Kyltissä varotetaan murmeleista. Auringonpaiste muuttuu äkkiä vesisateeksi ja pian taas paistaa aurinko. Alpeilla kesä on lyhyt ja talvi pitkä. Murmeli saattaa nukkua horroksessa lokakuusta huhtikuuhun eli seitsemän kuukautta vuodesta. Sieltä se sitten herää moikkaamaan ohikulkijoita.
Alpeilla on monta hienoa vuorten ylitystä, mutta yksi on ylitse muiden - Großglockner Hochalpenstraße. Maksullinen Großglockner. Sinne on kätevä mennä omalla vuokratulla autolla. Saksasta saa esim Munchenista edullisesti autoja. Kannattaa tarkistaa paljonko maksaa, että autolla saa ajaa muissakin maissa kuin vain Saksassa, jotkut autoyhtiöt veloittavat suolaisia hintoja useissa maissa ajoista.
Alpeille reissaavan kannattaa huomioida, että lähellä asuvat tulevat sinne useimmiten viikonloppuna, joten pe-su on ruuhkaa enemmän. Viikolla on enemmän tilaa.
Alpit on seikkailu. Suosittelen. Menestystä elämääsi!
Viimeksi kun kävin Sloveniassa, ajelin täällä moottoripyörällä. Moni suositteli Blediä. Tällä kertaa se sitten piti kokea ja kannatti.
Slovenia on pieni maa. Sloveniassa asuu noin 2 miljoonaa ihmistä ja sen naapurimaita ovat Italia, Unkari, Itävalta sekä Kroatia. Euroilla pärjää hyvin.
Sloveniassa autolla ajaessa kannattaa ostaa Vinjetti. Poliisit ovat ahkerampia kuin Itävallassa. Sakkoa pamahtaa 300 euroa ja se on maksettava heti. Joo älä kysy mistä tämän tiedän. Vituttaa vieläkin.
Slovenia on hieno maa joka kannattaa tsekata. Ja Bled on hieno kaupunki. Yksi kauneimmista tällä planeetalla.
Tein kerran testin ja yritin olla viikon anonyyminä. Ei ollut helppoa. Meillä on valtavan monta seurantajärjestelmää ja lukematon määrä valvontalaitteita, millä sinua voi seurata. Käyn tässä nyt läpi niitä keinoja millä Suomessa isoveli valvoo ja profiloi. Kerro toki jos tiedät vielä muita.
Kauppojen valvontakamerat
Kokeileppa käydä kaupassa niin, ettei sinua huomata. Kasvontunnustus läpi isoimpien kauppojen videomateriaaliin, niin anonyymiytesi on mennyttä.
Kännykkä
Jos käytät omaa kännykkääsi, anonyymiytesi on mennyttä koska IMEI paljastaa sinut.
Kännykkäliittymä
Jos käytät omaa kännykkäliittymääsi toisella kännykällä, anonyymiytesi on mennyttä.
Prepaid kännykkäliittymä
Jos käytät prepaid liittymää vanhalla kännykälläsi, anonyymiytesi on mennyttä koska IMEI koodi paljastaa operaattorille sinut.
Uudet Prepaid liittymät
Jos suljit juuri kännykäsi, niin todennäköisesti ostat uuden prepaid liittymän jostain sulkupaikan läheltä ja lähiaikoina. Prepaid liittymäsi liikkuu todennäköisesti samoissa paikoissa, missä vanha kännykkäsi ja anonyymiytesi on mennyttä.
SMS, WhatsApp, Messenger ja Hangout viestiliikenne
Puheluhistoriasi perusteella voidaan päätellä tuleva käyttäytyminen. Varmasti laitat jossain vaiheessa jonkun viestin jollekin vanhoista kavereistasi ja paljastut. Tämä koskee sms viestejä, puheluita, WhatsApp viestejä sekä messenger viestejä. Vain joitain Suomessa harvinaisia viestimiä kuten Telegram meidän isoveli ei osaa purkaa edes valmistajan avulla. Toistaiseksi. Telegramia taas ei käytä kukaan muu joten varmasti anonyymiytesi on mennyttä pian kun joudut turvautumaan jäljitettävissä oleviin viestikanaviin.
Parkkihallit
Parkkihalleissa autosi rekisterinumero tunnistetaan automaattisesti ja anonyymiytesi on mennyttä. Jos et käytä omaa autoasi, niin kaikkien Facebook ja LinkedIn kaveriesi autoja seuraamalla paljastut varmasti.
Liikennevalvonta
Liikennevalvonta kuvaa autoja. Kasvontunnistuksella löydyt vaikka olisit vain kyydissä ja anonyymiytesi on jälleen mennyttä.
Bonuskortit
Vilauta vahingossa bonuskorttia ja anonyymiytesi aika on ohi.
Työpaikalla käynti
Jos käyt työpaikallasi, olet mennyttä. Jos valvontakamerat matkalla tai toimistolla eivät vielä kuvanneet sinua, niin joku työkavereistasi varmasti kertoo isoveljelle että olit siellä.
