Miten #kaivurimies voi katkaista puolet Suomen nettiyhteyksistä? 26.11.2014 #kaivurimies kauhoi valokaapelin poikki. Seurauksena koko Elisan runkoverkon laajuinen jumitus ja netin toimimattomuus. Ei päässyt Facebookiin eikä Googleen.
Yle Uutisten mukaan: "Useita tunteja poikki olleet teleoperaattori Elisan verkkoyhteydet ovat palautumassa normaaleiksi. Yhteydet katkesivat, kun kaivinkone kaapaisi poikki tärkeän kuitukaapelin Lohjalla."
"Siellä on hyvin tärkeitä kuituja. Tässä tapauksessa korvaavat reitit eivät riittäneet välittämään kaikkea sitä liikennettä mitä sitä kautta normaalisti kulkee.", kertoo Elisan palveluhallintajohtaja Lasse Huttunen Yle Uutisille.
Huttusen mukaan vika oli nimenomaan Lohjalla, jossa ulkopuolinen taho vahingossa katkaisi Elisan verkosta yhteyden Ruotsin kautta.
Facebookin sivut sijaitsevat ulkomailla. Sinne yhteydet olivat niin jumissa, että vaikutti siltä, että netti ei toimi laisinkaan. Samoin Googlen kanssa, joka myös on ulkomailla.
Varareitti menee nyt Eestin kautta
Normaalisti Suomen nettiyhteydet menevät Ruotsin kautta Eurooppaan ja sieltä jenkkeihin. Facebook ja Google ovat yleisimmät suomalaisten aloitussivut. Lohjalla oleva valokaapeli oli kaapeli, jonka kautta yhteydet menivät Ruotsiin ja kun se on poikki, varayhteys menee Viron kautta ulkomaille. Tämä yhteys oli nopeasti tukossa ennenkuin lisäyhteyksiä saatiin avattua.
Elisa korjailee #kaivurimiehen aiheuttamia vahinkoja. Arvion mukaan valokaapelin korjaamiseen menee monta tuntia. Mahdollisesti vasta klo 2 yöllä. Veikkaan että menee pitempäänkin.
Varayhteyksiä on olemassa, mutta usein ne on alimitoitettu. Kun varayhteys otetaan käyttöön, se menee usein tukkoon ja lisäyhteyksiä saadaan avattua kun kaistarajauksia puretaan ja kaistaa otetaan enemmän käyttöön. Varayhteyksissä ei yleensä kannata pitää enempää kaistaa kuin on pakko ja lisäyhteyksiä avataan tarpeen mukaan kuten tälläkin kertaa. Tällä kertaa lisäyhteydet saatiin todella nopeasti pystyyn.
Tsemppiä Elisan vikatiimille. Tosi nopeasti hoidettu!
Mikään keskustelufoorumi ei ole enää ilmainen. Facebook tiputti firmojen sivujen ilmaisen reachin olemattomiin. Raha ratkaisee. Medioissa näin on ollut jo pitkään, mutta vihdoin keskustelufoorumimediat tai sosiaaliset mediat niinkuin moni niitä kutsuu ovat alkaneet hakemaan rahaa asiakkailta elääkseen muulla kuin sijoittajien rahalla. Twitter julkaisi mainonnan tuotteensa suomessa marraskuussa 2014.
Twitter mainonta
Luottokortti esiin ja kampanjan tavoitteet kiinni.
Twitter mainonta johtopäätökset
Twitter mainontaa kannattaa tehdä, jos on jotain sanottavaa, minkä haluaa ihmisille sanoa. Saman voi toki tehdä tv-kampanjalla, display kampanjalla, facebook kampanjalla, mobiilikampanjalla, hakukonemainonnalla, banner chat mainonnalla tms.
