Kauppakeskukset autioituvat. Pienet kivijalkamyymälät lopettavat. Isot kauppakeskukset etsivät innokkaita yrittäjiä korkeilla vuokrilla ja jopa Helsingin keskustassa on valtavia tiloja tyhjillään. Kivijalkoja muutetaan asunnoiksi kun ihmiset eivät enää halua perustaa kivijalkakauppaa vaan mieluummin verkkokaupan. Mistä kaupan alan murroksessa on kyse?
Meille ei kelpaa enää keskinkertaisuus
Meille ei kelpaa enää tunkkainen myymälä. Haluamme raikkautta. Haluamme laatua. Halauamme huippulaatua. Haluamme valtavan valikoiman ja parhaan palvelun.
Kansainvälinen kilpailu on tullut suomeen. Kun kauppa haluaa menestyä, sen on oltava maailman huipputasoa. Valikoimaltaan maailman paras. Palvelultaan maailman johtava. Myyntipuheiltaan, kuvitukselta, esittelyteksteiltään ja käyttökokemukseltaan maailman paras. Käytettävissä joka päivä. Avoinna silloin kun asiakkaat haluavat.
Kustannusjohtaja vie hintatietoiset
Useimmiten tuotteiden hintoja googlaillaan kännyköistä myymälöissä. Myymälässä tarkistetaan, onko hinta kohdillaan. Jos ei ole, niin myymäläostoksen sijaan random verkkokauppias voi saada kaupan myymälän sijasta. Kuitenkin maltilliset hintaerot eivät haittaa edes kustannustietoisia ja myymälässä usein voi olla hieman korkeampi hinta jos palvelu, nopeus ja saatavuus on parempi ja siitä saatava lisäarvo on maksamisen arvoinen.
Paranna palveluasi ja rakenna muita kilpailuetuja
KV hintakilpailu on tullut paikallisiin liikkeisiin. Se ei tarkoita, että paikallisten pitäisi myydä halvemmalla. Se tarkoittaa, että kivijalkojen on nostettava hintoja, myytävä enemmän niille, joille on ihan sama maksaako se naulakko 18,90 vai 24,90. On valittava asiakkaansa ja annettava hintojen perässä juoksijoiden juosta sinne minne haluavat.
Kivijalkamyymälöiden on luotava ostoskäynnistä elämys. Ikimuistoinen kokemus, jonka haluaa kokea uudelleen ja uudelleen. Kivijalkamyymälöiden on tehtävä yhteistyötä ja luotava uuden ajan viihtymiskeskuksia, jonne asiakkaat haluavat tulla kohtaamaan asiantuntijoita ja nauttimaan shoppailusta. Erikoistuminen ja palvelu ovat mielestäni kaupan menestymisen edellytyksiä. Asiakkaille pitää myös antaa mahdollisuus ostaa kaikilla ostamisen tavoilla. Moni perinteinen kauppa voi hyvinkin myydä verkossa toisella brändillä, toisella hinnalla, toiselle yleisölle.
Myymälöissä voi luoda kokemuksia
Jopa purukumin myymisestä voi saada kokemuksellisen pelin kuten Joe Pine kertoo allaolevassa videossa:
Kaupan, myymälöiden ja kivijalkaliikkeiden on muututtava
Kivijalkaliikkeiden on muututtava joko niin, että ne tekevät asioita isommin globaalisti tiukassa focuksessa tai sitten myytävä enemmän vaikkapa palvelua ja elämyksiä asiakkailleen. Kivijalkakaupan on yhä useammin tehtävä bisnes jollain aiheeseen liittyvällä palvelulla. Esimerkiksi sisustusliikkeen paras bisnes voi olla sisustussuunnittelu.
Osa valokuvausliikkeistä on muuttanut myyntiänsä kansalliseksi, osa kansainväliseksi. Pieni kivijalkamyymälä voi muuttua kansainväliseksi menestysbisnekseksi jos vain haluat. Monta hienoa muuntautumista on nähty esim 1991 valokuvien kehittämiseen perustetun IFIn brändin freessaus IFI:stä Ifoloriksi ja bisneksen kääntäminen lähes konkurssin partaalta 19 miljoonan bisnekseksi. Myymälä ja kivijalkaliike voisi yhtä hyvin muuntautua vaikka miksi.
Me kuluttajat pakotamme kaupan alan muuttumaan
Kaupan alan murros johtuu meidän kulutusmuutoksesta. Haluamme parempaa palvelua, parempia elämyksiä ja haluamme nauttia ostoksista. Haluamme jakaa kokemuksemme muille ja haluamme varmistaa, että shoppailusta tulee meille onnistunut kokemus. Onneksi pitkän linjan toimijat ovat havahtuneet ja esimerkiksi jopa Keskon huhutaan käyttävänsä tänä vuonna yli 50% mainosbudjetistaan digitaaliseen.
Luo myymälästäsi, kivijalastasi tai verkkoasioinnista sellainen elämys, että asiakas haluaa palata uudelleen ja uudelleen ja kertoo kokemuksestaan kavereilleenkin!
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka vetää Suomen nopeiten kasvavaa mainosverkosto Improve Mediaa ja on City-lehden julkaisija.