Thomas Edison ja Nikola Tesla kääntyisivät haudassaan, jos näkisivät tämän sähköinnovaation. Sähkö on ihmeellinen keksintö. Se on kuitenkin aika kallista ja olisi upeaa, jos sähköä voisi tuottaa helpommin ja halvemmalla.
Videota katsellessa mietityttää: Miten tämä voi olla mahdollista? Onko ikiliikkuja sähkön suhteen vihdoin keksitty!?!
Minulla on pieni toivomus: Älä kerro tätä Fortumille, tai he nostavat sähkön hinnat pilviin. Kohtahan jokaisessa kämpässä saadaan sähköä lähes ilmaiseksi!
Sain kuukausi sitten spämmin Mainostajien liitolta. Tai ei se spämmiä ollut, se oli kohdennettua asiakkuusviestintää. Jos se olisi ollut spämmiä, se olisi ollut kohdentamatonta enkä olisi kokenut kuuluvani kohderyhmään.
Mainostajien liiton -kirje osui minulle, koska he arvelevat, että olen mainostajien liiton jäsenenä jotenkin kiinnostunut mainonnasta. Osui oikeaan. Kirjoitin nimittäin vuodenvaihteen uudenvuoden lupaukseeni:
- Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
- Opettele mittaamaan brändimainontaa
- Kirjoita ja testaa miten brändimainonta toimii
- Rakenna brändejä
Näitä haluan tehdä ja olen tehnyt.
Tilasin kirjan ja se kolahti postilaatikostani tällä viikolla. Sähköpostimainonta toimii. Mainostajien liitolla on hyvä kiinnostava kohderyhmä, jota voi kaupallistaa digitaalisen suoramainonnan välineillä eli push-viesteillä.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan kolahduksia
- Suomalaiset ovat taitavampia luomaan arvoa, kuin kommunikoimaan siitä.
- Tärkein kysymys brändin luonnissa on "missä voitte olla parhaita?"
- Markkinoinnin tehtävä on auttaa myyntiä myynnissä ennenkuin myynti edes aloittaa.
- Hyvä markkinointi luo ostajalle yrityksestä / brändistä positiivisen mielikuvan, että myyjän on helppo myydä, jottei käy niinkuin McGraw-Hillin mainoksen myyntitilanteessa:
- Terveeseen yritykseen kaikki raha tulee markkinoilta. Lyhyellä tähtäimellä markkinat, eli asiakkaat, voi huijata ostamaan valheellisella mainonnalla tai hintojen polkemisella, mutta pitkän päälle kestävän liiketoiminnan rakentamiseen on vain yksi resepti. Pitää tuottaa jotain, mikä vastaa asiakkaiden odotuksiin tai ylittää ne, ja myydä sitä hinnalla, joka on asiakkaiden mielestä hyväksyttävä suhteessa rahalle saatuun vastineeseen.
- Menestyjät keräävät äkkiä vanaveteensä "minä myös" -matkijoita.
- Asiakkaalle on inhimillistä pohtia sellaistakin turhamaiselta tuntuvaa kysymystä, että minkälaisiin ihmisiin muut hänet samaistavat, jos hän valitsee tietyn brändin?
- Brändin faniudeksi en laske mitään niin heppoista kuin brändistä tykkääminen Facebookissa. Yläpeukun klikkaaminen hetken mielijohteesta pakastepizza- tai vaatebrändin Facebook-sivulla ei vielä osoita minkäänlaista sitoutumista, tai edes erityistä preferenssiä brändiä kohtaan. Faneja ovat sellaiset käyttäjät, jotka ovat valmiit näkemään paljon ylimääräistä vaivaa varmistaakseen uuden tuotteen saamisen itselleen ensimmäistän joukossa, tai levittääkseen brändin ilosanomaa sen puolesta. (Kuten minä tässä blogissa hehkutan Petri Uusitalon kirjaa)
- Integroidun kampanjasuunnittelun painopiste: Eri mediakanavat ovat luonteeltaan, vaikutusmekanismiltaan ja informaation välittämiskyvyltään hyvin erilaisia...Markkinointiviestinnän tekeminen ymmärretään nykyään useimmiten eri kanavien linkittämiseksi toisiaan täydentäväksi ja syventäväksi sekä asiakkaita aktivoivaksi jatkumoksi. (lyhennetty alkuperäisestä)
- Brändin vahvistaminen on sama asia kuin liiketoiminnan kehittäminen.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan arvostelu
Suosittelen kirjaa kaikille bisneksessä johtavassa asemassa oleville tai sellaiseksi haluaville. Ei tekisi pahaa muillekaan. Yleissivistys bisneksen rakentamisesta kuuluu jokaiselle työssä käyvälle.
Jos kirjasta korvaisi brändi -sanan tilalle firma/yritys/bisnes/tuote/palvelu sanan, useampi liikkeen johtaja ymmärtäisi kirjan viestin. Brändi on abstraktio kaikesta mitä ihmiset firma-entiteetissä tekevät ja miten abstraktio kohdataan.
Olen eri mieltä siitä, että innovaattorin paikka olisi aina pitkällä tähtäimellä tuotteliain. Myös nopeana jäljittelijänä voi menestyä.