Mainontaan Twitterissä pätee siis ihan sama sääntö kuin mihin tahansa muuhinkin:
- määrittele tavoite
- suunnittele miten saavutat tavoitteesi
- luo kampanja
- aja kampanjaa
- nauti tuloksista
Ennen kamppista mulla oli 2066 seuraajaa, ostin 7 lisää (hyihyi se oli tuhmaa ostaa itsensä Who to follow -listalle). Engagement adsien kautta sain 21 orgaanisesti. Nyt on yhteensä 2094 seuraajaa.
Johtopäätös: Engagement adsien kautta saa parempia ja sitoutuneempia seuraajia ja paljon edullisemmin kuin "Who to follow" maksullisten seuraajien osamisen kautta.
Google on tehnyt mittavaa huippututkimusta itseajavien autojen, hakukoneteknologian ja vähäpäästöisten konesalien edistämiseksi. 2006 vuonna Googlen huippututkijoille annettiin RE<C projekti: Selvittäkää miten energiaa voidaan tuottaa tehokkaammin ja ekologisemmin kuin nyt.
Tutkimuksen tuloksena Stanford PhD Koningstein ja PhD David Fork toteavat pessimistisinä, että tuulivoima, aurinkopaneelit, aaltovoima ovat kaikki 'toivottomia yrityksiä'. Tarvitaan radikaalimpia innovaatioita sekä energian kulutuksen, olemassaolevan hiilijalanjäljen poistamisen, että energian tuotannon puolella.
Vaikka kaikki uusiutuva teknologia kehittyisi yhtä nopeasti kuin on suunniteltu ja ne kaikki otettaisiin globaalisti käyttöön, niin se ei riitä. Hiilidioksiditasot eivät ainoastaan pysy 350 ppm yläpuolella, vaan kasvavat jatkuvasti, koska uusiutuvat eivät riitä mihinkään ja fossiilisia polttoaineita on pakko käyttää jatkossakin.
"Even if every renewable energy technology advanced as quickly as imagined and they were all applied globally, atmospheric CO2 levels wouldn’t just remain above 350 ppm; they would continue to rise exponentially due to continued fossil fuel use."
Johtopäätöksenä paras mahdollinen skenaario, joka perustuu optimistisiin ennustuksiin uusiutuvan energian käytöstä, on silti katastrofaalinen ilmastonmuutokselle ja suorille seurauksille: ilmastoalueet muuttuvat, puhtaasta vedestä tulee olemaan pulaa, rannikot murenevat, meri saastuu ja niin edelleen.
"So our best-case scenario, which was based on our most optimistic forecasts for renewable energy, would still result in severe climate change, with all its dire consequences: shifting climatic zones, freshwater shortages, eroding coasts, and ocean acidification, among others. "
Tutkijoiden laskelma osoittaa, että trendin kääntäminen tarvitsisi sekä radikaaleja teknologiamuutoksia ja halpaa nolla-hiilijalanjäljen energiaa sekä menetelmiä, joilla jo nyt ilmakehässä oleva hiilidioksidi (CO2) saadaan poistettua.
"Our reckoning showed that reversing the trend would require both radical technological advances in cheap zero-carbon energy, as well as a method of extracting CO2 from the atmosphere and sequestering the carbon."
Pistaasipähkinä on luonnon oma tehopakkaus. Lisäksi ne ovat herkullisia. Yhden kun ottaa, niin pian kädessä on jo iso kasa pistaasipähkinän kuoria.
Terveelliseen elämään kuuluu terve ja monipuolinen ruokavalio. Menestyvä ihminen syö terveellisesti ja pähkinät ovat osa ruokakolmiota. Pähkinät ovat aitoja luonnon tehopakkauksia. Pähkinöissä on elintarviketieteiden maisteri Satu Jyväkorven mukaan paljon hyvälaatuisia rasvoja, mineraaleja, vitamiineja ja antioksidantteja.
