Jäärata-auton rakentaja poikkesi tänään. Oli pieni suunnittelupalaveri sen tiimoilta miten voisi rakentaa hieman erikoisemman maastoauton.
Käytettävissä on reilut 2.5 l Duratec V6 +nelilovinen etuvetoauton automaatti. Kanta-autossa taas noin 2,4 l R4 nelilovinen manuaali + maastovaihteisto. Minähän en tiedä pystyykö etuvetoauton vaihdelaatikkoa hyödyntämään, mutta palaverin päätteeksi kävin katsomassa ranskalaista viisilovista manuualilaatikkoa ja siinä kun viitoinen oli oman luukkunsa takana olisi 5. vaihteeseen ollut mahdollista ympätä pätkä vetoakselia, joko niin että 4 +1 jää käyttöön tai niin että kaikki voima tuodaan ulos 5. vaihteen rattaan kautta.
En ole koskaan automaattilaatikoa purkanut, joten sen hyödyntäminen voi olla aika mahdoton tehtävä. Lähinnä siis ongelmana miten ohittaa tasauspyörästö tai muuttaa perävälitystä radikaalisti. Jos sen pystyy muuttamaan n 4.2 -> 1.5 niin tulee ihan käyttökelpoisia vaihteita. Pelkkä kempin lukko ei pelasta välitysten muuttamiselta, vaikka sillä saisikin näppärästi vetoakselin toimimaan ulosottoakselina moottorin etupuolelle ja syöttämään toisesta päästä maastovaihteistoa.
Manuaalin perävälitys on 4,06:1 Poikkeava laatikko kun ykkösen välitys on sama kuin pakin... yleensä pakki on hieman harvempi.
Automaatissa perävälitys on nimettömän lähteen mukaan 3,770, ykkönen 2,889 kakkonen 1,57 kolmonen suora ja nelonen 0.689 tulee suurimman vaihteen kokonaisvälitykseksi kaiketi n 2,63.
Kuvien mukaan jako/maastolaatikon saa irti kanta-auton päävaihteistosta ja suurin vaihde on suora, perä 5,125 luokkaa...