Ennen vanhaan paikallislehdissä oli ostetaan / myydään palstat ja niiden kautta käytiin kauppaa.
Mediat sähköistyvät
Digitalisoituminen on tehnyt lehtien ostetaan myydään -palstoista tehottomia. Ennen vanhaan oli ihan ookoo odotella viikko tai kuukausitolkulla, että joku ostaa tavaran. Oli ihan ookoo, että ilmoitus painetaan moneen lehteen uudestaan ja uudestaan. Nykyään kierrätystavaroiden ilmoittelu on siirtynyt verkkoon.
Kilpailijoita tulee enemmän
Netissä kierrätyssivustoja on tuhansia. Suomessa käytetään paljon, esim:
- Toria
- Nettiautoa
- Nettimotoa
- Facebookin kirpputoreja
- Keskustelufoorumeiden ostetaan myydään palstoja
- Keltainen pörssikin on vielä olemassa, diginä
- huutonet
- jne
Digitaalisuus tarkoittaa nopeampaa palvelua
Laitoin toissapäivänä meidän vanhat lastensängyt netin kierrätyspalstalle. 20 minuuttia myöhemmin sängyille oli 10 ottajaa ja eilen illalla sängyt oli jo noudettu.
Digitaalisuus tekee appeista medioita
Digitaalisuus on tuonut myös uuden trendin: netin ilmoittelupalstoista ja kierrätyssivustoista on tullut medioita. Usein ihminen, joka myy jotain, on myös ostamassa jotain. Silloin on hyvä vaikuttaa ostopäätöksiin.
Digitaalisuus on mahdollisuus
- parantaa palvelun nopeutta
- tehostaa ja nopeuttaa prosesseja
- luoda uusia palveluja enstä kustannustehokkaammin
- kenelle tahansa luoda oma menestyvä media
- menestyä globaalisti
Menestystä elämääsi ja digitalisaatioon!
Ilkka Lavas
media-alan sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.improvemedia.fi
www.w3.fi