Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Valtra_N.

Kun huoltokirjan kuva syttyy  1

Viime viikko oli vähän ikävä. Töihin mennessä torstaina katkesi pakoputkin ja perjantaina lähestulkoon samassa kohtaa tietä katosivat moottorista tehot

Pakoputki ei siis kestänyt edes 5000 tunnin lukemaan asti ja yhteispaineruiskutuksen eka iso vika iski tuntimäärällä 4977. Pakoputken osasi itse liittää väliaikaisesti, mutta mitä tehdä siinä vaiheessa kun moottori vikatilaan? Vaihdoin ensin polttoainesuodattimet n 20 h etuajassa huoltoväliin nähden,mutta ajan puolesta ihan ok hetkellä. Ei auttanut. No monitoiminäytölle osasin hakea vikakoodin ja moista koodia ei löytynyt netistä ainakaan mun taidoillani. Se kenties löytyisi rekisteröitymisen kautta, mutta kun toinen traktori on jo kannentiivisteremontissa paikallisessa Valtra korjaamossa niin ajoin sinne sit kysymään neuvoja.

No vikakoodi viittasi polttoaineen paineen arvoihin ja en ulkoa muista mitä sanamuotoa siinä käytettiin. Vanha ja kokenut asentaja sen sijaan neuvoi ensin tutkimaan paineanturin liittimen ja sen perään tarkistamaan ettei ylipaineventtiilissä ole roskia. Ilmeisesti vanhemmiten korkeapainepumpusta irtoaa metallia.

Liitin oli hienossa kunnossa, joten sit vaan purkamaan kiskon toista päätä. Siellä se vika sit olikin eli pieni rautalankamainen pala metallia pystyssä ja siis tukkimassa pientä reikää. Niin pieni ettei siitä saanut kiinni kärkipihdeillä. Pinseteillä sai otteen ja sen perään sit vaan pihdellä kiinni ja vetämään se lastu ulos.

Vastaavalla tavalla meni kerran kaivinkoneen hydrauliikka voimattomaksi ja siellä ei ollut kuin murto-osa tuosta roskasta.

Muuta murhetta oli katsatuksen jäljiltä. Auto on ilmeiseti valmistettu jo 1998, minä ostin sen 1999 ja ta 2000 syksyllä se sai nykyiset kilpensä Suomen liikenteeseen.

Katsastusmies löysi ruostevaurion ja kiitokset hänelle siitä. Vielä tyytyväisempi olisin jos tuo vaurio olisi löytynyt jo aikaisemmin, mutta tulipahan nyt sit tuotakin autoa ekan kerran hitsattua.

En ole oikein tyyväinen auton helmalevikkeisiin ja lokasuojiin johtuen niiden muotoilusta Sekä edessä että takan on mielestäni turhia kurankeräyspokkauksia ja taas toisaalta pienellä vaivalla pahimmat kiveniskupaikat olisi jo tehtaalla voitu suojata jollakin tavalla.

Kaavtittuani kotelon sisältä varmaan puolisen litraa kuraa aloin ihmettelemään miten sitä voi olla siellä niin paljon. En ole vastausta keksinyt vieläkään, mutta veikkaan että osansa on sillä että hiekkatielle on kylvetty yhden tietyn firman soraa ja se ei tahdo kovettua vaan näillä sademäärillä tiellä on sata päivää vuodessa liejukerros- siihen kun veilä lisätään suolaa niin jo alkaa vaurioita tulla.

No toisaalta- Jos tänä vuonna ostetuista uusista autoista jokainen olisi ajossa ja noin hyvässä kunnossa vuonna 2038 niin aika monta autotehdasta olisi vaikeuksissa.

Toki varmasti niitäkin autoja on joiden kunto on vielä parempi kiitos vahvemman sinkityksen tai sen että niillä ei ole ajettu suolatuilla teillä ympäri vuoden tai ylipäätään koskaan missään muualla kuin kuivalla asfaltilla.


Lentävä sauna  1

Ammattilehti oli saapunut ja en saanut ensimmäistä lukuvuoroa. Kun kuvaan tuli Valtran linkku mainitsi ensimmäinen lukija siitä välittömästi. Johon minä sitten sanoin että älä kerro enempää vaan minä kerron. Kerroin kuinka ohjaus toimii ja mitä uusia / Vammaksesta (Magnum vuodelta 1989) tuttuja ominaisuuksia siinä on- ja olihan niitä. Oli kaikki mitä mainitsin ja muutama uusikin ominaisuus joiden toteuttaminen olisi ollut järjettömän kallista vielä vuonna 1989 tai 1994

Ilmeisesti Valtralla luetaan asiakaspalautetta ja niitä tuotekehitykseen lähetettyjä pitkiäkin kirjeitä. Kun edellisen kerran työmaalle tuli esittelykäytöstä "uusi" kone lähti sen palautekirjekuoressa noin kuuden sivun edestä tekstiä ja muutama kuvakin.

Lopputulosta en ole vielä nähnyt kuin kuvissa, mutta se on juuri sellainen jollaiseksi olisin halunnut seuraavan uuden traktorin muotoutuvan.

Kuvista ei tosin ilmennyt mahtuuko siihen laittamaan ketjut kaikkiin neljään pyörään (ja ajamaan turvallisesti) ilman tankin vaihtoa/muuta lisävarustelua.

Se on varmasti kallis. Se on varmasti niin kallis ettei niitä tule edes joka kuntaan sitä yhtä kappaletta- voi toki tulla kun kuntien määrä pienenee ja jos nyt sitten tällä kertaa runko-ohjaus on jälkiasennuskelpoinen lisävaruste myöhempiinkin malleihin ollaan oikealla tiellä.

Valtrahan on ollut joskus edellä, joskus jäljessä, mutta nyt loikka on sellainen että varmaan AGGO:n johtoryhmäsä on tilattu lisää nitroja ja mietitään kuumeisesti voidaanko samaa tekniikkaa hyödyntää myös konsernin muissa merkeissä vai lyödäänkö N Directiin vain uudet logot Suolahdessa.

Yhdistelmäohjaus on pirun vanha keksintö. Se on eri asia kuin nelipyöräohjaus, koska yhdistelmäohjauksessa toinen akseli on jäykkä. Se taas tarkoittaa että 60 cm pidemmästä akselivälistä on hyötyä raskaissa nostoissa runko suorana ja taas runko + pyörät samaan suuntaan kääntämällä ketteryys on omaa luokkaansa.

Yhdistelmäohjauksella voidaan ajaa myös tarvittaessa suoraan neliraiteisesti. Esimerkiksi äkeen tai kylvökoneen + paripyörien kanssa maa tiivistyy tasaisemmin. En tiedä onko kyntämisessä mitään käytännön hyötyä, paitsi tietysti päisteessä pyörähtäessä. Ehkä jollain rinnepellolla voi löytyä odottamatonta hyötyä.

Lehdessä ei mainittu mitään A- Sarjalaisista. Toivoin runko-ohjausta myös niihin- miksi runko-ohjatun taytyisi olla iso ja kallis, koska preerialla mahtuu kyllä ajamaan isolla jäykkärunkoisellakin, taajamien porttikongeissa välttämättä taas ei. Lisäksi jos koneella on tarkoitus poiketa tieltä metsään tai jonnekin kivikon, kaislikon tai turpeen sekaan- ei se siellä tarvita välttämättä maailman hienointa vaihteistoa, monipuolista ohjelmoitavaa hydrauliikkaa tai viirusilmävaloja.

Päivällä suoritetussa Saunan siirrossa ei tarvittu ihmeitä- pitkät liinat ja nostovoimaa niiden jatkoksi.