comScore lähetti vahingossa maailmanlaajuiselle meililistalleen Kanadan Digitaalisen Tulevaisuuden Focus -raportin. Ihan kiinnostavaa tietoa, mutta epärelevanttia näin suomalaisesta näkökulmasta. Toisaalta Vivas.fi maailmanvalloitusta tehdessämme, siitäkin voi olla hyötyä, joten isolla markkinointipläjäyksellä voi tulla miljoonille huti ampuessakin osumia. Haulikkokin toimii vaikka osa hauleista ei osuisi.
comScore korjasi asian pikaisesti
ComScore lähetti samana päivänä perään viestin, jossa pyysi anteeksi.
Yeah, We Messed Up, Our ApologiesMitä opimme?We apologize for the error and any inconvenience it may have caused. Don't get us wrong, this is a great report, as are all 18 of our global Future in Focus reports, but we're sorry to have sent you something unsolicited that may not be relevant to your interests.
1. Markkinoinnissa kannattaa ampua joskus haulikolla, mieti silloin onko kohdennettu sähköposti oikea ratkaisu vai kannattaisiko käyttää display mainontaa ja sisältömarkkinointia. Kohdennetun digitaalisen suoran yhteydessä ristiinnostoja muista mahdollisesti kiinnostavista aiheista?
2. Jos mokaat, pyydä rehellisesti anteeksi. Ole avoin ja kerro koko totuus. Ihmiset ovat ihmisiä.
3. Opi virheistäsi. Älä toista virhettä. Muuten menee uskottavuus.
4. Kohdenna viestisi, niin saat kohderyhmän pysymään kiinnostuneena.
5. Sisältömarkkinointi kannattaa.
Mielestäni comScore sai brändiinsä hieman inhimilisyyttä tässä lisää. Homma tuli korjattua hyvin, ja itse sain napattua kiinnostavaa tietoa UK:n ja USA:n raporteista. Eka viesti meni ohi, herätti silti kiinnostuksen, mutta korjaus onnistui nappiin. Kiitos comScoren viestintäväki. Hienosti hoidettu!
Rapatessa roiskuu, mutta roiskeet voi onneksi putsata. Menestystä viestintääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä