Hahahaha. Otsikko vedätti sua. Muka helppoa vinkkiä. Älä luule, että kasvubisnes on helppoa. Kasvubisnes vaatii todella paljon. Kasvubisnes vaatii kaiken.
Jenkeissä startupeissa työskennellään 70 tuntia viikossa. Mä teen töitä aina kun en ole tekemättä töitä. Kasvubisneksen pyörittäminen vaatii sitä asennetta, että painetaan kunnes ollaan valmiita.
Jotkut toimialat supistuvat. Lehtibisnes supistuu. Kivijalkavaatekauppa supistuu. Jos olet supistuvalla alalla, yrityskaupat ovat lähes ainoa kasvun polku. Yrityskaupoissa tarvitset joko rahaa tai valmiuden oman osakkuutesi dilutoitumiseen lukuisten fuusioiden myötä.
Toiset toimialat kasvavat. Varmista, että olet sellaisella toimialalla, joka kasvaa. Cityn hallituksen puheenjohtaja ja kiihdyttämö Gorilla Venturesin Risto Rautakorpi muistaa aina: "Variksenkin on helppo lentää kovaa kun tuuli on oikeansuuntainen."
Valitse siis toimiala, joka kasvaa.
3. Johdon, omistajien ja rahoittajien pitää haluta kasvua
Kasvua pitää haluta. Kasvuun pitää olla strategia. Kasvuun pitää olla rahoitus. Kasvuun pitää olla intohimo.
Jos jokin näistä puuttuu, kasvu hidastuu. Luo strategia. Vaihda johto. Hanki rahoitusta.
Bonus: Kaikilla bisneksillä on optimikoko.
Joidenkin bisnesten kasvattaminen on tyhmää. Monessa firmassa on usein paljon hauskempaa kun siellä on alle 10 henkeä. 10:stä 20 henkeen kasvaessa, tulee eteen välijohdon palkkaamista ja kaikenlaista HR-byrokratiaa. 20-30 henkeen kasvaessa tulee mukaan YT-laki, pari sluibaajaa ja muita juttuja, jotka viimeistään pilaavat hyvän työyhteisön.
Joskus 6 hengen firma tekee parempaa tulosta kuin 20 hengen firma. Joskus 6 hengen firmassa on kivempi olla töissä ja yrittäjänä. Kaikkien ei ole pakko kasvaa.
Epävarmuuden ja haastavan talousympäristön keskellä 5000 ihmistä kokoontuu kaapelitehtaalle Helsinkiin Slush13 tapahtumaan.
Alkusanoissa pääministeri Jyrki Katainen kehuu tapahtumaa yliluonnollikseksi (extraordinary) ja ihastelee Slushin ilmapiiriä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä, jotka uskovat tulevaisuuteen ja haluavat muuttaa maailmaa.
Pidä silmät auki ja katso
Venäjän Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich kehoittaa yrittäjiä katsomaan maailmaa avoimesti ja pitämään silmät ja sydämet auki. Hän pelimiehenä kehotti kaikkia tulemaan Sochiin olympialaisiin ja muistutti että Venäjällä on 140 miljoonaa netin käyttäjää.
Ilkka Paananen kehottaa pitämään yrityksen työilmapiirin hyvänä
Supercellin Ilkka Paananen kertoo heidän menestyksekseensä, että oli fiksu ajatus palkata parhaat ihmiset tekemään parhaita pelejä. Huipputiimi on saanut aikaan paljon ja ollut mukautumiskykyinen.
Ilkka neuvoo pitämään tiimit pieninä ja itsenäisiä. Matala organisaatio pitää hyvää työilmapiiriä yllä. Jokaisella työntekijällä on Supercellillä todella kova vastuu. Kymmeniä miljoonia pelaajia on vain kymmenen ihmisen tiimin vastuulla. Kukaan firmassa ei voi paeta toisen taakse vaan jokaisen on oltava täydellisen sitoutunut tekemään huippulaatua.
Pelifirmassa töissä pitää olla hauskaa että voi tehdä hauskoja pelejä. Tunnetila vaikuttaa työn lopputulokseen.
Kaikkien pitää pitää huolta osaamisestaan.
Me ollaan epäonnistuttu niin monta kertaa. Pitää vaan tutkia dataa ja ihmisten käyttäytymistä ja oppia nopeasti. Epäonnistumisen kulttuuri on eteenpäin kaatumista ja oppimista.
