Lentokoneiden turvallisuusmääräykset ovat nykyään niin tiukkoja, ettei lentokoneen ohjaamoon pääse lähes koskaan katsomaan millaista lentäminen on. Vielä vaikeampaa tai jopa mahdotonta on, jos haluat kokeilla isolla lentokoneella lentämistä. Tarvitset lentolupakirjan ja ison tukun rahaa, että voit vuokrata koneen. Monelle se on liian pitkä ja kallis prosessi. Onneksi on olemassa lentosimulaattoreita joihin pääsee vaikkei olisi aiempaa lentokokemusta.
Lentäjäkin treenaa simulaattorilla
Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden lentäjillä on säännöllisesti koulutusta lentosimulaattoreissa. Simulaattori on aidon lentokoneen ohjaamosta rakennettu lentokonetta ja lentämistä simuloiva laite. Laite on kuin liikkuva huvipuistolaite ja se on rakennettu niin, että tuntuu ja näyttää siltä kuin olisit aidossa lentokoneessa.
Lentosimulaattorin voi vuokrata kuka tahansa
Lentosimulaattoreita voi vuokrata esimerkiksi ilmailumuseolta. Suomen Ilmailumuseo on Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva ilmailun erikoismuseo. Ilmailumuseolla voi itse hypätä lentokoneen puikkoihin.
Ilmailumuseolla on neljä simulaattoria käytössä:
- OH-IMS -simulaattori
- Messerschmitt Bf 109 -simulaattori
- Diamond DA42 -simulaattori
- Boeing 757 -simulaattori
Boeing 757 lentosimulaattori Cityn testissä
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikki Finnairin lentäjät.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Meille on varattu lentotunti Boeing 757 simulaattorista. Tunti lentoaikaa riittää kuulemma hyvin. Siinä ehtii tekemään 3-4 kierrosta Helsingin yllä.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lentosimulaattori on mainio elämys, joka sopii vaikka lahjaksi. Suosittelen! Kiitos ilmailumuseolle ja Finnair Flight Academylle.
Lisätietoja lentosimulaattoreista
- Suomen Ilmailumuseo
- Suomen ilmailumuseon lentosimulaattorit
- Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3 01530, Vantaa
- Finnair Flight Academy, Pyhtäänkorventie 11, 01530 Vantaa
Ilmailumuseo myy simulaattoriin elämyspaketteja Elämyslennot sisältävät noin tunnin ohjeistuksen ja tunnin lentoaikaa. Lennoille mahtuu kolme asiakasta, jolloin jokainen saa 20 minuuttia lentoaikaa - lento-osuudella tehdään lentoonlähtö, nousuvaihe, laskukierros, lähestyminen ja laskeutuminen. Yhden asiakkaan lentäessä muut voivat seurata tilannetta tarkkailijapenkiltä.Menestystä elämääsi ja hyviä lentotunteja!
Ilkka O. Lavas
City
ps. lentäjävitsi:
Lentokone nousi ilmaan, mutta palasi saman tien takaisin kentälle.
– Mikä hätänä? tiedustelivat matkustajat.
– Lentäjän mielestä moottorista kuului epäilyttäviä ääniä. Mutta ei hätää, saamme tuota pikaa uuden lentäjän.