KYSYMYS: Vaimoni petti minua työkaverinsa kanssa kahden kuukauden ajan. Hän itse kertoi asiasta pari kuukautta sitten, kun toisen miehen vaimo sai tietää ja olisi muuten kertonut minullekin. Olemme olleet 22 vuotta parisuhteessa, joista naimisissa 18 vuotta. Meillä on kolme lasta, 17-, 16- ja 14-vuotiaat.
Maailma romahti, kun kuulin asiasta. Passitin vaimon pois kotoa muutamaksi päiväksi ja pyysin sitten takaisin keskustelemaan asiasta. Keskustelimme hyvin paljon ja keskustelemme vieläkin välillä asiasta. Jäimme kumpikin sairaslomalle asian tultua ilmi. Olemme käyneet omien työpaikkojen psykologien juttusilla. Vaimo katuu suunnattomasti tapahtunutta ja ei voi ymmärtää, mitä meni tekemään. Eli kuulemma jossain kuplassa ja vain sitä hetkeä, tietäen kumminkin sen olevan väärin.
Elämä on yhtä vuoristorataa edelleen. Välillä menee hyvin ja välillä tosi pohjalla. Emme halua erota kumpikaan, rakastamme toisiamme, seksielämä on ok, hoidamme parisuhdettamme käymällä syömässä, kahviloissa jne... Olemme varanneet yhteisen hotelliviikonlopun ihan kahdestaan vietettäväksi. Silti asia pyörii mielessäni enemmän tai vähemmän. Tänään tuli sellainen romahdus ja kaikki vyöryi taas mieleen. Ja tuntui ettei tästä tule mitään.
Aika usein viime aikoina on tuntunut siltä, että pitäisikö luovuttaa ja passittaa vaimo pois jatkamaan sitä leikkiä mihin ryhtyi? Sisimmässäni en kuitenkaan halua. Vaimo vähän suuttuu, kun alan muistelemaan ja tonkimaan asiaa ja silloin tuntuu itsestä, ettei jaksa. Olen kertonut vaimolleni tarvitsevani hänen tukea ja lohtua, mutta kun sitä tarvitsen, hän on vain aika huono sitä antamaan. Mitä voisin/voisimme vielä tehdä?
Selviääkö tästä tilanteesta? En haluaisi kuitenkaan luovuttaa. Miten saan asiat jäämään taakse ja suuntaamaan katseeni tulevaan, edes jotenkin..?
Mies 41
Lue Suhdeklinikalta myös kyseisen pettäjän avautuminen.
VASTAUS: Hyvä ystävä, kiitos kirjeestä. Olet ikään kuin myrskyn silmässä. Maailmasi romahti, kun kuulit vaimosi pettäneen sinua työkaverinsa kanssa. Et uskonut, että teille voisi koskaan käydä näin. Kyselet, voiko tästä tilanteesta selvitä, sillä et halua erota. Välillä tunteissasi käy aikamoinen myräkkä ja on vaikea olla vaimon kanssa saman katon alla. Suhdettanne on kohdannut pahin mahdollinen kriisi.
Kuulostaa siltä, että kumpikaan ei halua luovuttaa, mutta tunteet kulkevat vielä vuoristorataa. Se ei ole ihme, koska uskottomuuden paljastumisesta on vasta lyhyt aika. Sinulla on mielessä monia kysymyksiä. Osaan olet saanut vastaukset, mutta silti monet asiat askarruttavat sinua. Pariterapiassa meillä on tapana antaa määräaika esimerkiksi kaksi viikkoa, jolloin petetty osapuoli saa kysyä kaikki mieltä askarruttavat kysymykset ja pettäjä on velvollinen vastaamaan niihin. Tämä ei ehkä ole vaimollesi miellyttävää, sillä hän haluaisi jättää menneet taakseen eikä muistella niitä. Kuitenkin avoimuus on vastuunkantamista siitä, mitä on tapahtunut. Tehdessäsi kysymyksiä harkitse, mitä haluat tietää. Kaikki kuulemasi tallentuu mieleesi, etkä saa niitä enää pois muistoistasi. Kun kysymykset on määräaikana tehty, sen jälkeen suljetaan kysymyslaatikon kansi eikä enää kysellä. Sitten on aika suuntautua eteenpäin. Kummallekaan osapuolelle ei ole hyväksi, jos menneisiin tapahtumiin palataan jatkuvasti kuukausi kuukauden perästä ja vuosi vuoden perästä.