Supercellin Ilkka Paananen kertoo 1.1 Miljardin rahoituksen jälkeen tuntuu että on enemmän vapautta kehittää peleistä yhä parempia. Firma on perustajien johtama edelleen.
Intohimo
Globaalin peliyhtiön rakentaminen ei ollut alunperin unelma vaan syntyi kun huomasimme HayDaytä rakentaessamme globaalin mahdollisuuden.
Helsingistä käsin voi ihan hyvin pyörittää globaalia pelifirmaa.
Piilaaksoon verrattuna Helsinki on maailman paras paikka perustaa
Meillä on mahtava koulutus ja julkista rahoitusta. Luotettava yritysilmapiiri.
Pelaajia ei kiinnosta missä peli on tehty vaan kiinalaisia ja japanilaisia pelaajia kiinnostaa että peli on hauska.
Joillain toimialoilla voi olla järkevää olla lähellä asiakkaita mutta silloin kysymys ei ole piilaakson ja helsingin välillä vaan asiakkaiden ja rahoittajien lähellä olemista.
Supercell ja Rovio Angry Birdseineen on vai startup scenen jäävuoren huippuja. Tuhansista startupeista nousee aina joku onnistuja ja siksi pöhinää ja aina vaan uusia startuppeja tarvitaan.
Japani on kiinnostava pelialan kannalta.
Tiimit ei kilpaile keskenään vaan kaikilla on oma tavoitteensa ja pelinsä ja jokainen tiimi keskittyy omaan juttuun ja alueeseen.
Kasvun haasteet by Jorma Ollila
Jorma Ollila kertoo että kasvussa on eri vaiheita. Pienenä voi olla ketterä. Kun firma kasvaa isommaksi niin yrityksen johtamisen on muututtava.
Isompana yrityksellä pitää olla jo systeemeitä ja prosesseja jotta firmaa voi hallita.
Tarvitsee olla jopa manuaaleja.
Nokian alkuvaiheessa kysyttiin ja kyseenalaistettiin, että tarvitaanko oikeasti näitä kaikkia systeemeitä.
Ollilan mukaan prosesseja ja järjestelmiä voi luoda myös ilman että luo turhaa byrokratiaa. Sen jos onnistuu rakentamaan niin yritys on kokonaisuudessaan ketterämpi.
Nokia oli matkapuhelinalueen alussa kuin startup. Kun voi pysyä pienenä ja kasvaa satojen ihmisten firmaksi ja ihmiset voivat sanoa että oma hauskaa ja mahtavaa olla firmassa töissä.
Johtajan tärkeimmät ominaisuudet Jorma Ollilan mukaan
1) Fokus
2) Think Big
3) Optimismi
4) Arvot ja intohimo
Globaalin sijoittajan näkökulma
Aydin Senkut (Fecilis Ventures) on sijoittanut mm Googleen alkuvaiheessa, Rovioon yms. Rahamiehen mielestä nykyään ei ole väliä mistä firmat tulevat. Sijoittajan kannalta sijainnilla ei ole nykyään väliä vaan tärkeää on että firma löytää asiakkaansa.
Aydin Senkut on nähnyt firmojen kasvavan 1 henkilöstä 30000 hengen firmaksi. Hänen mukaansa hyvä johtaja saa ihmiset menemään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Hyvä johtaja saa ihmiset kasvamaan yrityksen mukana.
Yrittäjät ovat joka maailman kolkassa ovat samankaltaisia yrittäjähenkisiä eli ahkeria, eteenpäinmeneviä ja innovatiivisia. Yrittäjä poistaa kaikki esteet menestymisen tieltä ja joskus sijoittaja on sellainen joka voi rahalla tai suhteilla auttaa yrittäjää menestymään.
John Malloy (Blue Run Ventures) kehottaa olemaan rohkea. Pitää olla rohkeutta kokeilla isosti ja rohkeutta myös epäonnistua. Hänen uransa alkuaikana oli haastava saada omat vanhemmat myös uskomaan että yrittäjyys on hyvä uravaihtoehto.
Uutta globaalia startup ajattelua
Israelissa on perinteisesti ajateltu kuten Suomessakin ennenvanhaan, että testataan ensin omalla markkinalla. Uutta ajattelua on että tajutaan oman markkinan olevan liian pieni ja mennään heti isommille markkinoille. Kokeillaan oikeiden asiakkaiden kanssa private betassa ja opitaan nopeasti.
Globalisaatiossa kuluttaja ei välttämättä tiedä mistä perustaja on kotoisin. Tuotteen laadulla on merkitystä ei alkuperällä.
Aydin sanoo että heidän firma sijoittaa vain isosti slaalautuvaan bisnekseen ja skaalautuva globaali bisnes on aivan eri asia kuin ihmissuhteisiin henkilökohtaisella myyntityöllä liittyvä bisnes. Jos kaiken voi automatisoida ja skaalata, Aydin on mukana.
Älä nosta rahaa vain siksi jos sen nostaminen on helppoa. Nosta vain jos tiedät miten oikeasti osaat käyttää sen firman kasvattamiseen.
Sijoittajalle pitää vakuuttaa että ratkaisee ison ongelman. Yrittäjien pitää olla intohimo ratkaista ongelma.
Miten exitin jälkeen?
Maija Itkonen (Powerkiss), Otto Hilska (Flowdock), Sampo Parkkinen (Rapidblue) ja Mikko Saarnivala (Sensinode) paneelissa melkein yhteen ääneen sanoivat että exitin jälkeen elämä jatkuu ihan normaalisti.
Yrittäjä ei exitin jälkee todellakaan jää eläkkeelle vaan jatkaa elämänsä mission toteuttamista. Useimmat jatkavat samaa mitä exitin jälkeenkin. Monella on myös päällä sitoutumisaika jonka ajaksi yrittäjä sitoutuu jäämään töihin.
Riot Entertainmentista ei koskaan tullutkaan uutta Nokiaa, mutta mahtavat bailut ne olivat. Yhtiön content expertinä toiminut Kim Finn kertoo inside-tarinan kaikkien aikojen pilvilinnasta IT-kuplassa. City -lehdessä on julkaistu pitkä artikkeli RIOT-E:stä.
Tämä oli Riot Entertainment
- Perustettiin maaliskuussa 2000, vuoden loppuun mennessä työntekijöitä jo yli 100.
- Tavoitteena oli tulla maailman johtavaksi mobiilipelien julkaisijaksi.
- Riskirahaa yritys keräsi 21 miljoonaa dollaria, perustajat eivät sijoittaneet omaa rahaa hankkeesee lainkaan.
- Teki näyttäviä lisenssisopimuksia mm. New Line Cineman, Sony Picturesin, 20th Century Foxin ja Paramount Picturesin kanssa.
- Slogan: We don’t make games, we create riots.
- Konkurssiin helmikuussa 2002, jolloin velkaa jäi 3,2 miljoonaa dollaria, suurimmat velkojat olivat eri autoliikkeet ja Hewlett-Packard.
Tämä oli Rovio vuonna 2009
- Perustettiin maaliskuussa 2003. Kolme vuotta RIOT-E:n jälkeen.
- Tavoitteena oli tulla maailman johtavaksi mobiilipelien julkaisijaksi.
- Teki näyttäviä lisenssisopimuksia mm. Lucasfilmin ja Star Warsin kanssa.
- Tappiota yli puoli miljoonaa euroa vuonna 2009. Meni melkein konkurssiin vuonna 2009, vain vuosi ennen menestystarinan alkua. Onneksi enkelisijoittajat pelastivat yhtiön.
- Toiminta-ajatus: industry-changing entertainment media company and creator of the globally successful Angry Birds franchise. Angry Birds, a casual puzzle game, became an international phenomenon within a few months of its release and is now the number one paid app of all time. Rovio has launched eight blockbuster games so far for different platforms: Angry Birds, Angry Birds Seasons, Angry Birds Rio, Angry Birds Space, Angry Birds Friends, Amazing Alex, Bad Piggies and Angry Birds Star Wars.
- Riskirahaa yritys keräsi tuplasti enemmän kuin RIOT-E, eli 42 miljoonaa dollaria.
Miksi siis RIOT-E feilas, mutta Angry Birds lensi?
Tarinat näyttävät hyvin samanlaisilta. Muutama tekijä kuitenkin matkalla on ollut erilaista. En tunne kovin syvällisesti kumpaakaan firmaa, joten käsittelen tätä ulkopuolisin havainnoin. Mukana seikkailuissa olleet valaiskaa minua, jos mielestänne havainnoissani on jotain huomioitavaa.
