Ennen kuin menemme Tadžikistaniin, meidän täytyy ottaa pieni matka Intiaan.
Intiassa pyritään siihen, että kaikilla olisi koulutus. Intia on iso maa. 1,354 miljardia ihmistä eli 246 kertaa Suomen asukasmäärä. Isoon maahan mahtuu paljon ihmisiä: rikkaita ja köyhiä. Eikä kenelläkään ole Intiassakaan helppoa.
Tyttöjen koulutuksessa parannettavaa
Intian köyhillä alueilla moni aloittaa koulun, mutta harva valmistuu. Useimmat jättävät kesken. Harmillista on se, että vanhemmat haluavat lasten käyvän töissä sen sijaan, että menevät kouluun. Tämä johtaa lukutaidottomuuteen ja lukutaito on kehittymisen ja hyvinvoinnin lähtökohta.
Oma mielipiteeni on, että maailman kaikille ihmisille pitäisi ensin saada lukutaito ja sen jälkeen vasta voimme ratkoa muita ongelmia. Mutta tästä on eri ihmisillä eri näkemyksiä.
Meitä on 16 suomalaista yrittäjää ja muuta hullua motoristia ja haluamme puhua koulutuksesta. Siksi lähdemme reissuun.
Kaikkien maailman lasten täytyy oppia lukemaan.
Tavoitteemme on, että puhuisimme enemmän lasten lukutaidon oppimisen tärkeydestä. Haluamme konkreettisesti tehdä hyväntekeväisyyttä auttamalla paikallista tyttöjen koulua Intian Varanasissa. Meillä ei ole keräyslupaa, mutta voit varmasti lahjoittaa jonkun suosikkiapujärjestösi kautta lasten koulutukseen. Lahjoitamme itse suoraan koululle ja viemme tarvikkeet ja muut avustukset itse perille. Ilman välikäsiä.
Jotta ihmiset kiinnostuvat meille itsestään selvästä asiasta, pitää tehdä samalla jotain hullua. Aiomme matkustaa moottoripyörillä Intiasta Suomeen.
Tadžikistaniin menemme, koska emme uskalla mennä Pakistaniin.
Faktat
Tässä muutama fakfa lukutaidosta ja koulutuksesta.
- 59 miljoonaa lasta ei käy koulua
- Lukutaito vähentää köyhyyttä ja rakentaa rauhaa. Äitien koulutus vähentäisi kehitysmaiden nälänhätää 26%,
se tarkoittaa 12 miljoonaa lasta
- Tyttöjen koulutus pelastaa miljoonia lapsia. Äitien koulutus on yksi tehokkaimpia keinoja parantaa lasten terveyttä ja vähentää lapsikuolleisuutta. On arvioitu, että 2.1 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta selviytyi vuosien 1990 ja 2009 välisenä aikana, koska tyttöjen koulutukseen oli panostettu aiempaa enemmän. Jos kaikki naiset saisivat koulutuksen, lapsikuolleisuus laskisi jopa 49 %. Se tarkoittaa 3 miljoonaa pelastettua lasta vuosittain.
Lähdemme Tadžikistaniin, koska emme uskalla mennä Afganistanin ja Pakistanin kautta. Sitäpaitsi Tadžikistanissa on yksi maapallon hienoimmista prätkäreiteistä. Tärkeintä on kuitenkin että lähdemme reissuun koska haluamme puhua lasten koulutuksesta.
Puhutaan lasten lukutaidosta ja koulutuksesta. Menestystä elämääsi!
Harva on seikkaillut moottoripyörällä Kiinassa. Useimmissa kertomuksissa seikkailu päättyy kun lupamenettelyyn ei meinaa löytyä kunnon matkatoimistoa. Prätkän vuokraaminen on ollut myös monelle hankalaa. En välittänyt aikaisempien kokemuksista, vaan ajattelin, että Kiina on muuttunut ja avoimempi turisteille. Itse uskon myös enemmän siihen, että "If there is a will, there is a way.". Kun sä haluat jotain, niin lopulta kaikki järjestyy jotenkin.
