Digitalisoituminen ja on-demand painaminen on tullut käyntikortteihin, suoramainontaan ja jopa kirjojen painamiseen. News 2 fax toimitti aikanaan uutisia faksilla. Digitalisoituminen tulee moneen kohtaan ja nopeuttaa tiedon siirtoa. Printti voidaan ajatella staattisena tietokoneen näyttönä, josta voit lukea siihen printatut uutiset. Printtiä voidaan innovoida edelleen. Tällä videolla esitellään uudenlainen printtimedia. Hauska ideana ja kampanjana.
Miten sinä luet uutisia? Oletko havainnut kulutustottumuksissasi mitään muutosta viimeisen 10 vuoden aikana?
Menestystä elämääsi. Muista innovoida. Tulevaisuudesta tiedämme vain, että se on erilainen kuin mitä ikinä arvasimme.
Olemme tottuneet näkemään Zalandon mainoksia joka paikassa. Moni ihmettelee: Miten ne sen tekevät? Esittelen tässä yhden tavan ostaa retargetointimainontaa.
Testissä Adroll.com -jälkimarkkinointityökalu
Tein LavasDesign.fi -sivuille yhden sisältömarkkinointiländärin. Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa, niin käy tästä lukemassa 6 tehokasta tapaa tehdä sisältömarkkinointia. Huomautus, siellä on nyt itse asentamani seurantapikseli, joten tulet jatkossa näkemään Adrollin kautta seuraavanlaisia muistutusmainoksia.
Nykyaikaista mainontaa kannattaa kokeilla. Jos tarvitset apua, voin mieluusti tulla neuvomaan ja meidän muutkin asiantuntijat.
Varoitus: Adroll:in ja Google kautta vakiona ostettuna mainonta näkyy sitten ihan ties millä sivustoilla. Mikäli haluat suojata brändiäsi, kannattaa ostaa esim Adformin kautta mainontaa brändisivustoilta ja kohdentaa näytöt tietyille valitsemillesi sivustoille jotka sopivat brändisi luonteeseen.
Olin tänään markkinointiviestinnän seminaarissa. Keskustelin Viestinnän ammattilaisten liiton toiminnanjohtaja Elina Melginin kanssa toimialan konvergenssista. Samaa pohdimme myöhemmin päivällä Edita Publishingin Tuula Wäyrysen kanssa.
"Journalismin ja viestinnän raja hämärtyy." - Tuula Wäyrynen
Olen aloittanut työurani nettisivujen tekijänä. Aluksi minua halveksittiin, ettei se ole oikeaa viestintää. Siten aloin tekemään mobiilimarkkinointia. Ei kukaan kännyköitä katso, tänään sms-markkinoinnilla ja sähköisellä viestinnällä vedimme yhden yrittäjien tilaisuuden täyteen. Olen myös pyörittänyt menestyksekkäästi verkkokauppaa. Rakennamme W3 Groupissa monikanavaisia asiointiratkaisuja sekä automatisoidun markkinoinnin ratkaisuja. Mulla on firmoja markkinoinnin, median, viestinnän ja sähköisen asioinnin eri osa-alueilla. Nyt yhtäkkiä mua pyydetään puhumaan eri tilaisuuksiin mediamurroksesta ja huomaan että osaamistani arvostetaan enemmän kuin koskaan.
Olin ensimmäistä kertaa elämässäni tänään markkinointiviestinnän viikolla. Olen ollut enemmän it-alan messuilla, koska olen aina luullut, että teen it-juttuja. Yhtäkkiä huomaan, että it, viestintä, journalismi ja markkinointi yhtyvät ja olemme samassa päätepisteessä: kommunikaation ytimessä.
Tämä pitkä johdanto saattelee nyt meidät siihen, että alan luetella mitä kaikkia titteleitä minulla ja työkavereillani it-media-journalismi-viestintä-markkinointi -konsernissani on.
Olisihan noita lisääkin. Aikamoinen kirjo ammatteja yhdessä talossa.
Menestystä ja selkeyttä viestintään. Älkää antako termien tai titteleiden hämätä teitä. Muistakaa, että asiakas on tärkein ja asiakkaalle pitää viestiä selkeästi!
Eero Lehti oli 5 vuotta etuajassa RTB:ssä, media-ala ei silloin lämmennyt ajatukselle. Nyt osa mainostilassa on ostettavissa huutokaupan kautta. Printissä näin ei ole, mutta digi on.
Oli vuosi 2008 kun Suomessa suunniteltiin mediatilan huutokauppajärjestelmää. Isot media-alan toimijat eivät pitäneet ajatuksesta. Kärkimedian mediamyyjille ja toimialalle tuo olisi ollut katastrofi. Perinteisesti alalla on mieluummin laitettu omia mainoksia täyttöpaikoille, kuin halvalla jollekin. Nykyään asia on tullut uudestaan esille kansainvälisen kilpailun ja pirstaloituneen median kautta. RTB eli Real Time Bidding, eli automatisoitu huutokauppa on vuoden kohusana.
