Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset helmikuulta 2011.
Edellinen

98E5  1

Muutama tankkaus uutta bensaa takana. Kyllä se uusikin bensa sen verran tehoa antaa että renkaanleveyden verran saa nopeutta kilometreinä tunnissa mittariin. Jossain tapauksessa jopa paikallaan kun on vielä suht liukasta paikka paikoin.

Piti käydä elokuvissa, mut jäi sit menemättä. Sen sijaan sain suklaakakkua ja aivan loistavaa kaakaota kauniilta naiselta ja sain vihdoin korjattu rikkomani esineen. Pelottavaa kuinka nainen voi ajatella jostakin asiasta täsmälleen samoin ja vieläpä toimiakin ihan samoin.

En uskalla kehua suklaakakkua kun en todellakaan ole suuri suklaan ystävä. Toivottavasti pavuista paljastuneet siemenet itävät ja kasvavat kauniiski pensaiksi. Satoisuudella ei niin väliä kun minä en kahvia juo.


Jos kaikki suomen järvet  1

Viinaksi muuttuisi niin ei tarvisi ruopata talvella ja jos tarvisi niin ei ainakaan pikkupakkasella olis ongelmaa saada vanhaa järvenpohjaa lavalta alas.

Järvien rehevöitymisestä on puhuttu paljon ja syytetään mökkiläisiä, soiden ojituksia, teollisuutta ja puhdistamattomia jätevesiä. Kaisloissa on valtava määrä energiaa ja kailikon juuristossa valtava määrä kasvuvoimaa. Jos edes 10 % vuotuisesta kaislankasvusta saisi talteen niin se olisi valtava kasa. En sit tiedä pystyisikö nykyiset etanolilaitokset käyttämään kaislatkin raaka-aineinaan ja jos niin millä hyötysuhteella.

Kovan onnen auto. Joku viikko takaperin Mondeokuski peruutti keulaan- eilen sit auton omistaja lyhensi keulaa toiselta puolelta huomiovalon verran. Viereiseen Saab 9000 autoon pyrkinyt nuori nainen sukelsi ratin taakse pidätellen hymyään. Lisäisin vielä että kaunis, mutta sillä taisi olla oma mies ja joku toinen nainen kyydissä. Kun olisi peruuttanut samaan penkkaan niin ei olisi hajonnut mitään- ainakin päätellen siitä kuinka paljon takapuskurin ja vetokoukun päällä on yhä edelleen lunta.


Motorestin paluu  1

Tässä maassa on hotelleja, motelleja ja lomakyliä rakennettu mitä eriskummallisimpiin paikkoihin. Tuuri kesellä ei mitään on hyvä esimerkki menestyksestä.

No sitten iät ja ajat samassa paikassa ollut kylmä huoltoasema täytyy purkaa ja lopettaa, koska se on kuulemma turvallisuusuhka viereen rakennettavalle uudelle poliisitalolle... Ei varmaan taas missään vaiheessa kun sitä rakennusta alettiin kartalle laittamaan tullut mieleenkään käydä paikan päällä katsomassa mitä alueella jo on. Enempi olen huolissani siitä että vieressä on Poltinahon hullunmylly eli jonkinasteinen "kieroliittymä" Kiertoliittymä/ liikenneympyrä jossa edelleenkään 30% paikallisistakaan ei osaa ajaa oikein tai käyttäää vilkkua. Siitä sit läpi hälytysvilkut päällä kun on tilanne päällä...

Aivan yhtä hyvä paikka poliisitalolle olisi ollut koiramäellä tai hölmölässä tai verkatehtaalla tai tällä menolla Patrian suurissa halleissa. Moottoritien päällä tai seisakkeella- Saksassa on ainakin mukavia pikku seisakkeita ihan vaan sitä varten että sinne mahtuu pieni kopillinen poliiseja ja muutaman rekan verran parkkitilaa. *Jos poliisitalo olisi päätetty tehdä moottoritien katteelle niin varmaan siinä vaiheess kun perustukset, liikennejärjestelyt ym olisi kunnossa ja eka kerros puolivälissä joku tajuaisi että alla kulkeva moottoritie muodostaa turvallisuusuhan ja sit tällä logiikalla olisi siirretty moottoritie Harvialantien linjalle ja siitä Aulangontietä Parolaan.