Sain suomalais-australialais-kiinalaisen matkatoimiston kautta kaikki paperit järjestettyä ja heillä oli hyvä asenne: "Of cource we can do it! This is China! Everything is possible!"
Dubai on rakentunut vauhdilla viimeisen 30 vuoden aikana. Aavikolle rakennettu kaupunki kasvaa edelleen ja koko ajan Dubaissa näkyy nostureita ja rakennustyömaita. Arabiemiirikunnissa hiekka ja aavikko on tärkeä osa paikallisten kulttuuria, joten päätän tutustua siihen lähemmin.
Aavikkoon voi tutustua esimerkiksi menemällä ajelemaan sinne nelivetoautojen safarilla tai moottoripyörällä. Aavikolle järjestetään myös illallisreissuja, missä aavikolla nuotion ääressä nautitaan illallista perinteiseen tyyliin. Olen varannut aavikolle moottoripyöräilyseikkailun.
Herään varhain aamulla, sillä aamulla on riittävän viileä keli prätkäilyyn. Aavikolla kesällä lämpötila päivällä saattaa nousta kesällä jopa 45 asteeseen ja sellaisessa kelissä prätkäily on ihan mahdotonta. Nyt helmikuussa päivälläkin lämpötila on onneksi moottoripyöräilyyn sopiva 24 astetta.
Käyn huikealla aamupalalla hotellimme JW Marriot Marquisin Kitchen6 aamupalaravintolassa. Aamupalalla on tarjolla kaikkea mitä voi kuvitella tarvitsensa. Kysyn vitsin vuoksi kokilta onko mustaa makkaraa. Yllätyksekseni hän tuntee mustan makkaran ja sanoo, että sitä kysytään niin vähän, että he eivät ole ottaneet sitä valikoimiin. Nautiskelen Kitchen6:n raikkaista hedelmistä, pekonista, kokin tekemästä munakkaasta, jugurteista, myslistä, raikkaista mehuista ja lattesta. Parasta tässä aamupalaravintolassa on, että täältä lähtiessä voi napata vielä yhden latte kahvin mukaan.
Katso myös samasta paikasta 360 video jota voit käännellä ja katsella ympäriinsä.
Moottoripyöräseikkailufirma on varannut minulle noudon hotellilta. Tunnin ajomatkan jälkeen olemme saavumme Dubaista hieman toisen emiraatin, Sharjahin puolelle keskelle aavikkoa. Sinne on rakennettu mikroautorata, maastoautosafarien tukikohta ja täällä odottaa myös meidän ryhmän moottoripyörät seikkailijoita.
Meitä on lähdössä 4 hengen ryhmä. 2 opasta ja 2 asiakasta. Puemme päällemme kunnon turvavarusteet. Offroad moottoripyöräilssä ihan ehdotonta on käyttää turvakenkiä ja kunnon kypärää. Puen päälleni myös polvisuojat, kyynersuojat, olkasuojat sekä rintapanssarin. Näin kaatuminen on turvallisempaa. Oppaamme sanoo, että jos ei kaadu, niin ei ole ollut riittävän hauskaa. Jännittää hieman.
Olemme lähdössä neljän tunnin seikkailulle. En ole ennen ajanut hiekalla näin pitkää matkaa. Tunnustelen hiekkaa kädellä. Se on niin hienoa hiekkaa, kuin hienoa kevyttä sokeria joka valuu sormien välistä pois.
Lähdemme ajamaan kohti Fossil Rock -kalliota. Kalliota, jossa on fossiileja. Kallio oli ennen kokonaan paljaana, mutta nyt se on peitetty hiekalla, jotta fossiilit säilyvät paremmin. Matkan ensimmäiset puoli tuntia menee opettelussa, mutta kun vauhti lisääntyy ja tuntuma paranee, niin alan nauttia yhä enemmän ajosta ja dyyneillä surffailusta.
Hiekalla ajoa voisi verrata surffailuun, pehmeässä lumessa moottorikelkkailuun tai puuterissa lumilaudalla laskemiseen. Vauhtia pitää olla paljon, että ajosta tulee sulavaa. Ohjaaminen tapahtuu painoa siirtämällä ja kaasua vääntämällä. Dyynit ovat valtavia. Välillä kaadun pehmeään hiekkaan ja se tuntuu lähes samalta kuin kaatuisi pumpuliin. Välillä oppaamme kiihdyttää dyynin harjannetta kohti ja hyppää ilmaan. Dyyneillä pomppiminen ja kaasuttelu on yllättävän hauskaa, mutta raskasta ja haastavaa hommaa. Varovainenkin pitää olla, ettei tipahda dyynin reunalta mukkelismakkelis alas.
Katso myös 360 video jota voit käännellä sitä katsella ympäriinsä.
Saavumme Fossil Rockille. Kiipeäminen ei ole helppoa, sillä ylämäkeä pitkin ajaessa pitää vauhtia olla todella paljon, ettei vauhti hyydy hiekkaan. Ylös päästyämme nautimme näkymästä. Näkymä on huikea: aavikkoa joka puolella, edessä jyrkänne, joka vastaa laskettelurinteiden asteikolla haastavinta mustaa rinnettä. Oppaamme kertoo minulle, että lähdemme tauon jälkeen siitä alas. Luulen että hän vitsailee.
Tauon jälkeen minulle paljastuu, ettei oppaamme vitsaillutkaan alamäestä. Hän opastaa minua, että pidä vaihde ykkösellä, älä kaasuta, seiso ja pidä paino takana, niin pystyt laskettelemaan jyrkän hiekkarinteen alas. Opas lähtee alas. Seuraavaksi on minun vuoroni. Pääsen pari metriä ja kaadun. Nostan hiki hatussa prätkän pystyyn ja jatkan laskeutumista. Seuraavat 150 metriä rinteestä pysyn pystyssä ja hoksaan tekniikan. Tämähän on hauskaa! Rinne alkaa loppua, käännän lisää kaasua, laitan vaihteen isommalle ja nautin vauhdin hurmasta!
Kamelilauma tulee meitä vastaan dyynien keskellä. Hidastamme ja ohitamme toisemme ihmetellen. Kameli on yllättävän rauhallinen eläin. Kamelit jäävät taakse ja kaasuttelemme mutkitellen pitkin dyynejä eteenpäin.
Neljän tunnin seikkailun jälkeen olemme aivan puhki. Olemme ajaneet 90 kilometriä ja pitäneet neljä taukoa. Olen kaatunut 5 kertaa turvallisesti ja voin rehellisesti sanoa, että nyt olen kokenut aavikon.
Palaan hotellille. Maailman korkeimman hotellin, JW Marriot Marquis Dubain altailla on mukava rentouttaa lihaksia päivän urheilusuorituksesta. Tarjoilija tuo minulle mojiton ja herkullisen Ceasar salaatin. Nautin auringosta. Välillä pulahdan uimassa. Uima-altaan vesi on mukavan lämminta. Ajattelen: Dubai on kiva kaupunki ja aavikolla käynti kannatti.
Ilta lähestyy ja päätämme mennä hotellissamme olevaan yökerhoon katsomaan auringonlaskua. The Vault -yökerho on maailman korkeimman hotellin, JW Marriott Marquis Dubain 71 kerroksessa ja sieltä näkee upeasti auringonlaskun. Tänä iltana ei ole minimikulutusrajaa, joten yhden drinkin hinnalla voimme nauttia auringonlaskusta. Burj Khalifa ja purjehotelli Burj Al Arab näkyvät ikkunoista. Aurinko laskeutuu meren syliin värjäten taivaan sinipunaiseksi. Nautimme The Vaultin 360 näkymistä. Suosittelen vahvasti!
