Mandala Travelin Juha Viitala haastoi mut Perhoshaasteeseen. Vuoden loppuun mennessä pitää pystyä vetämään 100m perhosta.
Perhosen uinti on kuin delfiinin ja perhosen risteytys. Helppoa se ei ole. Vaatii tekniikkaa ja vähän myös voimaa. Tekniikka on helppo homma. Voimaa tulee ajan kanssa.
Tänään opettelin vetämään delffiinipotkuja. Ilta menee tekniikkaa opetellessa. Tässä on pari aika mainiota videota.
Tartu sinäkin haasteeseen ja treenaa itsellesi perhosenuintikyky.
Uinti on kyllä kivaa. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja uimari, joka joskus isona aikoo vetää täyspitkän triathlonin
Printin lukijamäärät ovat jo vuosikausia olleet laskussa. Kun hyppäsin media-alalle neljä vuotta sitten, harva osasi mitata inscreen mainontaa. Printissä myydään vielä paljon lupauksia. Mittausta ei tehdä ja iso osa markkinointiin käytetystä rahasta menee hukkaan.
Mitä tarkoittaa inscreen mainos?
Inscreen tarkoittaa silmiisi näkyvää. Jos luet tätä pädillä tai läppärillä, niin tuo tuossa oikealla on mainos ja se näkyy sinulle. Se on IN SCREEN eli ruudulla. Sivun alalaidassa on mainos, mutta se ei näy sinulle jollet rullaa sinne asti. Se ei ole nyt vielä näytöllä eli IN SCREEN.
Jos printtimainostajat mittaisivat inscreen-näyttöjä, kävisi varmaan niin, että etusivun inscreen lupaus toteutuisi, mutta yhdeksännen sivun mainos jäisi useimmalta lukijalta piiloon.
Otetaanpa esimerkiksi City-lehti.
Painos 1.1M kappaletta. Jaellaan suoraan postilaatikoista 1.1M kotitalouteen neljä kertaa vuodessa. Suomen suurin kaupunkilehti. Kotitalouden keskikoko on 2,08, jolloin potentiaalinen reach on 2 288 000 ihmistä.
Lukijamäärä on KMT-tutkimuksen mukaan 360.000.
Henkilö A selaa jokaisen sivun
Henkilö B lukee pari sivua
Henkilö C selailee sieltä täältä
Henkilö D heittää lehden roskiin tai joku muu kotitaloudesta on jo heittänyt lehden roskiin.
Henkilö D määrän tiedämme. Näitä on potentiaaliset lukijat 2 200 000 - lukijamäärä 360 000=1 928 000 ihmistä jotka jäävät pois IN SCREEN mahdollisuudesta. Yhteensä 740000 kotitaloutta jää siis hukkaan.
Jos henkilöitä A olisi 33%, henkilöitä B 33% ja henkilöitä C olisi 33%, niin jokaista ryhmää olisi 120000.
Henkilö A joukosta tulisi näin ollen 100% sivuista inscreen näyttöjä. Yhteensä 120000 sivullista inscreen mainosnäyttöä. Yhdellä sivulla voi olla useampia mainoksia, jolloin huomioarvo jakaantuu useammalle.
Henkilö B joukosta tulisi ehkäpä 30% sivuista inscreen näyttöjä. Tämä tekisi 120000 * 0,3 = 36000 inscreen mainosnäyttöä.
Henkilö C joukosta tulisi loput inscreen näytöt. Arviolta 10% sivuista näkyisi tälle henkilöryhmälle. 120000 * 0,1 = 12000.
Printin inscreen
Jos painos lehdelle on 1 100 000, niin inscreen näyttöjä on arviolta 12000+36000+120000 sivullista. Yhteensä 160000 sivullista näyttöjä.
