Suomen toiseksi nopeiten kasvanut yritys, City Digital -konserni, on noteerattu Deloitte Fast 500 -kilpailussa koko Euroopan 37:ksi nopeiten kasvaneena yrityksenä.
City Digital palkittiin Suomen toiseksi nopeimpana kasvuyrityksenä Deloitte Fast 50 -kilpailussa. Kansainvälisen kasvuyrityskilpailun osakilpailuihin osallistuu media-, teknologia- ja telekommunikaatioyrityksiä ympäri Eurooppaa. Kilpailua on luonnehdittu yhdeksi objektiivisimmista kasvuyrityskilpailuista. Kilpailussa kasvun mittarina on liikevaihdon kasvuprosentti.
Cityllä kasvua 2367 %
City Digital on keskittynyt digitaalisen bisneksen tekemiseen ja keskittyminen on auttanut Cityä kasvamaan muuta media-alaa nopeammin. Lähihistorian vauhdikkaan kasvun lisäksi City kasvaa jatkossakin. City Digital teki vuosi sitten rohkean peliliikkeen ravintoloiden suuntaan ostamalla TableOnline-pöytävarauspalvelun sekä MTV:ltä Eat.fi-palvelun. Iso osa City Digitalin kasvusta tulee jatkuvalaskutteisista tuotteista, mediamyynnistä ja yksi nopeiten kasvavia osia City Digital -konsernissa on Improve Media mainosverkkobisnes.
City Digital kansainvälistyy
City Digitalin ainutlaatuinen konsepti on havaittu markkinoilla ja City on laajentunut TableOnline yrityskaupan myötä myös Tallinnaan, jossa pöytävarauksia voi tehdä jo 75%:ssa laaturavintoloista. "Mediabisnes on loppujen lopuksi isolta osin globaalia bisnestä ja siksi meidän pitää olla kansainvälisellä mittareilla maailman paras, kun haluamme menestyä myös kansainvälisesti", City Digitalin toimitusjohtaja Ilkka Lavas kertoo. Cityllä on asiakkaita Suomen lisäksi Ruotsissa, Virossa, Tanskassa, UK:ssa ja Yhdysvalloissa. Neuvotteluja käymme lisäksi Tanskassa, Norjassa ja Kiinassa tuotteidemme lisensoinnista.
Pitkä historia auttoi alkuvauhtiin
City Digitalista on jo 30 vuotta vanhan City-lehden brändillä, mutta täysin uudella toimintamallilla muodostunut nopeiten kasvava digitaalisen median konserni Suomessa.
"Cityn brändi ja tunnettuus Suomessa on vauhdittanut meitä, mutta käytännössä kaikki myynti, liiketoimintamallit, prosessit ja rakenteet on rakennettu uudestaan City Digitalin digiaikakautena", kertoo toimitusjohtaja Ilkka Lavas.
Media muuttuu ja kehittyy. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. City Digital on esimerkki siitä, että median murroksessa myös perinteinen toimija voi muuttua, kehittyä ja myös kasvaa nopeasti.
Suomalainen Fluid Interaction Oy:n Kalle Määttä on onnellinen. Heidän Fluid The Reel -sovellus voitti 120.000 dollarin palkinnon Tizen App Challengessa Barcelonassa.
$120,000 Pääpalkinnon voittanut sovellus on: The Reel, Fluid Interaction.
Katso tästä miten Fluidin sovellus toimii:
Fluidin tiimiin kuuluu Kalle Määtän lisäksi Jani Lainesalo, Kristian Lukander, Mikko Pitkänen, Ilpo Kojo, Wesa Aapro.
City Digitaliin kuuluva Vivas on listattu Suomen kuumimpien startuppien joukkoon. Listalla muitakin kuumia nimiä mm. SuperCell, Jolla ja DealDash. Listauksen teki Startup100. Aikaisempi sijoitus oli sija 7.
Vivas haluaa olla yksi maailman suurimmista medioista
Vivas.fi:n näkemyksen mukaan se voi on olla jatkuvasti maailman top 100 -listalla. Monena viikkona olemme jo suosituin ja kansainvälistyminen on kovassa vauhdissa.
City Digitaliin kuuluva Vivas on listattu Suomen kuumimpien startuppien joukkoon. Listalla on muitakin kuumia nimiä mm. SuperCell, Jolla ja DealDash. Listauksen teki Startup100.
Vivas on matkalla kohti ääretöntä ja sen yli
Vivas.fi:n visiona on olla Suomen #1 viihdesivusto ja jatkuvasti maailman top 100 -listalla. Monena viikkona olemme jo suosituin ja kansainvälistyminen on kovassa vauhdissa.
Pasi Kivioja osuvasti tutki mikä on Vivasin 8 miljoonan kävijän salaisuus. Hyvin tehty objektiivinen tutkimus. Salaisuushan on se, että jengi oikeasti diggaa Vivas.Fi:n kuvajournalismista ja kuratointityylistä ja haluaa levittää hyvää ilosanomaa eteenpäin. Kolme tärkeää asiaa: sisältö, sisältö ja sisältö. Ilman laadukasta sisältöä (määrittele laatu) ei ole laadukasta mediaa. Laadun käsitys muuttuu ja yksi laadun mittareista voi olla tykättyyden, jakamisen ja levinneisyyden määrä. Siinä mielessä 8 miljoonaa ihmistä on sitä mieltä, että Vivas.fi:n sisällöissä on jotain laadukasta kiinnostavaa sisältöä, josta kannattaa kertoa myös muille.
Todellinen salaisuus on se, että ei meillä olisi edes ollut varaa ostaa liikennettä, me olemme startuppi ja pääomasijoituskierros on vasta startattu. Mainosmyynnillä elävä firma ei voi ostaa mainoksia kalliimmalla kuin myy. Jos mainostamalla voi saada liikennettä halvemmalla ja myydä mainoksia sivuille kalliimmalla niin yhtälö toimii ja liikennettä kannattaa ostaa Kaikki tulot laitamme nyt isoon kansainvälistymiseen.
Suomessa perinteisesti on ajateltu, että kun joku menestyy, kaikki epäilevät onko se totta ja kun mikä tahansa viittaa siihen, ettei menestys jatku, siitä kirjoitetaan. En välitä tuollaisista analyyseistä, koska meidän tähtäin on korkeammalla, pidemmällä ja olemme todistaneet itsellemme, että osaamme luoda Suomen ja maailman nopeiten kasvavan median ja aiomme sellaisen myös rakentaa.
Yrityksen visio
Vivas.fi:n visiona on olla Suomen #1 viihdesivusto ja jatkuvasti maailman top 100 -listalla. Monena viikkona olemme jo suosituin. Suomi on kuitenkin pieni maa ja tähtäämme kovasti kansainvälistymiseen. Toivon, että mahdollisimman moni Suomalainen media kansainvälistyy nopeasti. Yes most of the finns can understand and speak english and it should be one of our official languages.Silti suomenkieliselle medialle on tilausta. Saitit eri dommuihin ja isosti levikkiä vaan digitaalisesti.
Haluan myös puhua medioiden kansainvälistymisestä, koska uskon, että siten myös muut Suomalaiset mediat näkevät mahdollisuuden, oppivat ja keksivät itse tai jäljittelevät meitä. Iltalehti loi nopeasti oman Feedi.fi:nsä, josta toki kansainvälisyys on valitettavasti vielä kovin kaukana. Hyvää työtä silti Kari Kivelä & Co, kiitos kun aikanaan loit City -lehden, ilman sinua ei olisi City Digitalia ja Vivasia nykymuodossaan. Arvostan teitä! Perustakaa Feedi.com tai joku vastaava ja tehkää sama kansainvälisesti. Te osaatte kyllä ja jos tarvitsette jeesiä, voimme auttaa.
Me Vivasissa ja City Digitalissa aiomme luoda Suomelle uudenlaista sisältövientiteollisuutta. Vientiähän Suomi tarvitsee. Vivas aikoo tehdä Suomalaisesta mediasta maailmankuulun. Olemme jo nyt ensimmäinen Suomalainen media, joka on Quantcastin pitämällämaailman top 100 -listalla sijalla 47 (tarvitset maksullisen Quantcast tunnuksen päästäksesi katsomaan listaa aikaisemmilta viikoilta).
Vivas aikoo työllistää jopa 100 henkeä parin vuoden sisään. Visio, näkemys, unelma. Ampukaa vaan alas jos ette usko, mutta lukekaa ennen sitä tämä benchmark BuzzFeed:istä.