Lentoasema
Turha yrittää maasta pois. Vaikka lentokoneessa ei aina pyydetä passia tai henkilökorttia, olet varannut lennon todennäköisesti netistä, mistä lentoyhtiö ja isoveli saa nimesi Amadeus järjestelmän kautta. Voit yrittää rekisteröidä lippuja valenimellä, mutta maksoit matkan varmaan silti nimelläsi olevalla visakortilla ja anonyymiytesi on vain vitsi.
Tilin käyttö
Varmaan käteisesi loppuu jossain vaiheessa ja tarvitset lisää rahaa. Jos et nosta valvontakameralla varustetusta automaatista omalta tililtäsi rahaa, niin varmasti siirrät rahaa jonkun kaverin tilille jolloin kaverisi kautta viimeistään anonyymiytesi on mennyttä.
Pankkitili
Tilisiirroista ja maksuista voi päätellä missä liikut ja kenen kanssa liikutat rahaa. Anonyymiä tiliä on mahdotonta saada Euroopassa.
Sähköposti
Sähköpostiliikenteesi tallennetaan ja sitä voidaan lukea. Gmail, Hotmail, Elisa, DNA. Kaikki voidaan lukea ja anonyymiytesi on ohi.
Nettiliikenne
Käytät varmasti kotona wifiä. Se on nimissäsi ja liikennettä lukemalla sinut voidaan jäljittää. VPN:n käyttö auttaa, mutta senkin varmaan ostit luottokortillasi ja latasit tiettyyn ip-osoitteeseen ja taas paljastuit?
Facebook
Jos avaat Facebook-tilisi jossain, laitteesi selaimen tiedot tallentuvat ja jäät jälleen kiinni.
Google
Vaikka käyttäisit Googlea anonyymitilassa, tietosi kirjautuvat silti Googlelle jos käyttäydyt kuten ennen.
Apple
Ipadia ei voi käyttää kirjautumatta. Paljastuit.
Youtube
Jos katsot samoja Youtube kanavia kuin ennen, uusi anonyymi cookie on helppo tunnistaa kun kaikki muut ovat kirjautuneina ja jälleen laitteesi on paljastunut ja anonyymiytesi on ohi.
Twitter
Se vaatii kirjautumisen, mutta jos seuraat jotain tyyppiä jota ennenkin seurasit, sinut on helppo huomata uusien seuraajien joukosta. Yksityisviestit luetaan ja olet paljastunut.
Historiasi määrittää sinut
Kun haet asuntoa vuokralle, luottotietosi tarkistetaan. Kun haet töitä, sometilisi katsotaan läpi vaikket antaisi siihen lupaa. Kaveriesi liikkumisen perusteella sinut löydetään. Historiasi kertoo mitä teet seuraavaksi.
Voiko isoveljeen luottaa? Kuka valvoo valvojaa? Kuka määrää milloin saat olla anonyymi ja milloin jälkesi jätetään arkistoihin?
Oikeuslaitos, poliisi, isoveli, verottaja, armeija. Jos näistä joku haluaa löytää sinut, sinut löydetään. Suomessa on mahdotonta elää anonyymisti. Edes turvaluokitus ei suojaa sinua koska sekin tallennetaan näiden sankarien rekisteriin. Toivottavasti heihin voi luottaa paremmin kuin tapaus Aarnioon. Onneksi ei ole syytä olla anonyymi.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
ict-alan asiantuntija, ohjelmoija, tietoliikenneturvallisuuden ammattilainen ja sarjayrittäjä
Olen nyt vuoden päivät huristellut sähköautolla. Se on riittävän pitkä aika, että saa jonkun käsityksen sähköautoilun toimivuudesta. Sähköautoilu on yleinen sähköllä liikkumisen muoto, mutta on muitakin missä jo liikumme sähköllä ja tulemme liikkumaan nyt ja tulevaisuudessa. Niin joo, ylläolevan kuvan auto ei liity omaan autooni muuten mitenkään. Ajan edullisella Nissan Leafilla.
Sähköautoilu
Sähköautoilussa eniten ihmisiä pelottaa, että miten pitkälle sillä pääsee ennenkuin akku loppuu ja miten lataus toimii. Tätä pelkoa ei voi voittaa muuta kuin kokeilemalla sähköautoilua. Useimmiten päivittäinen ajo on yllättävän pientä pyörimistä kaupungissa: töihin, kotiin, kauppaan ja taas kotiin. Monesti näitä ajoja on maksimissaan sata kilometriä päivässä. Sellainen on myös minun tyypillinen päiväni. Sata kilometriä menee muuten lähes millä tahansa nykyaikaisella sähköautolla yhdellä latauksella ja sen taas useimmat sähköautoilijat pystyvät hoitamaan oman kotinsa pistokkeesta yön aikana.
Matkalla lataaminen onkin sitten oma hommansa. Moni intohimoinen sähköautoilija jaksaa ladata, mutta monella, myös minulla esimerkiksi on kakkosautona hybridi, millä voin sitten ajaa bensalla pidempiä matkoja ilman pitkiä lataustaukoja, rikkoutuneilla lautauspisteillä kiroilua ja loskasta likaisten kaapelien kanssa taistelua. Sähköautolla pääsee kyllä pitempiäkin matkoja, mutta se vaatii toistaiseksi suunnittelua ja kompromisseja. Varsinkin talvella sähköautojen lämmitys syö sähköä usein niin paljon, että ajomatka tipahtaa jopa puoleen. On muuten aika stressaavaa seurata akun latausmittaria moottoritiellä jos välillä pitää ottaa lämmitys pois, että pääsee kotiin asti sellaisena päivänä kun työpaikan kaikki latauspistokkeet ovat olleet koko päivän varattuja ja aikataulu niin kiireinen, ettei ole ehdi ladata akkua missään muuallakaan ja illan harrastusmenoissa pitäisi jo olla.
Sähköpyöräily
Sähköpyöräilyllä on vähän sellainen maine, että jotkut mutisevat partaansa, etteikös tuo nyt jaksa polkea. Höpötystä sanon minä. Sähköpyöräily on autoilulle ja joukkoliikenteelle varsin mainio vaihtoehto. Pyöräilyä ilman sähköä ei pidä sekoittaa sähköpyöräilyyn. Ne on eri liikkumisen muotoja. Ebiket ovat Kiinassa ja aasiassa todella suosittuja. Länsimaissa tulemme kaukana perässä tässä kehityksessä. Sähköpyörä on yksi parhaista kaupunkiliikenteen muodoista, kunhan tiet ovat puhtaita ja latausta riittää. Sähköpyörä on siitä kätevä, että sen voi ladata useimmiten tavallisesta sähköpistokkeesta ihan mistä vain.
Sähkömopot, sähkömoottoripyörät ja sähköskootterit
Sähköskootterit, moottoripyörät ja -mopot ovat suosittuja monissa maissa. Suomessa niiden katsastus ja rekisteröinti on valitettavasti pitkän byrokratian takana. Jos rekisteröinti helpottuisi, niin yhä useampi ajelisi sähköskootterilla tai mopolla.
Testasin ruotsalaista ”Cake” sähkömoottoripyörää, josta on tulossa kaduille rekisteröitävä malli piakkoin. Sähköprätkällä pääsee kovaakin vauhtia ja jos asuu kauempana laitakaupungillla. Sähkömoottoripyörä vie myös vähän tilaa, koska sillä voi ajaa autojen välissä, jolloin kaupungin arvokasta tilaa säästyy ja liikenne on sujuvampaa. Sähkömoottoripyörässä on tavalliseen moottoripyörään verrattuna varsin mainio kiihtyvyys ja ”Cake” pyörässä miellytti myös sen keveys - vain 60 kiloa akun kanssa, mikä kestää 2-3 tuntia ajoa.
Sähköveneily
Sähköveneily on harvinaista. Aiemmin kehitystä on haitannut se, ettei veneisiin ole saanut kunnon akkuja. Nyt BMW on kuitenkin tuonut markkinoille akun, mikä sopii hyvin myös veneisiin. Sama akku toimii sähkövarastona myös X Shore veneessä. Kahdella akulla varustetulla X Shorella ajaa perus ajoa 40 merimailia ja täydellä vauhdilla 20 merimailia. Jokaisessa satamassa on saatavilla sähköä, jolla voi ladata akut täyteen. Sähköveneily ei ole mitenkään halpaa, tällainen vene maksaa helposti 300 kiloeuroa.
Sähköllä kulkee moni jo huomaamattaan päivittäin
Sähköhissi, sähköjuna, sähköraitiovaunu ja sähkörullaportaat. Käytämme sähköä huomaamattamme päivittäin liikkumisessa. Sähkömoottorin avulla on helppo liikkua paikasta toiseen. Näissä ei ole edes murheena akkujen kestävyys tai akkujen lyhyestä elinkaaresta johtuvat ekologiset kysymykset. Ainoa murhe näissä on, että millä sähkö on tehty ja Suomessa ja Euroopassa edelleen iso osa sähköstä tehdään valitettavasti fossiilisilla polttoaineilla, jolloin sähköautoilu ei olekaan oikeasti niin ekologista kuin mitä saattaisi äkkiä mainoslauseista kuvitella.
Sähkön voimalla liikkuminen lisääntyy
Kun akkuteknologia toivottavasti kehittyy ja byrokratia vähenee, niin uskon, että sähköpyöräily, mopoilu, autoilu ja sähköskoottereilla huristelu tulee varmasti lisääntymään kaupungeissa. Se on hyvä niin melusaasteen kannalta kuin pienhiukkasten ja saasteen kannalta, mutta myös kaupunkilaiselle hyvä, koska sähköpyörällä pääsee usein jopa autoa, ratikoita ja busseja nopeammin liikenteessä oikoreittejä pitkin.
Menestystä ja sähköisiä innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja sähköautoilija joka haaveilee kunnollisesta sähkömoottirpyörästä työmatka-ajoihin