Jos Poliisitalo tosiaa on niin heikkoa tekoa ettei kestä kylmän huoltoaseman maanalaisten säiliöiden räjähdystä / tulipaloa / polttoainerekan räjähdystä niin eikö sit samalla vaivalla olisi voinut tehdä poliisitalon paikalle uuden Salibandyhallin ja poliisin palvelut jäähallin viereen. Näin olisi ainakin vieraspaikkakuntalaisia ja omiakin häirikköfaneja lyhyt matka kuljettaa putkaan rauhoittumaan ja koiramäeltä pääsisi talvella pulkalla poliisitalolle jos auto on jäässä.

Onneksi sentään Motorest palasi. Ei sillä että ihan pärjäisi ABC:lle tai Forströmmille ruuillaan, mutta kyllä nälkä lähti ja silti teki mieli lisää.


Ylivoimainen este  1

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu- joskus joutuu jopa ihan pysähtymään. Joillakin riittää urheilumieltä, mutta onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että kun sotilaspoliisi nostaa nostaa pienen liikenteenohjausmerkkinsä pystyyn niin silloin on syytä pysähtyä-
Vaan aina niitä hulluja on jotka vielä senkin jälkeen yrittävät tunkea eteenpäin mukamas kiireisenä- niin ja joku keksi parkkeerata Nissan Noten penkalle niin että jäi kiinni.

Täytyy ymmärtää että panssarivaunu on ylivoimainen jopa tukkirekkaa vastaan, siltikin vaikkei olisi edes ammuksia mukana tai pelkkiä savuja ja valoja. Jos ei tajua antaa tilaa ja jää alle niin minä en ainakaan halua olla irrottamassa ihmisjauhelihaa minkään rullalaudan paksuisen henkilöauton sisältä. Puhumattakaan siitä että panssarivaunuja on kolme ja liukas tie alla. Kyl ainakin mun jokainen työnantaja ja kaveri on ymmärtänyt jos on pari kertaa joutunut hetken odottamaan panssarivaunujen väistymistä.


Vienti vs tuonti  1

Tervetuloa hölmölään- Ensin tehdään juomia. Sit kun maku ja laatu on kohdallaan ne rahdataan ulkomaille rekoilla ja kannetaan sieltä pienissä erissä takaisin. Lukema taisi olla 65 miljoonaa litraa omatuontia viime vuonna.

Tällä menolla kohta Virosta ruvetaan rahtaamaan myös oikeaa bensaa. Ei sillä että se olisi halpaa vaan siksi kun siinä ei ole etanolia seassa. Toisessa kädessä bensakannu ja toisessa mäyräkoira- ainoa vaan että bensasta saattaa joutua tulliin.

Raakaöljyn hinta taas pomsahti tänään. Sen huomaa viimeistään silloin kun seuraavan kerran tankkaa. Kun hinta nousee niin se nousee nopeasti vaan annas olla kun laskee niin kyllä löytyy syitä pitää hinta korkealla.

Varmaan 95 E 10 kelpaa myös vientiin ja sopii uusiin autoihin ym laitteisiin, mutta harmi vaan kun maassa on maanosan vanhimpiin kuuluva autokanta -ellei vanhin tällä hetkellä. Näin ollen ruvettava harkitsemaan sellaista autoa joka huolii E 85 viinaa tai Dieseliä. Diesel auto, mutta näillä -34 yö keleillä tarvis olla bensalla toimiva Webasto


Onko muna kanaa viisaampi  1

Runsaan lavahiekkakakkutouhun alkaessa ja itse asiassa jo ennen sitä ehdotin että maat ensin jäälle kuivamaan ja sit jäisinä kuivina kyytiin- no sit alkoi ajokin sujua kahden koneen osalta.

Vahvistuksia oli tilattu ja puolen päivän nurkilla työmaalle ilmestyi viritetty vihreä peto- oli ilmeisesti ruuvattu niin paljon ettei pelkällä lastun vaihdolla enää pärjännyt. Ahdin oli isonnettu ja kampiakseliteho tuplattu. Peto ei kuitenkaan päässyt näyttämään kynsiään kun komean kärryn lavanvaihto ei onnistunut- ensimmäinen lava ei sopinut ja se mikä sopi muuten ei ollut hydrauliikan osalta yhteensopiva.

