Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikkia Finnairin lentäjiä.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lisätietoja lentosimulaattoreista
- Suomen Ilmailumuseo
- Suomen ilmailumuseon lentosimulaattorit
- Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3 01530, Vantaa
Menestystä elämääsi ja hyviä lentotunteja!
Ilkka O. Lavas
City