Elokuvat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on thriller.

Hitlerin mutsi

Hitlerin mutsilla on tänään päällään Karen Milleniä. http://www.karenmillen.com/biker%20dress/sale-garments/KarenMillen/fcp-product/103DN10706

Vasemmallla istuva nainen, jolla on yllään Karen Milleniä, ei ole mikään Hitlerin biologinen mutsi.

kuva:kimmo laakso

Oikeasti kyseessä on tukholmalainen kirjailija joka on tullut Helsinkiin.

Olen kiinnostunut hänen kirjoistaan, koska niissä sattuu usein kaikenlaista pervoa. Kirjailija näyttää hyvältä, mutta hänen kirjoissaan tapahtuu kaikkea vastenmielistä.
Kivaa!

Tukholmalaisen kirjailijan aviomies, joka on itsekin kirjailija, lisää että rikosromaanit ovat vähän kuin antiikin tragedioita. Niissä kuninkaalliset perheet teurastavat toisiaan.

Minusta on hupaisaa että me puhumme kaikenmaailman irstauksista lounaan päälle, sivistyneessä Tammi-kustantamon loungessa Korkeavuorenkadulla.

Tämän sivistyneen humanistisessa tiedekunnassa opiskelleen pariskunnan luomus on mm. 15-vuotias Josef, joka haluaa nussia siskoaan, ja joka teurastaa isänsä, pikkusysterinsä ja äitinsä veitsellä. Tässä Josefin siskon tilitys sivulla 161:

"Kahdeksanvuotiaana hän rupesi lähentelemään. Hän kysyi ottaisinko minä hänen kalunsa suuhun"

En oikein tiedä miten aloittaisin haastattelun. "Öö..Mielenkiintoinen perhe-elämän kuvaus!"

Olen sitä mieltä että kirjalliset pervoilut tukholmalaisittain ovat myös hiukan huvittavia. Minusta hulluista vinksahteneista lapsista jotka tappavat saisi hyvän parodian.

Oikeasti tukholmalainen, jolla on päällään Karen Milleniä, on dekkarikirjailija Lars Keplerin äiti.

Hän on myös kerran näytellyt Helsingborgissa teatterissa Hitlerin äitiä näytelmässä.

Hän osakirjoittaa menestyneitä rikosromaaneja. Ensimmäinen niistä "Hypnotisoija" on nyt myös filmatisoitu, ja se on ruotsin virallinen Oscar-ehdokas.
http://www.hollywoodreporter.com/news/lasse-hallstroms-hypnotist-is-swedens-368353

Minulla on sellainen vaikutelma, että tukholmalainen kirjailija pitää rooleista.

Olen vähän sekaisin kuka on kuka.

Juuri nyt hän kertoo miten jännittävältä tuntuu olla dekkarikirjailija Lars joka kirjoittaa "tehokasta, nopeatempoista proosaa".
Lars kuka?Hypnotisoija on Larsin kirjoittama. Larsia ei ole olemassakaan.

Taas yksi menestynyt ruotsalainen. Yritän kysyä Hitlerin mutsilta, aka Larsin äidiltä vinkkejä kuinka meistä suomalaisista voisi tulla hyvännäköisiä ja menestyneitä kuviteltujen rikoksien taitureita.

"Valitettavasti me emme tunne suomalaista rikosskeneä" tukholmalainen kirjailija sanoo.

Hän ei ole lukenut ensimmäistäkään suomalaista dekkaria.

Edellyttääkö menestys tässä tapauksessa että koettaa loppuun saakka välttää suomalaisia dekkareita?

Hänen vieressään istuvalla miehellä on tänään päällään Bossia.

Menestynyt ruotsalainen, Hitlerin mutsia näytelleen naisen aviomies.
Larsin isä.

Hän selittää lukevansa rikoskirjallisuutta lähinnä ruotsiksi ja englanniksi. Ei kuulemma käännetä tarpeeksi suomalaisia.
Molemmat vakuuttavat ettei menestykseen ole mitään kaavaa mitä me suomalaiset voisimme kopioida. Täytyy vaan kirjoittaa jännittäviä kirjoja, kuten he tekevät.


3-D, kakkaako?  1

Käydessään eilen puffaamassa lontoolaisille uutta kauhukomediaansa Burke and Hare, John Landis tyypilliseen tapaansa parjasi Hollywoodia. Tähtisysteemi on bullshit. Lipputulot ovat ainoa kriteeri ohjaajan loistavuudesta. Tekniset innovaatiot tulevat ja menevät. Kun elokuvakameroihin kehitettiin zoom oli tuloksena elokuvia joissa -yllätys yllätys, zoomailtiin aivan helvetisti ja useimmiten ilman mitään syytä. Samoin CGI on tehnyt tietä 3-D renesanssille. Landisin mielestä Avatar "näyttää todella hyvältä, mutta on tosiasiassa "Vitun tyhmä elokuva".

Elokuvan nuolikohtaukset ovat ohjaajan mukaan pelkkää vanhan kierrätystä. " No oletko koskaan nähnyt 3-d länkkäriä The Charge at Feather River vuodelta 1953?" Landis kysyy ja pitää tauon. "Katso niin tajuat mistä Cameron on saanut idean nuoliinsa" Landis sanoo.

200-päinen yleisö purskahtaa kuin sitcomin laugh trackillä.

Ja ivallisella äänellä Landis paljastaa että Landisin ohjaamasta Michael Jacksonin Thriller-videosta ollaan valmistelemassa 3-d -versiota! Tuskin maltamme odottaa! Pitänee odottaa kunnes Landis saa käräjät päätökseen Jacksonin maksamattomista royalteista.Maksamatta on edelleen muutama miljoona.

On monia jotka pitävät Landisia itsekeskeisenä paskapäänä. Mutta tiliinsä on laskettava Ray Ban -renesanssin ensimmäinen aalto 1980-luvulla. Se pakotti hakunilalaisen huoltomiehenkin sonnustautumaan lounastauolla "reiskoihin" Hiacensa hytissä. John Belushin ja Dan Aykroydin suorituksen myötä Blues Brothersissa (1980) elokuviin syntyi uusi "kaurismäkeläinen" stereotyyppi,mies mustissa. Hänen 1990-luvulla tuottamansa Dream On tv-sarja toimi ponnahduslautana monille spin-off sarjoille Frendeistä Frasieriin.

Mutta John Landis on tehnyt myös elokuvahistorian parhaan ihmis/susi muodonmuutoksen. Ihmissusi Lontoossa -elokuvan metamorfoosi peittoaa mennen tullen tietokoneavusteisen CGi pikkuveljensä The Wolfman -remakessa (tai missä tahansa nykyelokuvassa). Universal yritti kosia Landista. Mutta tyypilliseen vinoon tyylinsä Landis kieltäytyi, koska hyvää on turha yrittää parannella.

Universalin uusintaversiossa tekniikka voi olla edistyneempää, mutta mitään pelottavaa siinä ei ole. Kysymys kuuluu: miten on mahdollista että Landisin 1981 tehty kauhukomedian groteski revittely onnistuu olemaan paljon inhottavampaa, vaikuttavampaa ja parempaa kuin kolmekymmentä vuotta myöhemmin tehdyssä "edistyneemmässä" tietokoneavusteisessa versiossa?

Tsekkaa jos et usko, juuri tästä Michael Jackson sai idean Thriller-videoon:

http://www.youtube.com/watch?v=InnMUffpgrU