Reilut 30 vuotta sitten puhuttiin raakaöljyn loppumisesta. Puhuttiin kuinka bensa maksaa kympin litra, sitten satasen ja jossain kympin tienoilla se on jo niin kallista että tulee halvemmaksi jalostaa sitä jostain muusta raaka-aineesta. 1,579 € litrahinta 95 e 10 ja 98 e 5 siinä 1,65 € tienoilla.
No nyt sitten joku valopää keksii että ruvetaan myymään ja ostamaan päästöoikeuksia ja käyttämään säännöstelykortteja jo valmiiksi todella rankasti verotettuihin polttoaineisiin. Toivottavasti jo moinen idea poikii vähintään kansalaisaloitteen polttoaineiden verotuksen laskemiseksi.
No jos polttoainetta ei saa enää ostaa oman tarpeen mukaan niin se tulee ainakin itselle tarkoittamaan töiden loppumista. Jos pitäisi tänään sanoa kuinka paljon huomenna palaa polttoainetta tai vaikkapa ensi viikolla tai ensi vuonna, ostaa päästökiintiö sitä varten ja sit yrittää tehdä töitä sen verran että saa ne päästökiintiöt käytettyä niin huonosti käy.
Ehkä- siis nemenomaan ehkä säännöstelypelote poikii paremman häkäpöntön, polttokennon, korvaavia polttoaineita, parempaa akkuteknologiaa ja vähentää liikkumista, mutta mitä se sitten tekee taloudelle.
Toki tällä menolla saadaan joka tapauksessa yhtä synkkä lama kuin siintä 30 vuotta sitten. Kaupungit täyttyvät ihmisistä joillta ei ole varaa ostaa asuntoa tai maksaa vuokria ilman asumistukea. Maaseutu autioituu kun sieltä missä olisi vara asua mukavasti ei ole varaa matkustaa töihin.
Öljylämmityksestä pyritään eroon kaikin keinoin vaik se on verotuksellisesti rahasampo. Maalämmöt ja muutkin lämpöpumput ovat hyviä sen aikaa kun pelaavat ja kun sähköverkko sen kestää.
Juurikin viime viikolla yhden ihmisen kanssa viestittelin. Ei päässyt käymään kun lämpöpumppu oli taas hajonnut.
Uusilla virheillä ei saada korjattua vuosikymmenten aikana tehtyjä virheitä.
Jopa minä ymmärrän sen että autokannan uudistuessa rauhallisesti ehditään sähköautoja varten rakentaa latauspisteitä, voimalaitoksia... No 21 vuotta sitten aloittelin eräitä opintojani ja siellä seinällä oli ilmoitus työvoiman kouluttamisesta uutta voimalaitosta varten. Pitkä koulutus se on ollut kun ilmeisesti valtakunnan verkkoon sähköä saadaan vasta 2020 heinäkuussa. Oma veikkaukseni on 2020 jouluksi eka yritys, sit huomataan ongelmia ja 2021 huomataan että säätövoimaa on aivan liian vähän.
Miksi siis sähköauto olisi parempi kuin polttomoottoriauto? No kyse lienee puhtaasti hyötysuhteesta. Taas toisaalta siinä missä polttomoottoriauton suhteellinen hyötysuhde paranee talvella niin sähköautossa akuston teho oletettavasti laskee ja ohjaamon lämmittämiseen tarvittavaa hukkalämpöä ei synny sitäkään vähää mitä nykyisissä dieselautoissa.
Itse uskon että hybridi tulee olemaan 2020-2040 lukujen hitti. Tehdään simmpeli auto mis on tarpeeksi akkuja 50-300 km ajoa varten, 30 min - 6 h lataus ja pieni esim 10-30 kW polttomoottori lämmön, latauksen ja lisävoiman tuottamiseen ja polttoainetankki suunnilleen puolet siitä mitä nykyautoissa eli esim 30 litraa tai kiloa, etanolia, bensiiniä tai jotain muuta.
Se että onko moottorista mitään mekaanista yhteyttä pyöriin onkin toinen juttu. Toki varmaankin itse sellaisen yhteyden haluaisin ja jos oletuksena sähköauto on etuvetoinen niin pieni polttomoottori voisi olla takana ja vaikuttaa vain takapyöriin ja toimia vain maantienopeuksissa. Vaihteistoon riittäisi esim 4 vaihdetta, peruutus aina sähköllä.
Jossain ja jostainhan se sähkökin täytyy tuottaa. Jossain ja jostakin ne akutkin täytyy valmistaa ja kuka tietää vielä millainen ympäristökatastrofi käytetty/loppuun kulunut sähköauto isoine akkuineen on.