Asumme tämän viikon Vierumäen Urheilukeskuksessa. Siitä lähtee hyviä teitä pyöräilijöille, prätkäilijöille, juoksijoille ja autoilijoille. Tänään aamupäivällä hyppärin KTM 990 Superduke -moottoripyöräni selkään ja kaasutin kohti Pulkkilanharjua.
Aivan mainio reitti. Hyvää asfalttia koko matka vaikka navigaattori väittää jotain muuta. Aina ei kannata uskoa navigaattoria ja tälläkin kertaa rohkea ajaminen navin ohjeiden vastaisesti paljasti erinomaisen tien, upeaa kumpuilevaa maastoa ja mahtavia järvimaisemia.
Myönnän. Minulla oli täysin vääränlainen käsitys Puolasta. Puola on iso maa ja sinne mahtuu paljon kaikkea. Varsova on erityisen upea kaupunki. Sieltä löytyy hyvää ruokaa, vanhoja upeita rakennuksia, vettä, puistoja ja modernia luksusta.
Tässä terveiset Varsovasta
Ajoin moottoripyörällä alpeille -reissulla 13:ssa maassa. Söin 20:ssä eri kaupungissa. Varsovan sapuskat olivat parhaita. Lähes täydellistä.
Täydellinen kolmen ruokalajin ateria. 15 euroa juomineen. Käsitykseni Puolasta muuttui täysin. Varsova on ihana kaupunki. Voin suositella! Menestystä elämääsi!
Olen palaamassa Alpeilta moottoripyörällä. Yksi hyvä reitti Alpeille kulkee Via Balticaa pitkin ja siitä Tatravuorille, josta Bratislavan ja Wienin kautta ajaessa Alpit ovatkin jo melkein näkömatkan päässä.
Ajoin takaisin päin Tatravuorten kautta. Tatravuodet ovat Puolan ja Slovakian rajalla. Korkein huippu Slovakian puolella on Gerlachovský štít (2 655 m) ja Puolan puolella Rysy (2 499 m). Vuorilla on myös vesipuistoa, järviä, patikointimahdollisuuksia ja tippukiviluolia.
Tässä terveiset tippukiviluolilta.
Ja tässä terveiset Puolan puolelta Zakopanesta:
Jos menet Alpeille moottoripyörällä, suosittelen ajamaan Tatravuorten kautta.
Oletko miettinyt ikinä millaista olisi maailma jos se olisi tasaista harmaata? Mitä jos ei olisi hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Jos olis vain samanlaisia päiviä eikä mitään tapahdu.
Olemme moottoripyöräilemässä Alpeilla. Meillä oli 2 ekaa ajopäivää ihan täydellisiä. Aurinko paistoi. Mutkia oli. Vuoristonäkymät olivat kauniimpia kuin postikorteissa.
Tänää oli ihan toisenlainen päivä. Täysin eri ääripäästä. Reitti oli täydellinen ja teoriassa tästäkin olisi voinut tulla täydellinen Unelma Lomapäivä. Aamu alkoi aamu-uinnilla. Se oli hyvä. Sitten alkoi alamäki. Alkoi sataa vettä.
Vesisade
Optimistina en laittanut sadeasua päälle kun ajattelin että tämä sade loppuu pian. Ei loppunut. Sade vain jatkui. Jouduin laittamaan sadeasun päälle. Satoi tunnin. Satoi kaksi. Satoi koko loppupäivän.
Ajoimme hienoa reittiä läpi vesisateen. Hanskat alkoivat vuotaa vettä läpi. Sormet alkoivat viilentyä.
Ajoimme vahingossa maksulliselle motarille. Poistuimme sieltä 7.5 km päästä. Hinta 8.5 euroa eli yli euron kilometri. Vaihtoehtoinen reitti olisi ollut moottoripyörille mukavampi ja ilmainen. Vittu. No rahaa se valtioki tarttee.