City Digital:in visio on olla Suomen suosituin aikakausilehti. Ensi viikolla tulee jälleen jotain jännää postiluukuista, jotain paperista ja jonka painos on 900.000 kpl. Niin, me olemme menossa KMT -tutkimukseen mukaan.
Usko siihen mitä teet
Muiden kateellisten ihmettelijöiden kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä. Ei ole myöskään väliä sillä, mitä dumaajat sinulle sanovat. Tärkeintä on, että tiedät mitä teet ja teet sen niin hyvin kuin osaat ja olet sinnikäs. Menestys tai kokemukset tulevat sitten perässä.
Think Big, eli ajattele perinteisen ajatusmaailman ulkopuolelle
Suomessa on vain 5 miljoonaa ihmistä, moni havaitsi, että Vivas ei voi olla vain Suomi-toimija kun kävijämäärä ylitti suomen väkiluvun. On faktaa, että maailmassa on 2 852 800 000 nettisurffailijaa. Siitä tuo 8 miljoonaa on vain hyttysen kusi valtameressä. Sitten kun Vivasin käyttäjiä on 100 miljoonaa viikossa, alamme olemaan kansainvälisesti kiinnostava tekijä. Kaikki muu on näpertelyä.
Kannustetaan toisiamme, ollaan epämustasukkaisia. Nostetaan Suomi yhdessä maailman johtavaksi mediamaaksi. Me osaamme jos vain haluamme. Ei haukuta toisia vaan kehutaan toistemme hyviä puolia.
Ajattele isosti! Rohkea rokan syö, kaino ei saa kaaliakaan
Meidän Vivas.fi se vaan kasvaa ja kasvaa. Vuosi sitten kirjoitin blogiini, että ajattele isosti.
Suomi on pieni kansa, meitä on vain 5 miljoonaa ihmistä. Täällä pitää olla joku todella yleinen bisnes, että siitä saa tehtyä ison. Ei ole sattumaa, että meillä on vain 2 oikeasti isoa ruokakauppaa (S ja K), pari isoa karkkifirmaa, pari isoa bensaketjua (Neste ja ABC) jne. Loput niche bisnekset jäävät suomen markkinoilla valitettavan pieniksi.
Moni Jenkeissä, Kiinassa, Saksassa tai Venäjällä elinkelpoinen bisnes on suomessa niin pieni markkinan koosta johtuen ettei sillä ole menestymisen mahdollisuuksia. Esim William Wolframin DealDash tuskin pärjäisi ollenkaan, jos tekisi vain Suomessa senttihuutokauppaa.
Suomalaiset pystyvät varmasti tulevaisuudessa pärjäämään hyvin niche markkinoilla ja sellaisilla markkinoilla, missä huippuosaaminen on merkityksellistä. Meillä on monikulttuurisuusymmärrystä, kielipäätä ja olemme luotettava toimija.
Ajattele kuin pieni jättiläinen
Matti Salo esitti teknologiateollisuuden ja ohjelmistoyrittäjien Software Finland -tilaisuudessa käsitteen: Small Giant. Pieni jättiläinen on kapeaan alueeseen erikoistunut globaali yhtiö joka haluaa olla tässä kapeassa osaamisessaan maailman paras. Matin luotsaama Napa on hyvä esimerkki suomalaisesta yrityksestä, joka menestyy maailmalla laivan kulkemisen optimointibisneksessä ja pyrkii jatkuvasti olemaan sillä kapealla bisnesalueella maailman paras.
Pieni jättiläinen ajattelee markkinoitaan alusta lähtien globaalina ja tästä hyvänä esimerkkinä Napa on alusta lähtien ajatellut markkinoitaan ja toimintaansa kansainvälisesti. Napa on siis aito Born Global -yritys.. Pelkästään suomen markkinoilla Napa tuskin pääsisi kymmenesosaankaan nykyisestä yli 14 miljoonan euron liikevaihdostaan.
