Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset syyskuulta 2011.
Edellinen

Syyskuun viimeinen  1

Eilen ihmettelin lenkkipolulla kun oli jotenkin lämpimän tuntuista vaikka aurinko oli laskenut useampi tunti sitten. Vielä lenkin jälkeen mittari näytti + 13. Tänään taas päivällä oli suorastaan kuuma. Varjossa oli +20 ja kun aurinko näyttäytyi niin tuntui suorastaan helteiseltä.

Iloitsin silti hyvästä työilmasta ja vaiheeksi sai jotain kunnolla näkyvää aikaiseksi päivän mittaan. Huomisesta jos selvitään kunnialla ja keksin jonkun hyvän ratkaisun viimeiseen sadevesiputken liitokseen pääsisi vaikeamman työmaan kimppuun. Kummasti helpotti kun sai kaikki kaapelit maahan. Tukimuurin välikiviin upottuja valaisimia en ole vielä nähnyt- en liioin pistorasioita, mutta ideana hyvä. Miksi laittaa rumia lämpötolppia kun voi rakentaa komean muurin.


Loppuunmyytyä  1

Rautakaupan salaojaputkihylly ammottaa edelleen tyhjyyttään. Liekö sit syksyn sateet herättäneet myöhäiset rakentajat.

Hidas ja rauhallinen etenemä tänäänkin.

Rantakrouvissa oli huomattavan paljon väkeä syömässä. Ei mikään ihme kun ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi- Henkilökunta huomasi aika myöhään että jälkiruoka oli vailla sokeria. Ihan oli maukasta ilmankin.

Sen ja oman kokkauksen polttamiseksi lenkki 4.4 km näkemättä ainuttakaan lenkkeilijää. Sensijaan autojen ulkoiluttajia piisaa. Uudehko MB E isileasing tyttö + poika ja vanha vani muiden muassa


Muurinpohjia  1

Hattunnosto muinaisille egyptiläisille ja heidän rakennustaidolleen. Näköjään ihan muutaman pikkuisen muurikiven asentaminen vie useamman tunnin.

Onnistuin ostamaan rautakaupan tyhjäksi peräti kahdesta varastotuotteesta. Onneksi työmaa eteni tänään sen verran hitaasti ettei loppuneita perustarvikkeista olisi saanutkaan maahan.


Ylöspäin  1

Pitkästä aikaa postia. Niinkin tärkeä paperi kuin ajoneuvoverolippu. Piti jo noin 7 vuotta sitten vaihtaa auto johonkin järkevämpään, mutta tällä menolla tuo säilyy seuraavat 11 vuotta ja 106 tuhatta kilometriä. Uudet autot on järjestään saman näköisiä toinen toistaan rumempia. Alkaa houkuttaa vanha SAAB 96- se vaan on niin hidas ja epätaloudellinen.

Ilmeisesti ensi vuonna joutuu auton omistamisen ilosta maksamaan veroa enemmän kuin 138,34. Se on suunnilleen puolet kevytmoottoripyörän liikennevakuutusesta.

Työpäivä meni kiihtyvällä vauhdilla. Onneksi sentään muutama putki saatiin laitettua maan poveen ja kaivot 3 kpl niin ikään. Tälläkään kertaa rautakaupan pitkäkyntinen neitokainen ei löytänyt oikeaa tuotetta, mutta tällä kertaa vika oli inventariossa.

Illan lenkki 4.4 ja stoppi lähimmässä pizzakebabissa paluumatkalla ostamassa juotavaa. Toinen eilisistä yölenkkeilijänaisista kokolailla oven edessä vastaan


Kreikan velat  1

En ole seurannut mikä on Kreikan tukien tilanne tällä hetkellä. Jos puhutaan velkojen puolittamisesta niin sekään ei varmaan riitä.