Suljettu kelkkarata
Yksi päivän suunnitelmista oli käydä kelkkailemassa hurjaa kelkkarataa pitkin. Pääsimme paikalle todetaksemme että se on suljettu vesisateen takia. Puuh.
Timmelsjoch passo
Ajoimme ylös Timmelsjochin ylitystä. Vedisade yltyi kaatosateeksi. Ilma viileni mitä ylemmäs menimme. Ylhäällä oli lunta ja 6 astetta lämmintä. Näpit jäässä ja hyvät mutkat meni kärsiessä. Hullua tämä motoristin elämä. Mietin että mitä järkeä tässäkin on. Näköalat olivat nolla vaikka tiesin että tässä olisi yhdet reitin upeimmista näköaloista. Ajoimme pilven sisällä puolet vuoren ylityksestä ja näkyvyys oli noin 20 metriä jos sitäkään.
Bensavalo alkoi palaa...loppuuko multa bensa??
Mietin että loppuuko minulta nyt vielä kaiken lisäksi bensa. Bensavalo on palanut jo 42km. Jännittää. Lisää jännitystä vilutuksen lisäksi. Sammutin moottorin alamöissä. Ehkä se auttoi sillä bensa riitti tankille. Ajonautinnosta ei voi mainita muuta kun että näpit olivat edelleen jäässä. Nyt jo syväjäässä ja vesisade oli jäätävää.
Vittuileva taksikuski
Pääsimme onnellisesti hotellille ja lähdimme kohti Aqua Domea. Siellä pääsimme lämmittelemään saunoissa ja porealtaissa. Hetken paratiisi. Olimme lähdössä takaisin hotellille. Tilasimme taksin.
10 minuuttia odotettuamme taksikuski tuli. Kaveri kysyi mitä kyyti maksaa Hubeniin. Taksikuski suuttui että hän ei vie teitä Hubeniin ja kiroili ja alkoi huutaa. Hänelle oli sanottu kyyti Söldeniin. Hän paiskasi oven kiinni ja ajoi pois.
Tilasimme uuden taksin. Seuraavalla taksikuskilla oli parempi päivä. Hotellilla meitä odotti viiden ruokalajin ateria. Nyt on vatsa täynnä herkkuja. Ruoka vieläpä kuului hotellin hintaan. Hyvä lopetus vaihtelevien tilanteiden päivälle.
Nyt unta palloon jotta jaksaa huomenna kohdata unelmaiset hetket ja vitutuksen tilanteet. Tällaista tämä moottoripyörällä seikkailu on. Luonto pitää kohdata sellaisena kun se itsensä meille tarjoaa.
Elämä. Nautitaan raakana. Happamat palat ja siirappiset hetket. Kokonaisuus on ei olisi täydellistä ilman tunteiden ääripäitä.
Ilman vitutus maksimusta Unelma Loma ei tuntuisi herkulta. Menestystä elämääsi. Muista että sadepilvelläkin on hopeareunus.
Aina ennen reissua päässä pyörii kysymys: Mitä kaikkea kannattaa pakata mukaan moottoripyöräreissulle? Eilen pohdimme että on kyllä varmaan kaikki tarpeellinen mukana.
Tässä THE ULTIMATUM pakkauslista reissulle:
- sukkia, muutama pari (usein vaatteita voi pestä matkan aikana palvelu- tai itsepalvelupesuloissa)
- t-paitoja (voi pestä matkalla ja usein tulee myös osteltua)
- kalsareita (...sama...)
- ajoasun alle tekninen asu (ei pakollinen)
- vaatteiden pesuainetta matkapakkaus (1-2desiä)
- pitkähihainen paita / college jota on kiva pitää illalla päällä jos käy kävelemässä kaupungilla
- farkut tms. ei ajohousut joita on kiva pitää jalassa
- lenkkarit tms. ei ajokengät koska pelkissä ajokengissä kävelyreissut esim välipäivinä ja illalla syömään kävelyt voi olla aika tuskaisia.