Olen kasvanut ympäristössä, jossa ei vielä ollut nettiä tai Angry Birdsejä. Siinä ympäristössä ei osattu ajatella isosti. Suomalainen opetus on ollut ennen vanhaan tällaista:
Joka kuusee kurottaa se katajaan kapsahtaa
tai
" ... essää mittään ossaa ekkä koskaan opikkaan"
FAIL! VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Mietin, että niinhän meille on opetettu. Nykyään Rovion, TLD Registryn, Supercellin ja muiden suomalaisten menestyvien startuppien myötä on lisääntynyt globaali ajettelu, mutta vieläkään emme uskalla antaa menestymiselle täyttä rohkaisua.
Ehkä suomalainen opetus on nyt jotain tällaista:
Joka kuuseen kurottaa, kokeilkoot onneaan
VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Haluan rohkaista teitä entistä enemmän kansainvälistymiseen ja Born Global ajatteluun. Suomalainen opetus pitää olla mieluusti tulevaisuudessa tällä asenteella:
Joka kuuseen kurottaa, voi menestyä ja menestyminen on hyvä asia. Menestyjiä ei pidä kadehtia, vaan heiltä pitää kysyä neuvoja miten voisi itsekin menestyä. Jos kuuseen kurottaja sitten matkallaan katajaan kapsahtaa, autetaan kaveri ylös jaloilleen kohti uusia seikkailuja ja seuraavaa kokeilua.
Jos et ekalla kerralla onnistu, yritä uudelleen. Onnistuminen ja epäonnistuminen ovat molemmat oppimiskokemuksia jotka vievät sinua eteenpäin urallasi!
Tähän liittyy sananlaskukin:
Rohkea rokan syö.
Tiesitkö että se jatkuu:
kaino ei saa kaaliakaan.
OIKEAA AJATTELUA!
Think BIG as a Small Giant! Rohkeutta siihen mihin ikinä ryhdytkin :) Menestystä elämääsi!
TV Show Ylvis is promoting it's show on music video What does the fox say.
We have seen the power of Viral at Vivas.fi . 10 years we have been talking about Viral advertising and nowadays it really is true. Youtube hits are becoming radio hits. New businesses are spreading not only mouth-to-mouth but from screen to screen via social media.
Maailma on kääntynyt päälaelleen. Ennen printtilehdissä tehtiin isoja tuloksia ja digiyksiköt tekivät tappiota. Mediamaailmassa on paljon halveksittu sitä, että printin euro on digin 10 senttiä. Ostin City-lehden vajaa vuosi sitten ja uskoin, että tässä mahdollisuus säilyttää yksi suomen arvokkaimmista kulttuuria ylläpitävistä voimista.
1.11.2012 oli ensimmäinen päivä City-lehden kustantajana. Printti oli lopetettu. Tunnelma yrityksessä oli pelokas. Kerroin, että aion tehdä Cityn digitaalisesta bisneksestä kannattavaa. Osa katsoi minua epäilevästi. Osa oli jo karannut takavasemmalta. Kilpailijoiden piireistä kuului räkäistä naurua ettei City voi pysyä pitkää aikaa pystyssä.
En kertonut vielä mitä aion tehdä. Lukijoiden käsitys maailmasta on muuttunut. Kännykät ovat yleistyneet. Älypuhelin on fiksumpi kuin koskaan. Monella työmatkalaisella kulkee salkussa pädi. Nettiä surffataan sähköisillä välineillä. Maailma on muuttunut. Cityn on muututtava.
Maailma on pirstaloitunut. Ihmiset seuraavat nykyään entistä valikoivammin medioita. Nykyaikainen mediatalo ei voi lähteä siitä lähtökohdasta, että palkataan kaikki parhaat toimittajat, niin sitten meitä seuraavat kaikki. Maailma on muuttunut niin, että toimittajia pitää olla entistä isompi määrä. Cityllä oli viime vuonna 20 täysipäiväistä työntekijää. Tämän vuoden loppuun mennessä Cityllä tulee olemaan City Digital -verkostossa yli 100 sisällöntuottajaa. Osa palkattuja journalisteja, osa itsenäisiä yrittäjiä ja osa harrastajia ja kansalaisjournalisteja.
8.2.2013 julkistimme ensimmäisen yhteistyön legendaarisen MoonTV:n ja Festarit.org:n kanssa. Nämä olivat ensimmäiset avaukset City Digital -verkoston perustamiseksi. Myös www.ilmainensanakirja.fi -liitettiin mukaan verkostoon.
