Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset syyskuulta 2011.

Viimeinen kivi  1

Suunnittelijalla olikin hienompi titteli "myyntipäällikkö"- no ei tarvetta soitella tänäänkään.

Kaivinkoneen käyttö nosturina kielletty. Valitettavasti ei ollut parempaakaan konetta leikkimökin siirtämiseen- nousi helposti, muttei vaivattomasti.

Näköjään työtapa-alueella on merkittävä vaikutus nostokykyyn. Tavoitteena oli nostaa 1 kpl kivi lavalle. Ei vaan mahtunut kauhaan eikä kauhan kanssa olisi riittänyt nostovoimaakaan. Kauha irti ja liinat ympäri- uusi yritys. Nousi kyllä maasta, mutta ei riittävästi lastausta varten.

Seuraavaksi lava monttuun jolloin kone oli vajaan puoli metriä ylempänä- ei riittänyt siltikään. Onneksi olen joskus lukenut käyttöohjeenkin ja napautin seuraavan työtapa-alueen päälle ja kaasun kokolailla täysille. En tiedä paljonko kivi painoi, mutta juuri sen verran kuin tuolla koneella pystyi lastaamaan. Jos lava olisi ollut muutamankin sentin korkeampi, kivi painavampi tai monttu pienempi niin ei olisi ollenkaan mennyt kyytiin nostamalla.

Toivottavasti joku muu jatkaa huomenna harjoituksia


Arki kutsuu jälleen  1

Torstain ohjelmassa lavettireissua. Se meni ihan hyvin perille asti. Sitten suunnittelija esimiehineen tuli käymään ja tekivät siinä jo lähtöä seuraavaan kohteeseen. "Onko jotain kysyttävää"
"Eiköhän vaihdeta puhelinnumeroita"- Siis oikeastihan ei niin kovin vaativa työmaa että tarvisin välttämättä muuta kuin osoitteen mihin lopuksi lähetetään lasku. Hyvät selkeät kuvat ja vähän soveltamisen varaa. Suunnittelija vaan sattui olemaan nainen ja oikein kaunis ja kauniisti avoliitossa jonkun toisen kanssa. Rähmä. xxxxx666.

Toivottavasti huomenna menee edes likimain yhtä sujuvasti. Jalassa on mustelma. Voisi luulla että on pelannut jalkapalloa. 4.4 km lenkki meni illan ratoksi.


Tuhdin niputus  1

Rikkominen käy suorastaan automaattisesti, mutta harvemmin mikään korjaantuu automaattisesti.

Asiakkaan taloa kannattelevan L-raudan ylijäämäpala sai tänään "uuden elämän perävaunun lavan takapalkkina. Periaatteessa helppo homma, mutta ensin piti purkaa valot, leikata vanha palkki pois, oikoa vaurioitunut pohja, sovittaa uusi osa ja pistää koko paketti kasaan suunnilleen samaan kuosiin kuin oli lähtiessään Vierumältä.

Takavalojen neljästä pultista 2 katkesi irrottaessa, yksi irtosi katkeamatta ja yksi jäi ehjäksi. Näin ollen piti purkaa koko sähköistys ja vaihtaa valaisimien pohjat. Kaiken puljaamisen jälkeen lopputulos on ihan siedettävä eikä mennyt edes hitsausroisketta varusteista läpi. Raakalautaa tarvi irtopalan oikomisessa.


Voihan VR taas  1

On taas rautateillä ongelmia. Tällä menolla liput myydään juniin ovelta, käteisellä ja tasarahalla. Onneksi ei ole mitään pakollisia junamatkoja tiedossa ja laittakoon lippujärjestelmänsä kuntoon. Ulkoistetaan kolmeen kertaan ja sit kun tulee ongelmia yritetään ulkoistaa nekin.

Teknikko kävelee vanhan auton käynnistysveivin näköinen rosteriputki kädessään ja kohtaa ovella nuoren isninöörin. Teknikolla on ongelma- Miten sovittaa 16 reikäinen mm letku 20 mm ulkohalkaisijaiseen teräsputkeen. Veneen osia kotimaista ainutlaatuista käsityötä.

Idea sorvaamisesta ei toiminut, koska veivi ei mahtunut pyörimään. Insinööri eli minä ratkaisin ongelman. Putki poikki oikeista kohdista ja letkuprässillä ensin 19 milliin, leukojen vaihto ja sit uusi puristus kokoon x.

Seuraava käsityökohde oli niin ikään liian iso, mutta ei soveltunut prässättäväksi. Ei soveltunut sorviinkaan, mutta jälleen insinööri ratkaisi. Vähän suoraa hiomakonetta sisäreikään, keskiökärki sisään ja sorvaamaan. Peilipinta ja tarkkuus 0,05 millimetriä riittänee jätevesisäiliön tyhjennyskorkin liitokseen.

Lenkki 4.4 km loistavassa säässä


Pitkäkyntinen  1

Webaston korjaus - rikkoutunut paneeli ja oikosulussa releen diodi. Rele purettu uusi diodi juotettu ja kaikki varmaan pelaa kun joku vaan jaksaa nostaa penkin takaisin hyttiin

Kovan onnen tiilet tarvis vielä siirtää. Tiilet jotka hyvä asiakas oli aikanaan taloa tehdessään tilannut ja ilmeisesti yksi sisäseinä oli vaihtunut tiilestä levyseinäksi ja varmaan pari isoa ikkunaa oli jäänyt vähentämättä.

No rautakaupan hovikuski oli sit tavaraa tuodessaan kieltäytynyt ottamasta tiililetkoja kun eivät olleet lavojen päällä- no sit joku viikko sitten nosteltiin ne lavoille- ei kelvannut koska lavojen päällä oli vahvikevanerit. Ilmeisesti liian pieni lava autossa tai jotain. No koska oli muuta asiaa rautakauppaan niin lastaamaan tiiliä- meni ihan sujuvasti 8 trukkilavaa vanereineen ja olisi vielä mennyt kivuttomasti 2 lisääkin, peräpokkaukselle jos saisi laitettua niin kaikkiaan menisi noita 12 tai 14. Olin varautunut moottorisahalla, mutta mahtuivat kyytiin sillpuamatta.

Toivottavasti rautakaupassa ei seuraavalla kertaa laiteta vääriä koodeja. Kaunis oli nainen pitkine kynsineen, mutta ei ole vielä oppinut mikä ero on
Y-haaralla ja säätökulmalla ja kolmesta putkityypistä 2 osui oikein. Onneksi samassa kaupassa on todella palvelualttiit varastomiehet.

Ihan täysi työpäivä, mutta meni kokolailla kivuttomasti paitsi jalka.


Seuraavat särkyneet 18  1

Webaston korjaus - rikkoutunut paneeli ja oikosulussa releen diodi. Rele purettu uusi diodi juotettu ja kaikki varmaan pelaa kun joku vaan jaksaa nostaa penkin takaisin hyttiin

Kovan onnen tiilet tarvis vielä siirtää.

Joskus kysellään missä kaikkialla on käynyt- rantalomakohteita kenties.

Kypros- joskus pienenä- Ainoa rantalomakohde Limassol
Ruotsi- lähinnä Tukholmassa (yksi täti asuu siellä). Olen myös ajanut A Tanskasta Tukholmaan ja eri reissulla saman reitin paluusuunnan
Saksa joskus 12- vuotiaana viikko (lentokoneella)+ työkeikkoja. autoautalla, autolla ruotsin ja tanskan läpi,
Tanska + saksa- Sotaharjoitus+ autolla kahdesti läpi
Kreikka autolla, bussilla, huoltolennolla
Fyrom eli Makedonia autolla, bussilla loma/huoltolennoilla
Kosovo, Serbian rajalla muutaman kerran
Italia omalla autolla läpi
Itävalta autolla läpi
Englanti
Irlannit
Kroatia
Singapore
Malesia
Brunei
Puola jos lasketaan välilasku Varsovaan kun lentokoneesta uhkasi loppua polttoaine
Ranska, Pariisi koneen vaihto. Kävin myös rajan pinnassa autolla, mutta en mennyt yli.
Tsekki salibandyn MM finaalia katsomassa 2008 varmaankin

Virossa en ole käynyt koskaan- Venäjälle oli viisumi haettuna, mutta sitä keikkaa ei ehtinyt tulla ennen kuin viisumi umpeutui ja työpaikka vaihtui takaisin opintoihin.

Noista kohteista suosittelisin että kaikki Suomalaiset vaihtaisivat Espanjan Bruneihin- onhan se niin kaukana, mutta tekisi hyvää monelle viettää lomansa ilman alkoholia upeissa maisemissa. Singaporekin on kaunis, Irlannista saa enemmän irti kun pysyy kaukana turistipaikoista.

BA hukkasi Dublinin lennolla työkalut Budabestin koneeseen - ei ole vieläkään tullut takaisin.


Muistatkos kuka kaivoon putosi 2  1

Päivän ohjelmassa kaivon purku, metalipöntön nosto ja loppupäivä jälkien siivoamista.

Kellarituhkimolla on kuulemma stalkkeri naapurissa. Aika kamalaa jos tosiaan joutuvat sen vuoksi rakentamaan uuden sisäänkäynnin ettei naapuri tee vaatimattomalla varustuksellaan helikoptereita. Sääliksi käy nuorta neitiä sen äitiä ja naapurin rouvaa kun joutuu moista miestä sietämään. Liekö siinä syy edellisen asukin muuttoon.

Rautainen kunto on ollut putkimiehellä kun on käsin kaivanut talonsa aikoinaan ympäri, vääntänyt kivet pois perustusten alta ja valanut uudet anturat. Vastaavassa kohteessa oli vasta nyt ensimmäiset laatikon paikat avattu kivien tilalle- muotteja eikä valuja vielä missään.

Illan päätteeksi 4.4 km mutta rauhallisemmin kaivonkansiosuman johdosta


Muistatkos kuka kaivoon putosi  1

Päivän päätös oli varsin ikävä. Kiitos toisen kuskin kolmen nopean kaivuliikkeen ja rajallisen kävelytilan osuin sit metallikannen päälle ja kehys karkasi kannen alta.

Noin muuten päivä meni ihan ok, joskin neljän irtokiven rikkomisessa meni tolkuttoman kauan.

Oikea työtapa olis ollut rikkoa ne montussa eikä nostaa ylös keskelle pihaa- olisi mennyt nopsaan ja olisi voinut käyttää suurempaa panostusta. Ensimmäisessä kivessä panostus oli jonkun prosentin liian pieni eli reikä vain tyhjeni.

Toisella yrittämällä tapahtui jotain odottamatonta eli se kivi jota rikottiin meni ihan ok ja samalla nallilla myös viereinen kivi meni kolmeen osaan vaikkein ollut vielä panostettu. Hukkapaukusta huolimatta neljällä nallilla neljä kiveä rikki. Kivillä oli kuitenkin sen verran kokoa että piti 2 lohkaretta vielä paikata ja monta traktorikuormaa tuli ampukiviä ennen kuin pääsi palauttamaan räjäytyssuojamatot.

Iltalenkki jää tältä päivältä väliin vaikka keli olisi hyvä. Kallioporan kanssa kiville kiipeily ajaa ihan saman asian ja kaivonkansi kuori nahkaa jalasta.


Ylikoulutettu ja alipalkattu  1

Päivän ohjelma: Valotolpan pystytys, useampi työmaakatselmus ja sokerina pohjalla huoltomiehen käynti.

Kaksi mekaanista vikaa korjaantui hienosti, mutta sitten kun tuli aika lisälämmittimen diagnoosiin testiohjelma antoi vain virheilmoituksia, ohjelmakin hävisi roskakoriin ja minähän sen sit lopulta palautin. Samalla selvisi ettei kone hyväksy kyseisen USB laitteen ohjainta tai ylipäätään löytänyt mitään USB- portista.

Kahvia väliin ja omalle koneelle asennuslevy sisään ja muutamaa minuuttia myöhemmin saatiin selville kahden lisälämmittimen ongelmat. Toinen oli ylikuumennut 11 kertaa ja toisessa puhaltimen moottori ei pyöri kunnolla. Kummassakaan ei toimi relekytkentä oikein eli puhallin ei pyöri jos lisälämmitin on päällä moottorin käydessä. Ei toimi vieläkään.

Illan ohjelma 6.5 km lenkki Aulangolla ja kaupan kautta kotiin


Tulkoon pimeys  1

Päivän ohjelmassa oli sähkökeskuksen oikaisu. Saveen kun sellaisen pystyyn survaisee ja vielä niin että on jyrkkä rinne takana ja ovien puolella tyhjää alla niin kyllä talvi keikuttaa

Ei mitenkään mieltä ylentävä kokemus kaivaa kymmenisen senttiä maata pois koneella ja todeta että kaapeleita menee kaikkiin neljään pääilmansuuntaan ja hennon naisen ranteen luokkaa paksuudeltaan syöttökaapeli ylinnä.

Toistaa puolta kun kaivoi niin toisella puolella nousi vesi. Viereinen valopylväs oli pakko purkaa ja kaataa, muuten olisi ollut toivotonta saada kaapin alle ujutettua tukia.

Noin periaatteessa parin tai kolmen tunnin homma, mutta kyllä siihen silti koko päivä upposi. Tuulikin niin lujaa että uudelleenpystytyksen ajaksi kaappi piti sitoa kiinni lämpötolpan jalkaan ja kiilata penkkaan puilla. Maastoa oli pakko hieman mukauttaa, mutta eiköhän se kelpaa.

Kaveri oli päivittänyt kuvansa palvelussa. Kaiketi 2 kuukautta vanha otos, mutta viimein oikein kauniin itsenä näköinen. Myös yksi esto oli saapunut siis peräti toinen kaikkiaan.