Mediatilan huutokaupassa on kyse siitä, että aina joku kampanja siirretään viikolla eteenpäin, mainostaja perääntyy, peruuttaa ja mainospaikka jää tyhjilleen. Sellaiseen paikkaan on sitten mukava laitaa oma mainos tai sitten sen paikan voi huutokaupata eniten maksaavlle.
Nykyaikaisessa markkinoinnissa mainonta jakaantuu neljään muotoon: 1) Display mainonta, joka sopii brändin rakentamiseen ja tietyn jutun kampanjointiin tiettynä viikkona tai ajanjaksona. Taktinen mainonta tässä lisääntyy vuonna 2014. 2) Long tail -mainontaan, joka tukee ensimmäistä. Se jakaantuu olemassaolomuistutusmainonnan ja taktisen mainonnan lisäksi: 3) Jälkimarkkinointiin, eli retargeting: sivustolle tulleille käyttäjien stalkkaamiseen. Brändi lähtee seuraamaan sua ja muistuttaa brändin olemassaolosta. 4) Taktiseen ostoja optimoivaan retargeting jälkimarkkinointiin: Jos olet laittanut ostoskoriin jotain, niin mainos "lähtee seuraamaan" sua muualla netissä. Myös City Digitalissa tämä on mahdollista.
City Digital antaa 1-5% inventaarista huutokauppaan. Se ei ole paljon, mutta ei se ole vähänkään.
Yrittäjyyden yksi periaate on, että kokeiluja pitää tehdä ja kannattaa tehdä, jotta oppimista tapahtuu. City Digital on päättänyt myydä osan mainostilasta huutokauppaperiaatteella. Huutokauppa toimii niin, että kun myytävää on niukasti, niin hinnat nousevat ja kun myytävää on liikaa, niin se laskee hintoja. Onko se ongelma? Tavallaan on, koska netissä, printissä, telkkarissa, youtubessa jne on aina myymätöntä tilaa. Huutokauppahinnoilla et saa parhaita paikkoja. Saat vain vähemmän huomioarvoisia paikkoja. Paraatipaikkaa on turha odottaa RTB:n kautta ostettavaksi.
Vähemmän huomioarvoisetkin paikat ovat ammattiostajalle hyödyllisiä. Niitä voi käyttää hyvin esimerkiksi ostoskorin muistutusmarkkinointiin. Kun asiakas on käynyt verkkokaupassasi ja laittanut ostoskoriin tuoteita, voit mainostaa niitä tuotteita Cityn vähempihuomioarvoisilla paikoilla ja asiakkaasi voi nähdä tuotteet siinä sopivasti. Brändimainontaan ja uusasiakashankintaan on sitten ihan normaalit paraatipaikat ja niitä voi ostaa City Digital -myynnistä. Teknistä konsultointia ja RTB toteutusta voi ostaa esim W3 Group Finland Oy:ltä.
Pieni osa City Digitalinkin inventaarista siis on ostettavissa huutokaupalla. Pyydä mediatoimistoasi kokeilemaan City Digitalia tai osta meiltä suoraan ja kokeile.
Hyvät ideat kaipaavat joskus oikean ajan ja ympäristön, jotta ne voivat toteutua.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
ps. Mainittakoon nyt vielä että Eero Lehdellä ei ole mitään tekemistä City Digitalin tai Cityn kanssa. Olin tuossa projektissa mukana W3 Group Finland Oy:n konsulttina.
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.
Maailma on kääntynyt päälaelleen. Ennen printtilehdissä tehtiin isoja tuloksia ja digiyksiköt tekivät tappiota. Mediamaailmassa on paljon halveksittu sitä, että printin euro on digin 10 senttiä. Ostin City-lehden vajaa vuosi sitten ja uskoin, että tässä mahdollisuus säilyttää yksi suomen arvokkaimmista kulttuuria ylläpitävistä voimista.
1.11.2012 oli ensimmäinen päivä City-lehden kustantajana. Printti oli lopetettu. Tunnelma yrityksessä oli pelokas. Kerroin, että aion tehdä Cityn digitaalisesta bisneksestä kannattavaa. Osa katsoi minua epäilevästi. Osa oli jo karannut takavasemmalta. Kilpailijoiden piireistä kuului räkäistä naurua ettei City voi pysyä pitkää aikaa pystyssä.
En kertonut vielä mitä aion tehdä. Lukijoiden käsitys maailmasta on muuttunut. Kännykät ovat yleistyneet. Älypuhelin on fiksumpi kuin koskaan. Monella työmatkalaisella kulkee salkussa pädi. Nettiä surffataan sähköisillä välineillä. Maailma on muuttunut. Cityn on muututtava.
Maailma on pirstaloitunut. Ihmiset seuraavat nykyään entistä valikoivammin medioita. Nykyaikainen mediatalo ei voi lähteä siitä lähtökohdasta, että palkataan kaikki parhaat toimittajat, niin sitten meitä seuraavat kaikki. Maailma on muuttunut niin, että toimittajia pitää olla entistä isompi määrä. Cityllä oli viime vuonna 20 täysipäiväistä työntekijää. Tämän vuoden loppuun mennessä Cityllä tulee olemaan City Digital -verkostossa yli 100 sisällöntuottajaa. Osa palkattuja journalisteja, osa itsenäisiä yrittäjiä ja osa harrastajia ja kansalaisjournalisteja.
8.2.2013 julkistimme ensimmäisen yhteistyön legendaarisen MoonTV:n ja Festarit.org:n kanssa. Nämä olivat ensimmäiset avaukset City Digital -verkoston perustamiseksi. Myös www.ilmainensanakirja.fi -liitettiin mukaan verkostoon.
15-28.3.2013 Vietimme perinteistä SYÖ -viikkoa ja ravintoloiden palaute: "Syö-viikot toimii paremmin kuin koskaan" -todisti meille, että sähköinen markkinointi toimii stadissa paremmin kuin printti.
30.4.2013 Julkistimme uuden sivuston. Deitti.net käyttöliittymä parani huomattavasti ja deittailijoiden määrä lähti valtavaan kasvuun. Blogit yleistyivät nopeasti. Cityyn pystyy nyt perustamaan kuka tahansa ikioman blogin.
Toukokuussa Vivas.fi :n Aleksilta tulee meili. Styylattaisko. No kimpsut yhteen, kihlat kaupoista, firma pystyyn ja City Digital hattu päähän.
15.6.2013 saimme uudet tutkimustiedot. Meidät yllätti se, että Cityä lukevat 20-45 vuotiaat. Luulimme että te lukijat olisitte vain nuoria, mutta olettekin nuorekkaita: http://www.city.fi/mediatiedot/tutkimus
Viikolla 31 kävijöitä oli lähes 450 000. Enemmän kuin paperilehdellä ikinä.
19.8.2013 City Digital kasvaa ja särkee ennätyksiä
Kaksi viikkoa edellisen ennätyksen jälkeen City Digitalin kumppaniverkosto takoo jälleen uusia huippulukemia. Viikolla 33 City Digital tavoitti yli puoli miljoonaa, tarkalleen 507 054 uniikkia kävijää ja 604 283 eri selainta sijoittuen TNS Metrixin viikkotilastossa sijalle 8. Taakse jäivät mm. Kauppalehti, Voice, Indiedays, Stara sekä Seiska. City Digitalin päämääränä on tavoittaa jatkuvasti vähintään 400 000 urbaania suomalaista sekä tarjota mainostajalle helpon ja tehokkaan välineen pysäyttää ihmisen, joka ei koskaan pysähdy.
Cult24, Duunitori, Vitonen ja Tyyliniekka mukaan
City Digitalin kasvavaan verkostoon kuuluu emosivusto City.fi:n lisäksi Suomen vanhin nettideittipalvelu Deitti.net, viihteeseen keskittynyt supersuosittu Vivas.fi, legendaarinen nettitelevisio MoonTV.fi, festaritiedon lähde Festarit.org sekä Ilmainensanakirja.fi.
Kahden viikon aikana City Digitaliin on liittynyt myös kulttuurin sekakäyttäjille suunnattu Cult24.fi, innovatiivisia ratkaisuja työnhakuun tarjoava Duunitori.fi, ideoita, ilmiöitä ja ihmisiä listaava Vitonen.fi sekä miesten klassiseen muotiin keskittyvä Tyyliniekka.fi. Tulevista kumppaneista tiedotamme pian lisää.
Tutustu City Digitaliin
28.8.2013 Blogaajien joukko kasvaa Kirsi Salo aloittaa City:ssä blogaajana
3.9.2013 Kustantajaurani ensimmäinen CITY -printtilehti ilmestyy
Olemme kääntäneet ansaintalogiikan ylösalaisin. Teemme digitaalisella medialla bisnestä julkaistaksemme paperilehteä. Paperilehden tehtävä on kertoa, että City Digital -verkosto on olemassa ja elävämpänä kuin koskaan.
Kiitos Panu "maailman paras päätoimittaja" Jansson! Hieno lehti tuli! Kiitos City -tiimi. Kiitos myyntitiimi Ulla, Karo, Tuomas ja Antti. Kiitos devaajat Leo ja Tomi! Kiitos super-Jesse! Kiitos City Digital -verkosto. Kiitos Vivasin Aleksi, Leo ja Rosanna. Kiitos MoonTV:n Jarkko & Co! Kiitos Jarno ja Festarit.org porukat! Kiitos Pauli & Cult24 porukat! Kiitos Martti, Thomas, Elisa & muut Duunitorin jengi! Kiitos Sasu & Stadissa jengi! Kiitos Matti the Tyyliniekka Airaksinen! Kiitos kaikki duunikaverit ja yhtiökumppanit ja jotka unohdin tästä listasta! Kiitos Samuli Seppälä ja www.verkkokauppa.com . Kiitos että teitte City -printin mahdolliseksi!