Tänään on Slush. Meitsillä Verotarkastus. Jos pääsen sieltä livahtamaan, niin karkaan Slushiin. Pohjoismaiden kovimpaan Startup tapahtumaan. Slushissa on paikalla ennätykselliset yli 13 000 ihmistä.
Viime vuonna Slushissa vieraili noin 7000 ihmistä. Kaksipäiväinen Slush huipentuu keskiviikkona 19. marraskuuta historialliseen kilpailuun ennätyssijoituksesta. Euroopan suurimpaan sijoittaja- ja
kasvuyritystapahtumaan, odotetaan viimeisimpien lipunmyyntitietojen mukaan yli 13 400 henkilöä yhteensä 79 maasta.
Kun Slush -tapahtuma perustettiin. Olin ensimmäisenä innoissani paikalla. Tapahtuma lähti pienestä, mutta koska se oli tehty suoraan startup-yrittäjiltä ja sijoittajilta startup-yrittäjille ja sijoittajille, fiilis oli heti alusta katossa. Ei pönötystä. Oikeita puheita. Kunnon meininkiä.
Slush tapahtuma on noteerattu maailmalla. Tänä vuonna tilaisuus oli niin suosittu, että kaikki Helsingin hotellit olivat tupaten täynnä. Aidosti kansainvälinen tilaisuus.
Ulkopuolisin silmin Suomi näyttää hyvältä paikalta perustaa firma ja niinhän tämä onkin. Business Insider (BI) kiteyttää artikkelissaan 11 syytä, miksi kannattaa perustaa startup suomeen.
Suomi on muiden muassa sellaisten startup-alkuisten kuuluisuuksien kuin Rovio, Supercell ja Angry Birds kotimaa. Myös Nokia muistetaan mainita.
Tässä Business Insiderin silmin Suomen 11 timanttista kilpailuetua:
1. Spinoffaus on sallittua ja jopa suotavaa. Yritykset jeesaavat Suomen startup-ekosysteemissä erittäin hyvin toisiaan. Esim Rovion entinen pelipuolen varatoimitusjohtaja Petri Järvilehto jätti yhtiön luodakseen oman pelialan startupin nimeltään Seriously. Emme ole kateellisia vaikka kyllähän se aina vähän harmittaa jos joku pistää oman firman pystyyn, mutta kokonaisuudessaan meidän ekosysteemi voittaa jokaisesta uudesta firmasta.
2. Suomen hallitus tarjoaa taloudellista tukea startupeille. ELY:ltä saa perusrahoitusta, Finnveralta lainoja, Suomessa on hyviä bisnesenkeleitä ja kehittyvät bisnesenkeliverkostot.
3. Tekes on tukenut satoja yrityksiä vuonna 1983 tapahtuneen perustamisensa jälkeen. Niitä ovat muun muassa Nokia, Rovio ja Supercell. Tekes sijoitti viime vuonna 135 miljoonaa euroa startup-yritysten kasvuun. Tekes on myös muuntautumiskykyinen ja kehittyy jatkuvasti.
4. Koulutus on Suomessa maksutonta korkeaa-astetta myöten. Se tarkoittaa, että työmarkkinoilla on todella paljon koulutettuja ihmisiä.
5. Helsinki on hämmästyttävän siisti kaupunki. Ei pölyä. Ihanan raikas ilma. Puhdas.
6. Suomi isännöi yhtä johtavista startup-tapahtumista Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä. Tapahtuman nimi on Slush.
7. Erilaisuutta arvostetaan. Suomalaiset uskaltavat olla omanlaisiaan. Jossain startupeissa, esimerkiksi Supercellissä kengät jätetään eteiseen ja ollaan sukkasillaan. Toisissa firmoissa voi olla jopa koiria sisällä.
8. Saunat ovat iso osa Suomen kulttuuria. Suomessa on arvioiden mukaan yli kaksi miljoonaa saunaa. BI:n toimittaja oli kuullut eräältä yrittäjltä huhun, että sopimukset solmitaan usein saunassa. Ei taida enää pitää paikkansa, mutta on sellaisiakin olemassa.