Havainto 1: Aikaikkuna ei ollut auki RIOT-E:lle
Mobiilimaksamisen kohuttiin tulevan jo vuonna 2000. Oikeastaan mobiilimaksaminen tuli kunnolla vasta kun Apple lanseerasi AppStoren vuonna 2008. Sen jälkeen mobiilimaksaminen vasta tuli arkipäiväiseksi. Sitä ennen mobiilimaksaminen perustui puhelinlaskulla maksamiseen ja tekstiviestihin.
Oppi 1: Jos et pysty maksamaan tuotetta, sitä on todella hankala ostaa.
Havainto 2: Teknologiamurros
RIOT-E:n aikaan kännyköissä oli rulla, jolla pystyi pyörittelemään WAP -sivuja. Erään kerran vuonna 2000 olimme Tennispalatsilla ja leffanäytös oli täynnä joten päätimme lähteä kävelemään Kinopalatsille. Näppäränä IT-nerona surffasin Kinopalatsin wap-palveluun banaani-puhelimellani kuin Matrix elokuvan tähti. Datayhteys ja sivusto toimi niin hitaasti, että olimme kävelleet koko 2 km matkan ja päässeet 10 metrin päähän kinopalatsista, kun sain tiedon, että leffaan on lippuja. No sen melkein näki jo ikkunastakin.
Teknologia 10 vuotta aikaisemmin oli riittämätöntä ja epäkypsää. Vaikka kaikki TEORIASSA oli mahdollista, niin käytännössä mobiilinetti ei vain toiminut. Kännykkäpelejä oli hankala pelata ja niiden asentaminen oli tuskaa.
Oppi 2: Jos teknologia ei ole riittävästi yleistynyt, on sinulla todella pitkä ja kivinen tie opettaa ihmisiä käyttämään teknologiaa.
Havainto 3: On eri asia nostaa rahaa pääomasijoitajilta ja lainoittajilta, kuin tehdä rahaa.
Juttelin erään nuoremman kaverini kanssa RIOT-E dokumentista. Hän naureskeli kun sanoin, että sellaista se oli oikeasti silloin. Kaverini hämmentyi että miten niin oikeasti sehän on vain elokuva. Kerroin, että kyllä se oli ihan oikea firma ja moni kaveri oli siellä töissä. Seurasi hiljaisuus. Ai oikeastiko se oli olemassa? Helsingissä? Huh Huh!
RIOT ENTERTAINMENT OY:N KONKURSSIPESÄ:n y-tunnus on 1759623-4 jos haluat tutkia tarkemmin. www.ytj.fi -sivuilla lukee, että toiminta on lakannut 13.08.2003. Dokumentti on yllättävän totuudenmukainen kuvaus siitä, mitä höveli rahankäyttö parhaillaan firmoissa on.
Vanhan sanonnan mukaan:
Velka on veli otettaessa, velipuoli maksettaessa.
Erään startupin toimari kertoi minulle silmät kirkkaina kuinka hänellä ei ole aikomustakaan maksaa lainoja takaisin. Voin taata, ettei sellainen peli pitkään vetele ja että lainoittajan pinna lyhenee varmasti kovaa vauhtia.
Rovio menestyy, koska se on liikkeellä 1) oikeaan aikaan 2) tuottaa sellaista lisäarvoa asiakkailleen, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan 3) tekee rahaa sen sijaan, että vain nostaisi sitä.
Firmojen tärkein tehtävä on palvella asiakkaita ja tuottaa asiakkaille sellaista lisäarvoa, josta asiakas on valmis maksamaan. On aivan eri asia nostaa rahaa pääomasijoittajilta, bisnesenkeleiltä ja pankilta kuin saada palkka asiakkaan kokemasta hyvästä palvelusta.
Jokainen asuntolainaa ottanut tietää, että lainaa pitää lyhentää. On eri asia nostaa rahaa kuin tehdä rahaa.
Oppi3: Rahaa tekevät ja osinkoa maksavat firmat menestyvät. Rahaa nostavat, ja tuhlaavat kuolevat.
Jos asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan, vika ei välttämättä ole bisnesideassasi vaan esimerkiksi ajoituksessa. Jos RIOT-E olisi perustettu 10v myöhemmin, se olisi voinut olla Roviona Rovion paikalla tekemässä pelien sijaan mellakoita.
Menestystä bisneksiisi. Muista tuottaa asiakkaille sellaista lisäarvoa, josta he ovat valmiita maksamaan.