Pistaasipähkinä alentaa kolesterolia
Kolesterolin alentajia on monenlaisia. Tutkimusten mukaan myös pistaasipähkinä alentaa kolesterolia. Jenkkitutkimuksessa, tutkittavat söivät 20 prosenttia energiastaan pistaasipähkinöinä ja samalla koehenkilöiden hyvä HDL- kolesteroli nousi 26 prosenttia ja huono LDL-kolesteroli laski 14 prosenttia. Jotain terveysvaikutuksia siis on.
Näin avaat pistaasipähkinän kuoren
Pussin pohjalle jää usein hankalia tapauksia. Tässä näppärä vinkki miten saat pistaasipähkinän kuoren auki.
Pistaasipähkinät sisältävät:
- paljon proteiinia
- kuitua
- kaliumia
- tiamiinia
- B-6-vitamiinia
- kasvisteroleita
- paljon antioksidantteja
"Pistaasipähkinöiden runsas antioksidanttipitoisuus suojaa elimistöä haitallisilta vapaiden radikaalien hyökkäyksiltä." - Satu Jyväkorpi / Huippukuntoon
Menestys syntyy terveellisistä elämäntavoista, huippukunnosta, terveellisestä ruokavaliosta. Ruokakolmion mukaan pähkinöiden mukanaolo ruokavaliossa on hyväksi. Ei pähkinöitäkään kuitenkaan liiaksi. Muista tasapainoinen ruokavalio.
Ensinnäkin. Ennenkuin mennään ohjelmalliseen ostamiseen, on käytävä termistö läpi.
"Ohjelmallinen" tarkoittaa jonkin yksinkertaisen tehtävän automatisoimista.
"Ohjelmallinen ostaminen" on siis yksinkertaisesti ostamisen automatisoimista.
Automatisointi vaatii kuitenkin määrätietoisen strategian ja suunnitelman. Lähestymistavan, jolla aiot jatkuvaa bränditekemistä toteuttaa. Ohjelmallinen ostaminen vaatii paljon suunnittelua ja seurantaa sekä jatkuvaa parantamista.
1. Yhä useampi mainostaja ymmärtää ja haluaa tehdä ohjelmallista ostamista
2/3 mainostajista käyttävät ohjelmallista ostamista tavalla tai toisella Programmatic Advertising Pulse -kyselyn mukaan. Jotkut ostavat awareness ja prospektointia, toiset ostavat kampanjoita, kolmannet kohdennettua mainontaa. Neljännet käyttävät oman sivustonsa kävijädataa kohdennukseen. Viidennet tekevät automatisoitua muistutusmarkkinointia sähköpostilla. Kuudes muistutusmarkkinoi eli retargetoi display -verkostossa.
2. Ohjelmallinen ostaminen ulottuu maksetun median ulkopuolelle
Monella mainostajalla on CRM:ssä arvokasta dataa: meiliosoitteita, kotiosoitteita, puhelinnumeroita, ostohistoriaa, verkkosivuilla käyneiden tietoja, webbilomakkeen täyttäneitä, verkkopalvelussa kävijöiden coocieita, pipareita ja keksejä.
Markkinoija ei enää istu tämän CRM datan päällä, vaan keskustelee IT-osaston kanssa ja automatisoi ostamista ja muistutusmarkkinointia retargetoinnilla, email markkinoinnilla ja automatisoidulla digitaalisella ja printatulla suoralla esimerkiksi suorapostitukset. Omien verkkomedioiden lukijoille tehdään muistutusmarkkinointia retargetoimalla näille sopivia kampanjoita ja kiinnostavia ristiinnostotuotteita mainosverkoissa.
3. Mainosten inscreen näkyvyys tulee yhä useammin kysymykseen.
Printtimaailmassa sivun 45 vasemman sivun ylälaidan mainos oli lähes aina näkymätön. Sitä ei nähnyt juuri kukaan ja siksi se kannatti myydä halvalla amatööriostajalle. Televisiosta näille amatööreille myytiin klo 03-04 mainosaikaa halvalla vaikka mainoksia ei edes juuri kukaan nähnyt. Inscreen mittaus netissä tarkoittaa mainosten näkyvyyden mittaamista. Inscreen mittaus tulee leviämään muuallekin, mutta hitaasti. Lehtien iPad versioissa mitataan ihmisten lukuaktiivisuutta: mitä artikkeleita luetaan ja mitä mainoksia niiden yhdeydessä näytetään.