15-28.3.2013 Vietimme perinteistä SYÖ -viikkoa ja ravintoloiden palaute: "Syö-viikot toimii paremmin kuin koskaan" -todisti meille, että sähköinen markkinointi toimii stadissa paremmin kuin printti.
30.4.2013 Julkistimme uuden sivuston. Deitti.net käyttöliittymä parani huomattavasti ja deittailijoiden määrä lähti valtavaan kasvuun. Blogit yleistyivät nopeasti. Cityyn pystyy nyt perustamaan kuka tahansa ikioman blogin.
Toukokuussa Vivas.fi :n Aleksilta tulee meili. Styylattaisko. No kimpsut yhteen, kihlat kaupoista, firma pystyyn ja City Digital hattu päähän.
15.6.2013 saimme uudet tutkimustiedot. Meidät yllätti se, että Cityä lukevat 20-45 vuotiaat. Luulimme että te lukijat olisitte vain nuoria, mutta olettekin nuorekkaita: http://www.city.fi/mediatiedot/tutkimus
Viikolla 31 kävijöitä oli lähes 450 000. Enemmän kuin paperilehdellä ikinä.
19.8.2013 City Digital kasvaa ja särkee ennätyksiä
Kaksi viikkoa edellisen ennätyksen jälkeen City Digitalin kumppaniverkosto takoo jälleen uusia huippulukemia. Viikolla 33 City Digital tavoitti yli puoli miljoonaa, tarkalleen 507 054 uniikkia kävijää ja 604 283 eri selainta sijoittuen TNS Metrixin viikkotilastossa sijalle 8. Taakse jäivät mm. Kauppalehti, Voice, Indiedays, Stara sekä Seiska. City Digitalin päämääränä on tavoittaa jatkuvasti vähintään 400 000 urbaania suomalaista sekä tarjota mainostajalle helpon ja tehokkaan välineen pysäyttää ihmisen, joka ei koskaan pysähdy.
Cult24, Duunitori, Vitonen ja Tyyliniekka mukaan
City Digitalin kasvavaan verkostoon kuuluu emosivusto City.fi:n lisäksi Suomen vanhin nettideittipalvelu Deitti.net, viihteeseen keskittynyt supersuosittu Vivas.fi, legendaarinen nettitelevisio MoonTV.fi, festaritiedon lähde Festarit.org sekä Ilmainensanakirja.fi.
Kahden viikon aikana City Digitaliin on liittynyt myös kulttuurin sekakäyttäjille suunnattu Cult24.fi, innovatiivisia ratkaisuja työnhakuun tarjoava Duunitori.fi, ideoita, ilmiöitä ja ihmisiä listaava Vitonen.fi sekä miesten klassiseen muotiin keskittyvä Tyyliniekka.fi. Tulevista kumppaneista tiedotamme pian lisää.
Tutustu City Digitaliin
28.8.2013 Blogaajien joukko kasvaa Kirsi Salo aloittaa City:ssä blogaajana
3.9.2013 Kustantajaurani ensimmäinen CITY -printtilehti ilmestyy
Olemme kääntäneet ansaintalogiikan ylösalaisin. Teemme digitaalisella medialla bisnestä julkaistaksemme paperilehteä. Paperilehden tehtävä on kertoa, että City Digital -verkosto on olemassa ja elävämpänä kuin koskaan.
Kiitos Panu "maailman paras päätoimittaja" Jansson! Hieno lehti tuli! Kiitos City -tiimi. Kiitos myyntitiimi Ulla, Karo, Tuomas ja Antti. Kiitos devaajat Leo ja Tomi! Kiitos super-Jesse! Kiitos City Digital -verkosto. Kiitos Vivasin Aleksi, Leo ja Rosanna. Kiitos MoonTV:n Jarkko & Co! Kiitos Jarno ja Festarit.org porukat! Kiitos Pauli & Cult24 porukat! Kiitos Martti, Thomas, Elisa & muut Duunitorin jengi! Kiitos Sasu & Stadissa jengi! Kiitos Matti the Tyyliniekka Airaksinen! Kiitos kaikki duunikaverit ja yhtiökumppanit ja jotka unohdin tästä listasta! Kiitos Samuli Seppälä ja www.verkkokauppa.com . Kiitos että teitte City -printin mahdolliseksi!