Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset lokakuulta 2010.
Edellinen

Sub on TV:n Lidl  1

Tuntuu että vuosi vuodelta TV:n tarjonta on heikompaa. Varsinkin juuri nyt. Mutta ei se mitään. Ilmeisesti sen tarkoituksena on tuottaa voittoa mainostuloillaan ja että saisivat edes jonkinlaista tuottoa niin täytyy näyttää kaikkea paskaa.

Vähän olin innoisssaan kun Ritari Ässä palasi taas ruutuun- no nyt sitä on tehty vielä enemmän tietokoneella, eikä enää juhlita vanhoilla takatuuppareilla, nyt on valloillaan Transformer.

Vanha Hasselhoff kun oli ajavinaan kovaa niin autosta näytettiin kuvaa ulkopuolelta kun rengas pysyy tiukasti maassa ja pehmeä jousitus toimii ihan nätisti. No nyt sitten Uusi auto onkin Mustang- aivan kesy, tehokas painava ja kaksivetoinen. Tommi Mäkinen ja Subaru- siitä olisi saatu uusi ritariässä. Vakio STI sedan mustana ja pieni vilkkuvalo keulaan. Siinä olisi rosvoparat saaneet ajaa tosissaan.

Mut homma toimii suunnilleen silleen että kaikki se paska mikä ei muualle kelpaa myydään suomeen. Jos oikeasti joskus ostatte jotain muuta kuin ruokaa: Esimerkki suihkukahva- kestää max 3 Bar painetta. Eli ei voi laittaa kunnalliseen vesijohtoverkkoon ilman paineenalennusta
Iskuporakoneen terät sarja SDS kiinnityksellä, 4 mm pora kesti porata harkkoon ok, 6 ja 8 menivät banaanille kohdatessaan betonin. Taltta ja piikki kestivät käyttöä. No lasten laskettulukypärä, niitä tuli-mutta kun eivät suomessakaan menneet kaupaksi niin valtavia määriä kaatopaikalle.

Mut kun tarpeeksi mainostetaan niin meneehän ne abtronicit ynnä muutkin kaupaksi.


Kun mikään ei riitä  1

Olisi varmaan pitänyt ruveta kiinteistönvälittäjäksi. Aika hurjaa että talon myynnistä välittäjälle 77000 €. Tokihan kyseessä on yksittäistapaus, eikä monen miljoonan taloja kaikille riitä myytäväksi ja vaikka riittäisi niin ei riitä ostajia.

Mistä siis muodostuu tavallisen talon hinta- Tontista, jos oma. Liittymistä, Sähkö ja puhelin-tietoliikenne, vesi, viemäri ja tie. Luvista jos uutta tekee ja sitten itse talosta ja sen talotekniikasta. Myös pihan rakentaminen maksaa.

Niistä kun pääsee yli, saa seinät pystyyn ja katon päälle, täytyy rakentaa keittiö, sauna, hankkia kodinkoneet ja sisustaa.

Kun sitten talo on valmis, ero tulee tai omistajan vaihdos niin mitä tapahtuu. Uusi omistaja toteaa että ei hyvä- Huonejärjestys vaihtuu, piha myllätään uusiksi, sisä- ja ulkovärit muutetaan, lämmitys tapa vaihdetaan ja taas sisustetaan.

Viime talvena tuli äkkilähtö pelastamaan kiinni jäänyttä autoa, olivat toista talvea "maalla". No talon emäntä kysyi sitten täytyisikö talo kaivaa esiin, laittaa salaojat. Minä sitten vastasin rehellisesti että en tiedä.

Kysehän on siitä miten jyrkässä rinteessä voisi olla kosteusongelmia- Helposti jos on sama tilanne kuin silloin eli yläpihalla puoli metriä lunta kauttaaltaan ja siihen päälle katolta pudonneet. Salaoja ei pintavettä liikuta ennen kuin maa sulaa. Annoin sellaisen käytännon neuvon että kaivaa lapiolla jonkun nurkan esiin kun kevät tulee, jos ei ole salaojaa ja maa on seinän vieressä kosteaa niin sit kaivetaan. Saman neuvon annoin toisellekin pariskunnalle ja perattiin yläpihalta kaadot siihen malliin ettei maa kaada taloon päin. Kahdelta nurkalta tutkittiin lapiolla: Salaojat löytyi ja maa oli niin kuivaa jotta pölisi.

Tuotakaan hommaa ei olisi tarvinnut tehdä jos kaksi edellistä omistajaa ei olisi tuhonnut pihan muotoja täyttämällä aina vaan uutta maata vanhan nurmen päälle. Ihan oikeasti samat kivet, jotka ensimmäinen omistaja antoi olla maan alla, toinen tasasi pihaa, ilmenneet kivet esiin, kolmas pyysi hautaamaan, neljäs kaivatti esiin ja nyt tämä viides päätyi laajentamaan autotallia, näin ollen kivet ajettiin seuraavan naapurin iloksi ja niitä vielä jäikin. Samalla sit korjattiin toisen omistajan käsittämätön viemäri, lisättiin salaojat, patolevyt ja ulkopuolinen routaeristys.

Kosteusvaurio näkyy, radonia ei huomaa, mutta perseelleen tehty piha näkyy kauas. Sit ihmiset rakennuttaa, kiviasetelmia, hienoja nurmikoita, istutuksia ja kun sataa vesi virtaa iloisesti kohti taloa. Kyllä pihasuunnitetlmissa pitäisi ihan ensimmäisenä miettiä miten veden on tarkoitus virrata. Siinä samalla miten pihassa liikutaan ja miten pihaa hoidetaan ja vasta sitten se miltä pihan tulisi näyttää. Jos talo on liian alhaalla tulee ongelmia.

Hurjin juttu oli asuntomessualeen vieressä. Rakennusalan ihminen teki itselleen taloa. Kova kuiva maa, loiva moreenirinne ja kunnallistekniikat rajalla valmiina. Millään ei saanut laittaa salaojia ensin, suodatinkangastakaan ei kuulemma tarvinnut kun on niin kova maa. Olihan se maa kovaa ja kuivaa, mutta en ymmärrä miten rakennusvalvonta antaa tehdä mäen päälle talon minkä perustukset on pohjavedessä puoli metriä kunnallisen sadevesijärjestelmän alapuolella.

Kyllähän se pumpulla kuivana pysyy, mutta mitään muuta ei olisi tarvinnut tehdä kuin lukea kuvat läpi ja rakentaa se reilu puoli metriä ylemmäs kankaan päälle ja kytkeä salaojat ennen kuin ajattaa muruakaan pohjamursketta. No niin ei käynyt vaan siinä vaiheessa kun minun puhelimeni soi piti kaivaa jo ajetut murskeet pois ja niiden alta liettynyt maa- Eikä millään meinannut uskoa että ne salaojat ja kangas laitetaan sitä mukaa kun kaivetaan puhtaaksi. No kun silmä vältti niin kävin hakemassa putket ja uppopumpun. Koko kaivun ajan salaojitus toimi, uppopumppu pyöri ja sieltä pääsi pois kuivin jaloin. Valvoja määräsi pohjaan sepeliarinan- Varmasti auttaa, mutta siinä meni rakentajalta yksi 10000 € talonalaiseen uima-altaaseen. Ilmeisesti koulussa ei opeteta pohjarakentamisen kolmea kovaa koota : Kuivalle, kovalle ja koholle.

Sitä ei ymmärretä että kaikkein vaikein korjata on perseelleen tehty pohja. On sitä itsellekin kerran sattunut että pohja notkahtaa ja se on mahdollista vaikka kuivatus ja korkeus oli kohdallaan. Savelle/siltille kun tehdään niin pieni määrä vettä salaojan yläpuolella, ennätyspitkä pakkasjakso ja routaeristeet tontilla- vaan ei paikallaan. Epätasainen sulaminen= 2 cm painumaa yhden erkkerin alla ja kun muu on betonin kovaa antura kahdesta kohtaa poikki. Varoitin kyllä että ei aloita liian aikaisin ja kerroin aika tarkkaan mitä voi tapahtua missä ja miksi.

Varoitukset ei auta kun on timpurit tilattu ja nyt kun katsoo niin viikko aikaisempikin aloitus olisi ollut aiheellinen, mutta se olisi vaatinut eristämään pohjan. Tuo nyt korjaantui muutamalla myllyllisellä betonia. Onneksi vielä niin että valun lämmön myötävaikutuksella sulaminen tapahtui noin aikaisin.

En sit tiedä millä oikean aloitushetken olisi määrittänyt.


Toiminnallista tilataidetta osa 1  1

Tuurin kyläkaupassa oli pari vuotta sitten näytillä F 40. Vähän toista kuin nykyautot. Siinä ei ollut mitään turhaa/ylimääräistä koristemuovia.

Tässä kokolailla vuosi sitten väittivät huollossa että auton turbo onpi rikki. Minähän en sitä uskonut, varsinkaan kun auto meni katsastuksesta läpi ja saivat mitattua päästöt kohdalleen.

Kun eivät toisella yrittämällä saaneet kuntoon ja vaikka meni katsastuksesta huollon jälkeen läpi-oli kulutus epänormaali.

Koska ei ollut aikaisemmin ollut aihetta konepellin alle katsoa niin en tiennyt kuin papereista että siellä jossain pitäisi turbo olla. Olihan se siellä kun jaksoi jonkun tunnin purkaa muovia, peltiä ja sähköjohtoja ym. Antureita. Sieltähän se paljastui lopulta, hyvin pyöri ja oli puhtoinen.

Sit aloin muistella että jossain piti olla ahtopainemittari kun autossa ei sitä vakiona ole. Sen tuikkasin ahtoputkeen kiinni ja koko komeus takaisin kasaan. Sit koeajolle- 0.2 eikä yhtään sen yli, mutta ylipainetta kuitenkin ei ahtoa on, mutta ei tarpeeksi.

Onneksi en tehnyt mitään kunnollista asennusta vaan vedin putken ikkunasta sisään. Näin ollen kun koeponnistin kiihtyvyyttä niin kuului selvä sivuääni, ihan kuin joku olisi irti.

Samana päivänä en löytänyt mitään vikaa, mutta seuraavana päivänä fairyä ja vettä+ auto käyntiin ja sumua ahtoputkilinjaa pitkin. Eikä mitään vieläkään. Sitten viimein etupyörän edestä sisälokasuojan suojista vaahtoa. Sisälokasuojan irroitus ja taas useampi tunti purkua ja välijäähdytin pöydälle. En ymmärrä mikä järki se on ollut tunkea niin ahtaaseen koloon kun keulassa on hyvää tyhjää tilaa.

Kun se oli irti niin vikakin selvisi heti- Ahtoputken laippa oli murtunut ja niin kauniisti että putki pysyi paikallaan siihen asti kun ahto alkoi kunnolla. Pari työpaikkaa sitten olisin ottanut osan kainaloon ja pistänyt Tigillä kasaan-nyt joutui viemään korjattavaksi. Uusi putki törkeän hintainen ja teräksestä en ruvennut vääntämään kun oli nätti murtopinta.

Siinä ei ollut mitään ongelmaa, mutta irrottaessa molemmat pultit meni poikki ja nysät jäi kiinni cooleriin. Vanha konsti eli mutteri migillä kiinni nysään ja kuumana auki. Ensimmäinen meni hyvin, mutta toisessa loppui kädet ja juuri kriittisellä hetkellä maajohdosta osuma keskelle kennoa ja tietysti reikä- ja taas korjaamolle hitsaukseen

No ne oli muistaakseni 30 € per kappale, yksi uusi tiiviste ja kolme iltaa työpäivän jälkeen töitä eli luokkaa 70 € osiin. Ei olisi saanut puolikastakaan ahtoputkea sillä hintaa. Puhumattakaan kolmatta korjaamokäyntiä kahden turhan lisäksi. Sit jos ne olis päivän hakeneet vikaa, vaihtaneet turbon turhaan, tuhoutunut lambda...

Ihmisten tekemiä vehkeitä.
Ympäripyörivä kauhankallistaja on ihan hyvä keksintö, mutta kyllä oli tuskainen rasvariasennus. Hyvää ei saa helpolla, eikä halvallakaan. Auton konetilassa koristeilla ja näkösuojamuoveilla ei tee mitään, mutta tuossa vehkeessä suojilla on oikeasti tarkoitus. Se on oltava tai se ei kestä töissä päivääkään. Sama juttu noissa voiteluputkissa- Jos koneessa on rasvari se täytyisi olla kaikissa lisälaitteissakin. 15 voitelukohdetta ja ne kun saa vähän likaa sisälle tai on ilman rasvaa kovassa ajossa niin ei kauan kestä välyksettömänä. Rasvari syöttää tarpeellisen määrän ja ainakin puomistossa ei niin huolellisia kuskeja juuri ole että 8000 käyttötunnin jälkeen kone on käytännössä välyksetön.

Ei tuosta nyt mitään näyttelykappaletta tullut, mutta käytännössä varmasti parempi kuin näyttelyssä näkemäni kokeneiden ammattimiesten tekemät asennukset. Eikä tuollaista asennusta pysty tekemään missään aikataulussa, pitää olla hyviä työkaluja, suunnittelu ja joku hullu joka on valmis maksamaan sen kaiken ylimääräisen työn.

Siltikin ainoa järkevä tapa ja järkevä hetki tehdä nyt kun kone on puhdas ja ehjä. Toinen vaihtoehto olisi ollut rasvata käsiprässillä ja kolmas tilata ammattimies laittamaan. Itte kun tekee kun saa mieleisensä ja jos ei tule hyvää niin voi hyvillä mielin tehdä uudestaan.

Kaikista paras palkinto oli kun koneen omistaja tuli auttamaan kasauksessa, katsoi edestä ja sivusta ja kysyi:
"entäs noi kallistussylinterit, rasvataanko ne käsin"
Nauratti kun asennus on oikeasti niin hyvä ettei sitä kaikista osista edes huomaa.

Voi olla että jonkun suojuksen joutuu vielä laittamaan, mutta niitä mitkä on jo koneen sisäpuolella on tosi vaikea kolhia vahingossa normitöissä, jäät ja kaivot on sit asia erikseen.

EDIT 29.10.2013, kiinni jo toisessa koneessa, ei vieläkään yhtään rikkoutunutta voiteluputkea.


Seinänkiristäjän muistolle  1

Luultavasti siinä kolmannen luokan tietämissä tapasin seinänkiristäjän. Nimi kaiketi juursi rakentamiseen Keltomäen Keltokujalla- terveisiä vaan ja kuivaa saumauslaastia. Kyllä ne pienten rakennusvirheitten oikomiset silloin nauratti, talosta tuli ihan hyvä, paitsi että joka rakennuksessa lumet putoaa suoraan isojen ovien eteen.

Seinänkiristäjäksi jouduin muutama vuosi sittenn kun eräällä kesämökillä rak miehet kasasivat hirsikehikkoa. Siihen asti meni hyvin kun aukkojen yläreunat tuli vastaan toinen pitkä seinä oli ylhäältä aivan liian pitkä.

Vaikka siitä ei minulle mitään maksettu niin ratkaisin ongeman kahdella pitkällä sidontaliinalla ja ihan hyvä sauna siitä tuli seinien kiristyksen jälkeen.

Tänään pääsikin sitten kiristämään oikein konevoimalla, kyllä se massiivipuuristikko liikkuu ja siporex antaa periksi kun toisesta päästä ilman kauhaa työnnellään ja samaan aikaan vaijerilla vedetään.

Toivottavasti kukaan ei nähnyt, joutuu pian opiskelemaan diplomiseinänkiristäjäksi.


Puskulevyn sietämätön keveys  1

Moni kakku päältä kaunis. Kun mies (60+) päättää huutokaupan jälkihuminoissa ostaa kaivinkoneen niin turha sille on yrittää järkeä puhua. Ei sillä etteikö käytetyllä voisi töitä tehdä, mutta ne pitäisi aina pestä ja katsoa silmälasien kanssa läpi.

No sit kun kone kaikkine leluineen viimein kolmen katselureissun päätteeksi pihaan saapui niin heikommassakin valossa näki että puskulevy on moneen suuntaan halki. Muutaman onnistuneen kokeilupäivän päätteeksi oli oikestaan ihan hyvä että se oli korjattava.

Noiden muutamien kokeilupäivien aikana totesin että työkalulaatikkoon ei mahdu edes rasvaprässiä, tai mahtuu tyhjänä ja kun ottaa letkun irti tai tekee letkulle panoaukon porakoneella. Ei onnettoman kokoiseen eväslaatikkoon mitään mahdu. Vaan kun puskulevy oli irrallaan niin nyt on työkalulaatikko jotta mahtuu ja kantokori, varsin käytännöllinen tilataideteos.

Sen verran siinä oli rautaa että ennen korjausta sitä jaksoi käännellä käsin ja kääntää katolleen, ehkä 300 kg. Ei tarpeeksi kun meni jo rikki.

Jos japanissa olis yhtä paljon metsää tai puita kaadettavaksi tai soita niin kaivinkoneessa olisi moottorisahateline. Sillekin keksin paikan. Varmaan täytyisi hakea victorinoxille töihin.


Talvikumiblues  3

Kymmenen vuotta vanhat kitkarenkaat, pintaa 6-7 mm. Ei juuri tarjoa pitoa, mutta koko päivän saa varata renkaanvaihtoon.

Jos liikkeeseen vie niin kyllähän ne vaihtaa renkaat ja jos vie vuosihuoltoon niin tekevät ainakin laskun mukaan vuosihuollon, mutta kyllä luotto korjaamon tekemisiin meni kun edellisen vuosihuollon jälkeen mainitsivat että 50 tkm ajetut jarrupalat heikossa kunnossa...

No tuossa yksilössä jarrupalat vaihtaa auton omilla työkaluilla, tai niin on silloin kun vuosihuollossa on tehty muutakin kuin rasvottu saranat ja täytetty pissapojan säiliö, mutta jos jarrut on vuosihuollonkin jälkeen niin jumissa että elvytys kestää yhden männän osalta kokonaisen työpäivän niin ei niitä ole huollossa avattu. Mäntä jumissa niin ei ihme että menee jarrupaloja.

Valitin kyllä ja vaihtakoon vaan merkkiliikkeen pojat öljyt imuvaihtajillaan, mutta samalla kun vaihdan renkaat tulee vuosihuoltokin tehtyä ja vieläpä kahdesti vuodessa niin eivät pääse jumiutumaan. Varmaan parempina pysyisivät jos kävisi radalla tai olisi vapaiden nopeuksien pätkiä.


Luominen ja huominen  1

Käytetyissä koneissa on yleensä jotain pientä vikaa tai kulumaa. Joskus ne huomaa kaupassa, joskus vasta kotona. Kaverini osti hienon hevoskärryn. Kaunis päältä, mutta yhdessä jarrussa sisällä täystuho.

No onneksi en itse ostanut viime viikkojen työkalua, onhan se ihan toimivaa, mutta korjattavaa tuli. En toki väitä että takavalo kestää lajittelukouralla puristaa- Ei kestänyt, eikä varmaan lähiseudulta varaosaa löydy.

Mutta sitten kun tulee uusia koneita niin kyllä olettaisi että ISO 9001 tai 9002 sertifioiduissa tehtaissa osattaisiin porapurseet poistaa tuolla hinnalla. Puhumattakaan siitä kuinka huono markkinajohtajan koneeseen on laittaa keskusvoitelu. Jos sitä ei laita niin vuodessa se on väljä monesta paikasta. (EC 20)

Onneksi pahimmat paikat on jo rakennettu, alkaa olla enemmän taideteos kuin työkalu, mutta ei liikkuva työkalu voi sellainen olla että joka kulmassa ulommaisena on voiteluputki. Kai nuo minunkin asentamani putket rikki saa, mutta ei helposti. Harmittaa vaan kun uuden koneen joutuu ensin purkamaan, korjaamaan valmistajan suunnitteluvirheet, asentamaan voitelulaitteet ja kasaamaan koko komeuden uudestaan.

Huomenna siis luomaan toiminnallista tilataidetta.

Edit 7.1.2013. EC 20 on kiinni jo toisessa kaivinkoneessa eikä yhtään rasvaputkea tai annnostelijaa ole korjattu tai vaihdettu. Ainoa vaurio on siinä letkussa jota pitkin rasva menee pyörittimen päälle ja sekin letku on edelleen alkuperäinen.


Rauhanturvaajat hiuskarvan varassa  1

Maailman huonoimmat rauhanturvaajat löytyvät USA:sta. Se johtuu yksinkertaisesti siitä että koko sotajoukko on koulutettu ja varustettu sotimaan.

On todella valitettavaa ettei Afganistanissa ymmärretä rauhoittua ja hoitaa maan sisäisiä asioita kuntoon. Jos sinne oikeasti tulisi rauha ja olisi pari vuotta rauhallista se olisi ihan eri maa asua. Siellä on sama ongelma kuin Irakissa ja entisessä Jugoslaviassa= Valtatyhjiö. Jokainen sotapäällikkö ja mafiooso ajaa omaa etuaan häikäilemättä. Sinne sit syötetään avustusrahoja ja tarvikkeita, mutta kuinka paljon oikeasti menee perille.

Kosovossakin ihan ensimmäiseksi sinne olisi pitänyt tuoda vain ruokaa ja lääkkeitä- ei yhtään avustusrahaa ja ilmoittaa milloin apu loppuu. Seuraavaksi pistää kaikki rakennustaitoiset paikkaamaan sodan jälkiä, lapset kouluihin ja opettaa että sota oli väärä ratkaisu. Sit jätehuolto, vesi ja viemäröinti + sähkö.

Suomalaisillakin seisoi valtava määrä kalustoa joutilaana, kymmeniä eri alojen ammattimiehiä ja naisia muuallakin kuin rakennusjoukkueessa.

Afganistanissa tuskin vielä pitkään aikaan voi ruveta putkilinjoja turvallisesti rakentamaan. Mutta ei ne paikallisetkaan niitä tee ilman tarvikkeita ja työkaluja, eikä ilmaiseksi.

Ympäriinsä ajamisesta ja partioimisesta on lyhytaikainen hyöty, vesijohdosta kenties seuraavaan sotaan saakka. Jos paikallisilta kysytään niin afganistanissa vieraan maan sotilaat halutaan rajojen ulkopuolelle. Samoin on kaiketi myös Irakissa. Kosovossa paikalliset tajusivat nopeasti että sotilaiden mukana tulee myös valuuttaa.

Suomalaisten ajoneuvoja moititaan puutteellisesta suojauksesta. Ei miehistönkuljetusvaunu ole panssarivaunu, eikä panssarivaunukaan pysy yhtenä kappaleena kun siihen isketään usemman räjähdekilon kanssa. Kalliokin murtuu. Suojaamattomia ajoneuvoja afganistaniin oli ja on turha sotilaskäyttöön viedä.

Mutta jos olisi viety kaikki vanhat T 72 vaunut rauhanturvaajin mukana ja ajettu loppuun siellä, otettu aseet pois ja työnnetty portista pihalle niin kyllä ne olisi siellä äkkiä kierrätetty. T 72 on kumminkin sen verran syöppö ettei niitä voi viedä jos ei ole kunnon polttoainevarantoja. Ei XA- sarjan vaunutkaan tyhjällä kulje, mutta ei puhuta prosenttieroista vaan kertoimesta.


Pihojen evoluutio  1

Noin 20 vuotta sitten pihan teossa pääpaino oli nurmikolla, kaikki kivet piti poistaa, haudata, räjäyttää, pyöritellä rajalle.

Sitten tuli kukkakauppiaspariskunta- Oli valmis piha, mutta liian sileä- Kaikki kivet mistä vähänkin kärkeä näkyi ja kaivuri jaksoi nostaa otettiin ylös ja niistä tehtiin asetelmia.

Sittemmin nurmikkopihoja ei ole juuri ollut, nurmeakin, mutta niin ikään loputtomasti kiviä. Jos ei luonnonkiviä niin betonia tai keinokiveä, jos ei kiviaitaa niin sitten kivetty keinopuro kolmella vesiputouksella altaineen. Betoniportaita ratapaaluista... Mutta mikään näistä ei vedä vertoja naapurin puutarhurin keltaharjaiselle lohikäärmeelle

Sen väriloisto oli aivan upea ja muutenkin visuaalinen toteutus kuin sadusta


Himohamstraajat  1

Nyt kun talvi kolkuttaa ovea ja joulukin jo lähestyy, ainakin siltä näytti lähimmässä ostoskeskuksessa kun viimeksi kävin. Kaikkea ylivuotista tavaraa oli kannettu aulaan saakka mm. Kuntopyöriä, peittoja, pajukoreja ja muovilaatikoita.

BB:n ja V:n lisäksi tänne on tuotu himohamstraajat. Siis yksinkertaisuudessaan sarja ihmisistä joilla on liikaa tavaraa, pakko ostaa lisää ja lisää ja kauhean vaikea luopua mistään. Vielä joku pari-kolme sataa vuotta sitten paperia, lehtiä, kirjoja ym tavaraa oli niin vähän että tuollainen käytös oli mahdollista vain rikkaille. Nykyään kuka tahansa voi kantaa asuntonsa tavaraa täyteen, oli se sitten sillan alunen, pahvilaatikko, savimaja tai kivilinna.

Noin varmaan 20 vuotta sitten esitin toivomuksen ettei jouluna tulisi yhtään pehmeää pakettia, jopa noppakiville, tiilille ja leca harkoille olisi enemmän käyttöä. Edelleenkin olen aivan samaa mieltä, koska sukkia lukuunottamatta tuntuu että vaatteita olisi ainakin kymmenen vuoden tarpeisiin. Mutta milläs sen sitten sanoo tutuille ihmisille loukkaamatta? Hyvin säilyviä herkkuja olen toivonut ja myös antanut.

Valtavasta tavaramäärästä huolimatta puutteitakin tulee vastaan. Äidin primeran lasinpyyhkimiä korjatessa ei löytynyt sopivaa hylsyä, väännintä ja kierretappia, ei toki sitä rikkoutunutta osaakaan, mutta sen pystyi teräksestä tekemään. No talvirenkaita vaihtaessani totesin että kesäkumeja on kertynyt pari ylimääräistä ja kohta toinen sarja. Näköjään liian vähän tehoa kun ei kumit sula. Ylimääräinen sarja talvirenkaitakin ja tietysti niin hankalaan paikkaan varastoituina että niitä kukaan enää muista.

Onko siis ollut kyse himohamstrauksesta... Talvirenkaiden osalta kyse oli siitä että renkailla olí enemmän arvoa kuin autolla. Nykyään autoliikkeet ei uskalla ottaa/maksaa vanhoista autoista juuri mitään, vaikka kuinka olisi hyvin pidetty yksilö. Se sit johtaa siihen että niitä jää pelloille, metsiin ja pihoille kun korjaaminen maksaa enemmän kuin itse auto.

Japanissa 70-90 luvulla tuotetuista autoista vain murto-osa on pelleiltään alkuperäisiä. Tekniikka on ollut luotettavuudeltaan parempaa kuin. nykyautoissa. Paskaa saa tehdä ja paskaa saa myydä kunhan menee törmäystestistä läpi ja pysyy liikenteessä takuuajan. Valitettavasti myös japseissa on alkanut olla tyypillisiä britti/ranska autojen ongelmia.

Nyt siis autot hamstrataan jo tehtaalla täyteen tavaraa, esim jos kori painaa 200 kg alustan osat ja voimansiirto+ moottori 400 kg ja kokonaisuus 1400 kg tyhjänä- mitä sit on 800 kg? Muovia, verhoilua, eristeitä ja turvavarusteita, viihde ja mukavuusvarusteita.

En silti kaipaa katukuvaan vanhoja syöppöjä autoja, mutta joku kevyt ja kestävä 80 lukulainen nykyaikaistetulla moottoritekniikalla. Esim Golf 1 ja siihen 1.4 Tsi keulaan, tai datsun Cherry Juken tekniikalla.

Autotehtaiden ei kannata tehdä liian hyvää laatua- jos autot on hajoamattomia niin uusia ei mene kaupaksi samaan tahtiin.

Edellinen