3 salaliittoteoriaa siitä mitä se Verkkokauppa.com ja muut oikein aikovat lanseerata
Toukokuussa Suomen verkkokaupassa tapahtuu jokin "suuri lanseeraus".
Suomalaisen verkkokaupan ympärille kyhätään suurta salaperäista julkistusta ensi kuussa.
Muun muassa Suomen Lähikauppa, Verkkokauppa.com ja joukko suomalaisia pienyrittäjiä on lähettänyt perjantaina lehdistökutsun "suuresta suomalaisesta lanseerauksesta" 6. toukokuuta.
"Mitä yhteistä on Siwalla ja Verkkokauppa.comilla? Mikä yhdistää kansainvälisiä verkkokauppoja ja suomalaisia pienyrittäjiä?" kutsu kiusoittelee.
Hommassa ovat mukana: Siwat, Valintatalot, Verkkokauppa.com, Zalando, Boozt, Hotels.com, CDON.com, AirBaltic, Matkahuolto, Synsam, Timanttiset, RTV, Restel, Cumulus, AD-varaosaliikkeet ja AD-autokorjaamot.
Teoria 1: Logistiikka paranee
Tiedotteessa vihjataan että kyseessä olisi miljoonaa suomalaista koskettava. Pääkaupunkiseudulla asuu miljoona suomalaista.
Teoria 1 arvioi, että kyseessä olisi joku logistiikkaan liittyvä uudistus. Tätä teoriaa tukee mm. Matkahuollon mukanaolo.
Teoria 2: Verkkokaupasta saa pian ostohyvitystä
Ostohyvitys.fi on todella suosittu, ja sen kautta saa nettiostoksista ostohyvitystä. Vähän niinkuin plussakortti tai bonuskortti netissä. Siinä on jo mukana Zalando, Boozt, Hotels.com, CDON.com ja montasataa muuta verkkokauppaa. Ehkäpä Verkkokauppa.com menee mukaan Ostohyvitykseen ja sieltä ostavat voivat saada ostohyvitystä ostoksista.
Teoria 3: Toimijat lanseeraavat oman ostohyvityksen
Verkkokauppa.com on 2013 vuoden lokakuun lopussa varannut verkkotunnukset pinspistekauppa.fi sekä pinskauppa.fi. Marraskuussa yhtiö varasi vielä osoitteen pistekauppa.fi. Verkkokauppa.com ei kuitenkaan ole vielä käyttänyt osoitteita mihinkään.
Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä ei halunnut kommentoida Digitoday:n kyselyihin verkko-osoitteiden merkityksestä.
PINS on ostohyvitysjärjestelmä ja pisteidenkeruujärjestelmä. PINS -järjestelmää käyttää myös AirBaltic.
Mitä mieltä itse olet? Käytätkö itse ostohyvitystä? Olisiko syytä kehittää logistiikkaa paremmaksi vai kaipaatko lisää bonuskortteja käyttöösi?
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja http://ostohyvitys.fi enkelisijoittaja jolla ei ole sisäpiirin tietoa tapahtumasta
CPA, eli tulospohjainen mainonta (Cost per Action) on näppärä tapa ostaa tehokkaasti mainontaa. Tulospohjainen mainonta on sitä, että määrittelet nettisivuillesi tulospisteen, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ja olet valmis maksamaan medialle tai bloggaajalle tai vaikka Cheekille 1 € jokaisesta, joka on kiinnostunut tilaamaan uutiskirjeesi.
Voit myös määrittää, että maksat osan katteesta, esim 4%-20% tilauksista sivustolle. Et maksa mitään mediatilasta, maksat vain tilauksista.
Miksi tämä malli ei riitä?
Affimiehet tekevät brändimainontaa
Haaste on tunnettuus. Mielikuvitusyritys esimerkki: Zubiax Oy:n tietoisuus on nolla. Vaikka lähettäisit meilin, että tilaa nyt Zubiax Oy:n unknown tuote, niin ovipumppu ei laula. Pitää siis luoda tunnettuus ensin jossain. Ratkaisu on brändimainonta. Zubiax Oy:n pitää lisätä tunnettuutta ja tietoa mikä Zubiax Oy on ja mitä arvoa "unknown" -tuotteesta on käyttäjälle?
Tulospohjaista mainontaa tehneet affimiehet (affiliate marketers/kumppanuusmarkkinoijat) yrittäjät ovat itsekin alkaneet ymmärtää brändimainonnan hyötyjä. Nettibonusten top 1 sivusto Ostohyvitys.fi tekee brändimainontaa videolla, joita levitetään Youtubessa ja lineaarisessa telkkarissa. Display mainonnalla lisätään tietoisuutta. Sisältömarkkinoinnilla kerrotaan palvelun hyvistä puolista. Ostohyvitys pitää ständiä ja jakaa flyereitä Slushissa. Suosittelumarkkinoinnissa jaetaan Kismettejä kaikille jotka suosittelevat kavereilleen Ostohyvitystä.
