Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset huhtikuulta 2013.
Edellinen

Muutakin hukassa  1

Hanskojen arvoitus selvisi kauppareissulla, mutta vielä jäi epäselväksi mihin yksi vaakalappu on kadonnut. Ehkä se on poistunut pyöräkuormaajasta tuulen mukana.

Tänään oli muuten ihan leppoisa päivä. Ei tarvinnut tarttua haravaan tai lapioon, mutta siistiä jälkeä tuli. Nyt päässee katsomaan josko kirsikkapuita saisi lyötyä maahan.


Hanskat hukassa  1

Joutuu huomenna käymään kaupassa. Ilmeisesti olen nukkunut liian vähän tai sitten hyllyjen välistä pongattu nainen vei ajatukset muualle. Lopputuloksena oli että sain onnellisesti ohjaamoon ja työmaalle uudet työkalut ja uuden varrenkin sovitettua haravaan. Sitten jo kaupan sulkemisajan nurkilla otin taskustani hanskat...

Muuten ihan hyvät hanskat, mutta ne eivät ole minun.

Vappu lähestyy uhkaavasti. Se tarkoittanee kirsikkapuiden istuttamista sään salliessa.


Täystuho iski jälleen  1

Katselin aamulla kun kilpailevan firman ukko lähti lainatraktorilla lainatarikko keulalla hakemaan lainaan klapikonetta. En tapausta nähnyt, mutta lopputuloksena tekivät klapeja ilman liukuhinan apua kun oli matkalla ajanut puuta päin liukuhihnan solmuun.

Itsellä oli tänään lähes leppoisaa, mutta pitkä päivä tuli silti. Alkuperäinen suunnitelma oli siis vaihtaa renkaita, mutta kun se peruuntui niin ehdin toista kaveria sen verran auttamaan että sai pienen kökön purua. Sit kun kärry tyhjeni pääsi ns tositoimiin ja tutustumaan kunnan uusimpaan tiehen. En ihan ole sisäistänyt miksi pitää olla moottoritie, tie 57 vanha tie ja niiden lisäksi vielä väsätä uusi tie rautatien viereen. Tuo ei ainakaan julkista liikenttettä tue.

Parempi olisi ollut rakentaa pari lisäraidetta rautatien viereen ja pistää vaikka kiskobussi menemään automaattisesti väliä Parola-Tiiriö. Tiiriössähän ei tietenkään asemaa ole, eikä edes seisaketta- koko aluehan perustuu auton käyttöön ja bussipysäkiltä on aika pitkä matka kaupan ovelle.

Parolassa taas kohtasin päivän idioottiautoilijan punaisella farkkugolffillaan. En väitä että oma parkeeraukseni olisi kovin hyvä ollut, mutta sentään ruuduissa niiltä osin kun yhdistelmän pystyi laittamaan. Kysyn vaan mikä ajaa miehen ajamaan autonsa kaikkien niiden kokolailla sadan parkkiruudun ulkopuolelle lastauslaiturin eteen. Ehkä vaan se kun valvontaa ei ole. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.


Rääkäisy  1

Perävaunusta petti napa. En vielä avannut, mutta laakeri varmaan kappaleina jälleen.

Noin muuten päivä meni nopeasti ja oli työpäiväksi pitkä. Tehokkuudesta ei voi puhua, koska huvimajan perustusten purkaminen vei tolkuttomasti aikaa ja se oli kaikki pois pihan muotoilusta. Sitten asiakas siirrätti yhden pihavalon kaapelpoinnin ja piti vielä ehtiä seuraavaa työmaatakin katsomaan.

En kelloa katsonut, mutta joskus päivälle kaverini kysyi ehtisinkö katsomaan hänen renkaitaan- laittaako alla vai ovatko sakkorenkaat. En ehtinyt valosalla edes kotiin asti ja omassa autossa on vielä kitkat alla.


Seuraavat särkyneet 52  1

Päivän parasta antia oli ruokaseura. Olen todennäköisesti kyseisen naisen tavannut ensi kertaa jo ala-asteella ja viimeksi varmaan moikattiin serkkuni häissä. Kaikkien näiden vuosien aikana vasta tänään kuulin enemmän kuin "moi" tai korkeintaan kaksi lausetta. Ilmeisesti muutama kuukausi miehensä kanssa ulkomailla montaa omaa kieltä puhuvaa tapaamatta oli saanut aikaan puhepadon joka sit tänään puhkesi. Kaunis ääni. Hyvä että saapui silloin kun oli tarkoitus särkeä se huvimaja, tarkemmassa hommassa keskittyminen olisi voinut häiriintyä.

Olipahan taas päivälle nolo päätös. Pudotin ihan käsipelillä kauhan onnistuneesti maahan perävaunusta. Meinasin että käännän sen 90 astetta kun oli huulilevyn varassa hyvin tasapainossa. Hämärää kun oli niin en tietenkään nähnyt että rekisterikilven valo törröttää parisen senttimetriä takalaidan kotelon pohjasta. Kauha kääntyi hyvin ja vauhdikkaasti, mutta niin kääntyi valokin siinä samalla ja kiinnike murtui. Onneksi se on helppo vaihtaa ja saa hyvän syyn siirtää senkin LED aikaan.

Noin muuten päivä alkoi kirjallisilla töillä, renkaanvaihdolla ja sitten pääsi tuhomaan huvimajan ja nurmea. Aikanaan tuohon nyt voi sanoa entiseen huvimajaan oli käytetty laadukasta puuta, runsaasti pitkiä nauloja, naulattuja kulmalevyjä ja vieläpä kaikki nurkat oli ruuvattu 8 mm pulteilla läpi. seinien sisällä oli jäykkääjiä ja koko komeus oli kiinnitetty alustaan ainakin 8 mm teräksillä. Luujuus oli sellainen että kun lajittelukoran koukkasi ikkuna-aukosta sisään ja puristi ei tapahtunut mitään, kun nosti nousi koneen perä eikä mökki inahtanutkaan sijoiltaan.

Nykyään ainakin mikä kokoaisin vastaavan kopin ruuveilla viidestä elemenstistä ilman nauloja. Silloin tuo purkamisprosessi onnistuisi pelkällä akkuporakoneella.


Ajokortittomat  1

Yhä useampi ei hanki ajokorttia 18-vuotiaana. Sen ymmärtää hyvin kun tietää mitä autoilu maksaa ja kuinka ikävää on ajaa ruuhkassa tai ylipäätään vilkkaan liikenteen seassa. Valitettavasti kyse on myös rahasta tai sen puutteesta. Mitä haittaa ajokortista on? Ei välttämättä hyötyäkään jos elinpiiri on pieni ja hyvien julkisten kulkuyhteyksien kantamalla. Sen puutteesta on ainakin se haitta ettei pääse työhön jossa edellytetään ajokorttia.

Tavoistani poiketen ajoin tänään suorastaa alinopeutta kahteen otteeseen. Kummallakin kerralla edessä oli hitaampia auto josta olisi päässyt kivuttomasti ja turvallisesti ohi. Aamupäivällä ohituksesta ei vaan olisi ollut mitään hyötyä kun olin itse kääntymässä enimmäisestä isosta risteyksesta hitaammalle tielle. Se oli takana tulleelle autoilijalle liian pitkä aika odottaa ja hän sit saattoi hyötyäkin muutaman sekunnin kun pääsi sentään turvallisesti kahdesta autosta ohi.

Toisella kertaa hidastelija tuli eteen ohituskieltoalueella - ei vastaantulijoita ja sitten kun ohituskielto päättyi näkyikin jo oikea risteys. Sillä oli alla puhdas valkoinen uudehko opel astra ja kuljettajalla nappulat oli hukassa. Siinä vaiheessa kun olisi pitänyt vilkuttaa oikealle meni pyyhkijät päälle ja takalaisin pyyhin vatkasi koko matkan vaikkei kurasta. ollut tietoakaan. Vasen vilkku sentään löytyi.

Piti tänään vaihtaa renkaita ja lopetin siksi työt sovitusti hyvissä ajoin. Siis niin oli suunniteltu mutta jäi sit vaihtamatta sekä omat että vieraat. Jotain sentään vaihdoin eli harrasteauton toiseen paikkaan.

Lasagne oli kuitenkin päivän paras anti.


Ratkaisematon  1

Huono viikko. Keskimäärin joka päivä pitäisi tehdä jotain ylimääräistä ja vieläpä vuorotahtiin töitä kolmen kunnan alueella. La olisi ollut perinteiset raviharrastajien kyyditys - ei onnistu, huomenna rengasrulettia, su neljäs kunta.

Ei pysty joka paikkaan repeämään, eikä aina ehdi vastaamaan puheluihinkaan heti.

Tänään sit tuli puhelu melkein naapurista. Oli soraa tilannut että saisi sitten ensi kuussa mennä koneen kanssa levittämään. No ensinnä kuorma oli tullut tänään ja sellaiseen aikaan ettei ketään ollut kotona, tie olisi kaivannut vielä paria viikkoa kuivatusta ja kuormuri oli kyntänyt tiehen uran, kuorma oli jäänyt n 10 m päähän tavoitepaikasta ja liittymä tukkoon.

Jos olisi saanut toimia oman pään mukaan niin sillä tukkimisen hetkellä olisi ollut kone lavalla ja lähtövalmiina. Vaan ei ollut kun piti käydä keskellä päivää yhtä työmaata katsomassa. Puhelu oli tullut kesken lastauksen tai tankkauksen ja havaitsin sen vasta aivan liian myöhään.


Lentokielto  1

Jos oikein ymmärsin niin kaikki maamme yksipaikkaiset F-18 sarjan torjuntahävittäjät ovat lentokiellossa kunnes heittoistuimen panokset on tarkistettu/vaihdettu uusiin.

Kaksipaikkaisilla siis lennetään mitä lennetään ja harjoituksen vuoksi rakkaat itänaapuurimme lentelevät omilla hävittäjillään katsomaan länsinaapureiden puolustamattomien voimien säästöohjelmaa.

Edes vasara ei ole ikuinen jos sitä käytetään. Onhan se ihan totta että turha rauhan aikana päästää ilmaan koneita joissa heittoistuin ei välttämättä toimi oikein. Mut oli sit sota tai rauha niin kuntoonhan ne täytyy saada ja mielellään vielä niin että viallisten patruunoiden myyjä/toimittaja maksaa kulut. En sit tiedä onko torjuntahävittäjän kanssa pitkäkin takuuaika materiaali- ja valmistusvirheiden varalle.

Jos vaikkapa harrasteautossa on pari turvatyynyä lauennut niin ei siitä surmanloukkua kaupunkinopeuksilla tule jos kaikki muut turvalaitteet ja kori on kunnossa ja korjattu oikein. Loukkaantumisriski varmasti kasvaa ja kovemmissa nopeuksissa muutenkin oli sitten 0-n kpl turvatyynyjä.

En tiedä miten kävisi katsastuksessa jos turvatyynyjen sijaan olisikin monipistevyöt, räjähtävä lasikatto ja heittoistuin.



Edellinen