Jarkko Kurvisen ja Lauri Sipilän Mielipidejohtaja -kirja on oiva teos asiantuntijabisneksen markkinointiin tai brändin jonkun tietyn kulman hiomiseen. Mihinkään kokonaisvaltaiseen markkinointiin tai myyntiin kirjasta ei ole, eli on turha kuvitella, että yritys voisi pelkästään tämän kirjan lukemalla hoitaa koko markkinoinnin ja myynnin.
Sorry Jarkko. Mun on pakko sanoa mitä mieltä oikeasti olen. Tuotan myös pettymyksen monelle, jotka ajattelevat, että asiantuntija-PR ja mielipidejohtajuus olisi helppo tie markkinajohtajuuteen. Ei ole. Asiantuntijaksi tuleminen ei ole pikajuoksu vaan se on maratoni.
Asiantuntijuuden jälkien jättäminen eri kanavien kautta on hyvä juttu, mutta ei ratkaise kaikkien yritysten markkinointia. Asiantuntijamarkkinointi tai aihepiirimarkkinointi on toki hyvä olla osana markkinointimixiä.Asiantuntijoiden nostaminen rokkitähdiksi ja yrityksen sanansaattajiksi on hyvä juttu ja kirjassa annetaan siihen hyviä vinkkejä. Kannattaa miettiä, miten asiantuntijoiden profilointi ja sisäisen viestinnän avulla brändin läpinäkyvyyden lisääminen auttaa muussa markkinoinnissa.
Kirjan Snoobi-case on hyvä esimerkki siitä, miten asiantuntijan-rokkistaran vaihtuminen romahduttaa koko viestinnän kulmakiven. Kun hyvä asiantuntija lähtee pois yrityksestä, viestinnän taso romahtaa ja koko strategia kaatuu. Kirjassa kerrotaan Snoobi-case vain mielipidejohtajuuden nousun verran. Sen jälkeen homma romahti ja uutiskirjeen tilaajista moni pettyi viestinnän tason laskemiseen. Mielipidejohtajuus on myös iso riski, eikä kannata yhden kortin varaan laskea koko markkinointia.
Sisältömarkkinoinnista unohdetaan helposti, että sisältöjä pitää MARKKINOIDA
Konsultointi ja asiantuntijabisnes on siitä erikoista, että niitä voi hyvin markkinoida tekemällä itsestään rokkitähden. Rokkitähdillä on fanijoukkonsa ja niitten musaa kuulee radiosta. Rokkitähdellä on asiaa ja sanottavaa tärkeistä asioista. Rokkitähti työllistää itsensä ja voi omalla brändillään myydä vähän levyjä, mutta siihen se sitten jää.
Rokkitähden keikoille ei löydä kukaan jollei niitä MARKKINOIDA. Keikkajulisteet pitää naulata kylän joka kulmalle ja medioita tarvitaan PR-viestien ja mainosviestien jakamisessa.
Yhdenmiehen konsulttifirmalle asiantuntijaviestintä sopii. Jos Mikko Hyppönen vaihtaisi Norton Antivirukselle, niin F-Securelle jäisi iso kolo markkinointiin. Jos haluaa tehdä asioita isommin, on katsottava markkinointia laajempialaisesti. On oltava top-of-mindissa myös muilla keinoin kuin pelkkien harvojen asiantuntijoiden avulla.
Sisältömarkkinointia vai asiantuntijasisältöjen MARKKINOINTIA
Kirjassa käsitellään sisältömarkkinointia, joka on todella monella tavalla ymmärretty termi. Kirjassa myös ajatellaan sisältömarkkinoinnin olevan, jotain mitä ei voisi perinteisissä medioissa toteuttaa muutoin kuin PR:n keinoin. Asiantuntija toki pääsee medioiden palstoille helpommin, mutta valitettavasti minun on tuotettava tässäkin pettymys:
Jos kategoria on jo varattu, niin sinulla tulee olemaan kova monen vuoden työ että pääset antamaan lausuntoja. Jos kategoriaan on tunkua, niin työ tulee olemaan vieläkin vaikeampaa. Kilpailussa joudut todennäköisimmin käyttämään paljon rahaa markkinointiin ja kannattaa miettiä onko asiantuntijaviesti sinun tärkein markkinoitava asia vai olisiko muita tarinoita joilla brändiä voi vahvistaa. Advertoriaalien, mainonnan ja PR-viestinnän lisäksi on syntynyt ihan uusi natiivin mainonnan kein ja aihepiirimarkkinointi, joita ei kirjassa käsitellä ollenkaan. Nykyaikaiseen markkinointiin kuuluu moderni natiivi mainonta joka on yllättävän tehokasta.Mielipidejohtajaksi ei tulla sekunnissa
Asiantuntijaksi ei tulla hetkessä ja kannattaa miettiä onko se ensisijainen markkinointipanostus. Toki asiantuntija voi kehittää omaa brändiänsä ja pitää blogia, mutta moni tekee sitä silkasta intohimosta ja kannattaakin tehdä.
Oma työ työaikana ei ole ilmaista ja jos markkinointibudjetista asiantuntijoiden viestien tekemiseen menee helposti 50.000 euroa vuodessa, lisäksi asiantuntijoiden viestien markkinointiin menee saman verran, niin kannattaa myös verrata saisiko kenties mainonnalla tai aihepiirimarkkinoinnilla samoja tuloksia halvemmalla.
Summa summarum:
- Hyvä kirja kun haluat kehittää asiantuntijasta rokkistaraa.
- Hyvä kirja kun haluat luoda itsestäsi enemmän työllistetyn konsultin.
- Hyvä kirja kun haluat kasvattaa arvoasi työmarkkinoilla tai konsulttimarkkinoilla
- Kirja ei todellakaan sovellu kaikille, sillä asiantuntijana ei kehitytä 8-16 välillä vaan pitää uhrata koko elämä ja olla valmis heräämään klo 5.00 Huomenta Suomen aamulähetykseen.
- Hyviä niksejä tee-se-itse PR-viestintään, sitä varten on myös asiantuntevia viestintä ja pr-toimistoja
- Markkinointimixissä rokkitähteys voi olla yksi osa, muttei ratkaise koko markkinoinnin skaalaa.
Menestystä oman henkilökohtaisen brändisi kehittämiseen. Jos teet isompaa markkinointia, harkitse voisiko tästä kirjasta saada ideoita markkinoinnin aitouden lisäämiseen. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. jos haluat tilata kirjan, niin kirjoita alennuskoodi Talentumin kauppaan BKT1403A tai tilaa jostain vaikka Bookystä, mistä saat Ostohyvitystä.