Toiminnallista tilataidetta osa 1

  • licence27

Tuurin kyläkaupassa oli pari vuotta sitten näytillä F 40. Vähän toista kuin nykyautot. Siinä ei ollut mitään turhaa/ylimääräistä koristemuovia.

Tässä kokolailla vuosi sitten väittivät huollossa että auton turbo onpi rikki. Minähän en sitä uskonut, varsinkaan kun auto meni katsastuksesta läpi ja saivat mitattua päästöt kohdalleen.

Kun eivät toisella yrittämällä saaneet kuntoon ja vaikka meni katsastuksesta huollon jälkeen läpi-oli kulutus epänormaali.

Koska ei ollut aikaisemmin ollut aihetta konepellin alle katsoa niin en tiennyt kuin papereista että siellä jossain pitäisi turbo olla. Olihan se siellä kun jaksoi jonkun tunnin purkaa muovia, peltiä ja sähköjohtoja ym. Antureita. Sieltähän se paljastui lopulta, hyvin pyöri ja oli puhtoinen.

Sit aloin muistella että jossain piti olla ahtopainemittari kun autossa ei sitä vakiona ole. Sen tuikkasin ahtoputkeen kiinni ja koko komeus takaisin kasaan. Sit koeajolle- 0.2 eikä yhtään sen yli, mutta ylipainetta kuitenkin ei ahtoa on, mutta ei tarpeeksi.

Onneksi en tehnyt mitään kunnollista asennusta vaan vedin putken ikkunasta sisään. Näin ollen kun koeponnistin kiihtyvyyttä niin kuului selvä sivuääni, ihan kuin joku olisi irti.

Samana päivänä en löytänyt mitään vikaa, mutta seuraavana päivänä fairyä ja vettä+ auto käyntiin ja sumua ahtoputkilinjaa pitkin. Eikä mitään vieläkään. Sitten viimein etupyörän edestä sisälokasuojan suojista vaahtoa. Sisälokasuojan irroitus ja taas useampi tunti purkua ja välijäähdytin pöydälle. En ymmärrä mikä järki se on ollut tunkea niin ahtaaseen koloon kun keulassa on hyvää tyhjää tilaa.

Kun se oli irti niin vikakin selvisi heti- Ahtoputken laippa oli murtunut ja niin kauniisti että putki pysyi paikallaan siihen asti kun ahto alkoi kunnolla. Pari työpaikkaa sitten olisin ottanut osan kainaloon ja pistänyt Tigillä kasaan-nyt joutui viemään korjattavaksi. Uusi putki törkeän hintainen ja teräksestä en ruvennut vääntämään kun oli nätti murtopinta.

Siinä ei ollut mitään ongelmaa, mutta irrottaessa molemmat pultit meni poikki ja nysät jäi kiinni cooleriin. Vanha konsti eli mutteri migillä kiinni nysään ja kuumana auki. Ensimmäinen meni hyvin, mutta toisessa loppui kädet ja juuri kriittisellä hetkellä maajohdosta osuma keskelle kennoa ja tietysti reikä- ja taas korjaamolle hitsaukseen

No ne oli muistaakseni 30 € per kappale, yksi uusi tiiviste ja kolme iltaa työpäivän jälkeen töitä eli luokkaa 70 € osiin. Ei olisi saanut puolikastakaan ahtoputkea sillä hintaa. Puhumattakaan kolmatta korjaamokäyntiä kahden turhan lisäksi. Sit jos ne olis päivän hakeneet vikaa, vaihtaneet turbon turhaan, tuhoutunut lambda...

Ihmisten tekemiä vehkeitä.
Ympäripyörivä kauhankallistaja on ihan hyvä keksintö, mutta kyllä oli tuskainen rasvariasennus. Hyvää ei saa helpolla, eikä halvallakaan. Auton konetilassa koristeilla ja näkösuojamuoveilla ei tee mitään, mutta tuossa vehkeessä suojilla on oikeasti tarkoitus. Se on oltava tai se ei kestä töissä päivääkään. Sama juttu noissa voiteluputkissa- Jos koneessa on rasvari se täytyisi olla kaikissa lisälaitteissakin. 15 voitelukohdetta ja ne kun saa vähän likaa sisälle tai on ilman rasvaa kovassa ajossa niin ei kauan kestä välyksettömänä. Rasvari syöttää tarpeellisen määrän ja ainakin puomistossa ei niin huolellisia kuskeja juuri ole että 8000 käyttötunnin jälkeen kone on käytännössä välyksetön.

Ei tuosta nyt mitään näyttelykappaletta tullut, mutta käytännössä varmasti parempi kuin näyttelyssä näkemäni kokeneiden ammattimiesten tekemät asennukset. Eikä tuollaista asennusta pysty tekemään missään aikataulussa, pitää olla hyviä työkaluja, suunnittelu ja joku hullu joka on valmis maksamaan sen kaiken ylimääräisen työn.

Siltikin ainoa järkevä tapa ja järkevä hetki tehdä nyt kun kone on puhdas ja ehjä. Toinen vaihtoehto olisi ollut rasvata käsiprässillä ja kolmas tilata ammattimies laittamaan. Itte kun tekee kun saa mieleisensä ja jos ei tule hyvää niin voi hyvillä mielin tehdä uudestaan.

Kaikista paras palkinto oli kun koneen omistaja tuli auttamaan kasauksessa, katsoi edestä ja sivusta ja kysyi:
"entäs noi kallistussylinterit, rasvataanko ne käsin"
Nauratti kun asennus on oikeasti niin hyvä ettei sitä kaikista osista edes huomaa.

Voi olla että jonkun suojuksen joutuu vielä laittamaan, mutta niitä mitkä on jo koneen sisäpuolella on tosi vaikea kolhia vahingossa normitöissä, jäät ja kaivot on sit asia erikseen.

EDIT 29.10.2013, kiinni jo toisessa koneessa, ei vieläkään yhtään rikkoutunutta voiteluputkea.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:40

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus