Media-alalla tapahtuu! Mediaparoni Ilkka O. Lavaksen luotsaama City Digital sai massiivisen pääomasijoituksen ja Lavas marssi Sanomataloon.
Cityn käytävillä huhutaan, että pitkien neuvottelujen tuloksena hän yritti jo viime vuonna ostaa koko Ilta-Sanomia, mutta kauppa olisi silloin jäänyt siihen, että sai ostettua ainoastaan NYT -liitteen sekä koko Hesarin.
Media-ala konsolidoituu. Demokratia lisääntyy. Media-ala kehittyy. Journalismi löytää uusia muotoja kun ammattilaiset julkaisevat kirjoituksia, videoita ja kuvia blogeissa ja itsenäisissä medioissa. Samalla media-ala löytää uusia bisnesmalleja sisältömarkkinoinnista sekä digitaalisista palveluista. Tänä vuonna nähty konsolidaatio, lehtikauppa ja palvelukehitys on vain pieni otos edessä olevasta media alan täydellisestä uusjaosta!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
mediaparoni, City-lehden julkaisija
City täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Miten media muuttuu? Mikä on median rooli?
Tulevaisuuteen katsominen on hyvä aloittaa katsomalla historiaan. Maailman muutosvauhti kiihtyy jatkuvasti ja kun mietimme, missä olimme 30 vuotta sitten, voimme arvata, että 10 vuoden päästä yhtä paljon on muuttunut. 30 vuotta sitten ei ollut älypuhelimia, ei mobiilidataa. Vastaavasti 10 vuotta tulevaisuudessa on laitteita, älykelloja, älylaseja tai älypiilolinssejä, joilla voimme kuluttaa sisältöä. Median kuluttaja käyttää sitä välinettä, millä hän haluaa median sisältöä kuluttaa.
Sisältö on aina ollut kuningas ja tulee olemaan
Hyvä sisältö on aina ollut keskiössä. Hienoja kuvia, upeita videoita, virtuaalitodellisuutta, 360 videoita, hyvää musiikkia, kiinnostavat kaupunkiuutiset ja paras tieto ravintoloista. Tekstimuotoisen sisällön lisäksi mediaan on tullut kuvat, videot, infograafit ja virtuaalitodellisuus.
Väline jolla kulutamme hyvää sisältöä saattaa hyvinkin muuttua, 30 vuotta sitten uudet albumit kirjoitettiin paperille listana, nyt voit seurata uusia suomalaisia musiikkivideoita videoblogista. Mediaa ei pidä kahlita välineeseen. Sisältö on aina ollut tärkeimmässä asemassa ja väline, millä kulutamme sivuseikka.
Median tehtävä on palvella kuluttajaa, mutta myös auttaa kuluttajaa löytämään kiinnostavia brändejä
Kuluttajaa kiinnostaa hyvä sisältö. Parhaimmillaan brändin sisältöä ei koeta mainoksena ollenkaan. Brändi voi ihan mainiosti tuottaa relevanttia sisältöä, kiinnostavaa informaatiota, historian tutkimusta ja mielenkiintoisia tarinoita.
Medialle syntyy digitaalisia palveluita
Ravintolaportaali eat.fi on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää laadukas informaatiosisältö mediassa on. TableOnline on mainio esimerkki siitä, miten mainonta muuttuu työkaluksi, missä pöydän voikin varata jopa suoraan median digitaalisesta palvelusta. Media on kaksisuuntainen väline, jolla kuluttaja kommunikoi brändin kanssa.
Massamainonnasta menemme kohti relevantimpaa viestintää
Median digitalisoituminen onneksi mahdollistaa brändimainonnan tarkemman kohdennuksen ja saamme joka vuosi entistä enemmän meitä kiinnostavia mainoksia. Tulevaisuudessa voimme varmasti vielä tarkemmin valita minkälaisia mainoksia tai mitä informaatiota haluamme vastaanottaa. Voimme valita, ettemme halua mitään omasta mielestämme epäeettistä. Ehkä tulevaisuudessa voimme kuluttajina päättää, että brändi saa puhutella meitä vaikkapa vain luomu-mainonnalla. Brändi voi puhutella myös sponsoroimalla hyvää kiinnostavaa sisältöä ja siksi natiivimainonta ja sisältömarkkinointi onkin jälleen kovassa nosteessa.
Median tehtävä on luoda mediastaan rakastettava, luotettava ja uskottava niin lukijoille kuin brändeille. Tämä ei ole helppoa näinä aikoina, mutta yritämme parhaamme, koska olemme teitä lukijoita varten olemassa. Kiitos brändeille, jotka mahdollistatte tämän tekemisen.
Laatumedia tuottaa laadukasta journalismia
Laadukas journalismi on median tärkeä tehtävä. Laatumediassa on aina nähty asiantuntijoiden puheenvuoroja. Mielipiteet ovat myös tärkeä osa nykyaikaista mediaa. Meemien täyttämässä maailmassa laadukkaalle sisällölle on yhä enemmän tilausta ja siksi journalismia ja laadukasta sisältöä tarvitaan tulevaisuudessakin.
Verkostojen merkitys kasvaa
Kun media pirstaloituu, se tarkoittaa ennen kaikkea enemmän valinnanvapauksia kuluttajille. Siksi mediankin on oltava valppaana ja verkotuttava. City-lehti on verkottunut ja tekee nykyään yhteistyötä yli 300 muun median kanssa sekä satojen blogaajien kanssa. Tulevaisuudessa verkottumisen ja verkostojen merkitys tulee kasvamaan entisestään. Verkostotalous on täällä. Median on verkostoiduttava.
Media muuttuu. Välineet sen lukemiseksi/ katsomiseksi/ kuuntelemiseksi muuttuvat. Sisältö pysyy silti aina kuninkaana. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Julkaisija, City-lehti
City-lehti on osa City Digital konsernia. City Digitaliin kuuluu mm. TableOnline, jonka kautta tänäänkin tehdään 1000 pöytäpaikkavarausta.
www.tableonline.fi - Suomen johtava pöytävarausjärjestelmä
www.city.fi - kaupunkielämän ääni
www.eat.fi - kattavin tieto ravintoloista
www.vivas.fi - koska elämässä pitää olla myös viihdettä
www.improvemedia.fi - Suomen laajin mainosverkosto
www.blogit.fi - blogiportaali
www.telsu.fi - TV opas
www.deitti.net - Suomen vanhin treffipalvelu
www.auto1.fi - vaihtoautot
www.duunitori.fi - kaikki työpaikat
Median murros tuo mediatalot aidosti globaaliin kilpailuun. Kilpailu tarkoittaa kahta asiaa. 1) Pitää olla paras ja 2) Täytyy kyetä pysymään parhaana.
1) Mediayhtiön pitää olla maailman paras
Ei riitä, että olet kaupungin paras, sinun pitää olla maailman paras. Kahdeksikon suoritus ei enää riitä, sinun pitää tähdätä kohti kymppiä joka kerta jos haluat pärjätä.
Pärjätäkseen mediayhtiön pitää olla maailman paras tekniikassa, maailman paras kannustava tiimi, maailman paras osaaminen, maailman paras tekemisen meininki ja maailman paras asenne. Elastisen meiningillä: Katse eteen ja suupielet ylöstäin.
2) Pitää pysyä maailman parhaana
Maailman parhaana pysyminen urheilijalle tarkoittaa sitä, että joka päivä treenaat omaa osaamistasi. Syöt hyvin, luet ammattiisi liittyviä blogeja, treenaat kuntoasi, ruokit aivojasi hyvällä tiedolla ja ympäröit itsesi sinua kannustavilla ihmisillä.
Maailman parhaana pysyminen tarkoittaa myös sitä, että siirryt harrastelijoiden joukosta sellaiseen porukkaan missä on muitakin jotka haluavat olla maailman parhaita. Samalla tavalla mediayhtiö pärjää: olemalla maailman parhaiden joukossa, maailman parhaiden diginatiivien tiimiläisten kanssa ja tekemässä kansainvälistä kasvavaa digibisnestä.
Realismia
Suomessa on muutama mediatalo, jotka ovat tosissaan digitaalisessa bisneksessä. Osa mediataloista on jo heittänyt hanskat tiskiin, osa ei ole vielä aloittanut digikehitystä. Yksi menestyvistä yhtiöistä tulee todennäköisesti olemaan Keskisuomalainen Oyj, jonka toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi puhuu jatkuvasti rohkeudesta, uudistumisesta ja menestymisestä.
Vesa-Pekka Kangaskorven blogikirjoitus muutoksesta antaa hyvin perspektiiviä siihen, miten tiimin ja tiimiläisten tulee suhtautua siihen, että mediayhtiö haluaa kehittyä parhaaksi.
Olin juuri lounaalla pitkäaikaisen luottamushenkilömme kanssa. Kyseinen rouva on jäämässä eläkkeelle pitkän työrupeaman jälkeen. Hänen työuransa alkoi yhtiössämme 1989 juuri ennen 90-luvun alun lamaa ja päättyy nyt mediamurroksen ollessa kiivaimmillaan. Puhuimme siitä, mitä näiden vuosien varrella on tapahtunut, ja mitä vuosien jälkeen jää mieleen – myönteisesti ja kielteisesti.
Kaikkea tekemistä on sävyttänyt muutos ja sen hallitseminen. Muutoksiin sopeutuminen on vaatinut paljon. Koko toimiala on näiden vuosien varrella digitalisoitunut monien toimintojen osalta. Suuri joukko perinteisistä tehtävistä on lyhyen ajan kuluessa kadonnut kokonaan. Muutos on vaatinut paljon työntekijöiltä, johdolta ja omistajilta. Olemme kaikki joutuneet mukautumaan uudenlaiseen maailmaan. Median kulutuksesta on tullut ympärivuorokautista ja täysin reaaliaikaista. Kilpailusta on tullut aidosti globaalia. Meidän on täytynyt pärjätä tässä kilpailussa. Olemme pärjänneet siinä kunnioittamalla historiaamme, mutta samalla uudistuen koko ajan. Olemme läpikäyneet yt-rumban vuosien varrella, jonka myötä henkilöstömme määrä on vähentynyt usealla sadalla, mikä pienelle yhtiölle on ollut hurja ponnistus.
Olemme toistaiseksi selvinneet hyvin. Luottamusmiehen, minun ja paikalla olleen päätoimittajamme yhteisen näkemyksen mukaan selviytymiseemme on keskeisesti vaikuttanut se, että yhtiössämme eri osapuolet ovat aina pystyneet kohtaamaan toisensa ja hakemaan vuorovaikutuksen kautta ratkaisut haasteisiin – niin tehostamisiin kuin digitalisaation ja globalisaation seurauksena tulleeseen medianmurrokseenkin. Olemme pystyneet avoimesti keskustelemaan asioista. Hitaasti mutta varmasti olemme oppineet arvostamaan toistemme intressejä. Omistaja ei halua yhtiöstä osinkoja pelkästään ilkeyttään ja ahneuttaan.
Joustavuus työoloissa ja palkitsevuus voivat oikeasti lisätä työn tuottavuutta ja työssä viihtyvyyttä. Itselleni johtajana oli pitkään vaikea oppia antamaan ihmisille riittävästi vapautta luovuuteen ja uudenlaiseen tekemiseen. Hiljalleen kokemuksen kasvaessa olen kuitenkin huomannut, että työn tehokkuuden mittarina ei välttämättä toimikaan enää se, kuinka pitkään iltaan avainhenkilön huoneessa palavat valot illan suussa tai se istuuko konttoreiden väki hieman vähemmän rupattelemassa kahvihuoneissaan. Toivottavasti tämän muistaa myös muulloinkin kuin näin joulun odotuksen yhteydessä. - Vesa-Pekka Kangaskorpi
Tehtävät muuttuvat, uusia työtehtäviä tulee media-alalle. Media kehittyy ja median rooli kehittyy. Median rooli digitaalisten palveluiden tuottajana kasvaa.
Menestystä elämääsi ja tsemppiä kehittymisessä ja kehittämisessä!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä (City Digital, Improve Media, TableOnline, Eat, Telsu, Auto1 jne), joka työskentelee maailman parhaan kilpailukykyisen huipputiimin kanssa ja haluaa olla kansainvälisessä mediamurroksessa luomassa Suomelle menestystä, mainetta ja rohkeasti uutta bisnestä.
Ennen uudenvuodenvaihdetta ennustetaan aina megatrendejä. Tässä mediaparoni Lavaksen ennustukset.
Mikä mediassa muuttuu vuonna 2016?
1. Some pirstaloituu
Oi niitä aikoja kun riitti pelkkä facepäivitys. Sitten piti opetella Twitter. Google+ piti opetella, mutta se oli liian vaikea useimmille. Osa tipahti kehityksestä tässä kohtaa jo kärryiltä. Pian nousi mukaan Pinterest ja yhtäkkiä LinkedIn:iin piti tehdä päivityksiä ja kannatti tykkäillä toisten bisnesuutisista. Google+ loppui ja Google siirtyi suoriin Tubekommentointeihin. Nuoriso karkasi Instagramiin. Messengerin ja Skypen kilpailijaksi nousivat WhatsApp, KiK, Ask, Telegram ja Snapchat. Tämä on vasta alkusoittoa, sillä videoviestintään ja pikaviestintää tulee uusia sovelluksia kuin sieniä sateella. Juuri kun olet opetellut YouTubettamisen, niin joku kysyy, oletko jo pitänyt oman Periscope lähetyksesi?
2016 vuonna Some pirstaloituu. Jos haluat saada kiinni somesta jengiä, sinun pitää olla kaikkialla. Sometoimistoja tulee lisää ja moni blogaaja alkaa tehdä monikanavaviestintää. Blogiyhteisöt korvaantuvat agentuureilla.
2. Visuaalisuus lisääntyy
Kirjoitus- ja lukutaito mullistivat aikanaan viestinnän. Visuaalisuus on tullut nuorisokulttuuriin mukaan. Jopa vanhemmat käyttävät hymiöitä :)
Tämä on vasta alkusoittoa. Kuvaviestintäsovellus Snapchat on vaikea ymmärtää ennen kuin sitä ymmärtää. Videoviestintä ja kuvaviestintä lisääntyy räjähdysmäisesti. Miksi kukaan kirjoittaisi tai lukisi mitään kun voi puhua, kuunnella tai katsoa? Kirjoitustaidolla on tulevaisuudessakin merkitys, mutta visuaalinen viestintä, tarroilla ja emojeilla viestintä tulee täydentämään itseilmaisumme ja tunneilmaisumme tapoja. <3
3. Media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja
Vetämäni City Digital toteutti tänä vuonna 4 yrityskauppaa. Tämä on vasta alkusoittoa median konsolidaatiossa. Talentum ja Alma Media ilmoittivat yhdistymisestä. Osa mediataloista tulee myymään osiaan, esimerkiksi MTV myi Radio Novan Bauerille. Osa hankkii itselleen digiosaamista yrityskaupoilla. Ennustan, että media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja vuonna 2016 ja aiomme olla näissä järjestelyissä mukana, ostolaidalla.
4. Sisällöntuottajat muuttuvat monikanavatuottajiksi
Ennenvanhaan sisällöntuottajalle riitti, kun osasi kirjoittaa. Pian media-alalla jokaisen journalistin käteen lyötiin kamera ja käskettiin ottamaan valokuvia. Sosiaalinen media on jo enemmän kuvaviestintää kuin tekstisisältöä. Vastaava murros on perinteisessä mediassa. Visuaalisuus lisääntyy niin, että osa toimittajista tekee videosisältöjä suoraan haastatteluista.
Sisällöntuottaja voi tehdä 2016 vuonna haastattelun yhteydessä tekstin, kuvan, videon, facepäivityksen, tweetin, instapostauksen, Snappiclipin ja julkaisee livenä lähetyksen Periscopeen tai facebookin live videoihin.
Brändit ostavat sometekemistä agentuurien ja sometoimistojen kautta, koska kanavia on niin paljon, että niiden kautta ihmisten kiinni saaminen vaatii moninkertaisen määrän yhteistyötekemistä sometähtien kanssa.
Somelle käy kuin perinteisille digimedioillekin. Mainosverkon kautta ostaminen tulee yksittäisen median ostamisen rinnalle. Tarve agentuureille ja sometoimistoille kasvaa.
5. Top 5 listoja tulee entistä enemmän!
Media-ala kilpailee huomiosta ja huomiohakuisten otsikoiden luominen jatkaa kasvuaan. Klikkijournalismi kiihtyy kunnes tuhoutuu. Onko tämä minun viimeinen top 5 listani? Alanko kenties blogien otsikoihin tuomaan enemmän sisältöä? Klikinsäästäjä tietää vastauksen.
Monikanavaisuutta on se, että tämä blogaus tulee videosarjana Snapchatissani @ilkkalavas . Jos et jaksa lukea, katso sieltä tai Tubekanavastani.
Menestystä elämääsi ja vuoteen 2016!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, mediaparoni
Kirjoittaja on City Digital mediakonsernin ja Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja sekä advisor Asennemedia agentuurissa. City Digital mediakonserniin kuuluu aiemmin mainittujen lisäksi Vivas, Eat, City-lehti, Ratkojat sekä TableOnline. Improve Media myy mainostilaa suomalaisten suosimiin medioihin, joita mainosverkostossa on yli 300 mediaa.
Tulevaisuudesta tiedämme vain sen, että se on erilainen. Tapaan jatkuvasti ihmisiä, jotka ruikuttavat, että verkkokauppa tuli ja vei asiakkaat. Eilen järkytyin kun yhdessä kyselylomakkeessa ihan pokkana kysyttiin, että ilmoitatko kesätyöpaikkoja paperilehdessä. Haloo! Nyt on viimeinen aika herätä! Kesätyöpaikat meni nettiiin jo 10 vuotta sitten. 2005 vuoden tulevaisuus on erilainen ja 2005 vuodesta kymmenen vuoden päästä oleva tulevaisuus on NYT.
Tulevaisuus on NYT
Nyt on se tulevaisuus, jossa kaikki työpaikat, asunnot, autoilmoitukset on jo menneet nettiin. Jopa konservatiivinen Kesko ilmoittaa ostavansa entistä enemmän digiä. Nyt on se tulevaisuus, jossa koulutuspaikat mainostetaan verkossa. Nyt on se tulevaisuus, jossa sun taskussa on supertietokone, jolla voit surffata verkkolehtiä joka päivä missä tahansa. Aamun metrossa, bussissa ja junassa kaikilla on nenä kiinni kännykässä. Nyt on se tulevaisuus, jossa joka eläkeläismummot ja papat surffailevat kahviloissa ipadeillansa. Nyt on se tulevaisuus, jossa treffit sovitaan netissä ja tapahtumakutsu on interaktiivinen mainos. Nyt on se tulevaisuus, jossa City-lehteä luetaan netissä enemmän kuin printtinä koskaan.
Herää mukaan muuttumiskilpailuun
Nyt on se tulevaisuus, jossa sun täytyy viimeistään herätä. Kamerakauppiaista tuli kännykkäkauppiaita ja kännykkäkauppiaista kamerakauppiaita. Nyt on se tulevaisuus, jossa kameran sijasta bändien keikat kuvataan kännyköillä ja bändien keikoilla sytkärien sijasta laitetaan kännyköiden valot päälle.
Nyt on se tulevaisuus, jossa sun pitää erikoistua, ajatella laajempaa yleisöä. Paikalliskahvila elää vain, jos silllä on monta toimipistettä, omaa kustannustehokasta tuotantoa tai maahantuontia. Kännykkäoperaattoreista tuli puhelinmyyjiä ja puhelinmyyjistä palveluyrityksiä.
Mistä on kyse?
Median murros -> Teknologiset muutokset, kuluttajien lukutottumukset muuttuneet
Kaupan alan murros -> Kuluttajien nopeus, helppous ja valikoimavaatimukset kasvavat
Digitalisaatio -> Mobiilit päätelaitteet ja pädit ovat yleistyneet
Telealan murros -> Mobiililaajakaistat ovat yleistyneet, lankapuhelinten sijasta käytämme kännyköitä
Rakentamisen murros -> Rakennusvaatimukset muuttuneet
Taksialan murros -> Säännelty ala kohtaa kilpailun
Musiikkialan murros -> Ostokanavien digitalisoituminen, räätälöityvät nettiradiot ja spotify
Pankkialan murros -> Nettipankkien yleistyminen
Digimainonnan murros -> Ostajat osaavat vihdoin ostaa digiä
Nyt on se tulevaisuus, jossa mä kirjoitan tän nyt ja tunnin päästä 400 ihmistä on lukenu tän kirjoituksen. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Eläköön digi. Eläköön muutos. Eläköön sun firma koska olet muutoksessa mukana etkä jäänyt kehityksessä jälkeen.
Menestystä kaupan alan murrokseen, median murrokseen, digitalisoitumiseen, palvelualojen murrokseen ja tähän eilisen tulevaisuuteen! Muista, ette saa jämähtää tähänkään, vaan sun pitää myös muuttua tulevaisuudessa, jotta kymmenen vuoden päästä et ajattele niin kuin nyt ajattelet vaan ajattelet, että olipa se Lavaksen 10 vuotta sitten kirjoittama kirjoitus sen ajan mukaan nykyaikainen, mutta 10 vuotta myöhemmin tajuamme, että tulevaisuudesta ennustimme oikein vain sen, että tulevaisuudesta tulee taas erilainen.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka on käynyt läpi 2 lamaa, median murroksen, web 2.0 hypen, mobiilin murroksen ja kaupan alan murroksen ja vetää tällä hetkellä suomen nopeiten kasvavaa digitaalista mainosverkostoa Improve Mediaa, rakentaa verkkoon digitaalisia palveluita W3 Groupissa ja on City-lehden julkaisija.
Kauppakeskukset autioituvat. Pienet kivijalkamyymälät lopettavat. Isot kauppakeskukset etsivät innokkaita yrittäjiä korkeilla vuokrilla ja jopa Helsingin keskustassa on valtavia tiloja tyhjillään. Kivijalkoja muutetaan asunnoiksi kun ihmiset eivät enää halua perustaa kivijalkakauppaa vaan mieluummin verkkokaupan. Mistä kaupan alan murroksessa on kyse?
Meille ei kelpaa enää keskinkertaisuus
Meille ei kelpaa enää tunkkainen myymälä. Haluamme raikkautta. Haluamme laatua. Halauamme huippulaatua. Haluamme valtavan valikoiman ja parhaan palvelun.
Kansainvälinen kilpailu on tullut suomeen. Kun kauppa haluaa menestyä, sen on oltava maailman huipputasoa. Valikoimaltaan maailman paras. Palvelultaan maailman johtava. Myyntipuheiltaan, kuvitukselta, esittelyteksteiltään ja käyttökokemukseltaan maailman paras. Käytettävissä joka päivä. Avoinna silloin kun asiakkaat haluavat.
Kustannusjohtaja vie hintatietoiset
Useimmiten tuotteiden hintoja googlaillaan kännyköistä myymälöissä. Myymälässä tarkistetaan, onko hinta kohdillaan. Jos ei ole, niin myymäläostoksen sijaan random verkkokauppias voi saada kaupan myymälän sijasta. Kuitenkin maltilliset hintaerot eivät haittaa edes kustannustietoisia ja myymälässä usein voi olla hieman korkeampi hinta jos palvelu, nopeus ja saatavuus on parempi ja siitä saatava lisäarvo on maksamisen arvoinen.
Paranna palveluasi ja rakenna muita kilpailuetuja
KV hintakilpailu on tullut paikallisiin liikkeisiin. Se ei tarkoita, että paikallisten pitäisi myydä halvemmalla. Se tarkoittaa, että kivijalkojen on nostettava hintoja, myytävä enemmän niille, joille on ihan sama maksaako se naulakko 18,90 vai 24,90. On valittava asiakkaansa ja annettava hintojen perässä juoksijoiden juosta sinne minne haluavat.
Kivijalkamyymälöiden on luotava ostoskäynnistä elämys. Ikimuistoinen kokemus, jonka haluaa kokea uudelleen ja uudelleen. Kivijalkamyymälöiden on tehtävä yhteistyötä ja luotava uuden ajan viihtymiskeskuksia, jonne asiakkaat haluavat tulla kohtaamaan asiantuntijoita ja nauttimaan shoppailusta. Erikoistuminen ja palvelu ovat mielestäni kaupan menestymisen edellytyksiä. Asiakkaille pitää myös antaa mahdollisuus ostaa kaikilla ostamisen tavoilla. Moni perinteinen kauppa voi hyvinkin myydä verkossa toisella brändillä, toisella hinnalla, toiselle yleisölle.
Myymälöissä voi luoda kokemuksia
Jopa purukumin myymisestä voi saada kokemuksellisen pelin kuten Joe Pine kertoo allaolevassa videossa:
Kaupan, myymälöiden ja kivijalkaliikkeiden on muututtava
Kivijalkaliikkeiden on muututtava joko niin, että ne tekevät asioita isommin globaalisti tiukassa focuksessa tai sitten myytävä enemmän vaikkapa palvelua ja elämyksiä asiakkailleen. Kivijalkakaupan on yhä useammin tehtävä bisnes jollain aiheeseen liittyvällä palvelulla. Esimerkiksi sisustusliikkeen paras bisnes voi olla sisustussuunnittelu.
Osa valokuvausliikkeistä on muuttanut myyntiänsä kansalliseksi, osa kansainväliseksi. Pieni kivijalkamyymälä voi muuttua kansainväliseksi menestysbisnekseksi jos vain haluat. Monta hienoa muuntautumista on nähty esim 1991 valokuvien kehittämiseen perustetun IFIn brändin freessaus IFI:stä Ifoloriksi ja bisneksen kääntäminen lähes konkurssin partaalta 19 miljoonan bisnekseksi. Myymälä ja kivijalkaliike voisi yhtä hyvin muuntautua vaikka miksi.
Me kuluttajat pakotamme kaupan alan muuttumaan
Kaupan alan murros johtuu meidän kulutusmuutoksesta. Haluamme parempaa palvelua, parempia elämyksiä ja haluamme nauttia ostoksista. Haluamme jakaa kokemuksemme muille ja haluamme varmistaa, että shoppailusta tulee meille onnistunut kokemus. Onneksi pitkän linjan toimijat ovat havahtuneet ja esimerkiksi jopa Keskon huhutaan käyttävänsä tänä vuonna yli 50% mainosbudjetistaan digitaaliseen.