Olen ajellut Kreikassa ihan omalla autollani reilut 10 vuotta sitten ja ei yllättänyt ollenkaan ettei talousluvut pitäneet ollenkaan paikkaansa. Jo peruskoulussa opetettiin Euroopan köyhimmät "sivistysmaat". Kreikassahan on oikeasti ihan samaan malliin rahaa kuin useimmissa muissakin valtioissa, mutta maan tapa on että käteistä rahaa liikkuu paljon ja pienistäkin ostoksista kuitin saaminen on vaikeaa.

Jopa Italiasta kuitin sai helpommin ja nykyisestä Makedoniasta. Mistä ei ole kuitteja- ei ole mitään verotettavaa- ei ole verotuloja. Toisaalta taas EU:n laajenemishumussa unohtui muutama perusjuttu: On nettomaksajia ja nettosaajia. Kreikanhan tiedettiin olevan nettosaaja ja Suomen nettomaksaja. Jos Drakma olisi vielä voimissaan niin inflaatio olisi syönyt Drakmaveloista puolet tai esimerkiksi 90 %. Siitäkin huolimatta Kreikka olisi maksukyvytön, koska velkaa olisi otettu ihan samaan tahtiin kuin nykyäänkin.

Usa on sikäli ihme tapaus että luonnonvaroja ja koulutettua työvoimaa on, mutta velkaa vaan velan päälle kasvatetaan. Noin periaatteessa USA: resurssit ovat 20 % Kiinan vastaavista, mutta toistaiseksi kiinalainen talousmalli toimii USA:n kerskakulutusmallia paremmin.

Valitettavaa Suomen ja suomalaisten kannalta on se että Venäjällä on vihdoin ymmärretty että öljy on oikeasti arvotavaraa ja kun sitä piisaa niin valtiolla on rahaa ja uusia miljonäärejä ja miljardöörejä syntyy nopeammin kuin 7-oikein lottovoittajia Suomessa.

Kun ennen venäjältä tuotiin halpaa raaka-ainetta ja vietiin takaisin kallista ja jalostettua oli varaa ostaa halpaa öljyä. Nyt ollaan tilanteessa että 98 E 5 maksaa Markkamuunnoksena kympin litralta ja diesel luokkaa 8 markkaa litralta. Se ei vielä huolestuta, mutta kun vielä 20 vuotta sitten Venäjällä asevoimien kalusto rapistui niin öljytulojen ja verojen myötä enää ei voi luottaa siihen että rajan takana olisi heikkokuntoista kalustoa. Siinä ei paljon pimeäkiikarit ja kiinalaiset rynnäkkökiväärit auta kun tutkitaan mitä rajan takana on asemissa.

Jos jotain järkevää voisi kreikkalaisten hyväksi tehdä niin se voisi olla velkasumman jäädyttäminen vaikkapa kolmeksi vuodeksi- ei siis Euroakaan ilmaista rahaa tuhlattavaksi eikä korkoa korolle jota eivät kuitenkaan maksa. Siitä sitten seuraavana toimenpiteenä kaikkien palkkojen ja eläkkeiden maksun minimointi- tavallaan peruspäiväraha kuukauden ajaksi ja samanaikaisesti väestönlaskenta+ väestörekisterin päivittäminen. Varmasti aiheuttaisi lakkoja ja mellakoita- ei siis mitään uutta. Saman kuukauden aikana tuonti ja vienti pitäisi saada tasapainoon. No sehän ei tietenkään onnistu ilman turisteja. Että turistien rahat saataisiin jäämaan maahan ja verotettua pitäisi käteisen rahan käyttö kieltää kokonaan ja automatisoida siten että jokaisen turistin ostoksista varmasti menee veroa- no sen jälkeen ei kukaan haluaisi matkustaa Kreikkaan kun kopioisivat kuitenkin kortin basaarissa ja laskuttaisivat tilin tyhjäksi.

Seuraavien kuukausien aikana maassa oleva käteinen raha pitäisi vaihtaa kreikkabondeihin eli Drakmoihin tai vaihtoehtoisesti verottaa.