Digitaalista on helppo mitata. Nämä mittaamisen trendit ulottuvat myös muihin medioihin. Tulevaisuuden mainostaja haluaa jokaiselle kampanjalle jonkun tavoitteen.
4. Sisältömarkkinointi (ja tavat millä mittaamme sitä) kehittyy
Sisältömarkkinointi ei ole mikään uusi asia. 90-luvulla puhuttiin advertoriaaleista. 2000-luvulla natiivista mainonnasta. 2010-luvulla sisältömarkkinoinnista tuli journalismin ja mainonnan yhdistelmää. Sisältömarkkinointi yleistyi blogeihin ja levisi yritysten omiin medioihin.
Mainostajista tulee julkaisijoita. Yhä useammalla mainostajalla on oma blogi tai omaa sisältömedia, jossa yrityksen omaa asiantuntijuutta tuodaan esiin. Seminaareihin hakeudutaan esiintymään ja niistä tuotetaan teksti- kuva- ja videosisältöä omiin ja ostettuihin medioihin.
Mainostaja mittaa myös muutakin kuin CTR:ää. Sisältöjen laatu, ympäristö, konteksti ja lukukertojen määrä merkitsee. Ostettua mediaa käytetään oman median lukukertojen lisäämiseksi.
5. Brandimainonnan eurot siirtyvät kohti ohjelmallista
Ohjelmallisesti ostettavissa olevien Guaranteed Premium -mainospaikkojen määrä tulee lisääntymään 2015 vuonna. Tähän vaikuttaa teknologioiden kehittyminen, uudet mainosverkot, uudet mainosmuodot ja medioiden ostamisen prosessien parantaminen. Laadukkaiden mainospaikkojen yleistyminen mahdollistaa brändimainostajille mainonnan ostamisen sähköisistä ostokanavista.
Laadukas mainospaikka on silloin kun:
- konteksti on laadukas
- aiheyhteys on brändille sopiva
- mainos nähdään ihmisen silmin (standardi: 50% mainoksesta näkyy vähintään 1 sekunnin ajan)
Mediatoimistojen rooli on entistä enemmän suunnitteluvastuussa. Suunnittelijoiden tulee oppia entistä paremmin tuntemaan vertikaalit, joissa mainoksia näytetään. Blind -ostaminen vähenee ja laadukkaisen medioiden ja aihepiirikohdentavien mainosverkkotuotteiden merkitys kasvaa.
6. Markkinoja haluaa olla lähempänä dataa
Markkinoija on itseasiassa ollut lähellä dataa jo pitkään. CRM on markkinoijalla inhouse. Verkkokäyttäytymisen data, verkkosivuilla käyneiden data ja kampanjadata on arvokasta vain-ja-ainoastaan jos markkinoija hyödyntää sitä. Moni markkinoja haluaa pitää datan itsellään tai ainakin siten omissa näpeissään, että antaa mediatoimistolle tai mainonna optimointitaholle valtuuden käsitellä markkinoijan dataa.
Olen sitä mieltä, että datan arvo syntyy vasta siinä kohtaa kun datan hyödyntäjä pystyy luomaan uutta arvoa datalla.
7. Ohjelmallinen ostaminen leviää useampaan mainonnan muotoon
Hakusanamainonta oli yksi ensimmäisistä ohjelmallisen ostamisen mainonnan muodoista. Hakusanamainonta automatisoi 90-luvun "luokitellut ilmoitukset", ennen mainos laitettiin auto-osioon, nyt "auto"-haun yhteyteen. Sama trendi on levinnyt display mainonnan puolelle: nykyään mainostaja hakee kohdentavia medioita, joissa esimerkiksi "auto" aihepiirin -sivustolle ostetaan automaattisesti "auto ilmoituksia" joko brändikampanjana, taktisena tai jopa dynaamisena bannerina.