- kevyt ajopuku
- mahdollisesti lämpimämpi ajopuku (tai kevyt muunnettavissa lämpimäksi). Itselläni vain 1 ajopuku mukana. Alpeilla ja Norjassa lämpötila vaihtelee +10 .. +34 asteen välillä.
- sadeasu mallia yksiosainen (sellainen kokoasu jonka voi vetää ajoasun päälle. ) Ei kaksiosainen koska saumoista vuotaa muuten vettä ja olet litimärkä eli hommaa kunnollinen kokopuku. Ja ei se goretex pidä mitään eli tarvitset joka tapauksessa kunnon sadeasun.
- ajosaappaat (mielellään gore-tex)
- ajohanskat (miellään kevyet plus lämpimät/ sateen kestävät)
- kypärä
- kypärän visiirin pyyhkimistä varten mikrokuituliina + mahd. visiirin pesuainetta
- ajovarusteiden huoltamista varten tarvikkeita, esim. neulaa ja lankaa
- korvatulpat
- aurinkolasit
- juomapullo (tosin matkan aikana tämän saa helposti ostettua kaupasta.)
- henk. koht hygienia tarvikkeet (saippua, hammasharja, -tahna, shampoo ym)
- lääkkeet, laastareita tms
- pyyhe
- uima-asu, shortsit (usein reissuilla on kiva pulahtaa uimassa)
- lakanasetti (ei tarvitse jos olet hotelleissa jossa sellaiset on)
- naiset ottaa jotain naisten juttuja
- kännykän laturi
- muiden elektroniikkalaitteiden laturit, jatkojohto usealle laturille. Jos yövytte ryhmässä jossa huoneessa on vaikka 3 ihmistä ja kaikilla on ladattavana kännykkä, radiopuhelin, pädi, Navigaattori niin töpselit loppuvat varmasti kesken. Ota siksi mukaan jatkojohto jossa on riittävän monta pistoketta tarpeisiisi
- ensiapulaukku (tai jos edes jollain olisi tää mukana)
- kännykkä
- teknisiä varusteita/ työkaluja: renkaanpaikkaussetti, ilmastointiteippiä, nippusiteitä,
ruuvimeisseli, kuusiokolo-/ torx-työkalusarja, kiintoavaimia/ jakoavain ym
- ketjurasvaa
- passi, ajokortti, green card, maastavienti valtakirja rahoitusyhtiöltä
- rahaa, luottokortit, mp:n vara-avain johonkin taskuun jemmaan, oma kotiavain
- pistorasian adapteri jos matkustat ulkomaille
- navigaattori jossa reitit valmiiksi suunniteltuna
- rutkasti avointa seikkailumieltä
Tavarat kannattaa pakata erillisiin läpinäkyviin muovipusseihin niin että niitä on helppo ottaa laukusta vaatteet tai sähkölaitteet tai pyyhe-uimapuku jne. Jotkut käyttävät vaatteiden kanssa tyhjiöpusseja joilla tavarat saa litiestettyä pieneen tilaan.
Alkuperäisen listan laati Goza. Lista on testattu Ruotsissa, Norjassa, Italiassa, Burmassa, Cambodzassa ja Thaimaassa. Lämpimämpiin maihin vähemmän lämpimiä vaatteita.
Yritä saada pakattua kaikki tankkilaukkuun ja sivulaukkuihin / takalaukkuun niin ettei sinulle tule reppua selkään.
BONUSlista jos tilaa vielä jää:
Hifistelijät ottaa mukaan lisäksi:
- padin tai läppärin,
- GoPro:n tai vastaavan,
- kameran,
- ostaa kännykkään paikallisen sim-kortin dataa varten,
- lisäakun kännykkää varten
- kypäräpuhelimen (esim Senan bluetooth malli)
- radiopuhelimen jolla voi puhua muiden letkassa olijoiden kanssa (Meillä midland G8 jonka saa paritettua Senan kanssa)
- mp3 soittimen josta voi kuunnella matkalla musaa