualle kuin Slushiin. Useat sijoittajat ovat nimittäin varanneet Helsingin keskustan hotelleista sviittejä ja sopivat tapaamiset sinne mieluummin kuin ruuhkaiseen Slushiin. Slushissa sijoittajalle saattaa nimittäin tulle helposti 500 tapaamispyyntöä ja paikan päällä moni yrittää tulla tapaamaan myös väkisin.
"Joudun piilottamaan Investor badgen, etteivät ihmiset revi minua hihasta, kun yritän mennä Slushissa paikasta toiseen."
Eräs sijoittaja aikoo lainata sijoituskohteeltaan, startup -badgea, että pystyy kävelemään Slushissa vähän vapaammin.
Matchmaking on vaikea laji. Sijoittajan ja startupin kohtaaminen pitäisi olla tarkasti kohdennettua. Vinkkinä vain startupille: jos aiot saada tavattua tietyn sijoittajan, ole hyvissä ajoin liikkeellä, valitse tarkasti ja harkiten kenet haluat tavata ja mieti miten erotut niistä 500:sta muusta tapaamispyynnöstä. Älä ammu haulikolla. Valitse sopiva, sellainen sijoittaja jolle olet sopiva sijoituskohde. Tee matchmaking niin helpoksi, että ensisilmäyksellä olette toisillenne se oikea.
Sijoittajille vinkki. Keskitä tapaamiset Slushissa tiettyyn aikaan ja peräkkäin. Ota oheistapahtumista kaikki irti ja jos ahdistaa kävellä Slushissa, niin piilota Investor -badge hetkeksi tai lainaa startupilta sellainen ja nauti hetki olosta täysin turistina.