Lenkki 4.4 myöhään eli 22.01- siitäkin huolimatta ainoa kerta kun vastaan on tullut nuoria naisia ilman miehiä. Kokonaista 2 kpl tällä kertaa.


Kreikan velat jatkuu  1

Millä sitten moisen velkamäärän saisi maksettua? Kolmessa vuodessa ei millään. Suomi lienee edelleen ainoa maa joka on maksanut sotakorvauksensa ja Kreikan pitäisi tehdä vähintään vastaavat ponnistukset. Se edellyttäisi luonnonvaroja, rehellisyyttä ja sellaisia ponnisteluita joihin kreikkalaiset eivät ole tottuneet.

Mitä Kreikassa sitten on- ainakin vuoria, rannikkoa ja saaria. Tärkein luonnonvara on kuitenkin ihmiset. En tarkoita että kreikkalaisilla pitäisi täyttää kaikki maailman bordellit, varsinkaan kun niistä verotulojen kotiuttaminen saattaisi osoittautua työlääksi. Eikä kaikkia kreikkalaisia voi myöskään lähettää Siperiaan tai Kiinaan rakentamaan teitä ja putkilinjoja. Toivottavasti herra N.K Kreikasta on edelleen Suomessa töissä ja veronmaksajana eikä ole rutannut moottoripyöräänsä. Oli jo opiskeluaikana loistavasti sopeutunut tänne.

Kaikkein paras ratkaisu olisi aikakone ja tämän päivän tietojen vieminen Brysseliin . Sikäli jos CERNissä on toisaan onnistuttu ylittämään valon nopeus niin aikakoneenkin teoria saatetaan pystyä todistamaan tai sitten vaan koko suhteellisuusteoria menee uusiksi. Siis ideana se että jos juna menee valon nopeudella ja kävelet junan perästä koti veturia niin liikutko valoa nopeammin- nyt jos tosiaan pienikin hiukkanen liikkui valoakin nopeammin niin tarkoittaako se että koko ajan jossain viliseen isoa ja pientä tavaraa sellaisella nopeudella ettei ihminen pysty havainnoimaan koska kohde liikkuu valoakin nopeammin. Valon nopeus tyhjiössä on tällä tietoa vakio, mutta numeroarvo on numeroarvo ja jos valo liikkuu tyhjiössä 2,99792458 x 10^8 metriä sekunnissa ja tietty hiukkanen törmäyttimessä keskinopeudella 3,45 x 10^8 metriä sekunnissa- ehkä joku kreikkalainen keksii miksi niin tapahtuu ja miten moista nopeutta voisi hyödyntää.

Itse asiassa sen ensimmäisen voisin minäkin keksiä- liike on vektori eli suunta ja suuruus. Jos kohtaavat hiukkaset osuvat samalla nopeudella ja aivan kohtisuoraan toisiinsa ja ovat saman painoisia koko energia menee hiukkasen hajoamiseen. Jos energiaa jää yli siitä tulee liikettä joka ei jakaudu tasan hajoamistuotteiden kesken. Se osa jolla on edullinen suunta törmäyksen jälkeen voi liikkua valoa nopeammin ja osa jäädä törmäyskohtaan. Tarvis tastata biljardipalloilla. No miettiköön fyysikot.


Ken tietää mitä maan alla on  1

Mikä ajaa ihmisen tekemään tietoisesti sutta?

Aamulla kun lähtee aikaisin ja tulee klo 18:00 jälkeen takaisin niin jälkeäkin syntyy. Sanotaan ettei suutarin pojalla ole ehjiä kenkiä- no eipä ollut kokolailla kaupungin parhaana pitämäni kaivinkoneurakoitsijakaan osannut tehdä pihaansa A kaatoja ja B salaojaa puhumattakaan sadevesijärjestelmästä. Toki salaoja oli olemassa ja toimi myös sadevesiputkena mutta ei helvetissä tulisi mieleenkään tehdä tuollaisia ratkaisuja.