Luottamuksen rakentuminen on seuraava tehtävä. Kuinka moni prosenttisesti luotat tällä hetkellä vaimoosi? Kerro hänelle, mitä hän voisi tehdä sellaista, mikä lisäisi sinun luottamustasi häneen. Kun kyseessä suhde työpaikalla, sinua saattaa kiusata ajatus, että osapuolet tapaavat toisiaan työn merkeissä. Kerro vaimollesi, mikäli toivot hänen kertovan, jos hän tapaa miestä työkuvioissa. Silloin sinun ei tarvitse kysellä. Sopikaa myös, mitä tehdään, jos miehen taholta tulee yhteydenottoja. Kertooko vaimo niistä, näyttääkö viestit? Jos niin päätätte, kertokaa myös miehelle, että vaimo tulee kertomaan yhteydenotoista.
Jossain vaiheessa pääsette ehkä pohtimaan myös kysymystä, mistä oli tullut tilaus ulkopuoliselle suhteelle. Mitä muutoksia voisitte tehdä, että tilaa ulkopuoliselle suhteelle ei syntyisi? Kuulosti hyvältä, kun kerroit, että suhteessanne on paljon hyvää mm seksi toimii ja muutenkin pyritte hoitamaan suhdettanne varaamalla kahdenkeskistä aikaa. Kyselkää toisiltanne, millainen on kummankin mielestä hyvä parisuhde. Tehkää päätöksiä suhteenne parantamiseksi kummankin toivomaan suuntaan.
Teillä kummallakin on tahtoa selvitä kriisistä. Jos nyt kun asia on ajankohtainen, maltatte pysähtyä käsittelemään sitä, selviätte kyllä. Olette kumpikin hakeneet ulkopuolista apua kriisiinne. Se on hyvä. Apua voisi olla myös kirjasta Maria Buchert, Kari Kiianmaa, Tellervo Uljas, Revitty sydän – Voiko uskottomuudesta toipua? (Minerva 2010).
Kevään lämmittämää ja valostuttamaa aikaa suhteeseenne toivoen,
perheneuvoja Saara
40 kommenttia
Uljas maailma
8.5.2014 13:49
Noniin, eikun psykiatri peliin, muutama diagnoosi kehiin ja nappeja naamaan. Olette jo sairauslomalla, niin eiköhän kohta saada jo eläkepaperit kouraan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
8.5.2014 18:02
Nauratti. Tottahan tämäkin provo on, nykyään kun suurin osa psykiatrisen ongelmista meni ennen sillä, että kasvoi henkisesti aikuiseksi.
shiwan8
8.5.2014 14:45
"Vaimoni petti minua työkaverinsa kanssa kahden kuukauden ajan. Hän itse kertoi asiasta pari kuukautta sitten, kun toisen miehen vaimo sai tietää ja olisi muuten kertonut minullekin"
Todennäköisesti ei ollut ensimmäinen kerta ja melkein varmaa on ettei jää viimeiseksi. Eri asia jos olisi kyse yksittäisestä tapahtumasta.
Terve ratkaisu on antaa kenkää ja ottaa nainen joka ei noin tee.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AlfaBeta
8.5.2014 15:37
Kyllä muuten voi ihan hyvin olla yksittäinen kerta - ethän voi tietää miten "pääsuhde" tuona aikana oireili. Eli "kerran petturi, aina petturi" ei todellakaan pidä paikkaansa, ja on itseasiassa ehdotonta, typerääkin olettaa etteivätkö ihmiset olisi a) taipuvaisia virheitten tekemiseen, ja b) halukkaita muuttumaan tulevaisuudessa siihen parempaan suuntaan.
shiwan8
8.5.2014 16:17
Ja teetät testin jokaisesta lapsestasi jotta voit olla varma, että ovat sinulle sukua.
shiwan8
8.5.2014 19:42
Kahden kuukauden aikana varmaan harrastettiin useamman kuin yhden kerran seksiä. Tuskin siis yksittäinen kerta kun on petetty. Saattaa olla ainoa ajanjakso, mutta todennäköisesti ei ole. Saattaa myös jäädä ainoaksi kerraksi jos oli ainoa ajanjakso tuollaista touhua, mutta luultavasti ei jää.
Homma kun on niin, että jos tuo nainen ei nyt tosiaan mene ylittämään itseään uskollisuutensa todistamisessa niin on melkein varmaa, että mieltää nyt läpi käytävän tilanteen vain testinä sille pääseekö hän kuin koira veräjästä jatkossakin tuon miehen kanssa ollessaan. Kynnys toimia noin on jatkossa matalammalla varsinkin jos mies sen päättää naiselle sallia kuten nyt näyttäisi olevan tarkoitus. "Sallia" ei siis nyt tarkoita sitä, että antaisi naiselle luvan tehdä niin vaan sitä, että nainen ei saa riittävää sanktiota jotta se olisi naiselle jatkossa kannattamatonta.
Se on totta, että ihmiset tekevät virheitä ja aina kannattaa antaa anteeksi jos suinkin mahdollista. Koskaan ei kuitenkaan kannata unohtaa sitä mitä on käynyt, ihmiset kun eivät pohjimmiltaan aikuisena enää muutu ilman jotain oikeasti mullistavaa tapahtumaa millaista nyt ei länsimaissa normaalieissa olosuhteissa käy...lain puitteissa. Halu muuttua merkitsee siinä hyvin vähän.
Dia
8.5.2014 23:00
Tästäkin tarinasta tiedämme vain yhden version, emmekä lainkaan sitä, onko sekään 100 % totuudenmukainen.
Ei elämä ole noin mustavalkoista. Sivusta on helppoa arvostella.
Mietin muuten sitä, miksi ärsyynnyn niin paljon mustavalkoisuudestasi ja ehdottomuudestasi. Löysin syyn. Nyt en ärsyynny enää niin paljon. Suunta on oikea! :D
shiwan8
9.5.2014 15:18
Se on totta, ettei tämä kannanottoni perustu muuhun kuin siihen tietoon mikä on tarjottu.
Dia
9.5.2014 22:18
Jees.
Ihmetyttää??
13.5.2014 18:51
Mitä ihmettä pettäjien päässä liikkuu, miksi pitää satuttaa puolisoa?? Pettäjät ovat kuvottavia ihmisia ja kuuluvat samaan kastiin kuin raiskaajat ja pedofiilit!
shiwan8
13.5.2014 21:53
Millähän perusteella uskottomuuteen sortuvat tekevät sen aina satuttaakseen kumppaniaan? Varmasti joku tekee niinkin, mutta on se nyt melkoisen paksu väite, että kaikki heistä tekisivät niin.
Dia
9.5.2014 00:00
Pettäminen rikkoo luottamuksen, mutta sen voi kyllä halutessaan rakentaa uudelleen - yhdessä. Tiedän sen kokemuksesta. Kaikki eivät tietenkään siihen usko tai kykene, ja heillä on näkemyksiinsä ja uskomuksiinsa oikeus.
Ihmiset tekevät virheitä. Niistä voi oppia ja tehdä jatkossa paremmin. Asiat voi myös käsitellä, päästää niistä irti ja jatkaa elämäänsä pyrkimättä rankaisemaan muita omasta kivustaan.
Sanotaan, että yhteistyöllä pettämisen voi jättää taakseen ja luottamuksen eheyttää noin vuodessa. Halutessaan se on siis mahdollista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jeppuli
9.5.2014 13:48
Olet siis itse pettänyt mutta kyl suhu voi luottaa;)
shiwan8
9.5.2014 15:23
Tässä on nyt vaan sellainen moraalinen ristiriita minulle, etten minä näe järkeä siinä, että se jonka luottamus on petetty joutuisi erikseen tekemään töitä sen eteen, että voisi tarjota luottamusta sille joka on sen luottamuksen pettänyt. Olen sitä mieltä, että se joka toista vastaan rikkoo on se, jonka homma on tilanne korjata.
Dia
9.5.2014 22:15
jeppuli koita ees provoilla toimivasti. Oot säälittävämpi ku wilaver ja se on jo aika paljon.
Dia
9.5.2014 22:16
shiwan sä voit olla just sitä mieltä ja nähdä just sitä mitä haluat. Sulla on muutenkin tapana nähdä ristiriitoja ja asioita joita ei oo olemassa. Voit käsitellä tuota tulkintaa ihan itseksesi koska se on sun oma tulkintasi.
Dia
9.5.2014 22:18
shiwan ja jeppuli, jutelkaa keskenänne. Teillä näytää olevan jokseenkin yhteneväinen kyky käsittää selkeitä asioita (tahallaan?) väärin. Saatte todenäköisemmin orgastisia dialogeja aikaiseksi keskenänne kuin mun kanssa. :)
shiwan8
9.5.2014 22:46
Niin, siis pointtini oli se, ettei petetyn minun mielestä tarvitse antaa mitään ylimääräistä eforttia asian eteen. Toiselle sen korjaamisen mahdollisuuden antaminen on mielestäni eri asia kuin se, että näkee erikseen vaivaa rakentamisen eteen.
vieraissa käynyt
9.5.2014 08:13
Kerran pettänyt on epäluotettava lopun elämäänsä. Voihan sitä leikkiä että kaikki ok, mutta koskaan vanha luottamus ei palaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AlfaBeta
9.5.2014 08:59
"Homma kun on niin, että jos tuo nainen ei nyt tosiaan mene ylittämään itseään uskollisuutensa todistamisessa niin on melkein varmaa, että mieltää nyt läpi käytävän tilanteen vain testinä sille pääseekö hän kuin koira veräjästä jatkossakin tuon miehen kanssa ollessaan. Kynnys toimia noin on jatkossa matalammalla varsinkin jos mies sen päättää naiselle sallia kuten nyt näyttäisi olevan tarkoitus. "Sallia" ei siis nyt tarkoita sitä, että antaisi naiselle luvan tehdä niin vaan sitä, että nainen ei saa riittävää sanktiota jotta se olisi naiselle jatkossa kannattamatonta."
Miten minusta tuntuu että lähdet nyt siitä oletuksesta, että jokainen on monogaami ns. vain pakon edestä, ja ainoa insentiivi olla pettämättä on kiinnijäämisestä seuraavat sanktiot? (Joo okei, vietit ja luolamiehet ja alfasimpanssit ym ym, mutta jos lähdetään siitä että ihminen ei ajattelevana oliona ole vain ja ainoastaan viettiensä vietävissä, vaan omat moraalikäsityksetkin pelaavat suurta roolia tehdyissä valinnoissa.)
Itse olen edelleen sitä mieltä, että jos kotona on kaikki hyvin (so. suhde on hyvällä pohjalla ja fyysistä läheisyyttä on tarpeeksi), ei ole tarvetta pettää (vaikka halua olisikin). Ja siksi luulenkin että ko. nainen petti, koska kaipasi/tarvitsi jotain mitä ei kotona saanut. Tuommoinen kiinnijääminen voi itseasiassa olla kelpo herätys suhteen molemmille osapuolille; huomataan että oma suhde on kuitenkin se tärkeämpi ja rakkaus toiseen niin suurta, että halutaan jatkaa kaikesta huolimatta ja antaa anteeksi tehty virhe (myös itselleen).
Ehkä olen turhankin optimisti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
10.5.2014 16:17
Kaikki tuo mitä sanoit on tapauskohtaisessa tarkastelussa mahdollista. Ihminen ei kuitenkaan ole "luonnon tilassa" yksiavioinen vaan (yleistyksenä) miehet yrittävät saada geeninsä jakoon mahdollisimman moneen suuntaan ja naiset hakemaan ne parhaat mahdolliset geenit jotka sitten elättävät (tarvittaessa jonkun muun miehen) parhailla mahdollisilla resursseilla. Sääntöön on poikkeuksensa. Kuitenkin, kuten itsekin sanoit, normaalisti pettämisen ja uskollisuuden raja ei kulje haluissa (= tarpeessa) vaan siinä sotiiko henkilökohtainen moraalikäsitys sitä vastaan riittävästi estääkseen sen. Jos kyselytutkimuksia on uskominen niin noin 2/3 tai ehkä jopa 3/4 löytää itsensä kerran tai useammin elämänsä aikana tilanteesta jossa se moraalin tuottama este ei kestä.
Käytännössä siis jokainen on monogaami lähinnä vain koska muut vaihtoehdot ovat liian riskialttiita vallitsevassa kulttuuri-ilmapiirissä, jossa moniavioisuus on edelleen asia joka sopii kyllä monelle niin kauan ainoa joka panee muitakin on "mie itte".
jätäselehmä
10.5.2014 23:48
"Miten minusta tuntuu että lähdet nyt siitä oletuksesta, että jokainen on monogaami ns. vain pakon edestä, ja ainoa insentiivi olla pettämättä on kiinnijäämisestä seuraavat sanktiot? (Joo okei, vietit ja luolamiehet ja alfasimpanssit ym ym, mutta jos lähdetään siitä että ihminen ei ajattelevana oliona ole vain ja ainoastaan viettiensä vietävissä, vaan omat moraalikäsityksetkin pelaavat suurta roolia tehdyissä valinnoissa.)"
No tässähän kyseinen nainen on jo antanut omista käytännön moraalikäsityksistään hyvin vahvat näytöt. On siis ainakin kerran ylläpidetty pidemmän aikaa rinnakkaissuhdetta. Tuskin se ihan pelkkä yksittäinen vahinko on ollut se kahden kuukauden suhde. "Ohhoh, vieraan miehen kulli lipsahti pimppaani ihan vahingossa, useamman kerran, kahden kuukauden ajan". Selvä vahinko :D Loppuviestisi onkin sitten vahvasti ristiriidassa tämän kanssa.
niinpäniin
9.5.2014 11:34
Niin, maailma ei tosiaan ole täysin mustavalkoinen. Suhde, jossa on oltu vuosikymmenet ei toimi samojen lainalaisuuksien mukaan kuin jokin lyhytaikainen teiniromanssi, jonka voi päättää heti kun ensimmäinen ristiriita ilmenee. En itsekään iloitsisi pettämisestä, mutta tuossa tilanteessa täytyy tosiaaan käyttää myös järkiperäistä harkintaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Dia
11.5.2014 00:49
Lisäksi vanhetessaan/aikuistuessaan elämänviisas ihminen lakkaa olemasta mustavalkosien ehdoton. Nuoret lemppaavat herkemmin pettävän kumppanin kuin aikuiset ihmiset.
realiteetit kehiin
12.5.2014 10:49
Vanhetessaan ihminen vain muuttuu epätoivoisemmaksi ja laiskemmaksi. Sitä on turha yrittää naamioida "aikuistumiseksi".
Dia
12.5.2014 21:36
realiteet kehiin:
Jotkut laiskistuu, jotkut viisastuu. Joskus nämä osuvat saman ihmisen kohdalle.
shiwan8
12.5.2014 22:25
Siihen järkiperäiseen harkintaan lienee syytä sisällyttää se tosiasia, että mimmi panetutti itseään kaksi kuukautta. Ei siis kerran vaan monesti. Sellaista ei tapahdu muuten kuin harkitusti ja oman tietoisen valinnan kautta.
Tämä "ei voi ymmärtää mitä meni tekemään" on ihan 100% varmasti paskapuhetta. Aivan varmasti tiesi ja kuten asia tuossa ilmenikin, ei olisi asiasta kertonut jos ei olisi muuten jäänyt kiinni. Tuskin se pettäminen olisi loppunutkaan vielä jos mies ei olisi jäänyt kiinni.
Eli siis on aika eri mittakaavan asiasta kyse kuin yksittäisestä harkitsemattomuuden ja arviointivirheen summasta seuranneesta kerrasta. Sen yksittäisen kerran kohdalla asiaa olisikin ihan viisasta harkita tarkoin. Nyt ei mielestäni tarvitse.
Annettujen tietojen valossa itse hakisin eroa ja kun lapset kysyvät miksi niin kertoisin suoraan syyn. Saavatpahan nähdä äitinsä todellisen arvon ja tehdä sitten omat johtopäätöksensä sen perusteella.
Veljesi
10.5.2014 00:29
Veljeni, kuulostaa valitettavan täydellisesti omalta elämältäni - jos sitä voi tällä hetkellä elämäksi kutsua. Olen tosin jokusen vuoden sinua nuorempi, jokusen kuukauden sinua edellä asiassa, itse vaimoni uskottomuuden paljastanut ja lapsemme alle kouluikäisiä, mutta... tiedän siis valitettavan kirjaimellisesti, mitä saatanallista helvettiä käyt juuri nyt läpi.
Samoin tiedän, että ihan tilastollisesti tämä koskettaa joka kolmatta suomalaista miestä jossakin vaiheessa parisuhdetta. Tosin meistä petetyistä tutkitusti n. 70 % ei koskaan saa tietää asiasta yhtään mitään. Sanoisin, että onnellisia ovat tietämättömät... Ja samaan hengenvetoon todettakoon "lohdutuksena" petetyille siskoille, että vain hieman alle 70 prosenttia meistä miehistä on uskollisia. Siis yhtä paljon on uskottomia kansakunnassamme naisia kuin miehiä, mikä on kaiketi eräänlainen tasa-arvon maailmanennätys...
Oikeastaan haluan toivottaa sinulle vain ääretöntä jaksamista, kaikesta sydämestäni. Vitutuksen käsitteen olet jo todennäköisesti ehtinyt määritellä uudelleen, samoin tiedät, mitä on herätä mitä merkillisempiin painajaisiin - jos ylipäätään saat nukuttua - ja miten paljon sinua vituttaa se, että joudut näyttelemään ehkä vielä vaimosi toiveesta varsinkin lapsillesi kaiken olevan ok. Ja todennäköisesti myös elämänsä kadottanut vaimosi pääasiassa nukkuu...
Toivon sinulle voimia kestää ne sisäiset, öiden pimeiden tuntien piinaavat hetket, jolloin tuskalla liimaamasi pirstaleinen ruukku hajoaa yhä uudelleen ja uudelleen miljooniksi palasiksi. Jotta vain voisit liimata sen taas joskus myöhemmin uudelleen.
Tuuletttimeen tullutta skeidaa ja kahta skeidanlevittäjää tuskin voimme kumpikaan koskaan unohtaa, mutta kuulemma kaiken isomman ja pienemmän murheen kanssa pystyy elämään. Ajan kanssa.
Siinä on meille molemmille tavoitetta, eh.
Ai niin, on yksi asia, mistä sitä voimaa voisi saada... Näin tilastonikkarina (aivan, vaikka meistä useat täällä kuvittelemme olevamme yksilöitä, niin emme niitä valitettavasti millään mittarilla ole) voisin todeta, että kiinnijäänyt puolisosi todennäköisesti pettää sinua enää noin 10 prosentin todennäköisyyydellä. Jos taas etsisit uutta irmaa - vaihtoehto, jota muuten minä olen erittäin paljon pohtinut viimeisten kuukausien aikana - niin hän pettäisi sinut aika tarkalleen 33 prosentin todennäköisyydellä.
Olkoon voima kanssasi, veljeni.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ahtiahdistus
24.6.2014 20:55
"Oikeastaan haluan toivottaa sinulle vain ääretöntä jaksamista, kaikesta sydämestäni. Vitutuksen käsitteen olet jo todennäköisesti ehtinyt määritellä uudelleen, samoin tiedät, mitä on herätä mitä merkillisempiin painajaisiin - jos ylipäätään saat nukuttua - ja miten paljon sinua vituttaa se, että joudut näyttelemään ehkä vielä vaimosi toiveesta varsinkin lapsillesi kaiken olevan ok. Ja todennäköisesti myös elämänsä kadottanut vaimosi pääasiassa nukkuu..."
Tuota tunnetta ei kyllä paremmin voisi enää kuvailla. Se menee juurikin noin. Itse käyn läpi tuota samaa helvettiä. Välillä ahdistaa niin pirusti, välillä on helpompaa. Tapahtumasta on itselläni aikaa vajaa kuukausi ja tänään viimeksi löysin itseni työpaikan vessasta oksentamasta pois pahaa oloa. Olen perus positiivinen ihminen, enkä koskaan voinut kuvitella että joskus painisin itsetuhoisten ajatusten kanssa, mutta niin vaan on nyt tilanne. Meillä on kaksi pientä lasta ja se on tärkein syy miksi en ole jo helpottanut lopullisesti omaa ahdistusta.
Vastaa kommenttiinNo päivä kerrallaan eteenpäin, tapahtunut madaltaa kyllä omaa kynnystä pettämiseen aikalailla.
Vastaa kommenttiin
Petetty yh-isä
28.6.2014 09:14
Juurikin näin. Itse kokenut saman 4 vuotta sitte ja kaikki romahti. Ei sitä käsitäkkään mite pohjilla
Vastaa kommenttiinmenee kun tälläinen pettäminen paljastuu. Vaimo kaunisteli kaiken mutta oli ihan sekaisin ja
Hullaantunut tähän myös perheelliseen ukkomieheen. Vaimo jopa sanoi että jos jonkin virheen elämästään saisi pyyhittyä niin se olisi tämä. Vannoi että tälläistä ei tapahdu hänen taholtaan koskaan enää. Yllytti minua isoihin remontteihin talossamme ja remonttilainoihin. Mietin ja pohdin että uskallanko rakentaa enää tulevaisuutta hänen kanssaa mutta lopuksi pitkän pohdinnan jälkeen uskaltauduin ja se oli virhe. Kuinkas kävikään? Remontti saatiin valmiiksi ja meille tuli jopa yksi lapsi lisää tänä aikaa. Vaimo muuttui etäiseksi ja itsellä alkasi häkytyskellot soimaan. Eräänä
Iltana kun lapset jo nukkuivat kysyin että kaikki ei oo ok. Onko sulla taas joku toinen? Hän kiisti sen
ihan täysin. Seuraavaksi kysyin voisinko katsoa hänen kännykkää johin hän vastasi että tietysti ja
antoi kännykän auliisti minulle. Pyysin jo anteeksi epäilyjäni ja kännykän katsomista jos tämä on
Puoleltani erehdys yms... vaan ei ollut. Vieras mies, eri kun edelliskerralla oli laittanut viestiä ja kehui vaimoani ja kuinka kiinnostava hän on mutta katui tapahtunutta Ja selitteli että kun hänellä nyt paha mieli.Vaimo vähätteli vastauksessaan tyyliin että miksi paha mieli? että nyt tämän asian kanssa on vaan elettävä. Minun elämäni meni totaalisen pirstaleiksi, hajosin täysin. Tärisin oksetti
Kuvotti... Asiaa puitiin ja vaimo selitti että tää on vaan kaveri yms..ei myöntänyt mitään. Otin edellisen pettämisen puheeksi ja jota käytiin myös monena iltana uudelleen läpi ja nyt myönti siitä että joo siinä oli seksiä mutta vaan kerran.. ja nyt hän voi sen myöntää kun se on jo niin vanha juttu.
