Maailma on kääntynyt päälaelleen. Ennen printtilehdissä tehtiin isoja tuloksia ja digiyksiköt tekivät tappiota. Mediamaailmassa on paljon halveksittu sitä, että printin euro on digin 10 senttiä. Ostin City-lehden vajaa vuosi sitten ja uskoin, että tässä mahdollisuus säilyttää yksi suomen arvokkaimmista kulttuuria ylläpitävistä voimista.
1.11.2012 oli ensimmäinen päivä City-lehden kustantajana. Printti oli lopetettu. Tunnelma yrityksessä oli pelokas. Kerroin, että aion tehdä Cityn digitaalisesta bisneksestä kannattavaa. Osa katsoi minua epäilevästi. Osa oli jo karannut takavasemmalta. Kilpailijoiden piireistä kuului räkäistä naurua ettei City voi pysyä pitkää aikaa pystyssä.
En kertonut vielä mitä aion tehdä. Lukijoiden käsitys maailmasta on muuttunut. Kännykät ovat yleistyneet. Älypuhelin on fiksumpi kuin koskaan. Monella työmatkalaisella kulkee salkussa pädi. Nettiä surffataan sähköisillä välineillä. Maailma on muuttunut. Cityn on muututtava.
Maailma on pirstaloitunut. Ihmiset seuraavat nykyään entistä valikoivammin medioita. Nykyaikainen mediatalo ei voi lähteä siitä lähtökohdasta, että palkataan kaikki parhaat toimittajat, niin sitten meitä seuraavat kaikki. Maailma on muuttunut niin, että toimittajia pitää olla entistä isompi määrä. Cityllä oli viime vuonna 20 täysipäiväistä työntekijää. Tämän vuoden loppuun mennessä Cityllä tulee olemaan City Digital -verkostossa yli 100 sisällöntuottajaa. Osa palkattuja journalisteja, osa itsenäisiä yrittäjiä ja osa harrastajia ja kansalaisjournalisteja.
8.2.2013 julkistimme ensimmäisen yhteistyön legendaarisen MoonTV:n ja Festarit.org:n kanssa. Nämä olivat ensimmäiset avaukset City Digital -verkoston perustamiseksi. Myös www.ilmainensanakirja.fi -liitettiin mukaan verkostoon.
15-28.3.2013 Vietimme perinteistä SYÖ -viikkoa ja ravintoloiden palaute: "Syö-viikot toimii paremmin kuin koskaan" -todisti meille, että sähköinen markkinointi toimii stadissa paremmin kuin printti.
30.4.2013 Julkistimme uuden sivuston. Deitti.net käyttöliittymä parani huomattavasti ja deittailijoiden määrä lähti valtavaan kasvuun. Blogit yleistyivät nopeasti. Cityyn pystyy nyt perustamaan kuka tahansa ikioman blogin.
Toukokuussa Vivas.fi :n Aleksilta tulee meili. Styylattaisko. No kimpsut yhteen, kihlat kaupoista, firma pystyyn ja City Digital hattu päähän.
15.6.2013 saimme uudet tutkimustiedot. Meidät yllätti se, että Cityä lukevat 20-45 vuotiaat. Luulimme että te lukijat olisitte vain nuoria, mutta olettekin nuorekkaita: http://www.city.fi/mediatiedot/tutkimus
Viikolla 31 kävijöitä oli lähes 450 000. Enemmän kuin paperilehdellä ikinä.
19.8.2013 City Digital kasvaa ja särkee ennätyksiä
Kaksi viikkoa edellisen ennätyksen jälkeen City Digitalin kumppaniverkosto takoo jälleen uusia huippulukemia. Viikolla 33 City Digital tavoitti yli puoli miljoonaa, tarkalleen 507 054 uniikkia kävijää ja 604 283 eri selainta sijoittuen TNS Metrixin viikkotilastossa sijalle 8. Taakse jäivät mm. Kauppalehti, Voice, Indiedays, Stara sekä Seiska. City Digitalin päämääränä on tavoittaa jatkuvasti vähintään 400 000 urbaania suomalaista sekä tarjota mainostajalle helpon ja tehokkaan välineen pysäyttää ihmisen, joka ei koskaan pysähdy.
Cult24, Duunitori, Vitonen ja Tyyliniekka mukaan
City Digitalin kasvavaan verkostoon kuuluu emosivusto City.fi:n lisäksi Suomen vanhin nettideittipalvelu Deitti.net, viihteeseen keskittynyt supersuosittu Vivas.fi, legendaarinen nettitelevisio MoonTV.fi, festaritiedon lähde Festarit.org sekä Ilmainensanakirja.fi.
Kahden viikon aikana City Digitaliin on liittynyt myös kulttuurin sekakäyttäjille suunnattu Cult24.fi, innovatiivisia ratkaisuja työnhakuun tarjoava Duunitori.fi, ideoita, ilmiöitä ja ihmisiä listaava Vitonen.fi sekä miesten klassiseen muotiin keskittyvä Tyyliniekka.fi. Tulevista kumppaneista tiedotamme pian lisää.
Tutustu City Digitaliin
http://www.city.fi
http://www.deitti.net
http://vivas.fi
http://www.cult24.fi
http://moontv.fi
http://duunitori.fi
http://stadissa.fi
http://vitonen.fi
http://tyyliniekka.fi
http://www.festarit.org
http://ilmainensanakirja.fi
28.8.2013 Blogaajien joukko kasvaa
Kirsi Salo aloittaa City:ssä blogaajana
3.9.2013 Kustantajaurani ensimmäinen CITY -printtilehti ilmestyy
Olemme kääntäneet ansaintalogiikan ylösalaisin. Teemme digitaalisella medialla bisnestä julkaistaksemme paperilehteä. Paperilehden tehtävä on kertoa, että City Digital -verkosto on olemassa ja elävämpänä kuin koskaan.
Kiitos Panu "maailman paras päätoimittaja" Jansson! Hieno lehti tuli! Kiitos City -tiimi. Kiitos myyntitiimi Ulla, Karo, Tuomas ja Antti. Kiitos devaajat Leo ja Tomi! Kiitos super-Jesse! Kiitos City Digital -verkosto. Kiitos Vivasin Aleksi, Leo ja Rosanna. Kiitos MoonTV:n Jarkko & Co! Kiitos Jarno ja Festarit.org porukat! Kiitos Pauli & Cult24 porukat! Kiitos Martti, Thomas, Elisa & muut Duunitorin jengi! Kiitos Sasu & Stadissa jengi! Kiitos Matti the Tyyliniekka Airaksinen! Kiitos kaikki duunikaverit ja yhtiökumppanit ja jotka unohdin tästä listasta! Kiitos Samuli Seppälä ja www.verkkokauppa.com . Kiitos että teitte City -printin mahdolliseksi!
Ilkka O. Lavas
rakkaudesta City -elämään