Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2012.
Edellinen

Avainlippu  1

Ostin viime vuonna rautakaupan tarjouslapion. Nyt sen samaisen halpalapion voisi varustaa avainlipputunnuksella, koska sen korjaamiseen ja työkykyiseksi saattamiseen meni varmasti kymmenkertaisesti aikaa verrattuna valmistukseen kaukoidässä.

Siitä hajosi ekana päivänä sekä kahva että varsi. Nyt kahva on mallia Fiskars ja varsi on oma malli, samoin terä on omaa rälläkkämuotoilua.

Samasta määrästä terästä olisi voinut jo alkujaan tehdä ihan toimivan lapion muuhunkin kuin pelletin tai kuivikepurun siirtoon. Valitettavasti moinen paskalaatuinen tavara pääsee läpi tullista ja tuotevalvonnasta. Sitten ihmetellään kun Suomessa on työttömiä. Kuka viitsii korjata kuuden €:n lapiota- no tänään viitsin kun tarvin telojen puhdistukseen kavennetun lapion ja olihan jotain tekemistä sille ajalle kun kaivurin moottoriöljyt meni letkua pitkin jäteöljyastiaan.


Täysi päivä  1

Ihan ei mennyt kellon ympäri töissä. Aamulla ajelin uima-altaan perässä tielle 54 asti. Oli aika hulppea ilmestys kun tuli vaihtolavata yli sekä kyljistä että perästä.

Moottoritiellä oli taas niin paljon idioottiautoilijoita että paluusuuntaan ajoin pienempää tietä. Siellä taas oli poliiseja oikein kolmen auton voimin. Ei ihme että moottoritiellä hivotellaan idiotismia.

Sieltä sitten seuraavalle työmaalle nostamaan kantoja. Muuten meni hyvin, mutta pikakiinnike jumitti kiinni leveään kauhaan. Vaatii ilmeisesti lekaa ja rasvaa.


Idioottiautoilu tarttuu  1

Ei riitä että ensin ajellaan lentokoneella päin rakennusta ja valotolppaa- pitää jonkun pistää vielä pahemmaksi ja ajaa rahtilaivalla päin siltaa.

Ehkä- siis ehkä sillan onkin tarkoitus nousta vain hetkeä ennen kun laiva on kohdalla, mutta luulisi nyt sellaisen esteen ehtivän havainnoida vaikka kiikareilla. Pysähtymismatkahan laivalla on valtava kun on massaa, mutta niin pitäisi olla myös komentosilta täynnä teknisiä laitteita joilla moiset onnettomuudet pitäisi olla vältettävissä- ellei sit silta ollut jo entuudestaan rikki tai jätetty tahallaan nostamatta...

Tarttuu jopa niin pahasti tuo idioottiautoilu ettei joku naapuri ollut tajunnut väistää kunnolla täyteen lastattua viljarekkaa. Modulirekka oli sitten möyrinyt tien rullalle ja jäänyt kiinni sekä poikittain.

Koskapa onneksi olin vain parin kilometrin päässä kotoa ja muistan aika hyvin naapureiden autot. Kun eka naapuri meni työmaani ohi, en sitä noteerannut, mutta kun toinen meni perässä niin arvasin heti että tien täytyy olla poikki. Itse en autoillut, mutta puskin lumikasan ohella lyttyyn asiakkaan Lammi- anturatassut. Onneksi nitä oli vain kaksi, eikä renkaat särkyneet. Lumikasan sisälle kun ei näe, eikä kaikkea voi muistaa.

Uutta konetta ajaessa ei ainakaan vahingossa voi ajaa tankkia tyhjäksi. reilut 18 tuntia kovaa työtä tankkaamatta kunnes alkoi summeri soida ja punavalo palaa.


Puheluita ja paikkauksia  1

Se on taas sitä aikaa vuodesta kun rakentajat alkavat heräillä.

Yhdellä on edessä kasa lunta, toisella jotain muuta, kolmannella kontti tonttia rumentamassa- no ne hoidetaan mitä voi.

Päivän kruunuksi taas tiedossa käynti samassa osoitteessa. Mukava työmaa sikäli kun on ruokala vieressä, mutta voisivat joskus tehdä muutkin sillä työmaalla kunnollista jälkeä.

Tänään oli ohjelmassa muutamia rakennuksen seinien vierestä kaadettuja puita, avo-oja salaojaa varten ja yhden tukkeutuneen salaojan paikkaus. Päivän päätteksi vähän kannonnostoa.

Luultavasti uusi kone on yhdessä asiassa vaihdossa mennyttä parempi- se asia on polttoainetaluos. Ei tuokaan mikään talousihme ole, mutta ainakin tuossa hommassa ja Economy tilassa juuri sopivan nopea, voimaa, hallittavuutta ja voi olla jota 20 % eroa kulutuksessa. Ero varmasti pienenee kun kuormitus nousee tai vaihtaa jonkun toisen työtilan.

Ilmeisesti tuon merkin joissain malleissa on ollut ongelmia hallittavuuden kanssa- tuo on nyt sit se hyvä yksilö niiltä osin.


Liikennenttä  2

Hauku Suomea niin saat liikenneministeriltä kutsun tulla katsomaan onka asiat oikeasti niin huonosti. Naiset- niitäkö täällä kohdellaan huonosti? Näyttää Italialta kun presidentillä on edellisen presidentin tyttären ikäluokkaa oleva eukko noin kärjistetysti. Kaikki te kaltoin kohdellut naiset avautukaa.

Harvinainen päivä- idioottiautoilijoita tasan nolla.

Aamulla poikkesin salaojatarpeita noutamassa. Putkea oli, soraa uupui. Varsin kauan kesti nouto, eikä ollut kuin yksi auto jonossa. Sanoin tosin ettei ole kiire ja juokaa aamukahvinne rauhassa.

Maa oli salaojitukseen yllättävän paljon jäässä. Lumen alla ei juuri mitään routaa mutta tiemaalla ja auratulla puolisen metriä työtä routapiikille. Miksi siis tehdä salaojaa nyt- no siksi kun parin viikon tai kuukauden päästä siitä rullaa turistit vaunuineen yli. Nyt pääsi suht vähillä nurmivaurioilla ja soraa sai lappaa suoraan kärrystä putken päälle.

Putkikelan levittimen parannukset toimivat osittain. Osittain siksi että yksi liian pitkä pultti estää pikairroittimen laiton pitoasentoon. Ei mitään hätää kun käyttää itse ja yksin automaatilla, mutta lyhennettävä kun sen saa pajalle, tai tehtävä muutos pidättimen alaputkeen.

Valtava säästö työajassa kun nostaa kelan levittimeen, katkoo narut ja vetää putken päästä, eikä tarvi pyöritellä, eikä selvittää solmuja. Pidätin ei myöskään enää murjo putkea. Uusi kone alkaa jo tuntua ihan normaalilta- harmi vaan kun on muodin mukaisesti nelisylinterinen.

502 pääsi siis kotiinsa ja ehjänä. Harmitti olla oikeassa vikapaikan ja turhan purkamisen suhteen, mutta tarinan opetus: Pese ennen huoltoa, paikallista vika, korjaa vasta sitten.


Sirkushuveja ilman leipää  1

Ajoin vuonna 2000 noin 8000 kilometriä viikon aikana kotia kohti. Jos sellaiseen reissuun on varaa niin lähtöhetkellä ei voi olla köyhä tai sitten tarvii ottaa velkaa tai toimia epärehellisesti.

Jo muinaiset roomalaiset aikoinaan tiesivät että kansalle täytyy järjestää leipää ja sirkushuveja. Sirkushuveja ja tosi-TV:tä riittää, niin maalla merellä, ilmassa kuin netissäkin, mutta miten on leivän laita.

Vuosikymmeniä toitotettiin että elintarvikkeista on ylituotantoa- nyt ainoa mistä on ylituotantoa on työttömät. Niitä tulee omasta takaa ja ulkomailta.

Nuo kaksi asiaa kun yhdistää niin eiköhän valtio voisi ostaa kaikki Saabin konkurssipesän autot, osat, merkin ja tuoteoikeudet. Jos autoista on ylituotantoa niin lastataan auto täyteen elintarvikkeita ja ajetaan rajasta yli- Seuraavana päivänä parkkipaikka on tyhjä oli auto lukossa tai ei.

Valtionjohdosta puuttu visionäärejä. Nyt mietitään koko ajan kolmea vuotta ja sitä miten seuraavissa vaaleissa käy + puidaan edellisiä. Tarvis miettiä 50 tai 100 tai 1000 vuotta tulevaisuuteen. Ehkä sadan vuoden päästä ruoka viljellään kerrostalojen seinillä ja katolla= on oikeaa lähiruokaa, mutta mitä järkeä on tehdä miljoonan tai kahden taajamaa luonnonvarana pelkkiä ihmisiä. Jos ei niin vuonna 2212 elämä on yhtä alkeellista kuin 1812, koska ei ole enää energiaa.

Alkutuotanto pitää palauttaa alkuperäiseen loistoonsa, jatkojalostus palauttaa takaisin Suomeen ja sitten vasta ruveta tuottamaan palveluita.


Idioottiautoilu tarttuu  1

Toisella puolella oli haukuttu Suomea ja Suomalaisia. Valitettavasti tuosta haukkumisesta on aivan turha lähettää noottia muuten paitsi kouluttamattomuuden osalta.

Suomessa on niin paljon koulutettua väkeä työttömänä että niistä parhaat poimimalla tekisi toimivan johdon useampaankin lentoyhtiöön tai sitten sen voisi ilmaista että Suomessa on satoja tuhansia ihmisiä jotka on oikeasti älykkäämpiä kuin valtaosa kansanedustajistamme nyt tai edellisellä vaalikaudella.

Olisi pitänyt kuulla se alkuperäinen purkaus lähdekielellä ja suomentaa itse. Ilmeisesti hänenkin Nokialaisensa oli huollossa ja siitä suivaantuneena latasi täyslaidallisen tänne suuntaan.

Korkea työttömyys piti paikkansa, murhia tapahtuu ja itsemurhiakin tapahtuu. Varmasti myös se pitää paikkansa että nykyinen kotona oleilemiseen kannustava työttömyysturva on huono ratkaisu.

Palatakseni vielä koulutukseen. Ihan ensimmäinen asia mikä mikä pitäisi opettaa jo esikoulussa tai viimeistään ala-asteella, kerrata vuosittain ja vielä työelämässäkin: Asenne työhön ja työn tekemiseen.

Se on ihan sama onko Siwan kassa, siivooja, vai eversti- missään niissä hommissa ei pärjää jos on väärä asenne, eikä ylipäätään pääse töihin. Jos ensimmäinen ajatus tai reaktio siinä vaiheessa kun olisi mahdollisuus tehdä jotain palkkatyötä on "mut kun tuet menee"- Silloin nyt miltei selkauksen aikaan saanut ihminen joka ei välttämättä ole koskaan käynytkään Suomessa on täysin oikeassa. On tehty järjestelmä, joka ruokkii järjestelmää, mutta ei kannusta ihmisiä menemään töihin, palaamaan töihin tai varsinkaan ryhtymään yrittäjiksi.


Malesiaa  1

Päivän piti olla rauhallinen että saisi huollon suoritettua loppuun ja koneen ulos. Olihan päivä rauhallinen alkuun, mutta sitten soi taas puhelin. Nyt kun vesi on alhaalla vesistöissä niin veneenlaskupaikalta löytyi ajolinjalta kiviä jotka tarvi käydä nostamassa pois.

Asiakas ehdotti että ihan vaan pienellä koneella kun ei ole isoja kiviä- olihan ne näkyvät osat tosiaan pieniä, mutta näkymättömät suht suuriakin. Siitä paikasta ja siltä etäisyydeltä olisi joutunut vaikeuksiin pienempien koneiden kanssa, koska tuo nosti juuri ja juuri puhtaasti maksimietäisyydellä. Traktorikaivurin kanssa olisin siellä vieläkin ja kivet paikoillaan.

Saranat jäi rasvomatta ja ohjaamon suodattimet puhdistamatta, mutta ne on nopeita pikkujuttuja. Ilmeisesti ollut hyviä polttaine-eriä kun esisuodatin näytti oikein hyvältä vaikka oli vuodelta 2009. Tihempi suodatin oli varmaan peräisin syksyltä.

Minulla ei ole mitään sympatiaa Alonsoa, eikä varsinkaan Santanderia kohtaan. Täytyy silti todeta ettei Maranellossa ehkä tehty oikeita kuljettajapäätöksiä Massan loukkaantumisen jälkimainingeissa.

Olkoonkin että päivän nopein mies ei voittanut, eikä myöskään nopein auto vaan se joka teki oikeat päätökset oikeaan aikaan ohittaen ruutulipun ensimmäisenä.

Jos nyt olisi valta tehdä uudet jaot niin vaihtaisin Massan ja Perezin tallipaikat päikseen. Keli erotti jyvät tähteistä.


DIN 1 ja 2  1

502 oli liikkunut perjantain aikana.

Aina sitä oppii uutta kun ajelee jokusen 220 kilometriä. Kohteena siis soitinkauppa.

Ihan ensin meinasin että vanhaan plaukkariin ei varmaan saa linjakaapeliadabtria suoraan hyllystä- olin väärässä ja kaapeli löytyi, mutta eipäs sitten autakaan tuohon kokoonpanoon, joten seuraava vaihtoehto tiskille: soitin hintaluokka edullinen= ok muuten mutta linjalähtöjä liian vähän- Sitten seuraava lisää hintaa ja nyt löytyi liitäntöjä vaan toisin kuin Hong Kong koneessa- ei kunnollista näyttöä

Kuin vaalikone seuraavaan vaihtoehtoon jossa liitännät olisi olleet OK, mutta kuten verkkokauppakin kertoi hyllypaikka tyhjänä. Sitten viimein löytyi se minimivaatimukset täyttävä laite jotain edullista merkkiä ja onneksi sovitin sitä liikkeen pihalla huonolla menestyksellä.

Aikoinaan kun vuonna 2000 ensinnäistä blaukkaria asensin oli asennustyökaluna musta Leatherman- niin oli tänäänkin. Ei mennyt kehyksineen koloon, mutta onneksi myyjällä sattui olemaan ajossa vastaava auto, toki viritetty ja dynotettu reilut 430 heppaa ja yli 500 Nm. Kehys kuulemma irtoaa- no niin se teki, samalla putosi lämppärin säätimien kehys, muttei mitään mennyt onneksi rikki.

Minulle oli uutta että mankka menisi paikalleen ilman kehystään ja että kun vaan purkaa vaihekepin ympäristön ja keskikonsolia niin 2 DINin paikkakin on avattavissa ilman väkivaltaa ja useita verisiä rystysiä.

Siellä se hinnat alkaen soitin nyt sitten lepää ja ääni oli ainakin pienillä voimakkuuksilla puhtaampi kuin ennen.

Pari juttua kumminkin meni pieleen. Kehä I pinnoitteessa on reikiä ja yhden sellaisen reunasta edellä ainakin sadan metrin päässä ollut auto sai kiven lentoon, joten taisi tulla särö tuulilasiin. 6 sylinteriä takakontissa 4 edessä

Liekö se sitten syynäpäivän idioottiatoilijaesimerkkiin- siis se että kun ajaa tarpeeksi lähellä niin kivet ei ehdi nousta tuulilasia särkemään. Vauhdissa oli siis tumma BMW farmari n 2005 tai sitä tuoreempi 300 tai 500 sarjan auto ja jokainen ohitus miltei tyhjällä moottoritiellä siten että oikealle kaistalle paluu tapahtui vaarallisen läheltä ohitettavan keulaa. Tiellä kun oli niin väljää että sen toilailut ehti katsoa peilistä.

Joku ihmetteli miksi rekka ohittaa rekkaa kun oletettavasti molemmilla on rajoittaja 89 kilsaa tunnissa ja alla moottoritie- Helppo selitys on kuorma ja erot moottoreissa. Tasamaalla ohittamisen hyöty on tasan nolla jos molemmat ajavat samaa nopeutta, mutta jos on tasaväkiset vetotehot toinen tyhjänä ja toisessa täysi kuorma niin kyllä turhattavaksi menee ajella ilman lastia ylämäkeen kun kuormatun yhdistelmän nopeus putoaa selvästi enemmän.


Pala pohojammaata  1

Perjantai, eikä edes 13. Siltä se alkoi tosin tuntua päivän mittaan.

Aamu meni vielä ihan kivasti eli oletettu kaapelin vikapaikka löytyi maan alta ja koko niippu jäi ulkoisesti kuntoon.

Kun pätkä sitten irroitettiin ja jatkettiin niin maan alta kuului poks.

Sen kun sai kaivettua auki löytyi selkeä vika. Korjaamiseen asiakas oli ostanut uudet ilmeisesti saksalaiset pihdit. Kuitekin jo toinen puristettava holkki putosi irti kaapelista vaikka oli puristettu ihan oikein.

Liitoksen synnyttyä sähköt päälle ja jälleen poks- puristusliitos ei siis onnistunut noilla työkaluilla. Liitos purkuun, uudet jatkoholkit ja tällä kertaa fylliä leuan ja holkin väliin. Pitävä liitos syntyi ja jälleen kutistesukat päälle. Se pätkä saatiin toimintaan ja piiloon.

Seuraava pätkä toimi, mutta alkuperäinen vikapaikka oli edelleen 2- vaiheinen ja kolmas oikosulussa. Liekö sit salama käynyt sähkölinjassa...

Sitten kaivettiinkin pitkä pätkä auki ja asiakas lähti sähköliikkeeseen ostamaan kaapelia ja kunnollisia liittimiä- eivät pirut uskoneet, mutta kokeili sit itse myymällään työkalulla ja liittimellä. Liitin oli löysä pyristuksen jälkeenkin.

Oliko vika sitten työkalussa, holkissa vai kaapelissa- oli miten oli niin eivät olleet keskenään yhteensopivia. Oma veikkaus että liitinholkit tulevat jostain halpamaasta ja siellä on omatoimisesti ohennettu materiaalia. Silloin ei saksalainen pihti enää purista tarpeeksi suppuun.

En siis tiedä mikä moisen vikasuman oli aiheuttanut, mutta harmaita hiuksia moisesta päivästä saa. Päivän päätteksi minut palkittiin uteliaisuudesta lippalakilla ja pienellä harmituksella. Kun sitten Pohjanmaa- lippis mukana starttaisin viimein kotia kohti soi radiossa osuvasti "Sinä lähdit ja tulvii Pohjanmaa". Tulva taisi tosin tänään olla jonkun ostoskeskuksen parkkipaikalla.

Edellinen