Printin hinta tuollaiselle lehdelle voisi olla luokkaa 10000 € per sivu. Tästä tulisi potentiaalisia näyttöjä 360000 lukijalle 27 eCPM, mutta koska kaikki sivut eivät näy, niin näkymättömiä mainoksia on vaikea myydä. Näkymättömiä on siis ne kaikki roskiinmenevät sekä selaamattomat sivut. 1 100 000-160000=1 040 000 näkymätöntä mainosta. Tai ennenvanhaan oli helppo myydä, kun mainostajat eivät osanneet laskea, mutta nykyään mainostajat onneksi osaavat laskea. Pitäisi siis käyttää mieluummin inscreen hinnoittelua.
Printin Inscreen CPM jos sivun hinta olisi 10000€. Tällöin inscreen CPM nouseekin 62,5 euroon. Pelkästä Inscreenistähän kannattaa maksaa ja jos vertaa digihintoihin, jossa inscreen mainontaa saa puolella tästä, kannattaa joko maksaa printistä vähemmän tai sitten lisätä digimainonnan panostuksia.
Meillä ei laskuteta turhasta. Printissäkin huomioimme inscreen näkyvyyden. Kysy tarjous, niin yllätyt!
Pastor on uusi ravintola. Ravintolan taustavaikuttajina on mm. Mikko Leppilampi. Sijainti Erottajalla. Odotukset korkealla.
Vietämme kaverin 35 synttäreitä. Varasimme pöydän hyvissä ajoin. Saavuin paikalle. Kaverit olivat napanneet jo ensimmäiset drinkit alakerran cokctail baarista. Tilasin drinkin. Saimme ruokalistat. Tilaamani drinkki ei saapunut. Tilasimme Nikkei Pastor -menun kaikille, koska tarjoilija sanoi, että he menevät ihan sekaisin, jos tilaamme eri ruokia. Ammattitaidon puutetta kenties ja tottumattomuutta? Pastor Nikkei menu vaikutti pätevältä ja päädyimme siihen. Koska ensimmäinen drinkkini ei ollut vieläkään tullut tilasin varmuuden vuoksi toisen drinkin.
Onneksi tilasimme 8 ruokalajin aterian, sillä kahden ensimmäisen alkupalan jälkeen nälkä oli isompi kuin ravintolaan saapuessamme. Odotimme innolla mitä seuraavaksi meille tarjoillaan.
Jälkiruoan chilimäärä vaihteli todella paljon jälkkäreiden välillä. Muutenkin Pastorin jälkkäriltä olisi voinut odottaa enemmän.
Kokonaisuutena ilta oli oikein mainio.
Plussat: hyvää safkaa
Miinukset: joutuu venaamaan tosi paljon, tarjoilijoilla on paljon opittavaa vielä. Haastattelin yhtä kaveria, jotka olivat odottaneet alkudrinkkejä 45 min. Se on liian pitkä aika. Odotan edelleen sitä ekaa drinkkiä. Ehkä tarjoilija unohti sen?
Pastor on ollut vasta 2 viikkoa auki. Konsepti on mukava. Paikassa on hyvä tunnelma ja mahdollisuudet olla yks mun suosikkiravintoloista.
Cityn tähdet: 9/10.
Italia-vertailu: Pastorissa safka on parempaa kuin missään Italiassa.
Menestystä elämääsi ja Pastorin pyörittäjille. Parantamisen varaa on, mutta tulen toisekin!
Sirius Sports Resort täytti tänään yhden vuoden. Olimme Siriuksen synttäreitä viettämässä ja pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni lentämään ja surffaamaan sisäsurffausta.
Video ja kuvat puhukoot puolestaan. Upea paikka polttareihin, firman tyky / HR-päiviin, bileisiin, yrityksen asiakastilaisuuksiin, kesäjuhliin tms.
Tässä videolla meitsi lentää!! Siistii!
Sirius Sports Resort on upea paikka. Hienoa että yrittäjät uskaltavat investoida Suomeen!
www.siriussport.fi
Kotitie 10, 49270 Pyhtää
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.vivas.fi