Ohjelmallinen ostaminen leviää displayn, keskustelufoorumimedioiden(esim Facebook, Pakkotoisto tai Suomi24) ja hakukonemainonnan lisäksi myös televisiomainontaan: videomainoksia ostetaan ohjelmallisesti video-display verkoista, videotuotanto-yhtiöiden on-demand tv verkkopalveluista (esim Katsomo, Ruutu jne), mutta myös medioiden sivustoilla olevilta videomainospaikoilta.
Ohjelmallinen ostaminen on helppojen markkinoinnin tehtävien automatisointia. Ohjelmallisessa ostamisessa ei ole mitään mystiikkaa. Jos et osaa, ulkoista, opettele, kokeile, tutki, ihastu ja rakastu.
Ohjelmallinen mainonnan ostaminen on nykyaikaa. Ohjelmallinen ostaminen on markkinointia. Se ei ole ohjelmallista työskentelyä vaan markkinointityöskentelyä. Markkinoijan rooli on jatkossakin markkinoida. Ohjelmallisuus helpottaa ja automatisoi niitä tehtäviä, jotka ovat yksinkertaisia.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, http://www.improvemedia.fi
Kirjoittaja on Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja ja City Digital mediaperheen osakas
Peter Arvai pyörittää Preziä, josta povataan Powerpointin tappajaa. Peter suhtautuu rahaan kuin työkaluun. Hänen menestymisen teeseistä yksi on:
Menestyvä yritys saa itse rahansa markkinoilta, ei sijoittajilta.
- Peter Arvai
Sijoittajien raha on työkalu
Prezin Peter Arvai lentää economy -luokassa, saa rahansa asiakkailta. Prezin Peter kertoo, ettei ole käyttänyt sijoittajien rahaa yhtään, vaan saa kaiken rahan kuluttajilta ja yritysasiakkailta. Sijoittajien rahaa on sijoitettu tuottamaan lisää rahaa sijoittajille ja omistajille.
Monella yrityksellä sijoittajien rahaa käytetään elämiseen. Peter Arvai sanoo, että pitkällä tähtäimellä vain sellaiset yritykset menestyvät, joiden bisnesmalli on toimiva.
Hyvä ja terve bisnesmalli. Siinä menestyksen salaisuus. Menestystä elämääsi!
Holvi uskoo, että moni työ on tulevaisuudessa liikkuvampaa kuin nykyään. Heillä ajatellaan, että pankin käyttäjä liikkuu useassa maassa. Pankkien asiakkaat käyttävät pankkejaan mobiileilla päätelaitteilla, kännyköillä, pädeillä ja verkon kautta.
Minä olen mobiili
Olen itse käyttänyt esimerkiksi firmani ja henkilökohtaista mobiilipankkia Euroopassa 17 maassa. Holvin näkemys täsmää omaan käyttökokemukseeni. Pankkien ei tule olla riippuvaisia mistään maasta eikä laista vaan pankki on työkalu, jolla käsittelen varallisuuttani tai yrityksen varallisuutta josta iso osa on usein rahan muodossa.
Tulevaisuuden pankin tehtävä
Pankin tehtävä ei ole olla fyysinen tila vaan työkalu, jota voit käyttää mistä tahansa. Pienen tai isomman yrityksen pankkiasiat pitää pystyä hoitamaan ajasta ja paikasta riippumatta. Monella yrityksellä on verkkokauppa, joka toimittaa tuotteita useampaan maahan.
"Tulevaisuuden pankki on, ettei ole pankkia. " - Johan Lorenzen / Holvi
Menestystä elämääsi ja tulevaisuuden suunnitelemiseen!