On suoranainen ihme ettei talo ole kastunut enempää. Ilmeisesti etupihan kaivuiden ja viemäreiden vaihdon jälkeen on motivaatio loppunut ja jälki juurikin sen mukaista.

Tyypillistä ammattitaidottomuutta: tarkistuskaivo ilman sakkapesää= putkessa monen metrin matkalla hiekkaa sisällä siten että 95 mm putkeen ei mahdu työntämään edes kahta sormea sisään. Sama tilanne edessä seuraavassakin kaivossa. Salaojat salaojaputkella ja sadevesijärjestelmä umpiputkella- ei ole vaikeaa.

Suunnitelmaa muutettiin tänään varmaan viidennen kerran- koko ajan paranee.

Hämmästystä aiheutti myös itse tie. Kiveä kiven vieressä- levitä nyt siihen kivituhkaa ja muotoile kaatoja kun puolen metrin välein nousee jalkapallon kokoisia musia. Kyllä kantaa, mutta kaadot on olleet perseellään jo monta vuotta.

Toki työllistävä vaikutus kun ensin tehdään piha pari- kolme kertaa pieleen ja sitten vihdoin paikalle tilataan joku joka ymmärtää ettei vesi virtaa ylämäkeen ilman konevoimaa.


Tuning vai ei  1

Joku neiti-ihminen oli jättänyt kaverinsa osittain kirjoittaman deitti-ilmoituksen. Muuten vaikutti houkuttelevalta, mutta siinä suljettiin pois tuunattujen autojen omistajat.

Mielestäni autoani ei ole tuunattu, mutta ei se silti ihan originaalikaan ole. Hälytin oli ensimmäinen ostamani lisävaruste.
Ennen kuin sain soittimen paikoilleen onnistuin pudottamaan Leathermanin vaihdekepin juurelle keinonahasta läpi- joten se on vaihdettu.
Alkuperäiset vanteet on talvirenkaita varten. Kesävanteita, joiden löytäminen oli tuskainen prosesi, meni 2 kpl soikeiksi, joten tarvi ostaa uudet. Nykyiset takarenkaat varmaan ainoa näkyvä muutos. Johtuen keulaan juosseesta jäniksestä muovipuskuri on vaihdettu kertaalleen ja samassa rytäkässä musta mikälie alalippa sai saman värin kuin muukin kori.

Soitin on kolmas tosin sama malli kuin toinenkin, takakajarit vaihdettu koska oli mentävä toisen takakajarin läpi ovien jäädyttyä kiinni. Mahtaako olla vahvistintakaan- nuorempana oli 1 tai 2 + 10 ja tai 12 subbari jolloin tavaratilaan vielä mahtui salibandymaila ja sisäpelikengät. Kuuluvin muutos on varmaan putkisto- kuulemma saa kennelin koiratkin ulvomaan. Luulen tosin että johtuu ahtimen tuottamista taajuuksista, koska kennelin traktori ja moottoripyörät on äänekkäämpiä.

Moottoritila on stereoiden virtakaapelia, lämmitintä ja hälytintä lukuunottamatta kuin tehtaan jäljiltä. Ehkä tehtaan lupaamista paristasadasta hevosesta joku on jo kadonnut . Jarrusatulat on toki maalattu melkein joka vuosi- jos ei ole maalia niin ruoste kyllä pesiytyy.

Varmaan jos menisi museotarkastukseen niin jotain noista joutuisi muuttamaan, mutta tuskin stereoihin puututaan, koska tuo tuli radiovalmiudella ilman soitinta. Katsoo sit kun originaaliahtimen käyttöikä täyttyy tuleeko tilalle originaali vai murto-osan maksava suoraan sopiva numeroa tai kahta suurempi tarviketurbo.

Toki jos vertailukohtana on saman ikäkauden Corolla 1.3, Golf 1.4 cl tai nyky Dacian perusmalli niin autonihan on ihan valmis Virittäjiin vietäväksi- oli sitä jo rullatessaan ulos kontista reilut 11 vuotta sitten. Auton voi siis ostaa valmiina, Legot ja rakennussarjat on asia erikseen.


Seuraavat särkyneet 19  1

Talvisten ruoppausten jälkeen ei ole paljon tullut alavaunua katsottua. Jostakn käsittämättömästä syystä molempien telojen kolmas alarulla oli jumiutunut. Monesti vastaavat osat otetaan irti, uusi tilalle ja vanha lähtee metalliromuun. Tällä kertaa riitti mielenkiintoa purkaa yksi. Sisältä löytyi peilipintainen tappi ja voi sanoa välyksettömät laakerit. Kuluminen ja jumi on siis johtunut lian kiilautumisesta.

Kaikki oli lujassa tai sit vaan eilisen tiilisavotan jäljiltä kädet voimattomat. Yllättävää silti ettei mikään paikka ollut aamulla kipeä.

Perävaunun vienti, alarullat, täyden polttopuuhäkin nouto ja tallennetut formulat. Manasin että aja saksalainen seinään ja vie vaikka toinen saksalainen mukana niin sijoitus paranee- ei mennyt kauan kun toive toteutui.


Liukuva tiili ei sammaloidu  1

Eilen painelin yön selkään autoineni. Vettä tuli, oli synkkää ja pimeää. Perillä valitsin vapaaehtoisesti nukkumapaikaksi piha-aitan. Joskus jälkeen yhden aloin pohtia miksi makuupussissa nukkuminen ei oikein suju. Lämpötila oli ihanteellinen, tyyny tuttu ja turvallinen, eikä patjakaan ollut yhtään hassumpi- tulin siihen tulokseen että makuupussi on olkapäiden kohdalta turhan ahdas. Jos olisi väljä niin ei pärjäisi kylmässä kelissä.

Onneksi olin varustautunut yhteenkytkettävällä makuupussilla ja sen parikin sattui tulemaan kyytiin. Kun siihen suuntaan lähtee niin viimeistään paluumatkaa varten täytyy olla A yhteenkytkettävät makuupussit jos alkaa väsyttää, löytyy nainen tai lähinnä ranskanrautoja koskien auto pettää matkalla. B turvavälineitä C vähintäänkin raippa.

Kuitenkin yön kylmyyden ja pimeyden keskellä kykin makupussit yhteen ja sitten sujui nukkuminen oikein hyvin. Aamulla ennen kahdeksaa ylös ja katsomaan onko talonväki ja "talonmies" hereillä. Suureksi ylläriksi myös viimeiseksi mainittu oli odottamassa aamupalaa.

Miesväen kanssa rakensimme uudet lapetikkaat ja liukumäen vanhoja kattotiiliä varten. Sit vaan katolle ja yhdellä tauolla jonnekin puoleen neljään asti armotonta kattotiilien purkua ja niitä oli paljon. Sen jäkeen 3 kpl ainakin 6 x 10 kokoisia kevytpeitteitä katon suojaksi. Peitteiden mitta ei ihan riittänyt koko katon suojaamiseen. Sit syömään ja katselemaan maisemia. Toistaiseksi tuntuu vain jaloissa- yllättävää sikäli kun on lappanut pääosin ylämäkeen useamman tonnin tiiliä. Varmaan aamulla useampi paikka kipeänä kun on joutunut käyttämään niitäkin lihaksia joita ei tiennyt olevan edes olemassa.

Oli aika talkoot.

Muuten olisi kiva käydä useammin, mutta stressaa ajaa automaattivalvonnan alla ja 80 nopeutta valtaosin.

Päivä päättyi kuitenkin hyvin- kyytiin ei tarttunut naisia, mutta lotosta palautui joku kymppi.

Edellinen