Itselleni se tuntui ihan yhtä tuoreelta nyt varsinkin kun en uskonut vaan yhteen kertaa. Lopulta myönti että kolme kertaa. Silloisessa jutussa vei lapsen harkkoihin lähti muka lenkille ja lähti ukkomiehen kaa auto-ajelulle ja autossa hommailivat... tää kuvio toistui... kunnes tajusin että jokin
Mättää. No siis sitten tuoreempaa juttua vannotti että mitä sä tästä..älä nyt ala kun ovat vaan kavereita ja hän on tukenut miestä.. Hermostuin ja kävin tämän juuri eronneen miehen luona. Ensin ajattelin tempasta pataan häntä mutta ihmeen kaupalla sain pidettyä kädet alhaalla. Mies kiisti kaiken kunnes lopuksi myönti yhteydenpidon. Oli ihan paniikissa koska olin hänen työpaikallaan ja hän johtavassa asemassa. Vannoi että kaikki yhteydenpito loppuu kunniasanalla. Tästä joitakin kuukausia ja jokunen yhteinen terapiakäynti. Vaimo vannoi rakkauttaan minulle ja itse olin sekaisin
Kaikesta ja epäilin vieläkin häntä. Kysyin sitten että pitääkö mieheen yhteyttä johon vastasi ei tietenkään. Pyysin mustaa valkoisella että näytä e-mail että sitten minäkin uskon. Lupasi näyttää
Ja sieltä paljastui että samaisena päivänä viimmeksi oli vaimoni kehunut miehen ulkonäköä työmaan pihassa ja lisännyt vielä että "olen saanut mieheni uskomaan että meillä ei ollut mitään fyysistä ..pieni vale :) " Elämäni romahti jälleen. Vaimo sanoi tällöin että hän saa vissiin häipyä. Kaiken tämän paskan seurauksena ennestään hoikasta miehestä lähti 11kiloa painoa, unettomia öitä. Vaimo ei katunut. Vittuili minulle kun en saa mitään aikaan ja että lapsetkin saa isäänsä hävetä
Kun se on niin saamaton. Suhteestaan sanoi että ok. Yhden kerran tilanne katosi hallinnasta palaverin jälkeen ja he suutelivat. Arvatkaa uskonko tämän kaiken jälkeen häntä. Olemme nyt asumuserossa. Kadun kun en ensimmäisellä kertaa ottanut hänestä eroa. Kaikki olisi ollut helpompaa. Vaimo sanoi ennen lähtöään että jos vaan voisin aloittaa hänen kaa puhtaalta pöydältä niin hänen taholtaan en koskaan enää tälläistä kokisi. Että jos vaan voisin suunnata katseen tulevaisuuteen enkä muistelisi vanhoja. Voimia kaikille toivottaa 4- lapsen yh isä.
Enää mitään aikaan. Että lapsetkin häpeää isäänsä kun se on nykyään saamaton.
Vastaa kommenttiin
Tarkkailija olli
20.7.2020 07:55
Lapset vaimon hoiviintarkkailija
Petetty yh-isä
1.7.2014 07:10
Viimmeinen rivi edellisestä kirjoituksestani tuli jostain .... :() uusiksi
Vastaa kommenttiinSen saisi poistaa.
Vastaa kommenttiin
Hohhoijjakkaa
4.7.2014 14:00
shiwan8 kommentit huokuu naisiin kohdistuvaa halveksuntaa. Toisaalla jossa mies pettää vaimoaan ja vaimo kysyy neuvoa niin shiwan8 kehoittaa katsomaan peiliin, täällä kun nainen on pettänyt, ei muuta kuin luiskaan vaan... samoin oli jossain juttua väkivaltaisesta puolisosta niin kappas vaan, olisi taas naisen pitänyt katsoa peiliin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Antti patia
13.8.2015 16:59
Shiwan8 on oikeassa, sinä siinä yllä olet puolestaan ilmeisesti yksi niistä moraalittomista huoruleista, jotka sotkevat misogynian tähän oman moraalittoman kieroutuneisuutensa vuoksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mies201512
7.12.2015 16:10
Älä ruikuta. Hopeata jakoon ja uusi nainen tilalle. Nykyinen peli on ohi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tuttu juttu
8.6.2016 05:31
Anna sille vähän rahaa seksistä, niin tulee suhteesta todellinen. Huorahan se vain oli...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JokuVoltaire
13.6.2016 22:59
Voisin sanoa ristiriitaisesti, että jos ihminen tuntee asian olevan oikein, moraalilla ei ole väliä.
Jos haluat elää pilvilinnassa, jossa olet taivaallinen ihmisten tulkitsija ja jonka valitsema vaimo ei koskaan tekisi virheitä, niin nostan esille, että olette olleet vaimonne kanssa parisuhteessa KAKSIKYMMENTÄKAKSI VUOTTA ja niistä vuosista naimisissa KAHDEKSANTOISTA VUOTTA. Kirjoitin kyseiset vuosiluvut kirjaimin ja isolla, koska et nähtävästi ole sisäistänyt suurempaa kuvaa.
Mutta vastatakseni kysymykseesi "Selviääkö tästä tilanteesta? En haluaisi kuitenkaan luovuttaa. Miten saan asiat jäämään taakse ja suuntaamaan katseeni tulevaan, edes jotenkin..?"...
Se asia on jo takana päin. Syy sille, ettet koe asian olevan näin, on se, että haluat oikeuttaa epäluulosi. Aina kun tunnet epäluuloa vaimoasi kohtaan, kaivat tämän menneen tapahtuman esille ja uskot siten olevasi oikeassa. Kun kerran olet vaimostasi "oikeassa", niin onko ihana olo? Käykö lämmin tuulahdus rintakehässäsi? Ei varmasti käy, joten nyt kysynkin sinulta, että...
Onko tämä pseudo-arvokkuuden tunne tärkeämpi kuin vaimosi, lapsesi, ja suhteesi?
Vaimosi tekee virheitä ja niin teet sinäkin. Vaikka et olekaan pettänyt vaimoasi kenenkään kanssa, et ole häntä parempi. Vaimosi on katunut tapahtunutta ja suhteenne on jatkunut vahvana ja monipuolisena. Lakkaa siis olemasta niin pyhä ja ylpeä ja rakasta sekä vaali sitä, mitä sinulla on.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Petetty ihminn
10.7.2016 19:59
Jokuvoltaire on kiteyttäny asian hienosti. Juuri noin yksi virhe vaikkakin harkittu ei voi nollata historiaa. Kannattaa suhteuttaa asiat. Myös pettäjä on kujalla kauan ja voi myös olla hyväksikäytetty uhri.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kaikenkokenut
30.10.2016 17:30
Aina sanotaan että pettäjää pitää ymmärtää ja ihmisiä ollaan kaikki ja itse et ole yhtään parempi mutta se on MINUN mielestäni täyttä kukkua. Itse koin sen järkytyksen vajaa 3 vuotta sitten kun kuukausien epäilyjen jälkeen sain selville vaimoni pettäneen minua. Ensin valehteli että vain pari kertaa mutta lopulta selvisi että olikin häslännyt kaverin kanssa jo yli vuodenvauhtia jota sitäkin epäilen että saattanut olla pitempäänkin ja mahdollisesti muitakin. Mutta tästä tullaan ongelman ytimeen joka on luottamuspula. Miten ihminen jolle olet uhrannut vuosikymmeniä elämästäsi voi tehdä noin? Ja onko tässä kaikki? Jatkuuko tämä helvetti vielä tulevaisuudessa? Ja onko kaikki ollut pielessä jo alusta alkaen? Tapauskohtaista mutta elämäsi tulee muuttumaan jatkoit elämää vaimosi kanssa tai et. Ensin masennus ja arvottomuuden tunne, vihan ja rakkauden keinulauta ja yleinen sekasotku pääkopassa. Mutta pikku hiljaa nousukausi tulee jopa parisuhde voi olla parempi kuin vuosiin. Mutta osa rakkaudesta muuttuu vihaksi ja katkeruudeksi, itselläni noin 80 prosenttia. Jatkoin liittoa lasten ja rahan takia toisaalta kadun mutta kaikkineen olen tyytyväinen päätökseeni ja voihan sitä erota vaikka ensi maanantaina jos siltä tuntuu. Mutta voimia ja jaksamusta kohtalotovereille aika on raskasta mutta tunnelin päässä on valoa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Eteenpäin...
5.2.2018 19:50
Pettäjät ovat heikkoja ihmisiä ja tavallaan uhreja, jos mistäkin syystä. Pää pystyyn ja eteenpäin. Itse olen petetty ja elänyt pitkän aikaa asiaa lähes päivittäin miettien ja vihdoin todennut, että,se kaikki on täysin turhaa. Keskity itseesi ja tärkeisiin asioihin, niin jaksat. Parisuhde kestää ja eheytyy siinä samalla, kun saa asiaan etäisyyttä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin