Mikään keskustelufoorumi ei ole enää ilmainen. Facebook tiputti firmojen sivujen ilmaisen reachin olemattomiin. Raha ratkaisee. Medioissa näin on ollut jo pitkään, mutta vihdoin keskustelufoorumimediat tai sosiaaliset mediat niinkuin moni niitä kutsuu ovat alkaneet hakemaan rahaa asiakkailta elääkseen muulla kuin sijoittajien rahalla. Twitter julkaisi mainonnan tuotteensa suomessa marraskuussa 2014.
Twitter mainonta
Oman kampanjan voi ostaa itsepalvelutyökalun kautta. Ensin määritellään kampanjan tarvoitteet.
Luottokortti esiin ja kampanjan tavoitteet kiinni.
Twitter mainonnassa luodaan ensin mainos.Mainontaa voidaan kohdentaa aihepiireittäin tai hakusanoittain. Hain kampanjallani näkyvyyttä markkinoinnista kiinnostuneiden parissa.Twitteriin voi tehdä myös retargetointia tai email-listaperusteista kohdennusta.Budjetti kannattaa rajata omaan lompakkoon ja tavoitteisiin sopivaksi.Kampanjan tulokset. 8500 impressiota. Tosin ei kerrota onko se inscreen impressio. Engagementteja 329 kpl. Engagementeista osa retweettejä, osa tähtiä, osa followeja.Kampanjassani halusin korostaa muutamia itseäni kiinnostavia digitaalisen markkinoinnin havaintoja ja halusin brändätä itseäni enemmän markkinointi-aihepiiriin liittyvänä @lavas -twitterhandlena.Targetointi onnistui. Halusin kohdentaa kamppiksen Suomeen ja ainakin tilastojen mukaan Suomea sain.Yllättävää, että markkinointi kohdentui enimmäkseen miehille ja vain 30% naisille. Ehkä nais-paketti-inventaarista oli Twitterissä pulaa eilen lauantaina.Hämmentävää miten monella kielellä ihmiset Suomessa Twitteriä käyttävät. Kohdekieli kannattaa valita kampanjaan, jos sillä on merkitystä tai jos tweetit ovat jollain tietyllä kielellä.Followereiden ostaminen on sikakallista. Engagementeilla saa näkyvyyttä paremmin ja sopivien kontekstien yhteydessä. Nyt minulla on 7 ostettua followeria. Onneksi loput yli 2000 on ansaittuja. Ei tule niin pahis -fiilis.
Twitter mainonta johtopäätökset
Twitter mainontaa kannattaa tehdä, jos on jotain sanottavaa, minkä haluaa ihmisille sanoa. Saman voi toki tehdä tv-kampanjalla, display kampanjalla, facebook kampanjalla, mobiilikampanjalla, hakukonemainonnalla, banner chat mainonnalla tms.
Mainontaan Twitterissä pätee siis ihan sama sääntö kuin mihin tahansa muuhinkin:
- määrittele tavoite
- suunnittele miten saavutat tavoitteesi
- luo kampanja
- aja kampanjaa
- nauti tuloksista
Ennen kamppista mulla oli 2066 seuraajaa, ostin 7 lisää (hyihyi se oli tuhmaa ostaa itsensä Who to follow -listalle). Engagement adsien kautta sain 21 orgaanisesti. Nyt on yhteensä 2094 seuraajaa.
Johtopäätös: Engagement adsien kautta saa parempia ja sitoutuneempia seuraajia ja paljon edullisemmin kuin "Who to follow" maksullisten seuraajien osamisen kautta.