9. Suomessa on oma Epäonnistumisen päivä. Uskallamme nauraa virheillemme. Epäonnistumista ylistetään Suomessa. Rovio teki 51 peliä ja melkein joutuin konkurssiin ennen kuin viimein onnistui Angry Birdsillä. Supercell, miljardien dollarien yritys, poksautti pullon samppanjaa, kun se epäonnistui.
10. Suomessa lapsikuolleisuusluku on pienimpiä maailmassa. Jo 75 vuoden ajan Suomen hallitus on jakanut äitiyspakkauksen raskaana oleville. Äitiyspakkaus sisältää perustarpeet: vaatteita, lakanoita, kylvetys tarvikkeita, kortsuja jottei tule heti lisää vauvoja ja tietenkin leluja.
11. Bonus: Joulupukin koti on Suomessa Korvatunturilla.
Firman kehitys ei ole ikinä lineaarista. Vaikka tiedät kehitys olisi vuoristorataa niin sijoittaja silti sijoittaa visioon ja tulevaisuuteen ja yrittäjän kykyyn viedä firma sinne.
Tärkeimpiä asioita joita sijoittaja arvioi on: Tiimi
Strategia
Visio
Yrityksen tavoitteita arvioidessa sijoittaja miettii eri skenaarioita miten sijoitus voi onnistua. 1 Utopia
2 Realistinen
3 Mahdollinen muttei toivottava katastrofiskenaario
Bisneksen aloittaminen on aina uskon asia. Sitä vaan aloittaa koska uskoo oman vision. Samalla tavalla sijoittaja uskoo tai ei usko. Yrittäjän on siis löydettävä itsensä kaltainen sijoittaja joka uskoo yrittäjän visioon.
Sijoittaminen on numeropeliä. Pidit siitä tai et. Sijoittaja haluaa rahansa takaisin moninkertaisena. Sinun tehtäväsi on vakuuttaa että laitat rahan poikimaan ja sijoittaja voittaa.
Venture Capital trendit euroopassa. Mike Butcher veti paneelia jossa mukana
Ben Holmes (Index Ventures), Jason Whitmire (Earlybird), Roberto Bonanzinga (Balderton Capital), Pavel Bogdanov (Almaz Capital).
Sijoittaja haluaa auttaa yrittäjiä menestymään.
Vinkkinä kuitenkin on: jos voit rakentaa monen miljoonan bisneksen ilman VC raha niin tee koska "VC on pain in the ass".
Sijoittajamaailma on muuttunut. Se ei ole enää kaviaaria, hotelleja ja luksuslounaita vaan oikeaa hands on elämää ja yhdessäelämistä yrittäjien kanssa.
Maailma muuttuu nopeasti. Sijoittajien on muututtava ja pysyttävä mukana sijoitustrendeissä jotta voi onnistua sijoituksissa paremmin (trendisijoittajaperiaate).
Trendejä sijoituksissa:
- Big data
- Mediamurros
- Digitalisaatio
- Peliala
- Kaikki appstoreissa tai muuten digitaalisesti myytävä
Will Kassoy kertoi 6 asiaa joilla tehdään menestyvä miljoonabisnes. Hän on ottanut oppinsa mm. Guitar Hero pelin globaalista markkinoinnista.
1. Konsepti
Vaikein asia on luoda konsepti. Täytyy ymmärtää onko konseptille riittävän iso kohderyhmä.
Vaikka peli olisi hyvä mutta kohderyhmä liian pieni niin menestyminen ei ole mahdollista
2. Laatu
Käyttäjäkokemus täytyy olla huippua. Yksityiskohtiin asti. Visuaalisesti ja teknisesti huippua.
3. Markkinointi
Tuote itsessään ei riitä. Tarvitaan jakelukanavia ja markkinointiosaamista.
4. Viestintä
Jokaisella brändillä tulee olla perusviesti " Unified brand idea", joka kiteyttää brändin ytimen yhteen lauseeseen.
5. Momentum
Markkinoinnin pitää olla koko toiminnan ytimessä. Pitää pystyä ruokkimaan suosittelumarkkinointia ja saada ihmiset kertoa toisilleen.
Fanit > vakiokäyttäjät > suuri yleisö
Jokaisella brändillä pitää olla maskotti tai keulakuva johon ihmiset yhdistävät. Ikoni ja hahmo johon pitää osata rakastua tai kiintyä. Core fanit rakastavat sitä ja kertovat tästä perusasiakkaille, jotka levittävät tiedon isolle massalle.
