Saakelin kiinalaislaakeri- Ei mennyt rasvaa vaikka mitä teki. Ilmeisesti jossakin indokiinassa on keksitty tehdä mistälie jätemetallista rasvanippa. Sehän oli sit purkaantunut ja ei mennyt onneksi kauan kun sen otti irti.
Jos koko olisi ollut 10 mm tai vastaava tuumakokoinen vaan kun ei. Tietty M6, kello viisi ja varastossa nolla- oli kuitenkin joku ehjä purettu nippa eksynyt rasvarikorjauspakkiin. Koskapa kyseinen nippa oli omalla paikallaan paskamainen rasvattava niin kun kerran pakki oli jo auki niin kurkkasin sisään. M6 lähtöliittimiä oli tasan yksi, putkea riittävästi, samoin helmiä, mutta millä laittaa nippa kiinni 4 mm putken toiseen päähän...
Olisi ollut osat laittaa perusliitin ja siihen sisäkierre jatkopala ja nippa, mutta kun oli M6 nippa odottamassa pistin 90 asteisen kulmalähdön ja siihen väänsin sisäkierteen. Lähtö kiinni laakeriin, putki väliin, kulmaliitin helmellä kiinni, rasvanippa paikalleen, putken taivutus ja hitsillä kiinni lingon peräosaan. Nyt luulisi laiskemmankin rasvaajan löytävän ja saavan sinne tungettua rasvaa
Kuten huomattavasti kalliimman kauhanpyörittäjänkin kohdalla- En voi ymmärtää miten ja miksi noinkin vähän huoltokohteet on tehty noin huonosti. Eikä siinä vielä kylliksi: Voimansiirtoakselin räikän rasvanippa ei kestä päivääkään. Lähinnä johtuu siitä kuin lingossa akseli on niin huonossa kulmassa. Eikä sille ole oikein mitään tehtävissä paitsi vaihtaa pienempi traktori tai uusi linko.
Kyl varmaan hyviäkin lumilinkoja on, niitä on tullut mm Runnilta. Sit on kalliita ruuvilinkoja.
Kotimaassa osataan kyl tehdä kaivinkoneeseen kaikenlaisia lisälaitteita. Varmaan jostain löytyy sellainenkin jonka geometriaa ei ole pilattu liialla korkeudella, laittamalla pikakiinnitysadabteri väärään kohtaan tai ylipitkä / liian lyhyt huulilevy.
Mutta kestävyys- Ei lähtenyt huulilevy hajoamaan, mutta huulilevyn saumasta ties kuinka monetta kertaa. Tehtaan jäljiltä oli kaikkein paskin tilanne- Sekin voi toki olla että tuon yksilön mitoitus on passeli 14 t koneelle, mutta se on tilattu 18 t koneeseen- kummassakaan ei kestä.
No piikkikauhat 2 kpl toiselta valmistajalta on hitsattu moneen kertaan, eikä varmasti ole kiinni siitä että olisi kaivettu liian lyhyillä tai pitkillä kynsillä.
Voi toki olla että tuon sarjan kauhat on tarkoitettu A lumelle, B pulverihiekalle. Laatu on laskenut koska traktorikaivurissa on mielestäni POME sekä edessä että takana. Kynsiä on mennyt kymmeniä, mutta kummassakaan päässä ei yhtään halkeamaa. Takavaste on tosin siirretty kulumisen vuoksi. Eikä ole Excalite luiskakauhakaan traktorikaivurissa purjennut.
Saa nähdä mitä seuraavaksi hajoaa