Siinä missä kahdeksan konsulttifirman turvin tutkitaan voidaanko tehdä tunneli Tallinnaan- no voidaan kun kuullaan heidän laskelmansa hinnasta ja pistetään kertoimeksi joku 30 niin kotomaassa liukastellaan.
Jätin tänään siis oman autoni kotiin. Eilen kävin sillä ongelmitta Tampereella juuri kaiketi täysi-ikäisiksi tulleilla kitkarenkaillani. Sen sijaan kävin matkaan nastarenkailla ja ihalin kotimaisia maisemia ja kokolailla hyvin hoidettuja teitä jään täyttämine reikineen ja routaheittoineen.
Jossain Kirkkotien puolivälin tienoilla katosoin kolmosvaihteella alamäkeen moottorilla jarruttaen ajaessani oudosti pysäköityä pikkuautoa. Auto oli siis Hyundai Gets, mutta ei ollut noutamassa tryffeleitä vaan suistunut kuljettajineen lumipenkan päälle.
Täällä korvessa täytyy kaikki tasamaan tietkin kylvää päästä päähän hiekkaa ja sepeliä, mutta siellä missä hiekkaa oikeasti tarvitaan sitä ei ole ollenkaan.
Mäki on siinä suistumiskohdassa niin jyrkkä ja pahimmillaan on ollut niin liukas että omalla autollani en lähtisi kitkarenkailla tai huonoilla nastarenkaillakaan edes yrittämään ilman reilua vauhtia. Todennäköisesti en omalla autollani pääsisi sitä ylös vahditta edes takakontissa olevilla lumiketjuillani.
Näin nokkelasti päättelin kun Getsin suistumisen jälkiä mäessä tutkin. Oli siis vauhti loppunut, pyörät alkaneet sutia tyhjää ja moni nykyauto siinä tilanteessa alkaa leikata moottorista tehoa sutimisen estämiseksi ja sit tullaakin kohta mäki nahkoineen alas ja ojaan.
Minä siis pelastavana enkelinä ensimmäisenä paikalle, liina Kiinni pikkuauton vetopisteestä työauton vetokoukkuun ja helposti nousi alamäkeen takaisin tielle.
Älkää tehkö tunnelia Tallinnaan niin kauan kuin Suomessa on yksikin tuollainen paikka yleisellä tai yksitysellä tiellä.
Sit luin kauhulla mitä VT 10 osalle on suunniteltu. Se on mun mielestäni edelleen VT 10, liikennemäärä on kasvussa, eikä siitä ole mitää syytä tehdä pihakatua tai taajamatietä missä hissutellaan 60, 50 tai 40 kilsaa tunnissa paikoissa joissa on paljon huonommilla autoilla ja moottoripyörillä päästelty risteysten välillä ainakin 80 nopeuksilla ja ihan turvallisesti. Sille ei mitään voi että ihmiset näplää puhelimiaan, eikä muista katsoa eteensä tai kääntyä risteyksissä.
Tuon suistuneen lisäksi oli Eteläisissä ja kahdessa muuassakin risteyksessä ajettu suoraan päin liikenteen jakajia ja liikennemerkit puuttui, oli solmussa ja autojen kappaleita ympäriinsä.