Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset toukokuulta 2016.
Edellinen

Huonojen ideoiden päivä  1

Jos jotain hyvää tästä päivästä voi sanoa niin ainakin laiturilla oli mukava istua hetki ja nauttia helteestä.

Kuitenkin ehkä mieluummin olisin ollut kotona, ehkä mieluummin olisin nukkunut pitkään ja ehkä olisin selvinnyt aitatolppien kanssa kotiin aika paljon aikaisemmin.

Ehkä kaikkein eniten kuitenkin riepoi suunnitelmien muuttaminen viime tipassa ja sitten taas tietysti kun ensimmäisenä ties kuinka monennen kerran joutuu sanomaan että älä ronki sitä tontin ainoaa salaojaa paskaksi.

Ei lie yllätys että viisi minuuttia myöhemmin kone oli kannon nokassa jumissa ja jumista pääsemisen jälkeen sammui omia aikojaan. Liekö sit ollut roska polttoaineputkessa tai jotain vastaavaa.


Vilkkuvia huoltovaloja 1999 h  1

1999 oli hyvä vuosi. En tosin nähnyt Suomea silloin kovin paljon kun olin lopun vuotta ulkomailla. Nyt kuitenkin tuolla mittarilukemalla oli aika käydä kurkistamassa Hyundain konetilaan. Esiohjauksen suodatin, uudet öljyt ajoon ja kääntöön, ilmastoinnin suodattimet ja tietysti varsinaisen ilmansuodattimen puhdistus. Muiden osalta huotosyklissä on epäjatkuvuutta johtuen ensihuollosta, vuodenajoista ja siitä mitä lisälaitteita on ollut kiinni.

Seuraavaksi punavalo ilmoittaa paluusuodattimesta ja polttoainepuolen suodattimista, mutta sen verran hintavia joka suodatin ettei niitä ihan huvikseen kannata ruveta uusimaan.



Potut maassa- nyt voi nukkua yönsä rauhassa  1

Mikään ei takaa että syksyllä kunnollista satoa saisi, mutta kun kaksi erää on kylvetty niin ainakin perunasadosta on toistaiseksi toivoa.

Konekin kesti tällä kertaa. Ei hyppinyt vantaita, ei vääntynyt vetolaite tai siemenlaatikko. Hieman ahneesti levitin pari vanhaa pyöröpaalia - en tiedä toimisiko paremmin silppurin kanssa. Mansikkapenkkien väleihen voidaan kuulemma silputa olkea reilumpia määriä- kai se perunallekin toimisi.


Talvivaara vai pienempi paha  1

Luin että Kreikkaan ollaan taas syytämässä 10,2 miljardia pankkienpelastusrahaa, mutta rahaa ei riitä kaivostoiminnan ylläpitämiseen Suomessa.

En ole siihen Talvivaaraan erityisesti perehtynyt, mutta perustamisvaiheessa oli tiedossa että millään viiden miehen ja yhden poravaunun suuruusluokalla kaivosta ei saa kannattavaksi.

Kannattavaksi kaivos tulee välittömästi kun malmin kysyntä ja hinta nousevat tarpeeksi. Mikä se tarpeeksi sitten on ja koska-sitä ei tiedä vielä kukaan.

Jos nikkeliä dumpataan jostain markkinoille alle valmistuskustannusten niin sillä haetaan pitkällä tähtäimellä taloudellista hyötyä- tai lyhyelläkin eli kun lupa on voimassa niin kaivos on saatava tyhjäksi ennen luvan umpeutumista tai uutta lahjontakierrosta.

"http://www.hs.fi/talous/a1464146301154";

Eli siis Talvivaarassa ongelmia tuottaa myös puhdas vesi. Ei sitä ainakaan toistaiseksi ole ruvettu pullottamaan ja myymään Saharaan. Mineraalivettähän siellä riittää, mutta jos maku on yhtä paha kuin yhdessä virolaisessa pullovedessä niin kuka hullu moista suolalitkua ostaa.

Kun noihin puheisiin ympätään vielä Nokia uutinen niin jälleen kerran- mitä järkeä on maksaa miljoonia markkinajohtajan tappamisesta sisältä päin?

Mistä saadaan vastaava määrä työpaikkoja? Muutama vuosi sitten vanha maanviljelijä totesi ettei voi jättää tilaansa huonommin koulutetulle pojalleen vaan sille joka on Nokialla insinöörinä. No huonommin koulutetulle löytyy helpommin koulutusta vastaavaa työtä, mutta Nokialta potkittu saattaa oikeasti joutua opiskelemaan maaniljelyä. Siitä voi tietysti seurata innovaatioita kitkennästä, jalostuksen ja lannoituksen kautta muuhunkin kuin viljan lajitteluun.


Poliisi valvoo ja ahkeroi  1

Päivän puolivälin jälkeen kävin siirtämässä sepeliä. Yllätyksekseni keskellä tietä seisoi punahiuksinen naispoliisi tutkaa heiluttaen. No ei ollut pelkoa että olisi ollut yhtään ylinopeutta, mutta rupesin sit pohtimaan että mitäköhän varten on kaksi Transportteria ja moottoripyörä.

En tiedä olivatko juuri tulleet vai jo hetken aikaa siinä olleet, mutta varsin pitkään jaksoivat tutkata ja jonkun moponkin tutkia. No paikkahan oli notkon pohjalla suoralla tiellä taajaman sisällä, joten hyvä paikka lihottaa valtion pohjatonta kassaa.

Eilen merkit oli sellaiset että tulevaisuudessa se tutkatukikohtana toiminut paikka voi olla kaikkea muuta kuin autio. Näytti näet että siitä oli kiinnostunut todennäköisesti turkkilaista alkuperää oleva parivaljakko. Näin ollen jos tyhjän ravintolan tilalle tulee pizza kebab x niin silloin varmaan parkkipaikkakin täyttyy.


Jos kulman umpeen saisi  1

Eilen oli keskeltä katkaistu työpäivä. Täyttö on hidasta, tiivistää täytyy ja kotimatkalla jäi grillillä käymättä.

Katkaisun aikana selvisi onko heinänteko onnistunut. Ekassa paalissa oli reikä, eli siitä löytyi näkyvää homekasvustoa. Toinen oli ihan hyvää muuten, mutta pölyävää. Enempää ei avattu.

Onko eilinen sitten merkittävä päivä vai ei-ainakin sellainen joita toivoisi lisää.


Bussi  1

Eilen meinasi bussikuski tulla linjansa päähän. Ei ollut oikein tilaa väistää, sallittu nopeus, mutta yllättävää ettei ammattikusti yli kolme metriä korkeaa ajoneuvoa havainnut. No seisoin tietysti jarrupolkimen päällä ja vältin törmäyksen. Siitä noin 35 minuuttia myöhemmin postiauto tuuppasi pihasta eteen, mutta koska siinä oli tilaa niin sain väistettyä ilman paniikkijarrutusta.

Tänään olin sit liian nopea peittämään. Sanoin kyllä asiakkaalle että voisi aloittaa linjan tekemisen sieltä minne se yhdistetään, mutta koska myös vanha linjan oli olemassa en väittäntyt vastaan toista etenemissuuntaa.

No se oli virhe. Ajanpuutteen ja tilanahtauden vuoksi ensimmäiset 12 metriä oli tukevasti sepelikerroksen alla kun selvisi että kaato ei riitä. Ei siinä muu auttanut kuin pieni kauha ja lapio.


Viheltäen  1

Uusi turbo toi mukanaan uuden ominaisäänen. Se on kuulunut tänään lähes 150 kilometrin edestä. Ehkä ero entiseen on valmistustoleranssien sisällä tai sitten tuokin tuhoutuu ennen aikojaan.

Vihellys siis kuuluu vajaalla teholla tietyillä kierroksilla. Täytynee seuraavaksi tarkistaa pakoputken kiinnitys ja itse putki uudestaan.


Seuraava perjantai 13. fiilis  1

Manasin tänään formuloiden lämmittelykierroksella että ajappas Lewis vähän leveäksi ja vie Fernando mukanasi. No kun sitten hopeanuolia alkoi lennellä pitkin rataa en olisi arvannut että tänään varmaan tehdään historiaa sekä tilastoissa että vedonlyönnissä.

No sitä ennen paperityöt vei monta tuntia tehokasta työaikaa. Onneksi vika kuitenkin löytyi ja ohjeen avulla sain sen korjattua. On siltikin vaan mielestäni kohtuutonta että kallis ohjelma ajantasalla olevine päivityksineen ei pelaa kun kaikki edelliset versiot sentään suosuivat käynnistymään.

Edellinen