Luo myymälästäsi, kivijalastasi tai verkkoasioinnista sellainen elämys, että asiakas haluaa palata uudelleen ja uudelleen ja kertoo kokemuksestaan kavereilleenkin!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka vetää Suomen nopeiten kasvavaa mainosverkosto Improve Mediaa ja on City-lehden julkaisija.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana tarkoittaa avoimuutta.
Vapaus on myös sitä, että mainostaja ja kaupallinen kumppani saa äänensä myös kuuluviin kaupunkilaisille kohdennetun mainonnan kautta. Rahoitamme toimintaamme mainosrahoin kiitos mainostajille: lukijamme arvostavat Cityn maksuttomuutta. Ilman mainostajia ei olisi Cityä. Kiitos mainostajille ja lukijoille, jotka käytätte mainostajien palveluita ja ostatte kaupallisten partnerien tuotteita.
City-lehdelle ei ole tulossa maksumuuria.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana avoimuutta.
Hyvä, että osa päivälehdistä opettaa kuluttajia maksullisuuteen. City-lehti on kaupunkilehti, päivälehti ja aikakausilehti. Päivälehdet eivät ole enää printtikanavan vankeja vaan päivälehti voi ilmestyä verkossa joka päivä vaikkei printtinä ilmestyisikään niin usein. Olemme nykyaikainen monikanavainen julkaisu ja haluamme olla ilmainen nyt ja aina.
Menestystä vaan niille päivälehdille, jotka aiotte menestyä maksumuureilla. City aikoo menestyä vapaana, maksumuurittomana kaupunkielämän puolustajana!
Median murroksessa voittaa se, kuka saa tehtyä laadukkaita sisältöjä ja saa lukijoita sisällöilleen.
Saksalainen Die Zeit -lehti on oivaltanut sisältöjensä laadukkuuden ja kääntää laatusisältöjään myös isojen massojen kielille esim englanniksi.
Englanninkielinen mediamarkkina on isompi kuin saksankielinen
Lukijat haluavat lukea sisältöjä suomalaisten medioiden onneksi omalla äidinkielellään tai ainakin jollain tutulla kielellä. Saksaa ei maailmassa osaa kuin 100 miljoonaa ihmistä, eli kyseessä on keskisuuri kieliryhmä. Englantia ymmärtää noin 1200 miljoonaa ihmistä, eli 12 kertainen markkina. Englanninkielisellä sisällöllä on potentiaalisesti isompi lukijamäärä ja siksi saksalaiset mediat ovat alkaneet kääntää sisältöjään myös englanniksi.
Mediatalojen pitää skaalata lukijakuntaa ylöspäin. Saksankielinen mediamarkkina on äärimmäisen kilpailtu ja siksi saksalaisten medioiden pitää etsiä asiakkaita myös Saksan ulkopuolelta.
Laadukkaita sisältöjä englanniksi
Die Zeit:in lisäksi kiinnostavia sisältöjä englanniksi tuottavat Handelsblatt ja Der Spiegel.
Sisältökilpailussa pärjää se media, joka pystyy luomaan lukijoille lukijasuhteen ja luotettavan imagon, laadukkailla sisällöillä.
Suomalaisilla medioilla on paljon laadukasta sisältöä ja mielestäni meidän kannattaa ottaa mediamurroksen globaaleista mahdollisuuksista kaikki irti. Media voi olla uusi suomalainen vientituote. Ennen veimme paperia, voisimmeko nyt viedä sisältöä. Suomella on laadukkaan koulutuksen ja luotettavan toimijan maine. Maine mahdollistaa menestymisen. Media on aina käsityöläisyyttä, koska laatusisältö ei synny ilman laadukasta journalismia. Media on nykyajan käsityöläisyyttä. Vienti rajojen yli on helppoa ja nopeaa.
Kilpailu tulee olemaan kovaa, mutta emmehän me suomalaiset pelkää kilpailua? Mehän haluamme olla maailman parhaita! Menestystä elämääsi !