Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2018.

Friteteerattu mämmi  1

Illan ja nälän tullen voi tulla vastaan outoja asioita. Tänään siis kuulin että Hml torilla olisi kohta saatavilla friteerattua mämmiä. Idea on mielestäni loistava, mutta itse tuote täytynee maistaa ja kokea itse että siitä voi sanoa jotain tietoon pohjautuvaa.

Ilmeisesti samaa ajatteli takanamme ja tilauksemme jälkeen edessämme girllin luukun läheisyydessä jonottaneen parivaljakon miespuoleinen jäsen. Maistokohteena ei toki ollut mämmiä vaan jotain niin tulista että sen perään meni pikkutölkillinen maitoa ja siitä huolimatta poltteli edelleen.

Terveisiä tosin mieluummin sille parivaljakon naispuoliselle osapuolelle sinne Tervakosken suuntaan ja toivottavasti ruoka oli hyvää seurassani jonottamisen jälkeenkin... Ruokatarinat Suomesta ja maailmalta eivät välttämättä ruokahalua paranna tai toisen kanppailu tulisuuden potkittua kunnolla.

No mut siis juhla-aterian lisukkeeksi ostetut bataattiranskalaiset olivat tällä kertaa täysosuma. Kaikkea muuta ruokaa jäi ylikin, mutta bataattiranskalaiset menivät viimeistä murua myöden parempiin suihin ja tavallisia ei niiden jälkeen itselleni enää uponnut.


Kauneutta  1

Siemenhyllyllä asioiminen on vaarallista. Ei pitänyt ruveta niin tarkkaan katsomaan mahdollisia ensi kevään kylvöjä/taimetettettavia, mutta inspiraatio iski ja luin sit tuoteselosteita keskittyneenä.

Sitten havahduin kuin vierestä lähti kukkakimmu liikkeelle. Sen nosti nuori nainen ja väistin kai sen verran että en olisi ollut tielle. Sitten huomasin minne suuntaan nainen lähti ja ketkä kaksi siellä oli vastassa. En tiedä naisen nimeä, siviilisäätyä, suhdestatusta, koulutusta, kansalaisuuttaa, sukujuuria, vanhemipien kotimaata tai edes sitä onko syntyjään Afganistanista, Irakista, Turkista, Intiasta vai Turusta, mutta sen tiedän että sama kaksikko johon oletin kuuluvan sen kaunottaren ja isän olivat viime vuonna etsimässä jotain katoksen tai keskisalon osaa ym Puuilossa silloin meinasin kävällä ihastuksissani päin hyllyä.

No ei siitä sen enempää tälläkään kertaa. Kevät on myöhässä, valo on lisäätynyt, parisuhde hyllyllä ja töissä on nähnyt lähinnä lunta ja koneita. Ei ole siis ihme että supermallin näköinen tumma kaunotar saa pulssin nousemaan.

Niin se kolmikko sitten poistui kaupasta ja minä jäin siemenhyllyn nurkkaan katsomaan kuinka kahden nuoren naisen ja vanhemman miehen muodostama kolmikko kapusi C30 Volvoon ja poistui.

Kaikelle ympäröivälle kauneudelle tulee parisuhteen alkuhuumassa suunnilleen immuuniksi, mutta sitten kun se alkaa toisen suunnasta stoppaamaan niin alkaa nähdä mitä ympärillä on ja tapahtuu.


Elämän tärkeitä asioita 2  1

Uni- sitä en ole juurikaan saanut kahteen päivään ja helpotusta ei ole luvassa. Silloin ei todellakaan halua että kukaan tulee sammuttamaan valoja sen päivän ekan vajaat viisi minuuttia kestäneen saunahetken kohdalla tai tallustelee lumisilla saappailla pitkin sitä käytävää mitä pitkin olisi tarkoitus kävellä pois sieltä saunasta.

Ruoka- Sen suhteen ei juurikaan ole ollut vaihtoehtoja kun kauppaan ei ole ehtinyt ja jääkaapsissa oli eiliselle päivättyä jauhelihaa ja huomisen jälkeen jonnekin päivättyjä broilerin koipireisiä.

Ei sillä eteikö ruokaa olisi ollut sekä määrällisesti että laadullisesti tarpeeksi, mutta kun ei meinaa ehtiä edes syödä.

Aivot- jos ne eivät saa levätä niin kunnollista aivotoimintaa on turha odottaa. Eilen oli sen verran ikävien uutisten päivä enää puuttui että pari asiakasta olisi kuollut päivän mittaan. Yksi nainen itki ja lähti ilmeisesti joko baariin hakemaan lohtua tai tekee kohta samoin kuten minä viime vuonna.

Jos aivot toimivat niin silloin esimerkiksi sääennusteesta saa enemmän irti. Sanoin jo useammallekin ihmiselle että tämän viikon alusta tulee todella rankka, mutta nuo eiliset lisätyöt siihen päälle niin ei tosiaankaan ehtinyt suunnitella miten tämän päivän töistä voisi selvitä. Onneksi sain apua, mutta se ei kuitenkaan auttanut yhdessä kohteessa asiakkaita nousemaan autollaan aamulla ekana aurattua ja jo hieman loskaantunutta mäkeä. Siihen olisi auttanut auton aivojen uudelleeenohjelmmointi eli nappula missä lukee "ESP off" tai jotain siihen suuntaan. Peugeot henkilöautossa kun auton reaktio pieneenkin loskaluistoon on se että leikataan moottorista tehoa silloinkin kun tasakaasulla eteneminen onnistuisi ihan turvallisesti tai kierroksia olisi hyvä vähän lisätä.

Tietysti tuohon pieneen nyppylään... No olisin mennyt siitä samoissa olosuhteissa omalla autollani jopa niillä 18 vuotta vanhoilla kitkarenkailla. Seuraavan mäen nousu olisi onnistunut ehkä lumiketjuilla.


TM tänään tai eilen  1

Lumiauran nerokas lisälaite... Kaikkea soopaa sitä kirjoitetaankin, mutta onneksi kaiken maailman tietäjiä on liikkeellä idässä ja lännessä.

"Sitä ei muutama vuosi sitten osannut kuvitella kuinka monenlaisia säästöjä syntyi kun aurauksia yksityistettiin."
Kilpauluttaminen= eka talvi + 1500, toinen + 2500, kolmas + 7500 siitäkin huolimatta että lunta oli todella vähän ja harvoin. Tästä talvesta pikkutie tuskin selviää alle 10000 € kustannuksilla siitäkin huolimatta että lunta on tähän mennessä ollut pahillaan 22 cm

"– Aura ei kulu kun sitä ei lasketa aivan katuun saakka."
Aura kuluu silloinkin kun se liukuu jäällä, lulemella tai polanteella. Oikein säädetty lumiaura kulkee paino pääosin jalaksilla. Polanneterät on sitten asia erikseen. Kulumisen nopeus taas riippuu monesta asiasta. Jos lumi/jää on puhdasta niin se ei tietenkään kuluta yhtä paljon kuin hiekalla kyllästetty jää/lumi / paljaaksi ajettu jäinen (hiekkatie)/ tie.

Sitten oleellista on vielä se missä kunnossa se tie on kesäkunnossapidon jäljiltä. Jos se on samanlaista kuravelliä ja pomppuista paskaa kuin täälläkin oli ennen jäätymistä ja tiestä töröttää kiviä ja kaivojen kansia niin parempi odottaa että pääsee tasaista polannetta pitkin.

"– Polttoainetta säästyy kun inhottavaa vastusta on vähemmän."
Mitä vähemmän lunta työnnetään väkisin mukana/polannetta revitään irti sitä vähemmän on vastusta ja polttoainette kuluu vähemmän. Varsinkin nuo etuaurat vaativat toimiakseen nopeutta että aura heittäisi kunnolla.

"– Aurauskaluston renkaat kuluvat vähemmän."

Rengas kuluu varsinkin silloin jos se luistaa. Jos ei ole kuluttavaa kitkaa niin silloin ei kuluminenkaan ole kovin voimakasta

"– Kadun pinta on paremmin suojattuna lumella ja jäällä."

Pitää tasan paikkansa. Esimerkiksi Aulangontielle toivoisi tasaista polannetta niin ei tarvitsisi pelätä rikkovansa vanteita. Niin ikään auratessa aina vaan parempi jos tiesso olisi muutama senttimetri lunta/jäätä niin ei sit ekan suojasään tullessa aura haukkaa monen senttimetrin siivua tielle kesällä kylvetystä sorasta, murskeesta, hiekasta, sepelistä ja renkaista irroneesta savesta.

"Toivottavasti kuitenkin näillä urakoitsijoilla pelaa edes laskutus että kelpaa huristella."

Joillain pelaa ja toisilla ei. Ei se huristeleminen mitään herkkua ole ja aika harva kotimainen firma lumityöillä pystyssä pysyy tai rikastuu.

Kyllä lumiauroihin Suomessakin saa vaikka mitä lisälaitteita ja sen lisäksi on täälläkin käytetään lumilinkojakin. Se on sit eri juttu kuka lumiauraa ohjaa ja viitsiikö käännellä auraa/perälevyä/lisäläppää keskn ajon.