6. Video
Bannerit on tärkeää muistutusmarkkinointia. Video on tärkeä brändien luonnissa. Ei TV vaan video. Oman, ansaitun ja maksetun näkyvyyden kautta levitetyillä videoilla kerrottuna voi tuoda brändiä ja tuotetta hyvällä fiiliksellä esiin.
Epävarmuuden ja haastavan talousympäristön keskellä 5000 ihmistä kokoontuu kaapelitehtaalle Helsinkiin Slush13 tapahtumaan.
Alkusanoissa pääministeri Jyrki Katainen kehuu tapahtumaa yliluonnollikseksi (extraordinary) ja ihastelee Slushin ilmapiiriä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä, jotka uskovat tulevaisuuteen ja haluavat muuttaa maailmaa.
Pidä silmät auki ja katso
Venäjän Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich kehoittaa yrittäjiä katsomaan maailmaa avoimesti ja pitämään silmät ja sydämet auki. Hän pelimiehenä kehotti kaikkia tulemaan Sochiin olympialaisiin ja muistutti että Venäjällä on 140 miljoonaa netin käyttäjää.
Ilkka Paananen kehottaa pitämään yrityksen työilmapiirin hyvänä
Supercellin Ilkka Paananen kertoo heidän menestyksekseensä, että oli fiksu ajatus palkata parhaat ihmiset tekemään parhaita pelejä. Huipputiimi on saanut aikaan paljon ja ollut mukautumiskykyinen.
Ilkka neuvoo pitämään tiimit pieninä ja itsenäisiä. Matala organisaatio pitää hyvää työilmapiiriä yllä. Jokaisella työntekijällä on Supercellillä todella kova vastuu. Kymmeniä miljoonia pelaajia on vain kymmenen ihmisen tiimin vastuulla. Kukaan firmassa ei voi paeta toisen taakse vaan jokaisen on oltava täydellisen sitoutunut tekemään huippulaatua.
Pelifirmassa töissä pitää olla hauskaa että voi tehdä hauskoja pelejä. Tunnetila vaikuttaa työn lopputulokseen.
Kaikkien pitää pitää huolta osaamisestaan.
Me ollaan epäonnistuttu niin monta kertaa. Pitää vaan tutkia dataa ja ihmisten käyttäytymistä ja oppia nopeasti. Epäonnistumisen kulttuuri on eteenpäin kaatumista ja oppimista.
Supercellin Ilkka Paananen kertoo 1.1 Miljardin rahoituksen jälkeen tuntuu että on enemmän vapautta kehittää peleistä yhä parempia. Firma on perustajien johtama edelleen.
Intohimo
Globaalin peliyhtiön rakentaminen ei ollut alunperin unelma vaan syntyi kun huomasimme HayDaytä rakentaessamme globaalin mahdollisuuden.
Helsingistä käsin voi ihan hyvin pyörittää globaalia pelifirmaa.
Piilaaksoon verrattuna Helsinki on maailman paras paikka perustaa
Meillä on mahtava koulutus ja julkista rahoitusta. Luotettava yritysilmapiiri.
Pelaajia ei kiinnosta missä peli on tehty vaan kiinalaisia ja japanilaisia pelaajia kiinnostaa että peli on hauska.
Joillain toimialoilla voi olla järkevää olla lähellä asiakkaita mutta silloin kysymys ei ole piilaakson ja helsingin välillä vaan asiakkaiden ja rahoittajien lähellä olemista.
Supercell ja Rovio Angry Birdseineen on vai startup scenen jäävuoren huippuja. Tuhansista startupeista nousee aina joku onnistuja ja siksi pöhinää ja aina vaan uusia startuppeja tarvitaan.
Japani on kiinnostava pelialan kannalta.
Tiimit ei kilpaile keskenään vaan kaikilla on oma tavoitteensa ja pelinsä ja jokainen tiimi keskittyy omaan juttuun ja alueeseen.
Kasvun haasteet by Jorma Ollila
Jorma Ollila kertoo että kasvussa on eri vaiheita. Pienenä voi olla ketterä. Kun firma kasvaa isommaksi niin yrityksen johtamisen on muututtava.
Isompana yrityksellä pitää olla jo systeemeitä ja prosesseja jotta firmaa voi hallita.
Tarvitsee olla jopa manuaaleja.
Nokian alkuvaiheessa kysyttiin ja kyseenalaistettiin, että tarvitaanko oikeasti näitä kaikkia systeemeitä.
Ollilan mukaan prosesseja ja järjestelmiä voi luoda myös ilman että luo turhaa byrokratiaa. Sen jos onnistuu rakentamaan niin yritys on kokonaisuudessaan ketterämpi.
Nokia oli matkapuhelinalueen alussa kuin startup. Kun voi pysyä pienenä ja kasvaa satojen ihmisten firmaksi ja ihmiset voivat sanoa että oma hauskaa ja mahtavaa olla firmassa töissä.
Johtajan tärkeimmät ominaisuudet Jorma Ollilan mukaan
1) Fokus
2) Think Big
3) Optimismi
4) Arvot ja intohimo
Globaalin sijoittajan näkökulma
Aydin Senkut (Fecilis Ventures) on sijoittanut mm Googleen alkuvaiheessa, Rovioon yms. Rahamiehen mielestä nykyään ei ole väliä mistä firmat tulevat. Sijoittajan kannalta sijainnilla ei ole nykyään väliä vaan tärkeää on että firma löytää asiakkaansa.
Aydin Senkut on nähnyt firmojen kasvavan 1 henkilöstä 30000 hengen firmaksi. Hänen mukaansa hyvä johtaja saa ihmiset menemään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Hyvä johtaja saa ihmiset kasvamaan yrityksen mukana.
Yrittäjät ovat joka maailman kolkassa ovat samankaltaisia yrittäjähenkisiä eli ahkeria, eteenpäinmeneviä ja innovatiivisia. Yrittäjä poistaa kaikki esteet menestymisen tieltä ja joskus sijoittaja on sellainen joka voi rahalla tai suhteilla auttaa yrittäjää menestymään.
John Malloy (Blue Run Ventures) kehottaa olemaan rohkea. Pitää olla rohkeutta kokeilla isosti ja rohkeutta myös epäonnistua. Hänen uransa alkuaikana oli haastava saada omat vanhemmat myös uskomaan että yrittäjyys on hyvä uravaihtoehto.
Uutta globaalia startup ajattelua
Israelissa on perinteisesti ajateltu kuten Suomessakin ennenvanhaan, että testataan ensin omalla markkinalla. Uutta ajattelua on että tajutaan oman markkinan olevan liian pieni ja mennään heti isommille markkinoille. Kokeillaan oikeiden asiakkaiden kanssa private betassa ja opitaan nopeasti.
Globalisaatiossa kuluttaja ei välttämättä tiedä mistä perustaja on kotoisin. Tuotteen laadulla on merkitystä ei alkuperällä.
Aydin sanoo että heidän firma sijoittaa vain isosti slaalautuvaan bisnekseen ja skaalautuva globaali bisnes on aivan eri asia kuin ihmissuhteisiin henkilökohtaisella myyntityöllä liittyvä bisnes. Jos kaiken voi automatisoida ja skaalata, Aydin on mukana.
Älä nosta rahaa vain siksi jos sen nostaminen on helppoa. Nosta vain jos tiedät miten oikeasti osaat käyttää sen firman kasvattamiseen.
Sijoittajalle pitää vakuuttaa että ratkaisee ison ongelman. Yrittäjien pitää olla intohimo ratkaista ongelma.
Miten exitin jälkeen?
Maija Itkonen (Powerkiss), Otto Hilska (Flowdock), Sampo Parkkinen (Rapidblue) ja Mikko Saarnivala (Sensinode) paneelissa melkein yhteen ääneen sanoivat että exitin jälkeen elämä jatkuu ihan normaalisti.
Yrittäjä ei exitin jälkee todellakaan jää eläkkeelle vaan jatkaa elämänsä mission toteuttamista. Useimmat jatkavat samaa mitä exitin jälkeenkin. Monella on myös päällä sitoutumisaika jonka ajaksi yrittäjä sitoutuu jäämään töihin.