Sain kuukausi sitten spämmin Mainostajien liitolta. Tai ei se spämmiä ollut, se oli kohdennettua asiakkuusviestintää. Jos se olisi ollut spämmiä, se olisi ollut kohdentamatonta enkä olisi kokenut kuuluvani kohderyhmään.
Mainostajien liiton -kirje osui minulle, koska he arvelevat, että olen mainostajien liiton jäsenenä jotenkin kiinnostunut mainonnasta. Osui oikeaan. Kirjoitin nimittäin vuodenvaihteen uudenvuoden lupaukseeni:
- Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
- Opettele mittaamaan brändimainontaa
- Kirjoita ja testaa miten brändimainonta toimii
- Rakenna brändejä
Näitä haluan tehdä ja olen tehnyt.
Tilasin kirjan ja se kolahti postilaatikostani tällä viikolla. Sähköpostimainonta toimii. Mainostajien liitolla on hyvä kiinnostava kohderyhmä, jota voi kaupallistaa digitaalisen suoramainonnan välineillä eli push-viesteillä.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan kolahduksia
- Suomalaiset ovat taitavampia luomaan arvoa, kuin kommunikoimaan siitä.
- Tärkein kysymys brändin luonnissa on "missä voitte olla parhaita?"
- Markkinoinnin tehtävä on auttaa myyntiä myynnissä ennenkuin myynti edes aloittaa.
- Hyvä markkinointi luo ostajalle yrityksestä / brändistä positiivisen mielikuvan, että myyjän on helppo myydä, jottei käy niinkuin McGraw-Hillin mainoksen myyntitilanteessa:
- Terveeseen yritykseen kaikki raha tulee markkinoilta. Lyhyellä tähtäimellä markkinat, eli asiakkaat, voi huijata ostamaan valheellisella mainonnalla tai hintojen polkemisella, mutta pitkän päälle kestävän liiketoiminnan rakentamiseen on vain yksi resepti. Pitää tuottaa jotain, mikä vastaa asiakkaiden odotuksiin tai ylittää ne, ja myydä sitä hinnalla, joka on asiakkaiden mielestä hyväksyttävä suhteessa rahalle saatuun vastineeseen.
- Menestyjät keräävät äkkiä vanaveteensä "minä myös" -matkijoita.
- Asiakkaalle on inhimillistä pohtia sellaistakin turhamaiselta tuntuvaa kysymystä, että minkälaisiin ihmisiin muut hänet samaistavat, jos hän valitsee tietyn brändin?
- Brändin faniudeksi en laske mitään niin heppoista kuin brändistä tykkääminen Facebookissa. Yläpeukun klikkaaminen hetken mielijohteesta pakastepizza- tai vaatebrändin Facebook-sivulla ei vielä osoita minkäänlaista sitoutumista, tai edes erityistä preferenssiä brändiä kohtaan. Faneja ovat sellaiset käyttäjät, jotka ovat valmiit näkemään paljon ylimääräistä vaivaa varmistaakseen uuden tuotteen saamisen itselleen ensimmäistän joukossa, tai levittääkseen brändin ilosanomaa sen puolesta. (Kuten minä tässä blogissa hehkutan Petri Uusitalon kirjaa)
- Integroidun kampanjasuunnittelun painopiste: Eri mediakanavat ovat luonteeltaan, vaikutusmekanismiltaan ja informaation välittämiskyvyltään hyvin erilaisia...Markkinointiviestinnän tekeminen ymmärretään nykyään useimmiten eri kanavien linkittämiseksi toisiaan täydentäväksi ja syventäväksi sekä asiakkaita aktivoivaksi jatkumoksi. (lyhennetty alkuperäisestä)
- Brändin vahvistaminen on sama asia kuin liiketoiminnan kehittäminen.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan arvostelu
Suosittelen kirjaa kaikille bisneksessä johtavassa asemassa oleville tai sellaiseksi haluaville. Ei tekisi pahaa muillekaan. Yleissivistys bisneksen rakentamisesta kuuluu jokaiselle työssä käyvälle.
Jos kirjasta korvaisi brändi -sanan tilalle firma/yritys/bisnes/tuote/palvelu sanan, useampi liikkeen johtaja ymmärtäisi kirjan viestin. Brändi on abstraktio kaikesta mitä ihmiset firma-entiteetissä tekevät ja miten abstraktio kohdataan.
Olen eri mieltä siitä, että innovaattorin paikka olisi aina pitkällä tähtäimellä tuotteliain. Myös nopeana jäljittelijänä voi menestyä.
Kirjassa on joitain vanhentuneita ajatuksia, mutta en anna sen häiritä lukemistani. Huomaa, että kirjoittaja on mainonnan konkari, mutta vielä pitäisi hieman tapahtua poisoppimista, jotta voisi aidosti puhua nykyaikaisesta markkinoinnista.
Silti kirja on erinomainen vaikka pieniä yksityiskohtia vielä olisin viilannut ennen julkaisua.
Suosittelen! Menestystä elämääsi ja brändäämiseen, miten ikinä sen käsitätkään!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital