Tässä videolla muistutusta mopoilijoille ja autoilijoille. Pidä silmäsi auki!
4+1 tyypillisintä syytä mällätä prätkällä kohtalokkaasti:
Liikenneturva on koonnut listan tyypillisimmistä mälläyssyistä. Tiedot on kerätty kuolemaan johtaneista kolareista. Lue läpi. Katso ylläoleva video ja aja tarkkaavaisena. Suosittelen myös autoilijoille, että huomioitte motoristit.
1. Suistuminen vauhdilla (25 %)
- Ajonopeus tilanteeseen tai kuljettajan taitoihin nähden liian suuri
- Pyörä ohjautui tieltä yleensä kaarteessa
- Kuljettajat sekä kokemattomia että kokeneita
- Usein ”mutkatie”
2. Suistuminen/törmääminen humalassa (24 %)
- Useimmiten suistumisia
- Ajonopeudet useimmiten kohtuullisia, mutta tilanteeseen nähden liian suuria
- Ajoon lähtö humalaisen päähänpisto
- Kokeneita tai kokemattomia motoristeja
3. Moottoripyöräilijä toimii oikein tai aito vahinko (22 %)
- Usein vastapuoli vahingon pääasiallinen aiheuttaja
- Motoristit vähän iäkkäämpiä, kokeneita tai kokemattomia
- Isoilla teillä, jolloin nopeus pahensi seurauksia
- Useimmin risteyksissä
4. Keulinta/Kaahaus/Kohellus (15 %)
- Moottoripyöräilijän toiminta ei sopinut normaaliin liikenteeseen
- Hallinnan menetys jarrutuksessa tai wobblauksen seurauksena
- Wobblaus johtui kovasta nopeudesta tai keulimisesta
- Vastapuoli yllättyi moottoripyöräilijän toiminnasta
- Tyypillisesti alle 30‑vuotiaita miehiä
- Kohtalaisen kokeneita tai kokeneita motoristeja
Bonus. Erittäin tehokas pyörä
Poikkeaminen liikenteen rytmistä (13 %)
- Usein huomattava ylinopeus
- Tilanteeseen ja liikenteeseen nähden liian suuri nopeus
- Motoristin toiminta heikensi vastapuolen ja omia mahdollisuuksia toimia
- Pääasiallinen aiheuttaja joko vastapuoli tai moottoripyöräilijä itse
- Kokeneita ja kokemattomia motoristeja
Lähde: Liikenneturva
Muista olla varovainen liikenteessä varsinkin näin kesän alussa. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
motoristi, kahden pojan isä ja sarjayrittäjä
Ajoimme tänään Pokharasta-Kathmanduun. Päätiellä on kivoja maisemia mutta päätimme silti kokeilla löytyisikö jotain aidompaa Nepalin elämää joen toiselta puolelta.
Joen voi ylittää monenlaisella härvelillä. Useimmat silloista on 1-4 ihmisen kuljettimia, ja osa on isompia. Harvoista voi mennä autolla yli mutta jälleen moottoripyörä todisti ylivoimaisuutensa kulkupelinä Aasiassa.
Otimme kapean riippusillan ja ajoimme sitä pitkin joen yli pienen kylään. Meidät otettiin mukavasti vastaan ja heti meille oltiin tarjoilemassa ruokaa. Kieltäydyimme ja jatkoimme matkaa.
Emme tietenkään olleet varautuneet kunnollisilla kartoilla joten kyselimme jokaisessa polun mutkassa ihmisiltä minne mennä.
Jälleen kannatti kokeilla sivutietä. Pääteiltä kannattaa poiketa. Näkee sellaisia paikkoja mitä muut turistit eivät bussilla ohi kaahatessaan näe.