Muista pyhittää lepopäivä- se ei ollut ainakaan tämä sunnuntai.
Yöllä tuuli ulvoi ja oli katkonut puitakin. Ei onneksi katkonut sähköjä vaikka varauduinkin illalla suursäkillisellä toivottavasti karvan verran kuivempia polttopuita. Mutta ruotsalainen ryöstöfirma oli ainkin yhdessä kohtaa saanut luonnolta apuja linjojen maahanlaskemisessa- kai ne paalinarullakin seuraavan puun kaatumiseen asti säilyvät irti maasta.
Jo aikaisemmin olen todennut näihin "maan isien" risupaketteihin että raivaus ja puunkeruu tarvis aloittaa tienvarsista ja siihen hyvänä jatkona kaikki ilmassa kulkevien sähkölinjojen ympäristöt. Puolen metrin hangessa ei ihan pienellä koneella enää paljon keräillä edes pystystä, mutta tällä kelillä ja pakkasella pitäisi mennä läpikäymään ne pahat paikat, kuten suot tai muuten herkät alueet. Siihen telakuorma-auto Nasu on lyömätön peli- niitä ei vaan ole rakennettu risunkeräysalustoiksi, motoiksi eikä niiden polttoainetalous ole erityisen hyvä.
Mutta hyvät ihmiset jotka päätätte tien/kevyen liikenteen väylien hoidosta- tai te onnettomat aurantyöntäjät: Kyllä aurakin toimii tiettyyn rajaan asti, mutta jos samalla urakoitsijalla on sekä linko että aura niin tällä lumimäärällä penkkojen nostaminen auralla osoittaa järjen köyhyyttä. Toki on paikkoja joissa ei kertakaikkiaan voi pyörittää linkoa kun lumet/jäät lentävät tielle tai rakennuksiin mutta tehdä nyt metrin valleja keskelle peltoa. Sit kun on samanlainen keli kuin tänään aamulla ja ränni täynnä lunta niin EI siihen enää aura pysty- Sit täytyy mennä tökkimällä metri kerrallaan ja kun auraviittoja ei ole niin jossain vaiheessa se leikki loppuu ojan pohjalle.
Voi toki olla että tilaajapuoli vaatii verkkoterää, mutta se toimii lingossakin tai sit tarvii olla samassa koneessa sekä linko että karhennusterä. Ei ole itselläkään vielä, mutta suunnitelma on päässä olemassa.
Kovaa on ollut päivän työ. Ekaa kertaa niin kovaa että nostovarren pään tappi putosi kesken päivää ja toinen päivä kun oikeasti tarvi päivän mittaan kaikki 36 vaihdetta siis 12 ryömintää ja 24 työauleella. Ei vaan mene puolen metrin kinos tiettyä tilavuusvirtaa nopeammin- jos yrittää liikaa nopeutta niin A kardaanin kytkin luistaa tai B ylikuormitussuojapultti menee poikki, kuten tänään, eikä mikään herkkupaikka vaihtaa kovassa tuulessa uutta koloon.
Mutta valittajia: Sillon kun kevyen liikenkenteen väylä oli hoidossa se toisaan hoidettiin- siihen nähden nykyhoidon taso on aivan onneton- toki siihen on osasyynä se että viereistä tietä ei hoideta yhtä hyvin, puhumattakaan korokkeiden väleistä ja bussipysäkeistä- Onhan niille saatu komeat lumikinokset tukkimaan näkyvyyttä.
Mut kerran joku nimeltämainitsematon kateellinen kirjoitti pikkutien osuudelta mm seuraavaa "1liittymä oli aurattu täyteen lunta" "2 Täytyi kuumeisena lapioida että pääsi joulukirkkoon" "3 tiemaksu on maksettu"
1 Jos piha/tonttiliittymän hoidosta ei ole erikseen sovittu niin huoleta vaan sama vauhti ja sama lumen suunta kuin ennen ja jälkeen tonttiliittymää... Tässä tapauksessa oli ilmeisesti kyseessä yksi paikallinen suunnittelun kukkanen eli S - serpenttiini jossa leveyttä kuin lentokentässä ja mäkeä useampi metri. Normaalisti kyseisen liittymän kohdalla, kuten kaikkien muidenkin liittymien kohdalla auraa hieman käännettiin ettei lunta menisi ihan kinoksiksi saakka tonttiliittymään. Kyseisenä aamuna tai aamuyönä kääntöä ohjaaja sähköventtiili meni epäkuntoon ja aura jäi johonkin asentoon ja pysyi siinä. Muiden liittymien kohdalla kiinteä säätö ei aiheuttanut ongelmia, mutta kyseisen liittymän kohdalla tie on yhtä leveä kuin pitkä eli lunta kertyy väkisin ja ihan varmasti vastapäinen naapuri sai isomman annoksen
Vastapäinen naapuri oli vaan ahkerampi kolaamaan, eikä odottanut että lumi jäätyy. Kohta 2 jos minä olen kuumeinen niin en A lähde joulukirkoon B en lähde lapioimaan lunta vaan sen saa sit tehdä joku muu tai kone. Kaiken huippuna vielä se että näköjään jouluna kaikki pikkutyttöjä ja poikiakin juottavat ja teinityttöjä vikittelevät puolille päivin koko talven nukkuvat työttömät tappelupukarit kirkkoon- Voi olla ihan totta tai sit kirjoittaja on ollut perheen pää eli vaimo- sitä toki tukee epäilys ettei mies oikein osannut lukea eikä kirjoittaa kunnolla vielä kymmeneen ikävuoteen mennessä. Mutta edellyttäen että kirjoittaja oli nainen- olisi pistänyt miehen lapioimaan tai lapset.
Kohta 3: Ne paikait mihin kevyen liikenteen väylän hoito vaikuttaa ovat kaikki tien ensimmäisiä taloja ja niiden tienhoitomaksut on niin pieniä että siinä säästää parissa talvessa äkkiä moottoroidun lumilingon verrattuna taloon jolla on parin kilometrin edestä yksiköitä. Se toki edellyttää ettei koko talven tuet mene kurkusta alas.
Se piste jolloin lumiaurat piti vaihtaa linkoon meni jo monta viikkoa sitten.
No jos maanantai olisi vähän vähemmän kiireinen, tai olkoon mitä vaan kun palkka kaiketi juoksee. Taitaa olla tilipäiväkin, mutta eipä se minua juuri hetkauta
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:39
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin