Kato mitä mä ostin! Sain tosi halvalla! Tää oli 80% OVH:sta! -kuuluu usein.
Moni meistä ostaa alennuksia, ajattelematta mikä on oikea arvo ja mikä on oikea hinta.
Timo Rope sanoi, että hinta tulee hihasta. Mitä isompi hiha, sitä isompi hinta.
OVH on ohjevähittäishinta. Eli hihasta tullut hinta, mitä kuvitellaan, että joku voisi maksaa. Se ei ole kuitenkaan oikea hinta.
Suomen kuvalehti oli huolissaan, että pitäisikö journalistien palauttaa 200 euron arvoiset Valkeen korvavalot takaisin. Liian arvokkaat tuotteet kuulemma pitäisi palauttaa.
Onko 200 euroa tuotteen arvo, vai hinta? Mikä on tuotteen oikea arvo? Jos korvavalotuotteen valmistaminen maksaa 10 euroa (arvaus), niin eikö oikea hinta olisi silloin 20 euroa?
Brändäyksellä voidaan luoda lisää hintamielikuvaa ja jos 20 euron arvoiseen tuotteeseen laittaa hintalappuun 200 euroa, niin pitäähän sen olla parempi.
Brändiarvo on se lisähinta jota kehtaamme pyytää ja jota kuluttaja on valmis maksamaan.
Ostaisitko Valkeen kuulokkeet jos saisit ne -50% alella? Siis vain 100:lla eurolla? Entä jos hinta olisi -90% Eli 20euroa? Silloinko hinta olisi kohdallaan.
No mistä journalisti sitten tietää minkä arvoinen mikäkin tuote on ja minkä arvoinen tuote pitäisi palauttaa? Pistä pienihihainen paita päälle ja arvioi itse hinta.
Brändää tuotteesi ja pyydä siitä riittävän iso hinta. Niin iso kuin kehtaat ja niin iso millä sen vielä joku ostaa.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, brändimarkkinoinnin puolestapuhuja