Kuka haluaa Tallinnaan jos alkoholi maksaa saman verran Hämeenlinnassa? Miten yht äkkiä jostain kaivetaan rahaa kahdeksalle konsulttifirmalle tai itse tunnelille kun ainakin niillä teillä mitä itse olen viime viikot ajanut on melkoisen paljon korjausrästejä. Kyllä Rapalat sun muut firmat saa tuotantonsa siirrettyä Viroon ilman tunneliakin jos on enää valmistumisen hetkellä mitä siirtää.
Mitä moisella tunnelilla voidaan oikeasti saavuttaa? Mitä sitten tehdään kun tunnelin kattoon tulee yksi iso halkeama? Palkataan 16 konsulttiyhtiötä suunnitelemaan korjaus jota tulee tekemään 32 veroparatiisiyhtiön kautta ehkä palkkansa saaneet kiinalaiset.
Paljonko tunnelin ylläpito maksaa, kuka sen maksaa ja millä.
Toki itsekin yhtä kuljetuspeliä pelanneena tiedän että joskus tunneli on hyvä idea, mutta siinä ei ollut annettu edes mahdollisuutta alittaa meriä tai järviä vaan tunneleilla läpäistiin vuoret ja kukkulat. Firman sai konkurssiin yhdellä ylipitkällä tunnelilla.
HML Hauholla tuli kuulemma "yllätyksenä"(viivästytetään puolella vuodella, laskut senkun kasvaa) että maa on pehmeää ja työmaa seisoo- mitä ihmettä- vanhan sillan yli on sujunut liikenne jo kymmeniä vuosia ja pieoneerisilta jököttää vieressä tukevasti. Ottakaa nyt vaikka jotkut maalämpöporarit koneineen hommiin ja kyllä se kallio tai ainakin kantava maa sieltä löytyy.
Sysmässäkin seisoo siltatyö. Parakissa palaa valo, 30 nopeusrajoitukset eikä yhtään henkilöä töissä. Niin ja Pulkkilanharjulla on selkeästi sitatyömaa kesken, rajoitus 40 ajopinta on perunapeltoa tai ainakin porkkanamaata
Luin HML paikallislehdestä että yhtä risteystä ollaan muuttamassa paremmin vetäväksi. Siihen on siis tulossa jonkin sortin kaksikaistainen turbokiertyliittymä.
Ideahan on ihan hyvä, mutta mutta mutta:.
1 Hinta
2 Sijainti
3 Hämeenlinnalaiset vilkuttomat autoilijat.
Eli siis toteuttamistavasta riippuen yhden pienen risteyksen muutostyön hinnaksi on laskettu 1,5 miljoonaa € tai enemmän jos alikulkutunnelia tarvitsee jatkaa.
Hulluinta kuitenkin on että vieressä on valmiina rinnakkaistie jota pitkin pystyy ohittamaan pullonkaulan pahimpaan aikaan päivästä, mutta kun ollaan Hämeenlinnassa niin sinne on mätkäisty ajokieltomerkit ja pinnoite on osan matkasta soraa.
Ymmärrän kyllä jos läpiajokielto olisi voimassa vaikkapa vain 22-06. Se ratkaisisi yhden suunnan ongelman.
Toisen suunnan liikennemääriin vaikuttaisi Vanjantien + Viipurintien asfaltointi ja levitys päästä päähän - kun sinne pääsee ajamaan eritasoliittymästä ilman käyntiä hullunmyllyssä.
Mutta siis oli liikennemäärä mikä hyvänsä niin suurin ongelma on peräisin ihmisistä jotka eivät osaa ajaa ja vaikka osaisivatkin niin eivät osaa ajaa oikein tai käyttää vilkkua kiertoliittymässä tai muutenkaan.
Entisen tyttöystäväni isäpuoli asui ja asuu varmaan edelleen lähellä kiertoliittymää ja joka kerta ajoi siitä läpi päin helvettiä vilkun käytön osalta ja ajaa varmaan vieläkin jos ajokortti on vielä tallella.
Niin ja mitä auttaa yhden risteyksen muuttaminen kun se siirtää ongelmaa n 1,2 km siinä tapauksessa että ihmiset oppivat ajamaan paremmin kuin nykyään ja käyttämään vilkkua oikein. Seuraavassa risteyksessä jono seisoo taas ja risteysten välissä on 1,2 km autoja kun yksi ajoneuvoyhdistelmä yrittää kääntyä kaistan yli Teboilille tankkaamaan.
Jos kaksi risteystä saadaan väljemmiksi siirtyy ongelma Viipurintien ja Tuuloksentien risteykseen ja Alkaa kuulostaa ihan järkevältä kaivaa tunneli Katuman siis myös Katumajärven ali ja unohtaa tunneli Tallinnaan.
Edit 10.2.2018. Hinta-arvio lähes 20 000 000 000 €. Tuskin riittäisi edes puolimatkaan. Paljonkohan sillä korjaisi nykyistä tiestöä ja montako normaalia maantiesiltaa rakentaisi? Ainakin 1000 uutta suurkoulua tai ylläpitäisi kahden opettajan kyläkoulua nykykustannuksilla 20000 vuotta.
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:29
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin