Muinoin ja vieläkin koneita voi rasvata tippakannulla ja rasvapuristimella. Onneksi sentään noihin muutamiin enemmän pyöriviin vehkeisiin on laitettu automaattirasvarit. Rasvarista ei vaan ole mitään iloa jos se ei toimi.
Ilmeisesti tankkauspumpun letku oli osunut jonnekin rasvarin keskusyksikköön. Onneksi ei tarvinnut muuta kuin vaihtaa sulake.
Messuilla ihmettelin vastaavaa koneenkuljetus lavettia väri sininen. Kuulemma hyvän irlantilaisen valmistajan tuote. Sekä näytillä olleessa että tuossa käyttämässäni on sidontapisteongelma. Jotenkin vielä ymmärrän sidontalenkit lavan päällä, mutta näyttelykoneeseen samat lenkit oli laitettu runkopalkkien alle. Varmasti menevät solmuun kun päälle ajetaan kaivuri ja sidotaan kiinni.
Sidontalenkkien sijoitus alla on ihan OK, mutta lenkin tarvis olla valmiiksi taivutettu. Sellaiset on valmistumassa omaan käyttöön.
Keskustelu meni suunnilleen näin:
1"laitetaan lauta sivuun ja tehdään sinkilöistä uudet kiinnikkeet reunaan"
2"Miksi tehdä uusia kun lavassa on jo 8 lenkkiä joista neljää ei pysty käyttämään. Ota ne irti niin hitsaan ne uusiin paikkoihin"
Sit vartin jankutus siitä kuinka helppo on tehdä uudet kello oli kymmenen.
2"Ota aikaa. Se on turhaa hommaa ja minä en rupea turhaa työtä tekemään.
No sit ehdin tankata pari konetta, pestä pari konetta, tyhjentää parit perävaunut ja aikamonta muutakin pikkujuttua eikä yhtään kiinnikettä ollut syntynyt puoleen päivään mennessä.
2"2 tuntia mennyt ei vieläkään mitään hitsattavaa"
1"Ei ole sinkilöitä"
2"Mitä kokoa tarvis olla ja montako
1"4 16 tai 20 mm"
Kaivoin hyllystä 4 sinkilää harvinaista kyllä juurikin sieltä missä niiden pitikin olla.
Sit meni taas pari tuntia eikä yhtään kiinnikettä ollut valmistunut.
No sit kun sain syötyä ja lavetin sisälle totesin:
2"Ota aikaa otan yhden vanhan kiinnikkeen keskeltä irti."
Aikaa meni vajaat 5 minuuttia
2"1-0 kauanko meni aikaa?"
1"muminaa"
No sit otin kolme muutakin lenkkiä irti, aikaa meni vajaa vartti siitäkin huolimatta että vaihdoin uuden leikkauslaikan. Kun viimeinenkin oli irti. sanoin "4-0 kauanko kesti? " Taas sain vastaukseksi muminaa.
Lopputulos klo 21 ennen 4.4 km iltalenkkiä oli että vanhat sidontalenkit sain hitsattua uusille toivottavasti huomattavasti alkuperäisiä paremmille paikoille. Yhtään uutta sidontalenkkiä ei ole vieläkään valmistunut. Osia toki on, mutta liki paristakymmenestä irtopalasta on pitkä matka neljään hitsauskelpoiseen sidontalenkkiin. Toki ideana uudet taitokselliset sidontalenkit lavan rungon alle ovat aivan loistavat, mutta hyvänkin idean toteuttaminen järkevässä ajassa ei johtajalta tänään onnistunut.
Inhottavaa ylipäätään korjata tehdastekoisen vaunun suunnittelu- ja valmistusmokia. Tuossakin jo tähän mennessä: Rampin laakeroinnin kiinnitys petti, teräviä purseita jarruletkua ja sähkökaapelia vasten ja sokerina pohjalla vetoaisa. Koskapa veturina on Valtra eikä esimerkiksi on tiukassa käännöksessä mahdollista osua takarenkaalla vetoaisaan. Niin on tapahtunut kaikkien muidenkin perävaunujen kanssa ja tuo 3 aks kärry on kömpelyydessään ihan omaa luokkaansa.
Osuminen aisaan silpoo takarenkaan kappaleiksi- aivan käsittämätön suunnittelumoka. Eikä riitä että silpovia kohtia on yksi- ehei niitä on kaksi ja molemmat yhtä teräviä.Tänään niitä päivän päätteeksi muokkasin.