Kirjassa on joitain vanhentuneita ajatuksia, mutta en anna sen häiritä lukemistani. Huomaa, että kirjoittaja on mainonnan konkari, mutta vielä pitäisi hieman tapahtua poisoppimista, jotta voisi aidosti puhua nykyaikaisesta markkinoinnista.
Silti kirja on erinomainen vaikka pieniä yksityiskohtia vielä olisin viilannut ennen julkaisua.
Suosittelen! Menestystä elämääsi ja brändäämiseen, miten ikinä sen käsitätkään!
Silloin tällöin törmään kysymykseen, että etkös sä ole yrittäjä kun sulla on toi yritys. Yrityksellä ja yrittäjällä on yhteys, mutta yrittäjyys on jotain, mitä yrityksen vetäjällä joko on tai ei ole.
Yrittäjyys on asenne, joka määrittää, oletko yrittäjä vai et
Yrittäjyys on elämän ja tekemisen asenne. Yrittäjämäinen ihminen ajattelee, että kaikkea voidaan parantaa ja kehittää. Yrittäjyys on innovointikykyä ja halua. Yrittäjyysasenne on sitä, että haluat palvella asiakkaita ja haluat menestyä. Jos asenne puuttuu, et voi olla yrittäjämäinen, olet elinkeinonharjoittaja, leipääntynyt palkkajohtaja tai itsesi työllistäjä.
Yritys on korporaatio ja on sen henkilöstöstä ja johtajasta kiinni, onko yrityksellä yrittäjyysasennetta ja innovointikykyä
Lähtökohtaisesti yritys on vain kehikko. Kehikko, joka sitoo ihmiset löyhästi tai tiiviisti tiimin jäseniksi. Kehikossa olevat ihmiset ja johtajat saavat tiimin olemaan joko yrittäjämäisesti toimiva tai korporaatiomaisesti toimiva.
On kiinni johtajasta, onko hän yrittäjä vai pelkkä tavallinen johtaja.
Esimerkkejä:
ST1:llä asioineet huomaavat tuulivoimalan tuottamassa energiaa ja musan soimassa. Myynnissä on biotuotteita. Toiminta vaikuttaa innovatiiviselta. Yrittäjämäistä touhua verrattuna moniin muihin huoltoasemiin.
Norwegian on innovatiivinen lentoyhtiö. Samoin on Richard Bransonin Virgin Airlines. Molempien lennoilla on Wlan -nettiyhteydet kun kilpailevalla Finnairilla vielä arvotaan ovatko ne turvallisia. Yrittäjämäinen ote paistaa läpi toiminnasta ja innovoinnin nopeudesta.
Yrittäjähenkinen organisaatio:
Organisaation on oltava vastaanottavainen innovaatiolle ja halukas suhtautumaan muutokseen mahdollisuutena eikä uhkana. Organisaatiota johtaessa kannattaa muistaa, että ihminen on ”rerum novarum cupidus” eli ahne uusille asioille. Tee yrityksestä ”ahne uusille asioille”. kannusta siihen. Pidä kokouksia jossa palkitset innovatiivisimmat ja yrittäjähenkisimmät.
Yhteenveto:
- Yritys on kehikko
- Kehikossa on töissä ihmisiä
- Ihmisen asenne voi olla innovatiivinen ja yrittäjämäinen
- Ihmisen asenne voi olla korporaatiohenkinen
- On asenteesta kiinni, oletko yrittäjämäinen
- Yrittäjämäisyyteen voi kannustaa
Yrittäjä pyrkii aina muutokseen, mukautuu siihen ja käyttää sitä tilaisuutta hyväkseen.
Yrittäjän tehtävä on ”luova tuhoaminen”.
Innovaation ei tarvitse olla teknistä, eikä sen tarvitse ylipäätäänkään olla ”iso asia”.
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.
Miksi hommata huvijahtia tai kesämökkiä, kun paljon edullisemmin voi rakentaa maailman suurimman saunalautan.
Yli 140 neliöinen saunalautta rantautui Helsinkiin ja ravintolapäivän hengessä yrittäjät grillailivat ravintolapäivän asiakkaille mm. ribsejä, lohta ja ankansydäntä.
Sain kunnian päästä kokeilemaan ensimmäisten joukossa saunaa. Mikäs siinä kun voi nauttia puusaunan löylyistä hietalahden rannassa auringon paistaessa. Intiaanikesän 24 asteinen lämpö ei haitannut, kun saunasta pääsi suoraan pulahtamaan mereen.
Yrittäjät aikovat parkkeerata veneen piakkoin Eiranrantaan. Venettä saa myös vuokrata pikkujouluihin, firmojen bileisiin tai vaikkapa kaveriporukan saunailtaan.
Mahtava innovaatio. Tykkään tällaisesta innovatiivisesti avarakatseisesta toiminnasta. Juuri tällaista yritteliäisyyttä Suomi tarvitsee.
Maailman suurin saunalautta mukana Helsingin ravintolapäivässä.
Bosen kaiuttimista kuuluu chilliä musaa ja sähköistä huolehtii ekologinen aurinkopaneeli.