Olisi toki ollut tehtävissä jos olisi ollut osia + työkalut ja lämpöä vaan kun ei niin ei- en tosin tiedä olisiko edes taipunut työmaan portista sisään kärryineen, mutta huomenna selviää jos löytää jostain toimivan lavakombinaation.

Hiekkaa tarvii ainakin kylvää- muuten menee heti ensimmäisestä jyrkästä mutkasta metsään.


Kankeutta  1

Päivän avaus ei taaskaan ollut kovin kaunista kuultavaa, mutta kelistä huolimatta koneet kävi moitteettomasti.

Normaalisti hiekkakakkuja tehdään kesällä ja pikkulasten hiekkalaatikolla. Talviversiossa vedestä nostetaan hiekkapitoista maata lavalle ja lava toimii hiekka kakun muottina kaatoon saakka

Kaatoa ei tänään onneksi tapahtunut, mutta lähellä se oli. Kippauspaikka kun on varsin jyrkkä ja petollinen. Telivaunulla optimikippaus lähtee nousemaan sillä kohtaa kun telin takimmaiset alkaa painua ja etummaiset on täysin kovalla. Niin kävi että meni noin puolisen metriä pitkäksi , mutta ei sivuttaiskallistumaa niin kippi vaan ylös.

neläjännen putken puolivälissä kuorma muutti aisapainon nosteeksi ja sit mentiin- veturin takapyöritä loppui pito ja kärry liikautti koko yhdistelmää pari metriä alamäkeen. Ei mitään toivoa ajaa kuorman kanssa ylös kun takapyörillä ei ollut painoa, joten kippiä vaan ylöspäin. Vielä siinä vaiheessa kun kipin nostovara loppui oli 90 % kuormasta lavalla. Käsijarru päälle ja ihmettelemään. Ihmettelypaikalle kun ehdin niin lava tyhjeni isona hiekkakakkuna- ei ihan takalaitaa myäden, mutta ehkä puoli metriä kakkua jäi lavalle.

Ystävällinen naapurikoneen kuski oli varustautunut ketjulla, joten ketju keulaan ja veto päälle molemmilla koneilla- 10 mm ketju meni poikki että napsahti. Sit totesin että oma apu paras apu siinä tilantessa ja jäin yksin kahden koneen kanssa. Lava ei laskeutunun itsestään, joten venttiili uivaksi ja kaivurilla lava takaisin lepäämään rungon päälle.

Sit vähän tavaraa lavalta pois, vaikkei siellä enää ollut kuin rippeitä. Ensimmäinen idea oli ketju- mutta kun oli sen verran lyhyt ketju niin vahdoin työmenetelmää. Veturiin hitain ryömintä päälle ja kaivurilla auttamaan lavan takaa. Kummassakaan ei voima riittänt yksinään, mutta 2 konetta ja 1 kuski niin parissa minuutissa kärrykin oli turvallisesti tasamaalla.

Kankeaa oli työnteko


Kipinöitä  1

Näin pakkasella aikuisia lapsettaa. Kun aamulla tuli tuli työtilaus niin vähän ihmettelin että mitä hiton virkaa on viedä midikonetta kippauspaikalle kun kerran on korkea penkka ja etukauha kahdessa koneessa.

No ihan mieluusti lähdin, siirsin koneen ja kaivoin penkat lumen alta. Ylläri koitti sit siinä vaiheessa kun piti kipata eka kuorma. Noin 7 kuutiometriä jäi lavalle kiinni, viidestä teleskoopin putkesta 4 tuli ulos. sit loppui voima.

Kun kaivurilla vähän kevensi lastia niin kippi nousi kokonaan ylös, mutta maa oli kuin hiekkakakku muotissaan- jos olisi käynyt kuin entiselle kuorma-autoilijalle eli laatikko kyljelleen tasamaalla niin vielä olisi jäänyt 3 kuutiota kiinni lavaan ja 2 kuutiota vaikka olisi mennyt katolleen tai katon kautta ympäri. Näköjään seuraavaksi ruvettava suunnittelemaan maan kuivatusta tai lämpölavaa.


Laskiasta ylämäkeen  1

Virkavalta- mahtaako poliisi ymmärtää jos loivaa ylämäkeä ei pääse sutimatta ylös. Niin liukasta yhdessä paikassa että olisi voinut driftata vaikka mopoautolla- ne tosin taitaa kaikki olla etuvetoja. Alamäkeen pito oli parempi, tai sit vaan loivempi mäki- muteen olisi tullut penkkanoja ja runsaasti silputtua muovia.

Oikeastaan mopoautot olisi hyvä muuttaa kaikki nalivedoiksi ja nostaa vähän luokituspainoa- niillä voisi nuoriso jakaa postia silloinkin kun on kylmää tai kinoksia- voimaahan se toki vie ja kulutus vähän noussee, mutta käyttöarvo on nelivedolla ihan eri lukemissa, puhumattakaan ajokortittomista ikäihmisistä.


Napakelkkailua  1

On hienoa että tietokoneiden ja pelikonsoleidenkin aikakaudella löytyy ihmisiä jotka rakentavat omalle pihalleen talvitapahtuman. Jo toimivan napakelkan rakentaminen, jään puhdistaminen + ringin jäädyttäminen on vienyt useamman hyisen illan, puhumattakaan kaikkien naapuruston lasten kieputtamisesta hurjalla vauhdilla. Siihen vielä kun lisätää ruoka- ja juomahuolto niin hattua täytyy nostaa.

Auringon laskiessa sisälajit ottivat voiton ja nuotiot sammuivat kuten pitikin. Keilailu kotioloissa- ihan hauskaa, toisin Kinetic- ohjain täytyi ainakin kertaalleen laittaa uuteen setuppiin ja hyvä olisi jos TV:n edessä olisi enempi tilaa. Siinä voi näköjään heittää eka yrittämällä 204- en tosin minä vaan joku kaunis vaalea nainen viiden millintarkan perättäisen kaadon jälkeen. Kilpakumppani ei olisi viiden kaadon jälkeen mennyt kiereisessä loppusaatossaan osumaan ohjaimeen niin tulos olis saattanut olla vieläkin parempi.

Aloituksessa ennätys oli 134, sit 152, 154 ja sen jälkeen kun luonnonlahjakkuus (joka ei oikealla pallolla ollut kuulemmma osunut oikein mihinään) tulos 204 jäi voimaan- eikä sitä ihan heti rikota.

Paluumatka samasta suunnasta on joskus ollut mielenkiintoinen. Kertaalleen matkalta löytyi oikein hoikka ja nätti liftarityttö, mutta ei tällä kertaa. Kelikin oli sellainen että kumpaankaan suuntaan kukaan ei ohittanut, eikä tarvinnut yhtään tientukkoa ohittaa- Ilmeisesti kylmä keli pitää sunnuntaiautoilijat kotona. Lahdessa oli ilmesesti talvi yllättänyt ammattiauoilijan. Kuorma-auto oli keskikorokkeella ja käynyt ilmeisesti tolpassa kun ohjaamon kulmaa puuttui aika paljon- ihmetytti vaan että oliko kääntynyt risteyksestä väärälle puolen jakajaa, nukahtanut kaupungissa rattiin, tekniikka pettänyt vai saanut käytännössä suoralla tiellä takapyörät hallisemattomaan sivuluisuun- voisi onnistua myös jarrujen vikaantuessa. Parempi kumminkin pikku töytäisy tolppaan kuin jonkun pikkuauton, mopon tai mopoauton yli puhumattakaan jalankulkijoista.

Kylmähän eilen oli kun auton mittarista loppui asteiikko- lämpimien maiden malli ilmeisesti kun -30 ymmärtää ja siitä kylmempi laittaa näytön pimeäksi- ei silti jo bensakone kunnolla käy niin se on sit ihan sama onko -30 vai -40. Dieselissä -30 on kriittinen lukema talviaineella. - 40 vaatii jo eritystoimia, arktista ainetta, lämmitystä, suodattimen sulatusta ja vanhoihin koneisiin myös jäänestoa.

Onneksi on yksi kone sisällä kun näyttää jotain haituvaa taas tulevan taivaalta alas.

Edellinen