Eilen totesin että naapurissa on rakentaminen käynnissä. Sinänsähän se ei mikään yllätys ollut, koska olinhan nähnyt sen saunan kuvannot, kuten kaksi muutakin naapuria.
Se sen sijaan yllätti kuinka perustuksia oli lähdetty tekemään ja mitä tontille oli tapahtunut. Suunta oli hyvä molemmissa tapauksissa, mutta kauhulla odotan missä kunnossa tie on siinä vaiheessa kun siinä saunassa ekan kerran saunovat.
Lisäksi tekeillä on joku pihakatos, puuliiteri tai venevaja. Sen verran pieni joka tapauksessa ettei ainakaan autolla sisään mahdu paitsi ehkä vauhdilla.
Päivä ei ollut kovin antoisa. Oli käytävä pienissä juhlissa ja sieltä sitten miettimään miten klassikotraktorin öljyt saa vaihdettua hydrauliikkaan, vaihteistoon ja ohjaukseen. Ohjaus on edelleen osina ja vanhat öljyt siis ohjausvaihteessa, mutta vaihteistossa ja hydrauliikassa on uudet öljyt.
Ohjekirja neuvoo avaamaan vaihteiston takakannen, pesemään vaihdelaatikon sisäpuolet ruiskukannulla, mutta ei se varmaan kovin järkevää ole. Öljynvaihto sen sijaan oli tarpeen, koska ihan aluksi propun avautuessa ulos tuli pelkkää vettä.
Hydrauliikassa asiat olivat selvästi paremmin, mutta täyttötilavuus oli selvästi pienempi kuin ilmoitettu 10 litraa. Liekö sit kakkossarjalaiseen lisätty säiliötilavuutta ettei öljy joka kerta lopu kipatessa.
Mutta se saakelin ohjaus... aurauksen säätö oli periaatteessa tehty kun sit nostettiin etupää ylös ja todettiin että olkatapeista toinen on aika tolkuttoman väljästi laakeroitu.
Tehtaan jäljiltä ollut tietysti kireä, mutta tuhansia käyttötunteja ja pari puuttuvaa/tukkeutunutta rasvanippaa myöhemmin laakeri oli kulunut puhki asti.