Elokuvat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on väkivalta.

200km/h Mannerheimintiellä  2

Miksi takaa-ajot, ultracoolit letkaukset ja toiminta eivät ole kotonaan kotimaisessa elokuvassa? Tämä on aihe josta jokaisella on mielipide. Myös elokuvatuottaja Jesse Fryckmanilla jota haastattelin tähän lehteen. Fryckman innostui keskustelumme kuluessa siteeraamaan esikuvaansa elokuvatuottaja Markus Seliniä ja totesi jotenkin tähän tyyliin: "Kun sä katsot jenkkileffaa sä pystyt lentämään avaruudessa, ajamaan kaupungin läpi 200km/h tai pystyt heilumaan käsiaseille suburbaneissa. Mutta anna olla, jos teet jotain samaa kotimaisessa elokuvassa siitä tulee epäuskottavaa. Kaikki miettii, hetkinen,ethän sä nyt voi ajaa Mannerheimintiellä noin kovaa. Kotimaisen elokuvan on pakko olla realistista"

Tämä oli kiintoisa, hyvin usein esitetty väite. Pelkäsin että keskustelumme saa lapsellisen sävyn, jossa toimintaa pidetään itseisarvona, eikä havaita action-sankareiden takana piilevää ajattelua ja politikointia. Sanoin Fryckmanille katsoneeni viimeaikoina mielelläni paljon skandinaavisia dekkareita. Sanoin että näissä väkivalta ei tunnu feikiltä. Fryckman totesi että väkivaltaa on näissä elokuvissa hyvin vähän. Siinä vaiheessa ajattelin lähinnä ruotsalaisia filmatisointeja Sjöwallin & Wahlöön dekkareista. Mietin koko elokuvatuottajan kanssa käydyn keskustelun ajan oliko joku pointti unohtunut keskustelustamme.

Sitten tajusin: olimme unohtaneet hyvinvointivaltion. Syy miksi meillä ei ole väkivaltaisten valkoisten miesten elokuvallista perinnettä on sosialidemokratiassa. Kun Fryckman sanoi että kotimaisen elokuvan on pakko olla realistista hän viittasi juuri tähän, ehkä tietämättään. Sosiaalidemokraattiseen malliin maailmasta ei kuulu ajatus vapaaehtoisesta järjestyksenvalvojasta joka siivoaa kadut.

Siksi Mannerheimintiellä ajetaan 40km/h.

Väkivaltaisten elokuvien suuri nousu ajoittui 1960-luvulle. Dirty Harry oli esimerkkitapaus siitä kuinka sallivan yhteiskunnan liberaalit ja jeesmeininkiä promoavat tuulet olivat tulleet tiensä päähän. Harry Callahan oli läpeensä konservatiivi hahmo, joka laittoi pitkätukkaiset sekakäyttäjät magnumillaan ojennukseen. Ja juuri Harryn liki fasistinen vigilante- hahmo elää ja voi hyvin mutta hyvin harvoin suomalaisessa elokuvassa.

Olin kuitenkin yllättynyt tajutessani että tv:stä tulevan ruotsalaisen Beckin ilkeä komisario Gunvald Larsson on itseasiassa saman aikakauden lapsi kuin Dirty Harry, vaikka hän seikkailee keskellä hyvinvointivaltiota. Larsson esitelttin ensi kerran vuonna 1967. Sehän oli vain vuosi ennen kuin Clint Eastwood oli esiintynyt Rautaisessa Cooganissa, joka oli eräänlainen western-versio Likaisesta Harrystä. Tämä osoittaa että ruotsalaiskirjailijakaksikko joka loi vittumaisen Gunvaldin, oli hyvin kartalla siitä miten väkivalta ja politiikka liittyvät toisiinsa.

Larssonia ja Harrya yhdistää se että nämä toteuttavat katsojien salaisen fantasian. Pannaan asiat kerralla järjestykseen ilman papereiden täyttöä ja byrokratiaa. Turha kuunnella mitä tädeillä on sanottavaan, se ei auta kuitenkaan. Turha käydä äänestämässä. Parempi toimia.

Erona on tietenkin se että kirjoittajat jotka loivat Larssonin olivat marxisteja. Heille Gunvar Larsson oli jonkinlainen fasistinen pilakuva, ei esikuva, jota tuli ihailla. Kirjoittajille hyvinvointivaltio oli ilmeisesti lähinnä fasismia demokratian varjolla.

Nyt lienee parasta skarpata alussa esittämääni väitettä: suomalaisessa elokuvassa ei esiinny väkivaltaa koska...

Me olemme niin kritiikittömiä sosiaalidemokratian rakastajia. Toiseksi: väkivalta on aina kytköksissä politiikkaan ja tämä seikka unohtuu elokuvantekijöiltä. Siten elokuvia jotka kuvaavat väkivaltaa ei voi tehdä vain apinoimalla aikaisemmin tehtyjä väkivaltaisia elokuvia. Tarvitaan käsitys niistä valtasuhteista jotka omassa yhteiskunnassa vallitsevat, elokuvan ulkopuolella.


Liisa, 11, ammatti: tappaja  7

Mitä tapahtuu jos kolmen lapsen äiti kirjoittaa toimintaelokuvan käsikirjoituksen?

Vastaus: ei mitään. Käsikirjoittajat eivät yleensä ole ensimmäisenä tulilinjalla kun uutta elokuvaa arvioidaan.

Mitä tapahtuu jos toimintaelokuvan käsikirjoituksen kirjoittaa 39-vuotias kolmen lapsen äiti jonka nimi sattuu olemaan Jane Goldman ja jolla on supreme-raskas F-H-kuppi?

Vastaus: valkokangas täyttyy tappajakakaroista. Koko elokuvaa aletaan markkeerata Goldmanin käsikirjoittamana. Se jossa Pikku Mirka hyppää keskelle varastohallia ja osoittaa sänkileukaa mutkalla. Pam! Roistot kaatuvat kuolleina polvilleen. Onko tämä viatonta hupailua vai jotain joka antaa syyn olla huolissaan nuorisomme tulevaisuudesta? Mitä tarhatäditkin sanovat? Osa tarhatädeistä epäilee että väkivaltaviihde on nyt astunut uudelle vuosituhannelle eikä paluuta ole. Ne jotka tosielämässä ovat väkivallan kohteena saavat kerrankin nauttia päähänpotkimisen riemusta. Onkohan se nyt laitaa?

2010-luvun turmeleeko väkivaltaviihde lapsemme-keskustelun päivitetyssä versiossa lapset, sen sijaan että turmeltuisivat pyssyn tekemistä rei'istä ohimolla aiheuttavat niitä itse. Käsikirjoittaja-kotiäiti Jane Goldmanin mukaan tämä on tarkoitus. Goldman joka on World of Warcraft-pelin fani ja uuden Kick-Ass indie supersankarileffan käsikirjoittaja on sitä mieltä että lapsille tekee hyvää näytellä väkivaltaelokuvissa. Se on hyvää vastapainoa tappamisen katsomiselle. Saadaksemme lapsistamme tasapainoisia meidän täytyy antaa heille lisää rooleja väkivaltaelokuvissa, Goldman tuntuu ehdottavan.

Muutama Hollywood-rooli Kelan tuella, sillä siitä kouluammuskelusta päästään.

Kick-Ass elokuvan 11-vuotias lettipää Chloe Moretz on Goldmanin fantastinen lapsifeministi. Hän ei käyttäydy. Goldman kirjoitti hänet tahallaan samalla kaavalla kuin minkä tahansa machopullistelijan. Hän ampuu, aukoo päätään. Ei käy sanoivat tuotantoyhtiöt. (Lopultahan se tietysti kävi ja ensi-ilta on huomenna). Silti Brittiläinen Daily Mail on nyt sitä mieltä että Goldman on syöksemässä näillä naiskuvillaan kansakunnan turmioon.

Sitäpaitsi Goldman ilmestyi toissapäivänä Leicester Squarelle samanlaisessa punaisessa peruukissa kuin tappajatytöllä on päässään elokuvassa. Sillä erolla että Goldmanin tukka on oma. Hän värjää sen 3kk välein. Koko kansakunta tuijotti Goldmanin tissivakoa joka oli monien mielestä aivan liian antelias. Nännipihaan oli vain muutama milli. Jotkut ovat sitä mieltä että Jane on nyt mennyt liian pitkälle.Toiset ovat sitä mieltä että siinä vasta repäisevä mimmi. Jotkut ovat sitä mieltä että Jane on varsinainen noita-akka joka on sitäpaitsi romaanikirjailija ja kiinnostunut paranormaaleista ilmiöistä.

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1259999/Kick-Ass-premiere-Brad-Pitt-joins-Jane-Goldman-party.html

http://www.traileraddict.com/trailer/kick-ass/red-band-trailer