Monella muullakin yrittäjällä on taustoja tulospohjaisessa. Moni näistä yrittäjästä tekee monikanavaista markkinointia. Laskutuspalvelu Ukko.fi tekee sisältömarkkinointia Cityssä ja brändää itseään aktiivisesti. Voisin luetella kymmeniä kymmeniä startuppeja, jotka ovat lähteneet tulospohjaisesta liikkeelle, mutta pian huomanneet, että koko ostavan asiakaskunnnan löytäminen vaatii lisää markkinointia.
Kilpailu ihmisten huomiosta on kovaa
Jos luemme tuhat sivua netistä ja printistä, näemme taatusti 3000-5000 mainosta. Tilastojen mukaan, kuitenkin vain 0,3-1,5% näistä aktivoi meidät klikkaamaan. CTR on yksi tuloksen mittari, muttei sekään kerro totuutta. Huomaamme kyllä noista 3000-5000:sta mainoksesta ison osan. Jos ne kaikki olisivat yhdeltä taholta, vaikkapa nyt Ostohyvitykseltä. CTR olisi edelleen se 0,3%-1,5%, mutta huomioarvo yhdelle brändille olisi isompi.
Brändimainonta tarkoittaa sitä että toistosi huomataan kilpailijoiden joukossa. Mitä isommalla budjetilla mainostat ja tavoitat silmäpareja toistaen viestejäsi, sitä paremmin sinut tunnetaan.
Tunnettuus on välimittari tuloksen tekemiseen.
Tunnettuus vaikuttaa myös CPA mainonnan tuloksiin. Mitä tunnetumpi brändi sinulla on, sitä paremmin klikit konvertoituvat tunnetun ja luottamusta herättävän tahon myynneiksi. "Ovipumppu laulaa".
Brändimainontaa tarvitaan. Tulospohjainen käärii komissiot, mutta ilman brändimainontaa tulospohjainen mainonta ei toimi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, jonka digimediaperhe myy brändimainontaa, cpa:ta, klikkipohjaista, näyttöpohjaista ja sisältömarkkinointia. http://www.citydigital.fi
Epävarmuuden ja haastavan talousympäristön keskellä 5000 ihmistä kokoontuu kaapelitehtaalle Helsinkiin Slush13 tapahtumaan.
Alkusanoissa pääministeri Jyrki Katainen kehuu tapahtumaa yliluonnollikseksi (extraordinary) ja ihastelee Slushin ilmapiiriä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä, jotka uskovat tulevaisuuteen ja haluavat muuttaa maailmaa.
Pidä silmät auki ja katso
Venäjän Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich kehoittaa yrittäjiä katsomaan maailmaa avoimesti ja pitämään silmät ja sydämet auki. Hän pelimiehenä kehotti kaikkia tulemaan Sochiin olympialaisiin ja muistutti että Venäjällä on 140 miljoonaa netin käyttäjää.
Ilkka Paananen kehottaa pitämään yrityksen työilmapiirin hyvänä
Supercellin Ilkka Paananen kertoo heidän menestyksekseensä, että oli fiksu ajatus palkata parhaat ihmiset tekemään parhaita pelejä. Huipputiimi on saanut aikaan paljon ja ollut mukautumiskykyinen.
Ilkka neuvoo pitämään tiimit pieninä ja itsenäisiä. Matala organisaatio pitää hyvää työilmapiiriä yllä. Jokaisella työntekijällä on Supercellillä todella kova vastuu. Kymmeniä miljoonia pelaajia on vain kymmenen ihmisen tiimin vastuulla. Kukaan firmassa ei voi paeta toisen taakse vaan jokaisen on oltava täydellisen sitoutunut tekemään huippulaatua.
Pelifirmassa töissä pitää olla hauskaa että voi tehdä hauskoja pelejä. Tunnetila vaikuttaa työn lopputulokseen.
Kaikkien pitää pitää huolta osaamisestaan.
Me ollaan epäonnistuttu niin monta kertaa. Pitää vaan tutkia dataa ja ihmisten käyttäytymistä ja oppia nopeasti. Epäonnistumisen kulttuuri on eteenpäin kaatumista ja oppimista.
Supercellin Ilkka Paananen kertoo 1.1 Miljardin rahoituksen jälkeen tuntuu että on enemmän vapautta kehittää peleistä yhä parempia. Firma on perustajien johtama edelleen.
Intohimo
Globaalin peliyhtiön rakentaminen ei ollut alunperin unelma vaan syntyi kun huomasimme HayDaytä rakentaessamme globaalin mahdollisuuden.
Helsingistä käsin voi ihan hyvin pyörittää globaalia pelifirmaa.
Piilaaksoon verrattuna Helsinki on maailman paras paikka perustaa
Meillä on mahtava koulutus ja julkista rahoitusta. Luotettava yritysilmapiiri.
Pelaajia ei kiinnosta missä peli on tehty vaan kiinalaisia ja japanilaisia pelaajia kiinnostaa että peli on hauska.
Joillain toimialoilla voi olla järkevää olla lähellä asiakkaita mutta silloin kysymys ei ole piilaakson ja helsingin välillä vaan asiakkaiden ja rahoittajien lähellä olemista.
Supercell ja Rovio Angry Birdseineen on vai startup scenen jäävuoren huippuja. Tuhansista startupeista nousee aina joku onnistuja ja siksi pöhinää ja aina vaan uusia startuppeja tarvitaan.
Japani on kiinnostava pelialan kannalta.
Tiimit ei kilpaile keskenään vaan kaikilla on oma tavoitteensa ja pelinsä ja jokainen tiimi keskittyy omaan juttuun ja alueeseen.
Kasvun haasteet by Jorma Ollila
Jorma Ollila kertoo että kasvussa on eri vaiheita. Pienenä voi olla ketterä. Kun firma kasvaa isommaksi niin yrityksen johtamisen on muututtava.
Isompana yrityksellä pitää olla jo systeemeitä ja prosesseja jotta firmaa voi hallita.
Tarvitsee olla jopa manuaaleja.
Nokian alkuvaiheessa kysyttiin ja kyseenalaistettiin, että tarvitaanko oikeasti näitä kaikkia systeemeitä.
Ollilan mukaan prosesseja ja järjestelmiä voi luoda myös ilman että luo turhaa byrokratiaa. Sen jos onnistuu rakentamaan niin yritys on kokonaisuudessaan ketterämpi.
Nokia oli matkapuhelinalueen alussa kuin startup. Kun voi pysyä pienenä ja kasvaa satojen ihmisten firmaksi ja ihmiset voivat sanoa että oma hauskaa ja mahtavaa olla firmassa töissä.
Johtajan tärkeimmät ominaisuudet Jorma Ollilan mukaan
1) Fokus
2) Think Big
3) Optimismi
4) Arvot ja intohimo
Globaalin sijoittajan näkökulma
Aydin Senkut (Fecilis Ventures) on sijoittanut mm Googleen alkuvaiheessa, Rovioon yms. Rahamiehen mielestä nykyään ei ole väliä mistä firmat tulevat. Sijoittajan kannalta sijainnilla ei ole nykyään väliä vaan tärkeää on että firma löytää asiakkaansa.
Aydin Senkut on nähnyt firmojen kasvavan 1 henkilöstä 30000 hengen firmaksi. Hänen mukaansa hyvä johtaja saa ihmiset menemään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Hyvä johtaja saa ihmiset kasvamaan yrityksen mukana.
Yrittäjät ovat joka maailman kolkassa ovat samankaltaisia yrittäjähenkisiä eli ahkeria, eteenpäinmeneviä ja innovatiivisia. Yrittäjä poistaa kaikki esteet menestymisen tieltä ja joskus sijoittaja on sellainen joka voi rahalla tai suhteilla auttaa yrittäjää menestymään.
John Malloy (Blue Run Ventures) kehottaa olemaan rohkea. Pitää olla rohkeutta kokeilla isosti ja rohkeutta myös epäonnistua. Hänen uransa alkuaikana oli haastava saada omat vanhemmat myös uskomaan että yrittäjyys on hyvä uravaihtoehto.
Uutta globaalia startup ajattelua
Israelissa on perinteisesti ajateltu kuten Suomessakin ennenvanhaan, että testataan ensin omalla markkinalla. Uutta ajattelua on että tajutaan oman markkinan olevan liian pieni ja mennään heti isommille markkinoille. Kokeillaan oikeiden asiakkaiden kanssa private betassa ja opitaan nopeasti.
Globalisaatiossa kuluttaja ei välttämättä tiedä mistä perustaja on kotoisin. Tuotteen laadulla on merkitystä ei alkuperällä.
Aydin sanoo että heidän firma sijoittaa vain isosti slaalautuvaan bisnekseen ja skaalautuva globaali bisnes on aivan eri asia kuin ihmissuhteisiin henkilökohtaisella myyntityöllä liittyvä bisnes. Jos kaiken voi automatisoida ja skaalata, Aydin on mukana.
Älä nosta rahaa vain siksi jos sen nostaminen on helppoa. Nosta vain jos tiedät miten oikeasti osaat käyttää sen firman kasvattamiseen.
Sijoittajalle pitää vakuuttaa että ratkaisee ison ongelman. Yrittäjien pitää olla intohimo ratkaista ongelma.
Miten exitin jälkeen?
Maija Itkonen (Powerkiss), Otto Hilska (Flowdock), Sampo Parkkinen (Rapidblue) ja Mikko Saarnivala (Sensinode) paneelissa melkein yhteen ääneen sanoivat että exitin jälkeen elämä jatkuu ihan normaalisti.
Yrittäjä ei exitin jälkee todellakaan jää eläkkeelle vaan jatkaa elämänsä mission toteuttamista. Useimmat jatkavat samaa mitä exitin jälkeenkin. Monella on myös päällä sitoutumisaika jonka ajaksi yrittäjä sitoutuu jäämään töihin.