Olen nyt vuoden päivät huristellut sähköautolla. Se on riittävän pitkä aika, että saa jonkun käsityksen sähköautoilun toimivuudesta. Sähköautoilu on yleinen sähköllä liikkumisen muoto, mutta on muitakin missä jo liikumme sähköllä ja tulemme liikkumaan nyt ja tulevaisuudessa. Niin joo, ylläolevan kuvan auto ei liity omaan autooni muuten mitenkään. Ajan edullisella Nissan Leafilla.
Sähköautoilu
Sähköautoilussa eniten ihmisiä pelottaa, että miten pitkälle sillä pääsee ennenkuin akku loppuu ja miten lataus toimii. Tätä pelkoa ei voi voittaa muuta kuin kokeilemalla sähköautoilua. Useimmiten päivittäinen ajo on yllättävän pientä pyörimistä kaupungissa: töihin, kotiin, kauppaan ja taas kotiin. Monesti näitä ajoja on maksimissaan sata kilometriä päivässä. Sellainen on myös minun tyypillinen päiväni. Sata kilometriä menee muuten lähes millä tahansa nykyaikaisella sähköautolla yhdellä latauksella ja sen taas useimmat sähköautoilijat pystyvät hoitamaan oman kotinsa pistokkeesta yön aikana.
Matkalla lataaminen onkin sitten oma hommansa. Moni intohimoinen sähköautoilija jaksaa ladata, mutta monella, myös minulla esimerkiksi on kakkosautona hybridi, millä voin sitten ajaa bensalla pidempiä matkoja ilman pitkiä lataustaukoja, rikkoutuneilla lautauspisteillä kiroilua ja loskasta likaisten kaapelien kanssa taistelua. Sähköautolla pääsee kyllä pitempiäkin matkoja, mutta se vaatii toistaiseksi suunnittelua ja kompromisseja. Varsinkin talvella sähköautojen lämmitys syö sähköä usein niin paljon, että ajomatka tipahtaa jopa puoleen. On muuten aika stressaavaa seurata akun latausmittaria moottoritiellä jos välillä pitää ottaa lämmitys pois, että pääsee kotiin asti sellaisena päivänä kun työpaikan kaikki latauspistokkeet ovat olleet koko päivän varattuja ja aikataulu niin kiireinen, ettei ole ehdi ladata akkua missään muuallakaan ja illan harrastusmenoissa pitäisi jo olla.
Sähköpyöräily
Sähköpyöräilyllä on vähän sellainen maine, että jotkut mutisevat partaansa, etteikös tuo nyt jaksa polkea. Höpötystä sanon minä. Sähköpyöräily on autoilulle ja joukkoliikenteelle varsin mainio vaihtoehto. Pyöräilyä ilman sähköä ei pidä sekoittaa sähköpyöräilyyn. Ne on eri liikkumisen muotoja. Ebiket ovat Kiinassa ja aasiassa todella suosittuja. Länsimaissa tulemme kaukana perässä tässä kehityksessä. Sähköpyörä on yksi parhaista kaupunkiliikenteen muodoista, kunhan tiet ovat puhtaita ja latausta riittää. Sähköpyörä on siitä kätevä, että sen voi ladata useimmiten tavallisesta sähköpistokkeesta ihan mistä vain.
Sähkömopot, sähkömoottoripyörät ja sähköskootterit
Sähköskootterit, moottoripyörät ja -mopot ovat suosittuja monissa maissa. Suomessa niiden katsastus ja rekisteröinti on valitettavasti pitkän byrokratian takana. Jos rekisteröinti helpottuisi, niin yhä useampi ajelisi sähköskootterilla tai mopolla.
Testasin ruotsalaista ”Cake” sähkömoottoripyörää, josta on tulossa kaduille rekisteröitävä malli piakkoin. Sähköprätkällä pääsee kovaakin vauhtia ja jos asuu kauempana laitakaupungillla. Sähkömoottoripyörä vie myös vähän tilaa, koska sillä voi ajaa autojen välissä, jolloin kaupungin arvokasta tilaa säästyy ja liikenne on sujuvampaa. Sähkömoottoripyörässä on tavalliseen moottoripyörään verrattuna varsin mainio kiihtyvyys ja ”Cake” pyörässä miellytti myös sen keveys - vain 60 kiloa akun kanssa, mikä kestää 2-3 tuntia ajoa.
Sähköveneily
Sähköveneily on harvinaista. Aiemmin kehitystä on haitannut se, ettei veneisiin ole saanut kunnon akkuja. Nyt BMW on kuitenkin tuonut markkinoille akun, mikä sopii hyvin myös veneisiin. Sama akku toimii sähkövarastona myös X Shore veneessä. Kahdella akulla varustetulla X Shorella ajaa perus ajoa 40 merimailia ja täydellä vauhdilla 20 merimailia. Jokaisessa satamassa on saatavilla sähköä, jolla voi ladata akut täyteen. Sähköveneily ei ole mitenkään halpaa, tällainen vene maksaa helposti 300 kiloeuroa.
Sähköllä kulkee moni jo huomaamattaan päivittäin
Sähköhissi, sähköjuna, sähköraitiovaunu ja sähkörullaportaat. Käytämme sähköä huomaamattamme päivittäin liikkumisessa. Sähkömoottorin avulla on helppo liikkua paikasta toiseen. Näissä ei ole edes murheena akkujen kestävyys tai akkujen lyhyestä elinkaaresta johtuvat ekologiset kysymykset. Ainoa murhe näissä on, että millä sähkö on tehty ja Suomessa ja Euroopassa edelleen iso osa sähköstä tehdään valitettavasti fossiilisilla polttoaineilla, jolloin sähköautoilu ei olekaan oikeasti niin ekologista kuin mitä saattaisi äkkiä mainoslauseista kuvitella.
Sähkön voimalla liikkuminen lisääntyy
Kun akkuteknologia toivottavasti kehittyy ja byrokratia vähenee, niin uskon, että sähköpyöräily, mopoilu, autoilu ja sähköskoottereilla huristelu tulee varmasti lisääntymään kaupungeissa. Se on hyvä niin melusaasteen kannalta kuin pienhiukkasten ja saasteen kannalta, mutta myös kaupunkilaiselle hyvä, koska sähköpyörällä pääsee usein jopa autoa, ratikoita ja busseja nopeammin liikenteessä oikoreittejä pitkin.
Menestystä ja sähköisiä innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja sähköautoilija joka haaveilee kunnollisesta sähkömoottirpyörästä työmatka-ajoihin