Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2013.
Edellinen

Yli laidan ja liekeissä  1

Eilen pääsi vielä pari tuntia ekasta leikkuusta laidan läpi, mutta tänään ei ole päässyt kun takalaitojen palat on jo paikoillaan. Olisi ehkä jo takalaitakin, mutta kun tuo Koreanseisoja on taas soitellut satelliittipuhelimellaan ympäri maailmaa niin eipäs lähdekään käyntiin lataamatta.

Täytyy ajaa se viikon päästä talliin ja tehdä paikat+ kytkennät ylläpitolatureille niin kestää sit ainakin auringon puolelle parkkeerattuna soitella omia aikojaan.

Takalaita on siis edelleen banaanilla ja kiero. Vähän tarvii murjoa sitä luiskakauhalla ja sitten hitsata koko paketti kasaan...

Tunnin lataus herätti koreanseisojan ja nyt kun ei ole ranskanseisojakuskiakaan maisemissa sai rauhassa murjoa takalaidan suoraksi. Sitten se menikin trukkipiikeillä vaunuun paikalleen ja rupesin sovittelemaan siihen jatkopätkiä. Vanhojen takalaidan sylintereiden alakorvien ja sivulaidan yläkulman vaiheilla meinasi käydä huonosti. Kesken rattoisan polttoleikkauksen alkoi haista palaneelle ja oli sit joko sula metallipallo sytytyttänyt haalarin lahkeen tuleen.

Nyt on "kylmä" takalaita suuremmalla avaumalla paikallaan ja todella toivon että se täystuholainaaja on pian maisemissa ja laittaa sylinterit letkurikkoventtiileineen ja kiinnityskorvakkeineen paikoilleen.


Kovan päivän ilta  1

Piti hieman tehdä polttopuita. Perillä totesin että kuivtustelinekin tarvisi laittaa kasaan. Harva kuivattaa puita terästelineessä, mutta on ainakin parempi kuin maassa.

Sitten piti vielä sahata ne vähäiset puut, kantaa ne telineeseen ja peittää koko komeus.

Periaatteessa siinä oli ihan kylliksi tekemistä yhdelle lauantaille, mutta koskapa harrasteautonkan kimppuun ei vielä päässyt rupesin korjaamaan Weckmannin tekovikaa. Vehkeet kun ei lainassa parane, 4 kk ollut lainasta tulon jälkeen osina, eikä lainaaja millään usko että kärryn takalaidan avauma on liian pieni- siihen ei auta vaikka männävarsia paksuntaa ja sylintereitä suurentaa.

Mikä sitten auttaa- no tässä tapauksessa takalaidan korvakkeen edestä 25 cm siivu sivulaitaa pois, sen takaa se osa missä on takalaidan kiinnitys ja kevennys sylinteriä varten otetaan irti ja siirretään sen vapautuneen 25 cm verran eteenpäin. 25 cm pala kevennysten perään, hitsaamalla kiinni ja takalaidan kiinnityputkiin 25 cm lisää. No koskapa lainaaja oli jo mennyt hitsaamaan takalaitaa se täytyy vielä purkaa, oikoa ja hitsata uusitut putket 27 cm jatkettuina oikeille paikoille. Lisäksi tuli vielä pari parannusideaa: miksi ylipäätään tehdä noin jäykkä ja painava takalaita jos ei ole tarkoitus ajaa siitä kaivurilla yli tai työntää jumuitunutta yhdistelmä...


Yötöissä  1

Pitkä päivä piteni vielä penkkojen pudotuksen merkeissä. Pääsee sit sulamisvedet ojiin ettei ajopinnat mene ihan mössöksi.

Ihan joka kolkkaan ei ollut mitään syytä mennä meteliä pitämään, mutta ajoin kotiin toisen tien kautta kuin yleensä ja ihmettelin: Oli kuin olisi mennyt jääplaneetalle. Kummallakin puolella tietä oli edelleen metrin vallit pelto-osuuksilla ja kohta alkaa huhtikuu.


Tähtitaivas  1

Päivästä tuli nimensä mukaisesti pitkä. Meinasin että ei rullaverhon asentamisessa mene kuin muutama minuutti, mutta toisin kävi.

Rullaverho on ollut olemassa jo kauan ja sain sen kaveriltani ainakin kaksi vuotta sitten. Oli siis melkein avaamattomassa paketissa ja liian kapea kaverini silloiseen asuntoon. Melkein avaamattomassa, koska siinä vaiheessa kun piti ruveta asentamaan puuttuikin osia.

Eihän rullaverhon päätykiinnikkeet yleensä kovin kummoisia ole, mutta tuossa mekanismin vuoksi toisessa päädyssä tarvi olla neliötanko ja toisessa päässä reikä levyssä.

Reikä oli helppo porata naulauslevyyn, mutta toinen pää aiheutti pohdintaa. Onneksi erinäisten vaiheiden jälkeen löysin vanhan kromatun tuuletusikkunan kahvan jossa oli liki sopivaa neliötankoa. Se vaan piti liitää jollain naulauslevyyn. Mopon ketjulukko oli tällä kertaa ratkaisu jolla ei kauneuskilpailuja voitea, mutta verho on paikallaan, pysyy ja toimii.

Nyt sit näkyy tähtitaivas aina kun vetää verhon alas


Lapioix  1

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu ilmeisesti kiinteänä osana se että ihmisistä puhutaan paskaa selän takana. Toinen kiinteä osa tuntuu olevan muunnetun totuuden puhuminen. Näin päästään sanaan "diktaattori".

Diktaattorihan tarkoitaa montaa asiaa, mutta tässä tapauksessa kyse on haukkumanimestä. Se taas johtuu siitä kun ei oikein riitä ymmärrystä kaikille lakeja, yhteistä omaisuutta, muiden omaisuutta, omaa ja muiden työtä sekä maalaisjärkeä kunnioittamattomille yksilöille. Hyvänä esimerkkinä on työväenyhdityksen hiellä ja verellä rakennetun tanssilavan töhriminen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diktaattori

Ei poliisikaan joka paikkaan kerkiä, eikä joka paikkaan voi, eikä saa kameroita laittaa, mutta jotain tarttis tehdä ettei taas joku syrjäytynyt nuori ota yliannosta isänsä kavereiden huumeita tai hyppää junan alle.

Nykyään lapsia tunnutaan kasvattavan rahalla, puhelimilla, peleillä, telkkarilla ja jos vanhemmilla ei ole siihen leikkiin varaa lapsi/nuori tuntee itsensä syrjäytyneeksi. En väitä itsekään pelkästään käpylehmillä leikkineeni, mutta näin jälkikäteen ajatellen ei se kävystä ja tikuista kasattu lehmä ollut se juttu vaan se oikea ihminen joka kasasi sen toisen lehmän.

Vielä pahempaa on että koneistuminen on vienyt suuren osan nuorten mielekkäistä kesätöistä ja jos ei nuorena aloita paskahommista, mansikan poiminnasta ja ikkunanpesusta niin oikeasti voi tulla ihmisiä joilla ei ole työkykyä, ei mitään työkokemusta ja suurin huoli on että tuet menee.

Joskus asiakkaan ajoitus on hyvä, mutta harvoin yhtä täydellinen kuin tänään. Sulatusoperaation päätteeksi maalämpöputket on viimein vedetty sisälle taloon ja asiakas pääsee askartelemaan mieleisensä kaapelitunnelin Finfoameista. Viimeisillä kahdella metrillä oli varottavana kaikkiaan 13 putkea tai johtoa- +siis näkyvissä. Niiden lisäksi on vielä öljysäiliö, umipsäiliö, viemäri, vesijohto ja nyt tyhjät maalämpöputket sekä kesävesijohto suojaputkineen.

öljysäiliön huhotin, sen imu, paluu, täyttö ja mittaus+ 2 maadoituskuparia, puhelinpiuha, syöttö, umpisäiliön valvonta, lipputango valo, +2


Vain nippuside puuttuu  1

Vaihteeksi mukava päivä takana. Tosin nyt tunuu että nettiyhteys tökkii ja pahasti.

Valtava putkikanaali on auki niiltä osin kun se on koneellisesti kaivettavissa. Kaapeliviidakkoon sitten huomenna lapion, kosanin ja kuumailmapuhaltimen kanssa.

Päivän päätteeksi vielä vähän urien tasoitusta ja hiekan kylvöä. Penkkojakin pystyi muutamasta paikasta puhkomaan ihan tuskattomasti. Pitkä päivä, eikä huomenna varmaan yhtään helpompi.


Metri ja tunti  1

Olipahan aamupäivä. Kylmää oli, maa roudassa ja oikeastaan plussaa oli vain se ettei aurinko häikäissyt talon läpi. Miinuksia sitten riittikin: Kaapelikartta piti paikkansa vain syöttökaapelin osalta. Sitä ennen vastaan tuli öljysäiliön ylitäytön estimen johto, öljyputket, umpisäiliön valvonta 1 tuntematon, kahden piharakennuksen sähköt ja ilmeisesti lipputangon valon varaus- siinä on timanttiporarille haastetta kun yritää päästä seinästä läpi osumatta mihinkään hajoavaan. Huohotin ja öljyn täyttöputki kun on vielä jäisessa maassa ja mahdolisesti hyvinkin lähellä seinää.

No niistä selvittiin toistaiseksi, sähkön syöttö ja puhelinpiuha alitettiin samoin kuin pihavalojen ja ilmesesti lipputangon valon kaapeli. Ainoastaan maadoituskupari meni nätisti poikki, mut ei haittaa kun ura on auki ja 3 reikää tulee sähkötaulun viereen.

Varoittelin asiakasta että tarvii ehkä konetta isontaa jos maa muuttuu kovemmaksi- ei se pehmeää ollut, mutta päivä päättyi sen verran ronsiin kiveen ettei siihen taida tehota muu kuin kolme reikää ja louhintaliikkeen mies.


Tallimääräykset  1

F1 on menossa päin helvettiä. Ei riitä että muuan Räikkönen korvattiin kuskilla, jonka eteen raivataan jatkuvalla syötöllä tilaa tallimääräyksillä vaan nyt se sama paska on tullut myös Rosbergin ja Webberin riesoiksi. Näin siis siksi että Webberin kisataktiikka oli heikompi ja siitä huolimatta luikahti kärkeen kuin Räikkönen edellisessä kisassa konsanaan.

En tiedä tulkitsinko oikein, mutta aika hullua minun mielestäni käskeä kaksoisjohdossa johtavan kuskin pudottaa koneesta tehoja ja säästellä renkaita tai sitten kun autot on sijoilla 3 ja 4 kieltää sitä nelosena olevaa ohittamasta jo renkaansa tuhonnutta tallikaveriaan. + Eikö säännöissä ole kielletty ajamasta kilpailevan tallin varikkopilttuuseen?

Ehkä tässä olisi paikka nyppiä ne radiolaitteet pois autoista ja kypäristä. Ratiin vaan merkkivalot jotka kertoo koska on aika tulla varikolle, koska saa aukoa takasiipeä ja koska keltaiset liput/turva-auton valot sammuvat.

Tällä menolla kohta hiihdossakin on puheyhteys valmentajaan joka kertoo kuka pitää päästää edelle ja ketä pitää pidätelle, missä Murhamäessä on jäätä ja varasauvoja.

Huomenna katsomaan kauniita järvimaisemia ja väistelemään syöttökaapelia jäisessä maassa.


Ylen Urheilu vs pitkäveto  1

Teksti-TV väittää että JYP voitti tänään 4-2, miksi ihmeessä uutisten urheiluosio väitti ainakin kahteen otteeseen lopputulokseksi 4-1

Sen ymmärsin että vakiossa oli useampi kohde jouduttu arpomaan ja siihenhän nyt ei tarvita kuin mellakka tai muuten vaan sään takia siirretty ottelu. Kai sentään toimittajien pitää osata lukea, eikä aprillipäiväkään ole vielä tänään.


Parittomien sukkien taivas  1

Montakohan paria sukkia keskivertokansalaisella on? Ite ainakin totesin niitä olevan liikaa ja jostain kumman syystä pareja katoaa jälkiä jättämättä.

Ei ole oikein ehtinyt käydä missään, eikä se saakelin harrasteautokaan saapunut vielä. Eipä tuolla peukulla vielä ihmeitä räpellettäisikään.

Putkikelan levittimen sain sentään vietyä pois asiakkaan pihasta. En inspiroinut ruveta sitomaan sitä aputasoineen trukkipiikkeihin kun sieltä edellisen kerran lähdin ja auton perävaunussa meni kivuttomasti perille saakka. Harmi vaan että kello oli niin paljon ja aurinkokin laskenut jo aikoja sitten.

Edellinen