Brändin mittarit mietityttävät monia. Pelkkä myynnin mittaaminen ja klikkien tuijottaminen ei digimarkkinoinnissakaan enää riitä. Pitää rakentaa brändiä. "Apua! Miten mä mittaan brändiä?" on usean digimarkkinoijan kysymys.
Kun kehität yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi brändiä, tutki brändin vetovoimaa ja asiakkaittesi sitoutumisastetta. Strategista on myös brändiarkkitehtuurin tutkiminen, millä brändeillä yrityksesi toimii ja mitkä ovat brändiesi roolit.
Brändin mittaaminen on tunnettuuden mittaamista ja sävyjä
Bränditutkimuksessa on oleellista syy-seuraus suhteiden löytäminen. Voit myös löytää asiakkaistasi (nykyisistä ja tulevista) tiettyjä asiakasprofiileita.
Kun rakennat brändiäsi, mieti:
- mistä tekijöistä mielikuvat syntyvät
- mieti mistä johtuu jokin emotionaalisen suhteen synty ja vahvistuminen
- tunnista asiakkaasi ja luo esimerkkiasiakkaita
- mieti miten asiakkaat jakautuvat ja minkälaisia valintakriteereitä asiakkaillasi on, esimerkiksi miten moni asiakkaistasi on hintavetoisia. Miten moni arvostaa palvelua? Entä cooliuttasi? Eko-ajatteluasi? Radikaaliuttasi? Rohkeuttasi?
Tunnettuus on oleellinen tekijä
Oscar Wilde on sanonut, että ainoa asia, joka on keskustelun kohteena olemisesta huonompi, on se ettei kukaan puhu brändistäsi.
The only thing worse than being talked about is not being talked about. - Oscar WildeTunnettuudella on siis merkitystä. Jos sinusta ei puhuta, olet nolla. Ei tule kauppaa.
Sävy on myös oleellinen
Sitoutunut ja tyytyväinen asiakas kehuu sinua ja ostaa uudelleen. Aika loogista. Vihainen asiakas muistaa kertoa myös. Sävyllä on merkitystä. Brändiä luodessa on tärkeää tunnistaa se sävy, jolla ihmiset puhuvat brändistäsi.
Ei-enää asiakas ja ei-vielä asiakkailta kannattaa myös kysyä, koska silloin saat tietää laajemmin mitä mieltä brändistäsi ollaan. Bränditutkimuksia tekee moni tutkimuslaitos Suomessa. Yksinkertaisimmillaan asiakaskyselyllä omaan meilirekkariin saa jo aika hyvän kuvan nykyisistä asiakkaista. Jos laajentaa sen prospektikantaan, saa myös tietoa. Parhaimmillaan bränditutkimus tehdään ulkopuolisen toimesta ja siten, että he saavat myös negatiiviset sävyt esiin. Nykyiset asiakkaasi eivät ehkä uskalla sanoa sitä jollei tietä kyselevän tahon olevan puolueeton.
Menestystä brändikampanjoihiisi. Muista, että sisältömarkkinoinnilla ja display mainonnalla voit todella tehokkaasti luoda brändiäsi tunnetuksi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital
www.citydigital.fi